Autor książki wychodzi z założenia, że dla menedżerów głównym
problemem zarządzania przedsiębiorstwem jest właściwy wybór celów.
Stwierdza, że cele finansowe będące pochodną „maksymalizacji zysku na
rzecz właścicieli kapitału", jako idee pochodzące z okresu XIX-wiecznego
kapitalizmu, nie odpowiadają współczesnym przedsiębiorstwom. Dyskusja na temat celów
sprowadza się w istocie do konstruowania mechanizmu rozwoju przedsiębiorstwa.
Autor uważa, że w określeniu celów punktem wyjścia jest analiza podmiotowości
przedsiębiorstwa i wartości, jakimi się ono kieruje. Wśród uwarunkowań rozwoju
przedsiębiorstwa traktowanego podmiotowo dostrzega się jego osobowość, wolność
gospodarowania, autonomię decyzji i ich racjonalność, kulturę wewnętrzną przedsiębiorstwa,
zawieranie kompromisów, dążenie do równowagi, współpracę ze środowiskiem działania
itd.
Wykorzystanie wiedzy psychologicznej i socjologicznej umożliwia rozwiązywanie
zagadnień zarządzania oraz finansów przedsiębiorstwa i prowadzi do rozwoju nowego
kierunku ekonomii behawioralnej, opartej na filozofii personalizmu.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. W poszukiwaniu istoty współczesnego przedsiębiorstwa
1.1. Behawioryzm jako główny nurt rozwoju teorii przedsiębiorstwa
1.2. Przedmiotowe podejście do przedsiębiorstwa a utylitaryzm koncepcji teoretycznych
1.3. Właściwości przedsiębiorstwa a środowiskowe uwarunkowania działalności
gospodarczej
1.4. Ramy podmiotowości przedsiębiorstwa a jego wewnętrzna kultura
1.5. Samodzielność jako kluczowa wartość przedsiębiorstwa
Rozdział II. Środowiskowe uwarunkowania działalności przedsiębiorstwa
2.1. Elementy otoczenia współczesnego przedsiębiorstwa a stosunki rynkowe
2.2. Konkurencja a współdziałanie interesariuszy
2.3. Wartości związane ze środowiskiem działania przedsiębiorstwa
2.4. Rozwój przedsiębiorstwa w warunkach otwartej gospodarki
2.5. Oddziaływanie państwa na potencjał rozwojowy przedsiębiorstw
Rozdział III. Kluczowe czynniki rozwoju współczesnych przedsiębiorstw w ujęciu
behawioralnym
3.1. Innowacyjność w przedsiębiorstwie a orientacja na nowoczesność
3.2. Inwestycje przedsiębiorstwa a postęp organizacyjno-technologiczny
3.3. Stosunki międzyludzkie w mechanizmie rozwoju przedsiębiorstwa
3.4. Pierwiastek ludzki a kultura wewnętrzna przedsiębiorstwa
3.5. Wymiar finansowy funkcjonowania przedsiębiorstwa a bariera redukcjonizmu
3.6. Gotowość do podejmowania ryzyka a odpowiedzialność w biznesie
3.7. Sekwencja strategicznych wartości w zarządzaniu rozwojem przedsiębiorstwa
Rozdział IV. Czynniki kształtujące wybór celów w przedsiębiorstwie
4.1. Kwestia celowości w prowadzeniu działalności gospodarczej
4.2. Wielowymiarowy układ celów przedsiębiorstwa
4.3. Założenia metodyczne budowy systemu celów w przedsiębiorstwie
4.4. Rzeczowa i finansowa forma celów przedsiębiorstwa
4.5. Cele formalne i nieformalne a skuteczność zarządzania przedsiębiorstwem
4.6. Cele przedsiębiorstwa jako wyraz kompromisu interesów
Rozdział V. Praktyczne następstwa wyboru celów finansowych w przedsiębiorstwie
5.1. Ewolucja poglądów na temat maksymalizacji zysku przedsiębiorstwa
5.2. Wartość ekonomiczna przedsiębiorstwa jako cel zarządzania
5.3. Filozoficzny wymiar wartości a cele przedsiębiorstwa
5.4. Cele przedsiębiorstwa w koncepcji personalizmu filozoficznego
5.5. Zagadnienie równowagi przedsiębiorstwa w świetle wyboru celów
5.6. Wyznaczanie struktury celów w ramach polityki wyników finansowych
Rozdział VI. Zagadnienie rozwoju w strukturze celów współczesnego przedsiębiorstwa
6.1. Rozwój sfery realnej jako czynnik wzmacniający potencjał ekonomiczny przedsiębiorstwa
6.2. Współzależność procesu rozwoju przedsiębiorstwa i nowoczesności produktów
6.3. Rozwój w programie inwestycji przedsiębiorstwa
6.4. Rozwój przedsiębiorstwa a kwestia racjonalności i optymalizacji
6.5. Cele przedsiębiorstwa zorientowane na rozwój jako wyraz antycypacji przyszłości
6.6. Proces rozwoju przedsiębiorstwa a pomnażanie wartości ekonomicznej
Rozdział VII. Realizacja celów przedsiębiorstwa w globalnym środowisku działania
7.1. Intelektualny nurt globalizacji
7.2. Środowisko działalności gospodarczej przedsiębiorstwa a globalizacja
7.3. Globalizacja jako czynnik stwarzający wyzwania dla polskich przedsiębiorstw
7.4. Kluczowe dylematy przedsiębiorstw w warunkach globalizacji
7.5. Wartości wzmacniające potencjał rozwojowy przedsiębiorstwa w globalnym środowisku
działania
7.6. Bilans współzależności przedsiębiorstwa z globalnym otoczeniem
Bibliografia
Spis tablic i rysunków
401 stron, B5, oprawa miękka