Na CD Pierwszy w Polsce
SYMULATOR STRATEGICZNY CEOLight
Książka napisana z myślą przede wszystkim o dyrektorach generalnych i prezesach
firm, ale i ekipach działów opracowujących strategię korporacyjną oraz oczywiście
studentach i uczestnikach programów MBA.
Jest to nowoczesny podręcznik praktycznego PRAKTYCZNEGO BUDOWANIA I PROWADZENIA
STRATEGII przedsiębiorstwa. Zawiera 120 MINI-CASES i PYTAŃ TESTOWYCH ujmujących
problemy strategiczne konkretnych przedsiębiorstw wraz z rozwiązaniami. Jest bogato
ILUSTROWANY SCHEMATAMI i WYKRESAMI.
Przede wszystkim jednak dołączony jest do niego CD-ROM z KOMPUTEROWYM SYMULATOREM
STRATEGICZNYM CEOlight dla PC, dzięki któremu Czytelnik może dokonywać prób
wdrażania konkretnych strategii dla przykładowego przedsiębiorstwa, a także badać ich
wykonalność stosując oddaną do jego dyspozycji baterię narzędzi analitycznych.
"Napisałem tę książkę jako wyraz mojej frustracji powszechnym brakiem
zrozumienia na czym polega istota strategicznego zarządzania przedsiębiorstwami. We
współczesnym świecie ze słowem "strategia" wiązanych jest bowiem tak wiele
mglistych treści, że pojęcie to stało się już wyprane z jakiegokolwiek konkretnego
sensu. Nawet jednak kiedy ów sens istnieje, okazuje się być niezdatny do praktycznego
wykorzystania. Doskonały tego przykład stanowi obecnie bardzo modna refleksja na temat
tak zwanej strategicznej misji i wizji przedsiębiorstwa. Z filozoficznego punktu widzenia
jest to, bez wątpienia, interesujące - jednak w obecnej sytuacji ekonomicznej świata
zarówno jedna, jak i druga mogą być uznane jedynie za piękną teorię, a utożsamianie
dywagacji na ich temat z tworzeniem strategii firmy jest po prostu śmieszne. Daleki
jestem od twierdzenia, że przedsiębiorstwo nie ma do spełnienia powinności wobec swych
pracowników, wobec konsumentów i państwa, jednak jego głównym celem jest bez cienia
wątpienia realizacja zysków. Podstawowa rola strategii polega więc na określeniu w
jaki sposób tego dokonać.
Moim celem było stworzenie książki o strategii bardzo praktycznej
i ilustrowanej zadaniami, wykonanie których pozwoli zdobyć nie wiedzę
encyklopedyczną, ale pewien zasób konkretnych umiejętności. W tej dziedzinie w sukurs
przyszedł mi szybki rozwój informatyki, dając możliwość zbudowania i przekazania
czytelnikom programu komputerowego do testowania różnych strategii i badania ich
wykonalności.
Załączony do książki dysk z programem CEOlight pozwoli przetrenować w praktyce
wpływ rozmaitych czynników i posunięć strategicznych jego i jego konkurentów na wynik
prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa."
MICHEL MUSZYŃSKI (56 lat), dyrektor Francuskiego Instytutu
Zarządzania w Polsce, jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego i słynnego European
Institute of Business Administration (INSEAD) w Fontainebleau. Swoją karierę rozpoczął
w 1977 roku w marketingu high-tech w Applied Research Laboratories (filia Bausch and Lomb)
we Francji, a następnie w Beckman (obecnie Glaxo) w Szwajcarii. W 1982 roku został
mianowany dyrektorem zastosowań międzynarodowych w Instruments S.A. w USA, a od 1988
roku piastował funkcję dyrektora generalnego MVE S.A. (filia DANONE) we Francji. W 1990
na mocy porozumienia rządu tego kraju z rządem polskim utworzył w Warszawie oddział
paryskiej szkoły zarządzania Institut Francais de Gestion, która prowadzi studia
podyplomowe w dziedzinie marketingu, finansów, zasobów ludzkich i strategii
przedsiębiorstw, przyznając francuski dyplom MBA.
Spis treści
Aktywne metody prowadzenia strategii
Wstęp
MODEL BIZNESU JAKO MOTOR SUKCESU FIRMY
1.1. Model biznesu wykorzystujący różnicowanie produktów
1.2. Model biznesu wykorzystujący niskie ceny
1.3. Model biznesu wykorzystujący czas
1.4. Model biznesu wykorzystujący bariery wchodzenia na rynek
1.5. Model biznesu wykorzystujący szczególny rodzaj produktów
1.6. Model biznesu wykorzystujący pełną integrację z klientem
1.7. Model biznesu wykorzystujący szczególną strukturę przedsiębiorstwa
MODEL BIZNESU WYKORZYSTUJĄCY RÓŻNICOWANIE PRODUKTÓW
2.1. Strategiczne znaczenie ceny sprzedaży
2.2. Zasady ustalania cen
2.3. Definiowanie cen w praktyce - metodą klasyczną
2.4. Analiza współzależności zmiennych
2.5. Dokonywanie zmian cen
2.6. Różnicowanie cen
2.7. Yield (revenue) management
2.8. Ceny dynamiczne
Pytania
MODEL BIZNESU WYKORZYSTUJĄCY NISKIE CENY
3.1. Udział w rynku jako parametr strategiczny
3.2. Efekt doświadczenia
3.3. Analiza strategii firmy
3.4. Aspekty finansowe
3.5. Cena jako element walki konkurencyjnej
Pytania
MODEL BIZNESU WYKORZYSTUJĄCY CZAS
4.1. Cykl życia produktu a strategia firmy
4.2. Faza wprowadzenia
4.3. Faza wzrostu
4.4. Faza dojrzałości
4.5. Faza schyłku
4.6. Cykle życia a portfele produktów firmy
Pytania
MODEL BIZNESU Z WYKORZYSTANIEM BARIER PRZY WCHODZENIU NA RYNEK
5.1. Posiadanie własnej, obowiązującej na rynku normy
5.2. Posiadanie własnych bardzo znacznych zasobów
5.3. Aspekty finansowe wchodzenia na nowe rynki zbytu
Pytania
MODEL BIZNESU WYKORZYSTUJĄCY SZCZEGÓLNY RODZAJ PRODUKTÓW
6.1. Model biznesu zakładający pełną eksploatację rynku
6.2. Model biznesu wykorzystujący istniejące wdrożenia
6.3. Produkty B-to-C i B-to-B
Pytania
MODEL BIZNESU WYKORZYSTUJĄCY INTEGRACJĘ Z KLIENTEM
7.1. Analiza klienta
7.2. Bazy danych klientów
7.3. Wartość życiowa klienta
Pytania
MODEL BIZNESU WYKORZYSTUJĄCY SZCZEGÓLNĄ STRUKTURĘ
PRZEDSIĘBIORSTWA
8.1. Koszty stałe struktury firmy
8.2. Koszty handlowe firmy
8.3. Klasyczna organizacja przedsiębiorstwa
8.4. Grupy kapitałowe
8.5. Globalizacja
8.6. Style zarządzania
Pytania
ANALIZA STRATEGICZNA
9.1. Model 5 + 1 sił
9.2. Analiza SWOT
9.3. Planowanie scenariuszowe
9.4. Model decyzyjny
9.5. Matryca BCG (matryca wzrostu/udziału w rynku))
9.6. Matryca McKinsey'a (General Electric)
9.7. Systemy eksperckie
9.8. Matryca wzrost sprzedaży/wzrost rynku
9.9. Symulatory strategiczne
9.10. Wskaźniki sukcesu firmy
9.11. Balanced scorecard
9.12. Analiza hierarchiczna (AHP)
Pytania
CEO - SYMULATOR STRATEGICZNY
10.1. Realizacja z góry zakładanej strategii wieloetapowej
10.2. Zmiana dotychczasowej strategii
10.3. Rezultaty
10.4. Analiza szans i zagrożeń
10.5. Sytuacja konkurenta
10.6. Dopracowanie szczegółów strategii
10.7. Działanie symulatora
Pytania
Słowniczek najważniejszych terminów
Literatura
CD, 248 stron, miękka oprawa