Publikacja zawiera zestaw materiałów szkoleniowych dla trenerów oraz
uczestników szkoleń z zakresu rozwoju kluczowych umiejętności ułatwiających pracę w
zespole.
Materiały mają formę ćwiczeń, symulacji i analiz, które wymagają aktywnego udziału
uczestników szkolenia. Umożliwiają poznanie i dogłębne zrozumienie najważniejszych
procesów zachodzących w zespołach. Ich różnorodność i ścisłe powiązanie z
praktyką zachęcają osoby szkolone do wykorzystania nowo nabytych umiejętności w
codziennej pracy.
Zestaw składa się z 12 modułów tematycznych, z których 8 koncentruje się
na klasycznej pracy szkoleniowej z zespołami, podejmując następujące zagadnienia:
- wprowadzenie do pracy w zespole,
- przemiana grupy w zespół,
- porozumiewanie się w zespole,
- procesy zachodzące w zespole,
- organizowanie pracy zespołu,
- przewodzenie zespołowi,
- rozwiązywanie konfliktów w zespole,
- podsumowanie treści szkolenia.
Do II wydania dołączono 4 nowe moduły poświęcone działaniom o charakterze
coachingowym. Coaching zespołu jest zjawiskiem stosunkowo nowym na polskim rynku
doradczo-szkoleniowym. Właściwie wykorzystany, może stać się niezwykle efektywnym
narzędziem rozwoju dla zespołów ukierunkowanych na osiąganie wspólnych celów.
Materiały zostały tak opracowane, aby można było na ich podstawie skonstruować
dowolne szkolenie, odpowiadające potrzebom zarówno firmy, jak i grupy szkoleniowej.
Każdy moduł tematyczny zawiera wskazówki dla trenera dotyczące sposobu przeprowadzenia
ćwiczenia (materiały do ćwiczeń, slajdy i komentarze do nich) oraz materiały dla
uczestników (zarówno wykorzystywane w trakcie zajęć, jak i obejmujące podsumowania
analizowanych zagadnień). Korzystanie z publikacji ułatwi dołączona do niej płyta,
zawierająca wszystkie przedstawione tu narzędzia i formularze.
Spis treści:
Alfabetyczny spis ćwiczeń
str. 9
O autorkach
str. 11
Wprowadzenie
str. 13
Wprowadzenie do II wydania
str. 16
Przykłady programów szkoleniowych
str. 17
Program jednodniowego szkolenia (wprowadzenie do problematyki zespołów)
str. 17
Program dwudniowego szkolenia (podstawowy program szkolenia w zakresie budowania zespołu)
str. 19
Program dwudniowego szkolenia (rozszerzony program szkolenia w zakresie budowania
zespołu)
str. 21
Program dwudniowego szkolenia (program dla doświadczonych zespołów i dla liderów zespołów)
str. 23
Jednodniowy program (coaching zespołu: angażowanie i motywowanie członków zespołu do
osiągania wspólnych celów)
str. 25
Rozdział 1. Wprowadzenie do pracy w zespole
str. 27
Ćwiczenie wprowadzające: Imię i cecha
str. 29
Ustalenie zasad pracy
str. 31
Ćwiczenie: Krzesła
str. 39
Rozdział 2. Przemiana grupy w zespół
str. 41
Ćwiczenie: Piłka
str. 43
Kiedy grupa staje się zespołem?
str. 47
Jakie są cechy efektywnego zespołu
str. 55
Etapy rozwoju zespołu (wersja dla zespołów działających już od pewnego czasu)
str. 65
Etapy rozwoju zespołu (wersja dla nowych zespołów lub grupy osób należących do
odrębnych zespołów)
str. 69
Totem zespołu
str. 77
Obszary funkcjonowania zespołu (wersja dla zespołów działających już od pewnego
czasu)
str. 83
Obszary funkcjonowania zespołu (wersja dla nowych zespołów lub grupy osób należących
do odrębnych zespołów)
str. 91
Rozdział 3. Porozumiewanie się w zespole
str. 99
Ćwiczenie: Zwierzę
str. 101
Ćwiczenie: Głuchy telefon
str. 111
Jak stać się dobrym słuchaczem
str. 121
Przekazywanie informacji w zespole
str. 133
Informacja zwrotna
str. 141
Kluczowe zdania
str. 149
Rozdział 4. Procesy zachodzące w zespole
str. 151
Ćwiczenie: Imię i okrzyk
str. 153
Ćwiczenie: Zespół w akcji (wersja 1)
str. 155
Ćwiczenie: Zespół w akcji (wersja 2)
str. 179
Zasady pracy w zespole
str. 183
Role w zespole
str. 189
Socjogram tematyczny
str. 205
Ćwiczenie: Wspólny okrzyk
str. 213
Rozdział 5. Organizowanie pracy zespołu
str. 215
Ćwiczenie: Supeł
str. 217
Symulacja: Praca nad problemem
str. 219
Organizowanie spotkań zespołu zadaniowego
str. 233
Podejmowanie decyzji przez zespół
str. 239
Rozdział 6. Przewodzenie zespołowi
str. 257
Style przewodzenia zespołowi (studium przypadku 1)
str. 259
Style przewodzenia zespołowi (studium przypadku 2)
str. 279
Style przewodzenia zespołowi (odgrywanie ról)
str. 283
Rozdział 7. Rozwiązywanie konfliktów w zespole
str. 299
Ćwiczenie: Demiurg złośliwy
str. 301
Jak sobie radzić z konfliktami (wersja dla nowych zespołów)
str. 313
Jak sobie radzić z konfliktami (wersja dla doświadczonych zespołów)
str. 329
Style rozwiązywania konfliktów
str. 333
Jak pogodzić zwaśnione strony
str. 353
Rozdział 8. Podsumowanie treści szkolenia
str. 365
Podsumowanie szkolenia
str. 367
Ćwiczenie: Zwierciadło zespołu
str. 369
Rozdział 9. Wprowadzenie do coachingu zespołu
str. 371
Kontrakt na zespołową sesję coachingową
str. 375
Moja motywacja do działania
str. 379
Rozdział 10. Źródła wartości zespołu
str. 381
Ćwiczenie: Koło wartości indywidualnych
str. 383
Ćwiczenie: Grupy interesariuszy (+ wizja)
str. 385
Ćwiczenie: Ustalanie wartości zespołu
str. 387
Rozdział 11. Standardy pracy zespołu
str. 389
Ćwiczenie: Wyzwania, przed którymi stoi zespół
str. 391
Ćwiczenie: Koło kompetencji zespołu
str. 393
Rozdział 12. Wyznaczanie celów rozwojowych dla zespołu
str. 395
Ćwiczenie: Strategia Disneya
str. 397
Ćwiczenie: Połączenie wartości indywidualnych z celami zespołu
str. 401
Literatura
str. 403
406 stron, segregator A4, oprawa twarda + CD