Innowacyjna przedsiębiorczość
Teorie. Badania. Zastosowania praktyczne. Perspektywa psychologiczna
Autorzy i redaktorzy tomu chcą swoją pracą i rozważaniami wyrazić uznanie
dla polskiego przedsiębiorcy i hartu jego ducha, który pozwala działać tak skutecznie
nieraz w trudnych czy wręcz niesprzyjających okolicznościach.
Stawiają również wiele inspirujących pytań m.in. dociekając:
•jakie mechanizmy są ważne dla innowacyjnego, twórczego
funkcjonowania przedsiębiorcy,
•co sprawia, że jego działanie charakteryzuje sprawność i efektywność,
•jakie siły leżą u podłoża jego aktywności.
Redaktorzy książki traktują twórczość, jako kluczowy element sukcesu
menedżerów-przedsiębiorców. Jeżeli innowacyjna przedsiębiorczość charakteryzuje
ludzi twórczych, to poznanie istoty ich sukcesu w biznesie sprowadza się do
psychologicznej analizy osobowości twórczej, w kontekście środowiska zawodowego i
określonej sytuacji społeczno-ekonomicznej kraju.
Książka ma również ambicje zasypać podziały dzielące świat akademicki oraz świat
biznesu. Jak pisze jeden z recenzentów dr Olaf Źylicz (...) Świat życia
organizacyjnego i jego liderów [zwykle] co najwyżej jest przez akademików opisywany, co
przypomina nieomal jednokierunkową relację refleksji historyka nad minionymi
zdarzeniami. Niniejsza praca czyni ważny krok, aby zbliżać obydwie rzeczywistości.
(...) Stanowi kompendium wiedzy, które można próbować przekładać na programy
rozwojowe dla menadżerów, szkolenia dla przedsiębiorców czy jako materiał edukacyjny
dla coraz liczniejszych, realizowanych w Polsce programów Master of Business and
Administration. Wielką zaletę tej pracy upatruję w tym, że próbuje w kilku
rozdziałach interdyscyplinarnie integrować perspektywy ujmowania przedsiębiorczości.
(...)
Z kolei prof. Andrzej Falkowski podkreśla, że (...) [Książka] dobrze porządkuje
pojęcie przedsiębiorczości, w którym twórczość jest jej nierozerwalnym elementem.
Uważam, że jej publikacja może istotnie przyczynić się do zdecydowanie spójnego
rozumienia pojęcia przedsiębiorczości, w jego różnych kontekstach, co jest ważne z
perspektywy akademickiej. Z pewnością może być z pożytkiem wykorzystana przez samych
przedsiębiorców, nie jako poradnik stwierdzający, co należy robić, ale, co jest
zdecydowanie ważniejsze, w celu rozszerzania własnej świadomości odnośnie korzyści i
zagrożeń wynikających z własnych działań, co jest ważne z perspektywy
praktycznej.(...)
Przedmowa
I. Innowacyjna przedsiębiorczość - ujęcia ogólne
Rozdział 1.
Psychologiczne predyktory przedsiębiorczości - Stanisław A. Witkowski
Rozdział 2.
Inspiracje dla psychologicznych badań nad przedsiębiorczością w wybranych
modelach ekonomicznych - Artur Domurat i Anna Wiśniewska
Rozdział 3.
Interakcyjne ujęcie przedsiębiorczości - Michał Stasiakiewicz
Rozdział 4.
Przedsiębiorczość a kreatywność i innowacyjność - Artur Domurat
Rozdział 5.
Style twórczego zachowania w przedsiębiorczości - Andrzej Strzałecki
II. Osobowościowe i poznawcze wymiary sukcesu w przedsiębiorczości
Rozdział 6.
Typy umysłu warunkujące ukierunkowanie przedsiębiorczości - Czesław
S. Nosal
Rozdział 7.
Osobowościowe markery przedsiębiorczości - Ryszard Studenski i Anna
Studenska
Rozdział 8.
Czy każdy może wziąć swoje sprawy w swoje ręce: emocjonalna dojrzałość a
przedsiębiorczość - Ewa Trzebińska i Marcelina Kupis
Rozdział 9.
Struktura i korelaty motywacji mocy u studentów i u menedżerów -
Aleksandra Tokarz i Monika Trzebińska
Rozdział 10.
Osobowościowe uwarunkowania podejmowania działalności przedsiębiorczej
- Mariola Laguna
III. Decyzje i ryzyko w przedsiębiorczości. Psychologiczne koszty
działalności przedsiębiorców
Rozdział 11.
Przedsiębiorczość i ryzyko - Tomasz Zaleśkiewicz i Zbigniew Piskorz
Rozdział 12.
Radzenie sobie ze stresem przez przedsiębiorców - Beata Basińska
Rozdział 13.
Wsparcie społeczne a funkcjonowanie organizacji i przedsiębiorstw -
Roman Cieślak
Rozdział 14.
Wywieranie wpływu w relacjach przedsiębiorca/menedżer- -podwładny -
Krystyna Doroszewicz
IV. Innowacyjna przedsiębiorczość w praktyce
Rozdział 15.
Jak przedsiębiorcy definiują sukces? Pierwsza walidacja skali do badania
subiektywnego sukcesu przedsiębiorców - Dominika Dej i Ute Stepłian
Rozdział 16.
Psychotransgresjonizm - od teorii do praktyki - Sławomir Śląski
Rozdział 17.
Twórcza przedsiębiorczość jako sposób zarządzania - Grażyna
Mendecka
V. Polskie programy przedsiębiorczości
Rozdział 18.
Program transferu innowacji do biznesu Innowatorzy realizowany w województwie
śląskim - Judyta Mojżesz
Rozdział 19.
Rozwój kultury organizacyjnej jako metoda doskonalenia przedsiębiorstwa.
Praktyczne działania na przykładzie banku komercyjnego - Piotr Czarnecki
Rozdział 20.
Wspieranie innowacyjnej przedsiębiorczości w inkubatorach technologicznych -
polskie doświadczenia - Krzysztof B. Matusiak
Rozdział 21.
Innowacja w firmie na co dzień - Marcin Kowalik i Bartłomiej Tkaczyk
Rozdział 22.
Rola przedsiębiorczości w rozwoju młodych ludzi - Tomasz Zjawiony
Rozdział 23.
"Kreator innowacyjności" - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości
akademickiej - Alicja Lizurej
482 strony, A5, oprawa miękka