|
DZIECKO Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ JAK WSPOMAGAĆ ROZWÓJ PSYCHORUCHOWY
BORKOWSKA M. RED. wydawnictwo: PZWL, 2019, wydanie Icena netto: 82.55 Twoja cena 78,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dziecko z
niepełnosprawnością ruchową
Jak
wspomagać rozwój psychoruchowy
W
ostatnich latach dokonała się znacząca zmiana w podejściu do
osób niepełnosprawnych doprowadzając do weryfikacji
dotychczasowych sposobów usprawniania. Obecnie nikt już nie
podważa konieczności wieloprofilowego usprawniania dzieci bez odrywania
ich od domu rodzinnego i środowiska, w którym się wychowują.
W
tym poradniku rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych znajdą
podstawową wiedzę na temat uwarunkowań, prawidłowego przebiegu i
najczęstszych zaburzeń rozwoju oraz najczęściej stosowanych metod
usprawniania ruchowego, a także postępowania leczniczo-usprawniającego
w codziennych czynnościach.
Wstęp
1. Znaczenie prawidłowego
rozwoju dziecka we wczesnym okresie dla dalszego życia
2.
Niepełnosprawność
2.1. Wprowadzenie
2.2. Definicja niepełnosprawności
3.
Działania usprawniające
3.1. Podstawowe zasady prowadzenia
zajęć/ćwiczeń z małymi
dziećmi
3.2. Ruch. Funkcja ruchowa
3.3. Napięcie mięśni
3.4. Leczenie ruchem. Kinezyterapia
3.5. Fizykoterapia
3.6. Masaż
3.7. Stymulacja dotykowa. Masaż Shantali
3.8. Inne rodzaje zabiegów
stosowanych u dzieci
3.9. Terapia zajęciowa
4.
Najwcześniej działające czynniki wywołujące schorzenia i zaburzające
psychoruchowy rozwój dzieci
4.1. Błędy w przekazywaniu informacji
genetycznej
4.2. Zaburzenia metaboliczne
4.3. Leki szkodliwie działające na
płód
4.4. Alkohol, nikotyna, narkotyki i inne
używki
4.5. Czynniki infekcyjne
4.6. Stany niedoborowe ciężarnych
4.7. Zanieczyszczenie środowiska
4.8. Inne czynniki
4.9. Podsumowanie
5. Rozwój ruchowy
5.1. Ogólne uwagi dotyczące
rozwoju ruchowego
5.2. Prawidłowy rozwój ruchowy
w 1. roku życia
5.3. Rozwój nieprawidłowy
6. Najczęstsze schorzenia
wywołujące niesprawność ruchową dzieci
6.1. Mózgowe porażenie
dziecięce
6.2. Rozszczep kręgosłupa i przepuklina
oponowo-rdzeniowa
7. Najczęściej stosowane
metody usprawniania ruchowego dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego
7.1. Metoda NDT-Bobath
7.2. Metoda Peto - nauczanie kierowane
7.3. Metoda Vaclava Vojty
7.4. Metoda Glenna Domana
7.5. Integracja czynności
narządów zmysłów w rozwoju dziecka
7.6. Terapia psychomotoryczna
7.7. Ocena stosowanych w rehabilitacji
metod usprawniania
8. Samoobsługa w czynnościach
dnia codziennego
8.1. Trudności w karmieniu
8.2. Nauka ubierania i rozbierania
8.3. Trening czynności fizjologicznych
9. Usprawnianie czynności rąk
9.1. Ćwiczenia u dzieci źle
kontrolujących ustawienie głowy
9.2. Ćwiczenia w pozycji na plecach
9.3. Ćwiczenia w pozycji na brzuchu
9.4. Ćwiczenie płynności ruchów
9.5. Ćwiczenia uczące używania obu rąk
jednocześnie
9.6. Ćwiczenie koordynacji pracy obu rąk
przy użyciu różnych pomocy
9.7. Ćwiczenia rąk w trakcie śpiewania
piosenek
9.8. Ćwiczenia usprawniające proces
zwalniania chwytu
9.9. Ćwiczenia poprawiające chwyt
9.10. Ćwiczenia usprawniające odwodzenie kciuka
9.11. Ćwiczenia kształtujące chwyt opuszkowy
9.12. Ćwiczenia kształtujące chwyt pęsetkowy
9.13. Ćwiczenia rozluźniające mięśnie rąk
9.14. Zabawy „palcówki"
10.
Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne
11.
Ćwiczenia równoważne
11.1. Ćwiczenia równoważne w pozycji na plecach
11.2. Ćwiczenia równoważne w pozycji na brzuchu
11.3. Ćwiczenia równoważne w pozycji siedzącej
11.4. Ćwiczenia równoważne w klęku podpartym
11.5. Ćwiczenia równoważne w klęku prostym
11.6. Ćwiczenia równoważne w klęku
jednonóż
11.7. Ćwiczenia równoważne w przysiadzie
11.8. Ćwiczenia równoważne w pozycji stojącej
12. Ćwiczenia
w wodzie
12.1. Wprowadzenie
12.2. Wejście do wody i zanurzenie dziecka
12.3. Wyjście z wody i wyciągnięcie dziecka
12.4. Zasady wspomagania dziecka w wodzie
12.5. Znaczenie ćwiczeń w wodzie
13.
Muzyka w codziennym życiu i terapii
13.1. Muzyka i ruch
13.2. Rytm
13.3. Melodia
13.4. Tembr
13.5. Muzyka w rozwoju człowieka
13.6. Muzyka w relaksacji
14. Hipoterapia
14.1. Rys historyczny
14.2. Wpływ jazdy konnej na pacjenta
14.3. Wskazania do hipoterapii
14.4. Przeciwwskazania do hipoterapii
14.5. Założenia hipoterapii
14.6. Wyposażenie konia i środki pomocnicze
14.7. Metodyka prowadzenia zajęć z dziećmi
15.
Inne działania wspomagające proces usprawniania
15.1. Dogoterapia
15.2. Delfinoterapia
15.3. Kombinezony/skafandry
16.
Bezpieczeństwo w domu
16.1. Zasady ogólne
16.2. Schody. Klatki schodowe. Przedpokoje. Hole
16.3. Kuchnia
16.4. Łazienka
16.5. Pokój mieszkalny. Jadalnia
16.6. Sypialnia
16.7. Pokój dziecinny
16.8. Strych i piwnica
16.9. Podwórko. Ganek. Weranda. Garaż
16.10. Piecyki. Grzejniki. Kaloryfery
16.11. Elektryczność i przedmioty zasilane energią elektryczną
16.12. Nagłe wypadki i wyjątkowe sytuacje
16.13. Plan ewakuacji/nagłej ucieczki
17.
Piśmiennictwo
Skorowidz
296
stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|