STRATEGIE INTERNACJONALIZACJI POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW W WARUNKACH
AKCESJI POLSKI DO UNII EUROPEJSKIEJ
Posługując się zaprezentowanym w pracy modelem internacjonalizacji, dokonano analizy
zmian rzeczywistych strategii umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw w warunkach
akcesji Polski do Unii Europejskiej, w tym również z uwzględnieniem wielkości
przedsiębiorstw oraz w przekroju branż. Warto podkreślić, że w pracy podjęto się
analizy rzeczywistych strategii internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw na
wyróżnionych rynkach zagranicznych (UE-15, innych niż UE-15 rynkach UE, Rosji, Ukrainy,
„tanich" krajów azjatyckich, innych rynkach) w celu identyfikacji ewentualnych
różnic zachowań polskich przedsiębiorstw na tych rynkach.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Internacjonalizacja przedsiębiorstw - przegląd koncepcji
teoretycznych
1.1. Pojęcia i istota internacjonalizacji przedsiębiorstwa
1.2. Klasyfikacja współczesnych teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw
1.3. Przegląd wybranych teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw
1.3.1. Teoria luki technologicznej i teoria cyklu życia produktu
1.3.2. Teorie reprezentujące nurt monopolu
1.3.3. Teorie reprezentujące nurt efektywności
1.3.4. Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej
1.3.5. Teorie etapowej internacjonalizacji przedsiębiorstwa
1.3.6. Teorie sieciowej internacjonalizacji
1.3.7. Krytyka teorii etapowej internacjonalizacji przedsiębiorstwa - teorie wczesnej
internacjonalizacji
1.3.8. Alternatywne teorie internacjonalizacji przedsiębiorstwa
1.4. Koncepcja procesu umiędzynarodowienia przyjęta w pracy
ROZDZIAŁ 2. Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw
2.1. Pojęcie i proces formułowania strategii internacjonalizacji przedsiębiorstwa
2.2. Uwarunkowania strategii internacjonalizacji przedsiębiorstwa
2.3. Zakres przedmiotowy strategii internacjonalizacji
2.4. Treść strategii internacjonalizacji na poziomie sieci przedsiębiorstw
2.5. Treść strategii internacjonalizacji na poziomie przedsiębiorstwa lub na poziomie
strategicznej jednostki biznesu
2.6. Klasyfikacja i charakterystyka form internacjonalizacji
2.7. Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa formułowana na poziomie
funkcjonalnym
ROZDZIAŁ 3. Strategie internacjonalizacji polskich małych i średnich
przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej - wyniki badań
empirycznych
3.1. Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw - przegląd badań
empirycznych
3.2. Koncepcja modelu internacjonalizacji przyjęta w pracy
3.3. Typologia oraz zmiany modeli internacjonalizacji przedsiębiorstw
3.4. Koncepcja badań empirycznych
3.4.1. Cele i przedmiot badań empirycznych
3.4.2. Metody badawcze
3.4.3. Charakterystyka próby badawczej
3.5. Uwarunkowania internacjonalizacji badanych polskich przedsiębiorstw
3.5.1. Motywy internacjonalizacji badanych polskich przedsiębiorstw
3.5.2. Zasoby jako wewnętrzne uwarunkowania umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa
3.5.3. Atrakcyjność rynku i ryzyko działalności na danym rynku jako determinanty
internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw
3.5.4. Uwarunkowania adaptacji strategii przedsiębiorstwa do uwarunkowań lokalnych
rynków
3.6. Wybrane elementy strategii internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw
3.6.1. Struktura i strategii internacjonalizacja łańcucha wartości badanych
przedsiębiorstw
3.6.2. Geograficzny zasięg, zakres zaangażowania na rynkach zagranicznych oraz formy
internacjonalizacji i relacje badanych polskich przedsiębiorstw z partnerem zagranicznymi
3.6.3. Relacje badanych przedsiębiorstw z zagranicznymi dostawcami i odbiorcami
3.6.4. Strategie konkurowania badanych polskich przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym
3.7. Zmiany strategii internacjonalizacji badanych polskich przedsiębiorstw w warunkach
akcesji Polski do Unii Europejskiej
3.8. Deklaracje menedżerów co do wyników badanych przedsiębiorstw
ROZDZIAŁ 4. Analiza przypadków strategii i modeli internacjonalizacji polskich
średnich i dużych przedsiębiorstw
4.1. Analiza przypadku internacjonalizacji przedsiębiorstwa Kłos Zbigniew Nowoczesne
Technologie Bankowe Sp. z o.o.
4.2. Analiza przypadku internacjonalizacji przedsiębiorstwa Technodiament Sp. z o.o.
4.3. Analiza przypadku internacjonalizacji przedsiębiorstwa Tago Przedsiębiorstwo
Przemysłu Cukierniczego (PPC)
4.4. Analiza przypadku internacjonalizacji Zakładu Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego
Hortino Leżajsk Sp. z o.o.
4.5. Analiza przypadku internacjonalizacji przedsiębiorstwa Mokate
4.6. Analiza przypadku internacjonalizacji Zakładów Azotowych „Puławy" SA
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
409 stron, B5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.