|
EURO 2012 CZY TEN MECZ MOŻNA WYGRAĆ
WASILCZUK J.E. ZAWADZKI K. wydawnictwo: CEDEWU, 2011, wydanie I cena netto: 49.50 Twoja cena 47,03 zł + 5% vat - dodaj do koszyka cena netto + 5% vat.
Książka autorstwa J.E. Wasilczuk i K. Zawadzkiego jest pierwszą
krajową pozycją kompleksowo podejmującą problematykę organizacji wielkoformatowych
imprez sportowych. Niewątpliwie zachętą do podjęcia tego zagadnienia stał się fakt
współorganizacji przez Polskę Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.
Autorzy podejmują się niełatwego zadania - odpowiedzi na pytanie, jaki jest
sens ekonomiczny organizacji tak kosztownych przedsięwzięć? W literaturze światowej co
rusz pojawiają się informacje dotyczące wpływu poszczególnych wielkoformatowych
imprez sportowych na gospodarkę państwa/miasta przyjmującego. Podjęte w książce
rozważania teoretyczne dotyczące zarówno dziedzictwa, jak i finansowania imprez
wielkoformatowych zostały zilustrowane przykładami odbywających się w ostatnim czasie
czterech imprez: Letnich i Zimowych Igrzysk Olimpijskich oraz Mistrzostw Świata i
Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Omówiono ostatnie dwa cykle każdej z nich. Ze
względu na szereg podobieństw pomiędzy Portugalią a Polską, szczególny nacisk
położono na Mistrzostwa Europy w Portugalii w 2004 roku.
Książka może być użyteczna zarówno przy prowadzeniu badań naukowych nad
dziedzictwem i finansowaniem imprez wielkoformatowych, jak i dla studentów pragnących
zgłębić tajniki styku gospodarki ze sportem. Intencją autorów było także, aby z
opracowania mogły korzystać osoby niezaznajomione z ekonomicznymi pojęciami, w których
kręgu zainteresowań leżą wydarzenia sportowe o globalnym zasięgu.
Spis treści:
Rozgrzewka 7
Wprowadzenie 9
Pierwszy gwizdek 13
Rozdział 1
Wpływ dużych wydarzeń sportowych na gospodarkę - aspekty teoretyczne
15
1.1. Wprowadzenie 15
1.2. Definiowanie pojęć związanych z wpływem wydarzenia na gospodarkę 16
1.2.1. Krótko- i długookresowe efekty 16
1.2.2. Oddziaływanie dużych imprez sportowych na gospodarkę 17
1.3. Najważniejsze efekty długookresowe - dziedzictwo 20
1.3.1. Kostka dziedzictwa 20
1.3.2. Efekty pozytywne 22
1.3.3. Efekty negatywne 23
1.4. Wnioski 24
Do przerwy 1:1 25
Rozdział 2
Finansowanie wielkoformatowych imprez sportowych 27
2.1. Publiczne i prywatne źródła finansowania imprez sportowych 27
2.2. Źródła finansowania wielkoformatowych imprez sportowych w fazie przygotowawczej 33
2.3. Partnerstwo publiczno-prywatne 38
2.3.1. Charakterystyka modelu finansowania opartego na partnerstwie publiczno-prywatnym ze
szczególnym uwzględnieniem organizacji imprez sportowych 38
2.3.2. Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce i możliwość jego wykorzystania w
finansowaniu Euro 2012 41
2.4. Przychody z tytułu organizacji wielkoformatowych imprez sportowych 44
2.4.1. Przychody z tytułu sprzedaży praw telewizyjnych 44
2.4.2. Sponsoring 48
2.4.3. Wpływy ze sprzedaży biletów 51
2.4.4. Unikatowe formy generowania przychodów 54
2.5. Sposoby finansowania obiektów sportowych po zakończeniu imprezy sportowej 56
Zmiana stron 59
Rozdział 3
Jak mierzyć efekt długookresowy wielkoformatowych wydarzeń sportowych 61
3.1. Wprowadzenie 61
3.2. Ex ante: Metoda benchmarkingu 62
3.3. Ex ante: modelowanie 64
3.4. Ex post: metoda od ogółu do szczegółu 68
3.5. Ex post: metoda od szczegółu do ogółu 69
3.6. Problemy badania ex post 71
3.7. Najczęściej popełniane błędy przy pomiarze długookresowego efektu 71
3.7.1. Bledy przy szacowaniu wpływu imprez 71
3.7.2. Problem z prawidłowym określeniem mnożnika 73
3.7.3. Trudności w określeniu stanu gospodarki 76
3.7.4. Niepewność dotycząca późniejszych losów infrastruktury 77
3.7.5. Błędy przy zbieraniu i kwalifikowaniu danych do analizy 77
3.7.6. Oszacowanie efektu wypierania 80
3.7.7. Ostrożna interpretacja miar zatrudnienia 81
3.7.8. Uleganie politycznym naciskom 81
3.8. Wnioski: akcent na badania ex post 82
Remis - brak rozstrzygnięć 83
Rozdział 4
Dotychczasowe doświadczenia gospodarzy wielkoformatowych imprez sportowych 85
4.1. Współczesne tendencje w zakresie wyboru gospodarzy wielkoformatowych imprez
sportowych 85
4.2. Wpływ wielkoformatowych imprez sportowych na państwa/miasta przyjmujące - wybrane
przykłady z ostatnich lat 88
4.2.1. Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 88
4.2.2. Letnie Igrzyska Olimpijskie 93
4.2.3. Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 96
4.2.4. Zimowe Igrzyska Olimpijskie 108
4.3. Wnioski 112
Dogrywka 117
Rozdział 5
Potencjalny wpływ Euro 2012 na przykładzie Trójmiasta 119
5.1. Wprowadzenie 119
5.2. Poziom mikro 120
5.3. Podstawy teoretyczne analizy poziomu mezo: konkurencyjność regionów 122
5.4. Wielkoformatowa impreza sportowa a konkurencyjność regionu - przypadek Gdańska 125
5.4.1. Czynniki konkurencyjności zmieniane przez imprezę 125
5.4.2. Infrastruktura 126
5.4.3. Wiedza 130
5.4.4. Emocje 132
5.4.5. Sieci 132
5.4.6. Kultura 133
5.5. Wyniki symulacji dotyczące wpływu Euro 2012 na region i gospodarkę Polski z
uwzględnieniem woj. pomorskiego 134
5.5.1. Podstawowe założenia do symulacji 134
5.5.2. Efekty gospodarcze związane z organizacją Euro 2012 137
5.5.3. Efekt pomorski 138
5.6. Wnioski 141
Rzuty karne 143
Zakończenie 145
Bibliografia 147
152 strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|