Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) mają znaczący wkład w rozwój
gospodarczo-społeczny zarówno Unii Europejskiej, jak i Polski. W coraz bardziej
zglobalizowanej i konkurencyjnej gospodarce napotykają one jednak wiele barier w rozwoju,
ale jednocześnie uzyskują wsparcie ze strony wielu podmiotów otoczenia.
Przedstawione w pracy wyniki badań identyfikują współczesne problemy
zarządzania małymi i średnimi przedsiebiorstwami w Polsce.
Przygotowane teksty mają zarówno walor metodyczny, teoretyczny, jak i
również aplikacyjny. Zastosowane metody badań mają w wielu przypadkach charakter
oryginalny, poszerzający metodykę nad obszarem zarządzania w sektorze MSP.
Poszczególne fragmenty pracy prezentują również uzyskane rezultaty badań,
syntetycznie ujmując najważniejsze osiągnięcia.
Dostrzegając złożoność problematyki funkcjonowania małych i średnich
przedsiębiorstw, władze i pracownicy naukowi Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości
w Poznaniu oraz Filii we Wrocławiu zaprojektowali badania nad uwarunkowaniami skutecznego
zarządzania w tych organizacjach gospodarczych. prowadzone badania odnosiły się do
wielu aspektów zarządzania - od poziomu strategicznego i przywódczego poczynając,
przez problematykę kwalifikacji i motywowania pracowników, komunikowania się z rynkiem
finansów, modeli biznesowych, Internetu, aż po programy metody wspierania rozwoju calego
sektora MSP. Odwołano się również do szerszej perspektywy programów pomocowych Unii
Europejskiej oraz doświadczeń innych krajów, ze szczególnym uwzględnieniem Francji.
Prezentowane opracowania stanowią ciekawy zbiór, mogący zainteresować
praktyków, teoretyków zarządzania, przedsiębiorstwa rodzinne, a także banki i
instytucje wspierające przedsiebiorczośc.
Spis treści:
Wstęp
Paweł Bator
Zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach
Benedykt Bober
Kompleksowe zarządzanie ryzykiem w procesie świadczenia usługi szpitalnej ..
Monika Gałganek-Napierała
Wsparcie innowacyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw w wybranych
programach perspektywy finansowej 2007-2013
Ryszard Groszak
Modele biznesu internetowego małych i średnich przedsiębiorstw
Franciszek Kapusta
Zarządzanie gospodarstwem rodzinnym w rolnictwie polskim
Tomasz Kawka
Systemy motywowania kadr w małych i średnich przedsiębiorstwach
Barbara Kobusiewicz
Strategia zarządzania kapitałami w małych i średnich przedsiębiorstwach na
przykładzie spółek notowanych na rynku giełdowym New Connect
Tomasz Kopczyński
Warunki skutecznego zarządzania projektami w małych i średnich
przedsiębiorstwach
Stanisław Kowalczyk
Problemy rozwoju kadry menedżerskiej w małych i średnich przedsiębiorstwach
Tadeusz Listwan
Strategiczne zarządzanie kadrami w małych i średnich przedsiębiorstwach
Justyna Majchrzak-Lepczyk
Ewolucja zachowań konsumentów a zarządzanie małym i średnim
przedsiębiorstwem
Małgorzata Michalik
Warunki skutecznej komunikacji z klientem w małych i średnich
przedsiębiorstwach
Henryk Mruk
Skuteczne przywództwo jako czynnik rozwoju strategicznego małych i średnich
przedsiębiorstw
Jarosław Mruk
Franczyza jako model rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
Jerzy Niemczyk
Możliwości funkcjonowania mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w
sieciach międzyorganizacyjnych
Ryszard Orliński
Kształtowanie struktury informacyjnej systemu rachunkowości w małych i
średnich przedsiębiorstwach
Agata Pigla
Społeczne i gospodarcze funkcjonowanie przedsiębiorstw rodzinnych
Iwona Sierpowska
Prawne i społeczne aspekty funkcjonowania zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych w małym przedsiębiorstwie
Agnieszka Skuza
Budowanie przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw poprzez
rozwijanie orientacji na uczenie się
Jarosław Szandurski
Rola e-learningu w zarządzaniu małym i średnim przedsiębiorstwem
Paulina Zydorowicz
Sposoby wspierania małych i średnich przedsiębiorstw we Francji
Noty o Autorach
294 strony, oprawa miękka