"Jeśli nie wiesz, gdzie byłeś, to jest trudno powiedzieć, gdzie jesteś...
Jeśli nie wiesz, gdzie jesteś, jak możesz decydować o tym, gdzie chcesz być... Jeśli
nie wiesz, gdzie dążysz, żadna droga Cię tam nie zawiedzie... Zawsze jest bowiem dobry
czas, by zrobić przerwę i oszacować, jak daleko już doszliśmy i na czym powinniśmy
skupić nasza uwagę w przyszłości".
Zatem, czym jest owa droga dla firmy? Kiedy przedsiębiorstwo powinno się zatrzymać,
by oszacować swoja pozycję? W jaki sposób najlepiej zweryfikować zajmowane miejsce na
rynku? Co należy zrobić, by je polepszyć?
Odpowiedzi na te pytania oraz wiele innych dostarcza niniejsza książka. Stanowi ona
bowiem swoisty przewodnik po audycie strategicznym, będący kompleksowa weryfikacją
systemu zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie. To badanie obejmuje diagnozę
strategiczną, jak również jest uzupełnione poprzez metadiagnozę systemu podejmowania
decyzji strategicznych, począwszy od elementarnych kwestii dotyczących racjonalności
oceny pozycji konkurencyjnej, a skończywszy na kadrze kierowniczej, której decyzje
znajdują swoje przełożenie w specyficznej i unikalnej ścieżce rozwoju obranej przez
podmiot.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Rola audytu strategicznego w przedsiębiorstwie
1.1. Strategiczna komplementarność decyzji inwestycyjnych
1.2. Innowacyjność przedsiębiorstwa i strategiczna komplementarność kapitału
ludzkiego
1.3. Dywersyfikacja korporacyjna przedsiębiorstw
1.4. Audyt strategiczny
1.4.1. Pojęcie audytu
1.4.2. Pojęcie strategii
1.4.3. Istota audytu strategicznego
1.5. Pozycja konkurencyjna
1.5.1. Udział rynkowy
1.5.2. Miary przewagi komparatywnej - EVA, RMA, I/C
1.5.3. Miary pozycji na rynku kapitałowym
1.6. Miękkie zasoby organizacji i przewaga konkurencyjna
1.6.1. Inteligencja rynkowa
41.6.2. Strategiczne przywództwo
1.6.3. Jasność celu i kierunku
1.6.4. Strategiczne planowanie
1.6.5. Organizacja firmy
1.7. Emperia Holding SA - analiza przypadku
1.7.1. Trendy występujące w otoczeniu
1.8. Jutrzenka SA - analiza przypadku
1.9. Swissmed Centrum Zdrowia SA - analiza przypadku
1.10. Podsumowanie
Rozdział 2. Narzędzia i metody audytu strategicznego
2.1. Narzędzia audytu strategicznego
2.1.1. Analiza SWOT
2.1.2. Analiza Pięciu Sił Portera
2.2. Metody audytu strategicznego
2.2.1. Metoda Albany
2.2.2. Metoda Webba
2.2.3. Metoda IMI
2.2.4. Metoda ABC
2.3. Analiza przypadku Arcus SA
2.3.1. Opis sytuacji firmy
2.3.2. Analiza i rekomendacje dla audytu strategicznego
2.4. Analiza przypadku Alchemia SA
2.4.1. Opis sytuacji firmy
2.4.2. Analiza i rekomendacje dla audytu strategicznego
2.5. Analiza przypadku eCard SA
2.5.1. Opis sytuacji firmy
2.5.2. Analiza i rekomendacje dla audytu strategicznego
2.6. Podsumowanie
Rozdział 3. Audyt strategiczny i zarządzanie ryzykiem
3.1. Ryzyko strategiczne
3.2. Ryzyko operacyjne i jego związki z audytem strategicznym
3.3. Sposoby ograniczania ryzyka operacyjnego
3.3.1. The Predictive Operational Risk Management Model
3.3.2. The Pre-emptive Operational Risk Management Model
3.3.3. Bazylea II a The Sarbanes-0xley Act
3.3.4. Balanced Scorecard
3.3.5. Zarządzanie jakością
3.4. Analiza przypadku - ryzyko strategiczne w Grupie Hotelowej ORBIS SA
3.5. Analiza przypadku fuzji banków BPH i PEKAO - ryzyko strategiczne i zmiana
strategiczna
3.6. Hipotezy strategiczne i cele strategiczne: Adidas, Nike, Reebok i Puma - analiza
przypadku
3.7. Zagrożenia operacyjne jako przybliżenie ryzyka strategicznego - analizy przypadków
Wielton SA i Tell SA
3.8. Kwantyfikacja ryzyka strategicznego przy pomocy metod planowania finansowego -
analiza przypadku VisionTech Ltd
3.9. Podsumowanie
Rozdział 4. Przykład autorskiego audytu strategicznego badania empiryczne na
spółkach giełdowych
4.1. Założenia audytu
4.2. Wyniki audytu
4.3. Rekomendacje na podstawie audytu strategicznego
4.3.1. Analiza przypadku BZ WBK
4.3.2. Analiza przypadku Grupy Lotos
4.3.3. Analiza przypadku PGNiG
4.4. Podsumowanie
Podsumowanie
Bibliografia
187 stron, B5, miękka oprawa