Ekspansja nie jest kwestią wyboru - to konieczność!
Jak stworzyć skuteczny model ekspansji?
Jak wykorzystać mocne strony firmy w nowych obszarach działalności?
Jak podejmować działania w wielu różnych obszarach jednocześnie, nie rozpraszając
przy tym zasobów organizacji?
W jakim kierunku pójść, kiedy firma wyeksploatuje swoje szanse strategiczne w
rdzennym obszarze działalności? Oto pytanie, z jakim muszą się zmierzyć
zarządzający korporacjami na całym świecie - wzrost firmy w jednej branży nie może
trwać w nieskończoność. Ekspansja to najważniejszy cel organizacji. Nawet jeżeli
firma osiągnie doskonałość w rdzennym obszarze działalności, bez ekspansji utraci
przewagę konkurencyjną.
Ostatnie dekady zmieniły reguły gry rynkowej. Już nie wystarczy proste powiększanie
zdolności produkcyjnych. Trzeba szukać innowacyjnych rozwiązań i zaprzęgać do tego
cały potencjał organizacji. Ale czy to znaczy, że firma musi zabiegać o wzrost za
wszelką cenę i realizować wszystkie "gorące" pomysły? Zdecydowanie nie - w
tej książce szczegółowo to wyjaśniono.
Tylko 25% strategicznych planów ekspansji kończy się sukcesem. Przyczyną porażek
są nierealne cele strategiczne. Jednak istnieją firmy - jak IBM, Li & Fung,
STMicroelectronics, Dell, Vodafone czy Nike - które rozwijają się kilkakrotnie szybciej
od swoich konkurentów. W tej książce omówiono wiele takich przypadków i wyciągnięto
z ich analizy użyteczne wnioski.
W tej książce nie promuje się brawury ani pokazowych wyczynów w
zarządzaniu, ale konsekwentne planowanie i realizowanie strategii wzrostu
przedsiębiorstwa wchodzącego w nowe obszary działalności. Przeczytaj tę książkę, a
znajdziesz odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące ekspansji firmy:
Jak poszukiwać atrakcyjnych nowych obszarów, o które można poszerzyć
działalność? Jak często udaje się osiągnąć w nich sukces?
Jak decydować, który nowy segment zaatakować?
Jakie są cechy i źródła najtrwalszych strategii wzrostu w nowych obszarach
działalności?
Kiedy ekspansja ma największy sens, a kiedy jest ostatnią deską ratunku?
Jakie są najważniejsze czynniki organizacyjne pobudzające i hamujące wzrost w
nowych obszarach?
Jak zmieniać strukturę organizacji i jej model działalności w procesie ekspansji?
"Strategia
zrównoważonego wzrostu dla Twojej firmy"
Część I - Strategia wzrostu w erze zmian - więcej informacji
Chris Zook jest dyrektorem departamentu Praktyki Strategii Globalnej w firmie
konsultingowej Bain & Company. Jest architektem wielu przedsięwzięć w zakresie
konsultingu i inwestycji. Obecnie koncentruje się na tworzeniu modeli działalności
wspomagających realizację programów rozwojowych. Do grona jego klientów należą
zarówno duże korporacje w branży komputerowej, jak i małe spółki technologiczne
zakładane w inkubatorze przedsiębiorczości Bain z udziałem kapitału venture.
"Chris Zook uczy budować wartość firmy w oparciu o mocne strony i przewagę
konkurencyjną organizacji w rdzennym obszarze jej działalności. Każdy zarządzający,
menedżer i obserwator życia gospodarczego znajdzie tu całe mnóstwo użytecznych, z
życia wziętych przykładów oraz przemyślanych spostrzeżeń".
James M. Kilts, prezes i dyrektor zarządzający, Gillette Company
"Ta książka to klasyka, która będzie chwalona i czytana przez liderów biznesu
poważnie traktujących ekspansję. To jedna z najlepszych książek biznesowych ostatniej
dekady".
Tom Meredith, dyrektor zarządzający, MFI Capital, były dyrektor zarządzający Dell
Computer
Spis treści
O Autorze
Podziękowania
Przedmowa
1. Kryzys wzrostu
Niebezpieczne posunięcia poza głównym obszarem działalności
2. Wyobrażenie ideału
Pierwsza zasada wzrostu na obszarach pobocznych
3. Ocena ruchów ekspansywnych
Dostosowywanie chęci do możliwości
4. Planowanie ruchów ekspansywnych
Wzmacnianie działalności podstawowej a inwestycje na obszarach pobocznych
5. Wykonywanie ruchów ekspansywnych
Zarządzanie kwestiami organizacyjnymi mającymi największy wpływ na sukces lub
porażkę
6. Transformacja poprzez ruchy ekspansywne
Ponowne definiowanie działalności podstawowej
Posłowie
Dodatek
Bibliografia
Skorowidz
183 strony, miękka oprawa