Dlaczego pracownicy działają na szkodę pracodawcy?
Dlaczego kradną, dokonują aktów sabotażu, wandalizmu, prześladują
współpracowników, wrogo i cynicznie odnoszą się do klientów, świadczą pracę
niskiej jakości?
Przedmiotem zainteresowania niniejszej publikacji są właśnie tego
rodzaju zachowania, określane mianem dysfunkcjonalnych, i czynniki, które sprzyjają ich
występowaniu.
Rzadko kiedy te zachowania wynikają wyłącznie z tego, że firmie trafiło się
„złe ziarno” w postaci jednostek o określonych cechach. Ich czynniki osobowościowe
nabierają znaczenia dopiero w połączeniu z warunkami, jakie stworzono zatrudnionym,
sposobem w jaki postrzega się ich i traktuje. Paradoksalnie więc, często organizacja
przyczynia się do występowania rozmaitych zachowań i zjawisk niepożądanych dla niej,
sprzecznych z jej celami lub wręcz uniemożliwiających ich realizację. Celem niniejszej
publikacji jest prezentacja ustaleń definicyjnych odnośnie opisywanych zjawisk, ich
mechanizmów oraz przyczyn. Wskazano sposoby zapobiegania, wymieniono także działania,
które organizacja powinna podjąć w przypadku, gdy zachowanie szkodliwe już wystąpi.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Sytuacja pracowników w zmieniającej się organizacji
Wprowadzenie
1.1. Elastyczność jako warunek konkurencyjności
1.2. Konsekwencje istniejących tendencji dla pracowników
1.3. Wehikuł czasu – zmiana warunków wykonywania i postrzegania pracy w Polsce
Podsumowanie
Rozdział 2. Pracoholizm – opętanie pracą
Wprowadzenie
2.1. Błędne przekonania na temat pracoholizmu
2.2. Czym jest pracoholizm
2.3. Charakterystyka pracoholika
2.4. Wyjaśnianie przyczyn pracoholizmu
2.5. Jak funkcjonuje pracoholik
2.6. Organizacyjne uwarunkowania pracoholizmu
2.7. Pracoholik przełożonym
2.8. Pracownik efektowny, ale nieefektywny
Podsumowanie
Rozdział 3. Kontrproduktywne zachowania pracowników
Wprowadzenie
3.1. Szkodliwe zachowania polskich pracowników
3.2. Rozważania definicyjne
3.3. Typologia zachowań kontrproduktywnych
3.4. Przejawy zachowań kontrproduktywnych
3.5. Dlaczego dochodzi do zachowań kontrproduktywnych?
3.6. Organizacyjne podłoże szkodliwych zachowań
3.7. Zapobieganie zachowaniom kontrproduktywnym
Podsumowanie
Rozdział 4. Pracownik pracownikowi wilkiem – mobbing
Wprowadzenie
4.1. Definicja zjawiska
4.2. Kto i jak atakuje
4.3. Przebieg mobbingu w czasie
4.4. Przyczyny mobbingu
4.5. Przeciwdziałanie mobbingowi
Podsumowanie
Rozdział 5. Wypalenie zawodowe – na zgliszczach zaangażowania
Wprowadzenie
5.1. Charakterystyka zjawiska
5.2. Symptomy wypalenia zawodowego
5.3. Uwarunkowania wypalenia zawodowego
5.4. Zapobieganie wypaleniu zawodowemu
Podsumowanie
Rozdział 6. Kradzieże dokonywane przez pracowników
Wprowadzenie
6.1. Uczciwość – cecha czy brak okazji?
6.2. Czynniki przyczyniające się do występowania kradzieży w miejscu pracy
6.3. Zapobieganie kradzieżom
6.4. Per analogiam – zjawisko ściągania
6.5. Uczciwość jako element kultury organizacyjnej
Podsumowanie
Zakończenie. Dysfunkcjonalność zachowań jako syndrom patologii organizacyjnej
Bibliografia
144 strony, B5, oprawa miękka