|
EDUKACJA ZDROWOTNA W PRAKTYCE PIELĘGNIARSKIEJ
SIERAKOWSKA M. WROŃSKA I. RED. wydawnictwo: PZWL, 2019, wydanie Icena netto: 129.19 Twoja cena 122,73 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Edukacja zdrowotna w
praktyce pielęgniarskiej
Celem
publikacji jest przygotowanie do realizacji zadań dydaktycznych i
wychowawczych w powiązaniu z wiedzą nabytą podczas studiów
kierunkowych.
Publikacja niezbędna w codziennej praktyce edukatora zdrowia,
pielęgniarki i innych osób związanych z edukacja zdrowotną.
Będzie również przydatna na różnych etapach
kształcenia.
Ogromnym atutem publikacji są przykładowe programy edukacyjne,
realizowane w stosunku do pacjentów/opiekunów w
wybranych chorobach przewlekłych, z załączeniem opracowanych
materiałów informacyjnych dla pacjentów. Każdy
program edukacyjny zawierać będzie propozycję realizacji wybraną metodą
nauczania.
WSPÓŁCZESNE
WYMIARY DYDAKTYKI NA RZECZ ZDROWIA I W CHOROBIE
1 Specyfika
kształcenia zawodowego w pielęgniarstwie
15 1.1. Edukacja zdrowotna w efektach kształcenia zawodowego
– Irena Wrońska
1.1.1. Istota edukacji zdrowotnej
1.1.2. Edukacja zdrowotna w kształceniu pielęgniarek – od
przeszłości do przyszłości
1.1.3. Efekty wynikowe w kształceniu zawodowym pielęgniarek
1.1.4. Edukacja zdrowotna a efekty kształcenia zawodowego pielęgniarek
1.2. Rola i zadania pielęgniarki w edukacji zdrowotnej w teorii i
praktyce – Danuta Zarzycka
1.2.1. Teorie pielęgniarstwa na rzecz edukacji zdrowotnej
1.2.2. Edukacja zdrowotna a uwarunkowania prawne
1.2.3. Istota roli zawodowej pielęgniarki w obszarze edukacji
zdrowotnej
1.2.4. Wytyczne dla pielęgniarki służące pełnieniu funkcji edukatora
1.2.5. Edukacja zdrowotna w przyszłości
2 Metodyka
edukacji zdrowotnej w kształceniu zawodowym pielęgniarek
2.1. Przygotowanie pielęgniarek do diagnozowania problemów
edukacyjnych odbiorców opieki zdrowotnej – Matylda
Sierakowska
2.1.1. Diagnoza pielęgniarska
2.1.2. Model samoopieki/deficytu samoopieki Dorothei Orem
2.1.3. Diagnoza potrzeb edukacyjnych
2.2. Podstawy tworzenia projektów edukacyjnych dla
pacjentów – Matylda Sierakowska
2.2.1. Etapy planowania edukacji zdrowotnej
2.2.2. Metody dydaktyczne w edukacji zdrowotnej
2.2.3. Formy organizacyjne stosowane w edukacji zdrowotnej
2.2.4. Środki dydaktyczne
2.2.5. Zasady nauczania/edukacji zdrowotnej
2.3. Metody aktywizujące wykorzystywane w edukacji –
Agnieszka Lankau, Matylda Sierakowska
2.4. Metody symulacyjne w edukacji pacjentów –
Anna Leńczuk-Gruba
2.5. Nowoczesne metody kształcenia z użyciem technologii informacyjnych
– Wiesław Półjanowicz
2.6. Metody eksponujące w edukacji pacjentów –
Zofia Janina Sienkiewicz
2.6.1. Planowanie edukacji zdrowotnej z wykorzystaniem metod
eksponujących
2.7. Metody praktyczne w edukacji zdrowotnej – Lucyna
Płaszewska-Żywko, Maria Kózka
2.8. Metody wykorzystywane w edukacji do zmiany zachowań zdrowotnych
– Barbara Janina Ślusarska
2.8.1. Zachowania zdrowotne i proces zmian zachowań zdrowotnych
2.8.2. Metody edukacji w zmianach zachowań zdrowotnych
2.9. Ewaluacja efektów kształcenia w obszarze edukacji
zdrowotnej – Maria Kózka, Lucyna Płaszewska-Żywko
ZAŁOŻENIA EDUKACJI
ZDROWOTNEJ A PRAKTYKA PIELĘGNIARSKA I WSPÓŁPRACA
INTERDYSCYPLINARNA
3 Programy
edukacji zdrowotnej w grupie osób zdrowych i zagrożonych
ryzykiem choroby
3.1. Interdyscyplinarne programy edukacji zdrowotnej w obszarze
promocji zdrowia – Anna Andruszkiewicz, Mariola Barbara
Banaszkiewicz
3.1.1. Założenia teoretyczne tworzenia interdyscyplinarnych
programów w obszarze promocji zdrowia
3.1.2. Narodowy Program Zdrowia
3.1.3. Programy Promocji Zdrowia
3.2. Populacyjne programy zdrowotne ukierunkowane na grupy ryzyka
chorobowego – Barbara Janina Ślusarska, Anna Andruszkiewicz
3.2.1. Programy zdrowotne finansowane przez Ministerstwo Zdrowia
3.2.2. Profilaktyczne programy zdrowotne realizowane w ramach
Narodowego Funduszu Zdrowia
3.2.3. Programy zdrowotne realizowane przez jednostki samorządu
terytorialnego
3.2.4. Udział pielęgniarki w realizacji profilaktycznych
programów zdrowotnych
4 Projekty
programów edukacyjnych dla pacjentów i/lub
opiekunów w wybranych chorobach przewlekłych
4.1. Edukacja zdrowotna w chorobach reumatycznych – Matylda
Sierakowska
4.1.1. Projekt edukacji pacjentów z reumatoidalnym
zapaleniem stawów
4.1.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych
prowadzonych metodą podającą i problemową (drzewo decyzyjne) w grupie
pacjentów/opiekunów osób chorych na
reumatoidalne zapalenie stawów
4.1.3. Materiały informacyjne dla pacjentów – jak
żyć z reumatoidalnym zapaleniem stawów – zalecenia
do samoopieki
Załącznik nr 1
4.2 Edukacja zdrowotna w przewlekłych chorobach układu pokarmowego
– Katarzyna Łagoda, Regina Sierżantowicz
4.2.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą refluksową
przełyku
4.2.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych
prowadzonych wybranymi metodami problemowymi w grupie chorych z chorobą
refluksową przełyku
4.2.3. Projekt edukacji pacjentów z zespołem jelita
nadwrażliwego
4.2.4. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych
prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (ranking
diamentowy) w grupie chorych z zespołem jelita nadwrażliwego
4.3. Edukacja zdrowotna w chorobach układu sercowo-naczyniowego
– Iwona Teresa Jarocka, Dorota Joanna Kondzior
4.3.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą niedokrwienną
serca
4.3.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych
prowadzonych metodą podającą i problemową (rybi szkielet) w grupie
osób z chorobą niedokrwienną serca
4.3.3. Projekt edukacyjny pacjentów z nadciśnieniem
tętniczym
4.3.4. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych
prowadzonych metodami problemowymi (mapa myśli, układanka/puzzle) w
grupie chorych z nadciśnieniem tętniczym
4.4. Edukacja zdrowotna w chorobach układu oddechowego –
Krystyna Kowalczuk, Hanna Joanna Rolka
4.4.1. Projekt edukacji pacjentów z przewlekłą obturacyjną
chorobą płuc
4.4.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych
prowadzonych metodą praktyczną – pokaz z objaśnieniem, w
grupie chorych z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc
4.4.3. Materiały informacyjne dla pacjentów na temat
prowadzenia rehabilitacji oddechowej
4.5. Edukacja zdrowotna w chorobach neurodegeneracyjnych –
Krystyna Klimaszewska, Katarzyna Krystyna Snarska
4.5.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą Parkinsona
4.5.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych
prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (burza
mózgów) w grupie chorych z chorobą Parkinsona
4.5.3. Materiały informacyjne dla pacjentów z chorobą
Parkinsona
4.6. Edukacja zdrowotna w chorobach nerek – Grażyna Kobus
4.6.1. Projekt edukacji pacjentów z przewlekłą chorobą nerek
w okresie bezpośrednio poprzedzającym leczenie nerkozastępcze
4.6.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych
prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (drzewo
decyzyjne) w grupie chorych przygotowywanych do leczenia
nerkozastępczego
4.7. Edukacja zdrowotna w wybranych problemach geriatrycznych
– Halina Doroszkiewicz, Jolanta Lewko
4.7.1. Projekt edukacji opiekunów sprawujących opiekę nad
chorym z otępieniem w środowisku zamieszkania
4.7.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych
prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (analiza
przypadku) w grupie opiekunów osób starszych z
otępieniem
4.8. Edukacja w przewlekłych chorobach dermatologicznych –
Anna Baranowska, Barbara Jankowiak
4.8.1. Projekt edukacji rodziców/opiekunów dzieci
z atopowym zapaleniem skóry
4.8.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych
prowadzonych metodą podającą i problemową (mapa mentalna, burza
mózgów) w grupie
rodziców/opiekunów dzieci chorych na atopowe
zapalenie skóry
4.8.3. Materiały informacyjne dla
rodziców/opiekunów dzieci z atopowym zapaleniem
skóry
Skorowidz
358
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|