Dydaktyka szkoły wyższej o
profilu medycznym
Przewodnik dla nauczycieli
akademickich, edukatorów oraz osób zajmujących
się dydaktyką medyczną. Podpowiada, w jaki sposób
należy przygotowywać scenariusze zajęć, aby nauczanie było efektywne i
skuteczne.
Ponadto w publikacji przedstawiono:
- planowanie
programów kształcenia, cele ogólne i
szczegółowe,
- dobór, metod,
form i środków dydaktycznych oraz ewaluację procesu
kształcenia
- zagadnienia pomiaru
dydaktycznego: kontroli i oceny wyników oraz obiektywizacji
różnych metod egzaminacyjnych
1.
Wprowadzenie
do dydaktyki szkoły wyższej o profilu medycznym –
Katarzyna Herda-Płonka
2.
Nauczyciel
Wybrane aspekty etyczne w pracy nauczyciela akademickiego –
Bogusław Zapart
Psychologiczne aspekty uczenia się. Zakres kompetencji psychologicznych
nauczyciela – Katarzyna Sitnik-Warchulska
Nauczyciel i student w procesie kształcenia – Katarzyna
Herda-Płonka
Kompetencje medialne nauczyciela akademickiego – Katarzyna
Herda-Płonka
3.
Wybrane
elementy procesu kształcenia
Klasyfikacja celów kształcenia. Koncepcje taksonomiczne
celów kształcenia – Grażyna Krzemień
Autorski program nauczania a dobór treści kształcenia
– Katarzyna Herda-Płonka, Grażyna Krzemień
Metody nauczania w dydaktyce szkoły wyższej o profilu medycznym
– Katarzyna Herda-Płonka, Grażyna Krzemień
Formy nauczania – środki dydaktyczne – zasady
nauczania – plakat konferencyjny – Katarzyna
Herda-Płonka, Grażyna Krzemień
Kontrola i ocena procesu dydaktycznego – Katarzyna
Herda-Płonka
4.
Przykładowe
scenariusze zajęć opracowane przez słuchaczy studiów
doktoranckich Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
Scenariusz I. Stwardnienie rozsiane jako przykład schorzenia
demielinizacyjnego – Natalia Niedziela
Scenariusz II. Mszaki – treści uzupełniające dla przedmiotu
botanika farmaceutyczna – Dorota Smolińska
Scenariusz III. Stosowanie substytutów cukru w produkcji
żywności niskoenergetycznej – Justyna Nowak
Scenariusz IV. Niedomykalność zastawki mitralnej – Anna
Leopold-Jadczyk
Scenariusz V. Tłuszcze w żywieniu człowieka – Aneta Koszowska
Scenariusz VI. Diagnostyka gruźlicy – Dagmara Jaworska
Scenariusz VII. Metody antykoncepcyjne – regulacja narodzin
– Aleksandra Ruci
Scenariusz VIII. Interakcje leków z żywnością i suplementami
diety jako problem społeczny – Magdalena Stafińska
Scenariusz IX. Wiem, co jem. Skład chemiczny żywności –
Karina Wengel
Scenariusz X. Postępowanie lekarskie w migotaniu
przedsionków (AF) – Beata Białkowska
Scenariusz XI. Metody łagodzenia bólu porodowego –
Agnieszka Bąk
Scenariusz XII. Zapalenie naczyń – diagnostyka
różnicowa i leczenie – Anna Krajewska
Piśmiennictwo
Aneks – przykładowe arkusze ewaluacji
186
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka