Zwinnie do przodu
Poradnik kierownika
projektów informatycznych
- Dowiedz się, na czym
polega project management
- Opanuj zwinne metodyki
zarządzania projektami
- Naucz się zarządzać
wymaganiami, zmianami, budżetem i ryzykiem
- Sięgnij po najlepsze
narzędzia wspomagające pracę PM-a
Zarządzanie projektami to rozległa i skomplikowana dziedzina wiedzy.
Dobry kierownik projektu powinien być osobą kompetentną, komunikatywną,
zdyscyplinowaną, wszechstronną i doświadczoną, łączącą zdolności
techniczne z marketingowymi, a nawet psychologicznymi. Dobry PM to
zdolny dyrygent, pod którego kierunkiem zespół
deweloperski sprawnie osiąga wyznaczone cele i szybko realizuje
powierzone mu zadania - gra bez fałszu, niczym świetnie zestrojona
orkiestra.
W ostatnich latach metodyki zwinne przebojem wkroczyły do firm
informatycznych. Rewolucyjnie zmieniły sposób wytwarzania
oprogramowania, przenosząc akcent z planowania i budżetowania na
dostarczanie wartości biznesowej oraz zaspokajanie biznesowych potrzeb
klienta. Rewolucja ta sprawiła, że deweloperzy nie są już postrzegani
wyłącznie w kategorii kosztów, zespołom oddaje się więcej
inicjatywy, a efekty ich pracy można znacznie szybciej skonfrontować z
oczekiwaniami.
Nie każdy łatwo odnajduje się w tej nowej rzeczywistości. Pomoże w tym
praktyczny poradnik napisany przez doświadczonego kierownika
projektów. Krótko, zwięźle i rzeczowo, bez nudnej
teorii, krok po kroku wprowadzi Cię we współczesny świat
zarządzania projektami i pokaże, jak radzić sobie z codziennymi
wyzwaniami. Jeśli chcesz zacząć przygodę z project managementem, chcesz
odświeżyć swoją wiedzę lub wzbogacić ją o znajomość metodyk Agile,
jesteś na właściwym tropie!
- Koncepcje zarządzania
projektami
- Właściwe uruchamianie
projektu
- Zarządzanie zespołem i
komunikacja
- Planowanie i tworzenie
harmonogramów
- Zbieranie wymagań
użytkownika
- Realizacja i metody
kontroli prac
- Zarządzanie ryzykiem i
zmianami
- Zarządzanie jakością i
budżetem
- Dokumentacja projektowa i
raportowanie
- Profesjonalne kończenie
projektu
- Zwinne metodyki
wytwarzania oprogramowania
- Darmowe oprogramowanie do
zarządzania projektami
Wstęp
Część I
Niezbędnik kierownika
projektu
Rozdział 1.
Pojęcia
podstawowe
Czym jest, a czym NIE JEST projekt?
Realia organizacyjne
W stronę organizacji zorientowanej projektowo
Portfele i programy
Ewolucja project managementu
Cykl życia projektu
Zróbmy to po swojemu
Narzędzia
Niełatwa ocena sukcesu projektu
Triada projektowa
Zgubne dziedzictwo błędów planowania
Był sukces czy nie?
Zarządzanie i zespół
Zastosowanie zarządzania projektami
Pytania kontrolne
Rozdział 2.
Uruchamianie
projektu
Proste trudnego początki
Karta projektu
Jak dobrze zainicjować projekt?
Plan projektu: budowa i utrzymanie
Zakres prac
Uczestnicy projektu
Struktury pozaprojektowe
Procedury
Szkolenia
Infrastruktura
Harmonogram prac
Budżet
Plan projektu zmienia się w czasie!
Pytania kontrolne
Rozdział 3.
Zespół
mitów i zalet
Praktyki budowania zespołów projektowych
Pozyskiwanie zasobów osobowych
Organizacje zorientowane projektowo lub stosujące Agile
Organizacje funkcyjne lub gotowe na zarządzanie macierzowe
Podsumowanie
Razem czy osobno?
Utrzymanie zespołu
Budowa zgranego zespołu
Trudna sztuka motywacji
Budowanie autorytetu kierownika
Role w zespole, czyli optymalne ludzi dopasowanie
Klasyfikacja dr. Belbina
Typologia MTR-i
Ludzie są różni, czyli model typów osobowości
Myers-Briggs
Pojęcia podstawowe
Typy Myers-Briggs w pigułce
Role i typy osobowości konkluzja
Zarządzanie konfliktami
Pytania kontrolne
Rozdział 4.
Od
WBS do harmonogramu
Dualizm projektowy
Struktura podziału prac (WBS)
Tworzenie WBS
Rola WBS w kontroli zakresu projektu
Pytania kontrolne
Rozdział 5.
Zarządzanie
zmianami
Proces zarządzania zmianami
Role w procesie zarządzania zmianami
Wpływ zmian na tzw. wydania produktu
Pytania kontrolne (bardzo trudne!)
Rozdział 6.
Sztuka
zarządzania wymaganiami użytkownika
Użytkownicy i udziałowcy
Niezrozumienie wymagań użytkownika
Środowisko upolitycznione
Niestabilne wymagania użytkownika
Mapa polityczna projektu
Specyfika wymagań informatycznych
Typologia wymagań informatycznych
Jakość wymagań
Skuteczne zbieranie wymagań
Standardy i specyfikacje branżowe jako źródło wymagań
Identyfikacja uczestników procesu zbierania wymagań
Praca z klientem
Wizualizacja wymagań
Mapa myśli (ang. mind mapping)
Diagramy podobieństwa
Prototypowanie
Modelowanie biznesowe
Praca z przyszłymi użytkownikami
Wzorce WBS i rejestry produktów
Joint Application Design
Pytania kontrolne
Rozdział 7.
Zarządzanie
ryzykiem
Pojęcia podstawowe
Odkrywanie ryzyk projektowych
Rodzaje ryzyka
Podział według pochodzenia
Podział według natury ryzyka
Materializacja ryzyka i jego wpływ na projekt
Szablon dokumentowania ryzyka
Mapa ryzyka
Pytania kontrolne
Rozdział 8.
Harmonogram
doskonały, czyli jak planować, aby się udało
Planowanie kontra chaos
Zależności pomiędzy zadaniami
Związek zakończ rozpocznij (ang. Finish-Start)
Związek zakończ zakończ (ang. Finish-Finish)
Relacja rozpocznij rozpocznij (ang. Start-Start)
Relacja rozpocznij zakończ (ang. Start-Finish)
Wprowadzanie opóźnień lub przyspieszeń zadań
Ścieżka krytyczna
Szacowanie pracochłonności i kosztów prac
Przypisywanie zasobów zadaniom
Planowanie zadań w trybie effort-driven
Zadanie typu Fixed Units (stała liczba jednostek)
Zadanie typu Fixed Duration (ustalona długość zadania)
Zadanie typu Fixed Work (umówiona praca)
Planowanie zadań z wyłączonym trybem effort-driven
Sztuka wymyślania i układania zadań
Optymalizacja obciążenia zasobów projektowych
Przekazywanie zadań członkom zespołu
Kompresja harmonogramu
Pytania kontrolne
Rozdział 9.
Zarządzanie
budżetem w projekcie informatycznym
Opłacalność projektu w kontekście organizacji
Elementy analizy budżetowej w projekcie
Koszty własne w projekcie
Koszty zewnętrzne w projekcie
Planowanie wykorzystania zasobów
Kontrolowanie czy raportowanie czasu pracy?
Pytania kontrolne
Rozdział 10.
Śledzenie
postępów i metoda Earned Value
Pojęcie wersji bazowej harmonogramu
Rejestrowanie danych o postępie prac
Uproszczone odznaczanie realizacji zadań
Pełna rejestracja stanu realizacji prac
Metoda wartości wypracowanej (Earned Value)
BAC budżet
BCWS planowany koszt planowanej pracy
BCWP planowany koszt wykonanej pracy (Earned Value)
ACWP rzeczywisty koszt wykonanej pracy
EAC przewidywany budżet całkowity
Wskaźniki wydajności i realizacji
Earned Value na przykładach
Porównanie metody klasycznej z Earned Value
Praca z harmonogramem
Symulowanie postępu prac
Pytania kontrolne
Rozdział 11.
Dokumentacja
projektowa w fazie wytwórczej
Raportowanie stanu projektu
Dziennik projektu
Zespół projektowy
Produkty
Środowisko sprzętowe i programowe
Nota wydania (ang. Release notes)
Baza wiedzy
Lista ryzyk projektowych
Sprawy bieżące, problemy
Zdarzenia projektowe
Historia zmian w wymaganiach
Dokumentowanie spotkań
Pytania kontrolne
Rozdział 12.
Skuteczna
komunikacja
Sztuka sprawnej komunikacji
Komunikacja elektroniczna
Poufność i ochrona informacji projektowej
Wymiana informacji w projektach
Spotkania, czyli jak się nie zagadać na śmierć
Pytania kontrolne
Rozdział 13.
Zarządzanie
jakością w projekcie informatycznym
Normy ISO serii 9001
Model CMM
Testowanie oprogramowania
Ogólne rodzaje testów
Testy niefunkcjonalne
Testy z zakresu bezpieczeństwa
Organizacja metod testowania
Ciągła integracja i kontrola konfiguracji
Pytania kontrolne
Rozdział 14.
Dostawa
i zamknięcie projektu
Dostawa produktu
Strategie wdrażania złożonych systemów informatycznych
Szkolenia użytkowników
Zamknięcie prac w projekcie
Gwarancja i konserwacja
Pytania kontrolne
Rozdział 15.
Podwykonawstwo
i używanie darmowego oprogramowania
Outsourcing, czyli kupujemy zamiast wytwarzać
Proces nabywania usług lub towarów
Modele OEM i ODM
Zabezpieczenia depozytowe (ang. escrow agreement)
Jak się odnaleźć w gąszczu open source
Prawa własności intelektualnej
Klasyfikacja licencji FOSS
Pytania kontrolne
Rozdział 16.
Certyfikacja
project management
Certyfikacje PMI
PMBOK (Project Management Body of Knowledge)
PMP (Project Management Professional)
PMI-ACP (PMI Agile Certified Practitioner)
Metodyka i certyfikacja PRINCE2
Co wyróżnia PRINCE2?
Szkolenia i certyfikacja PRINCE2
PRINCE2 Foundation
PRINCE2 Practitioner
PRINCE2 Agile Foundation
PRINCE2 Agile Practitioner
AgilePM (Agile Project Management)
AgilePM Foundation
AgilePM Practitioner
Pytania kontrolne
Część II
Zwinne rewolucje i
praktyki PM
Rozdział 17.
W
kierunku zwinnych metod wytwórczych
Proces ex machina, czyli próby uporządkowania rzeczywistości
Radosna twórczość
Normy i standardy
Nowoczesne praktyki zarządzania
A może zróbmy to inaczej?
Crystal Clear
Programowanie ekstremalne (XP)
Feature-Driven Development (FDD)
Pytania kontrolne
Rozdział 18.
Usprawnić
produkcję!
Lean Manufacturing, czyli eliminacja strat
Lean Software Development
Odwzorowanie pojęć Lean Manufacturing
Zasady Lean czy zasady Agile?
Praktyczne zasady Lean Software Development
Eliminuj straty
Kładź nacisk na wiedzę
Podejmuj (niektóre) decyzje tak późno, jak to
możliwe
Dostarczaj jak najszybciej
Wzmocnij decyzyjnie zespół
Wbuduj integralność
Patrz na całość
Cykl Deminga (PDCA)
Rozdział 19.
Kanban,
czyli zrozumieć i ujarzmić flow
Kanban w systemach produkcji klasycznej
Tablice Kanban
Struktura tablicy Kanban
Limity WIP
Kanban w Agile
Rozdział 20.
Od
iteracji do Agile
Zaplanujmy lepsze jutro!
(Nieco) lepszy rodzaj planowania
35 lat minęło jak jeden dzień
Złożone systemy adaptacyjne
Manifest Agile, czyli przykazania ogólne
Zasady Agile, czyli katechizm na co dzień
Rodzina metodyk Agile
Rozdział 21.
Agile
w wydaniu DSDM
Geneza DSDM
Cykl życia projektu w DSDM
Zespół i role w DSDM
MoSCoW, czyli zarządzanie priorytetami
Demonstracja wykonanej pracy
Komunikacja
Umiejętności miękkie
Nienadużywanie komunikacji elektronicznej
Praktyka wymiany informacji
Tablica projektu (ang. team board)
Codzienne spotkania stand-up
Sztuka definiowania wymagań
Rola Kierownika Projektu w DSDM
Planowanie i śledzenie postępu
Podsumowanie
Rozdział 22.
Scrum
w pigułce
Zasady gry Scrum
Flow sterowany wymaganiami
Organizacja pracy
Spotkania w Scrumie
Planowanie sprintu
Codzienny Scrum, czyli tzw. daily scrum
Backlog grooming
Przegląd sprintu
Retrospekcja sprintu
Postęp prac w Scrumie
Rozdział 23.
Porównanie
Agile z metodami tradycyjnymi
Triada projektowa raz jeszcze
Według planu czy na luzie?
Dokumentacja i zarządzanie wiedzą
Metody szacowania Agile
A może nie szacujmy?
Planning Poker
Rozdział 24.
Jak
raportować postęp projektu zwinnego?
Kanban w Agile
Rejestr Sprintu
Wykresy spalania
Kumulacyjny diagram przepływu
Earned Value w Agile
Rozdział 25.
Wdrażanie
Agile
Pierwsze koty za płoty
Wymagania użytkownika
Historyjki użytkownika, czyli eliminacja rzeczy zbędnych
Mapowanie historyjek użytkownika, czyli punkt widzenia użytkownika
Użycie WBS w metodach zwinnych?
Jaki Agile?
SAFe, czyli skalowalny Agile
Large-scale Scrum (LeSS)
Disciplined Agile Delivery (DAD)
Nexus
Pytania kontrolne
Część III
Darmowe oprogramowanie do
zarządzania projektami
Rozdział 26.
Przegląd
darmowego oprogramowania do zarządzania projektami
Projekty pominięte w książce
dotproject
Maven
Odoo
Planner
RT: Request Tracker
Trac
Wekan
ZenTao
Rozdział 27.
GanttProject,
czyli proste harmonogramowanie
Rozpoczynamy nowy projekt
WBS
Szybkie wprowadzanie parametrów zadań
Praca przy użyciu myszy
Zależności i inne atrybuty zadań
Zaawansowane atrybuty zadań
Zasoby
Wygląd wykresu
Analiza projektu
Zaawansowane opcje programu
Rozdział 28.
ProjectLibre, czyli prawie jak Microsoft Project
Rozpoczynamy nowy projekt
WBS
Tworzenie i edycja parametrów zadań
Zależności i inne atrybuty zadań
Zasoby
Wygląd wykresu
Widoki
Kalendarze niestandardowe
Analiza i raportowanie projektu
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
Skorowidz
376
stron, oprawa miękka