Sformalizowane systemy zarządzania funkcjonują już od ponad 20 lat. W tym okresie
znacznie ponad milion organizacji na całym świecie zdecydowało się z nich skorzystać.
Zostały wdrożone i poddane certyfikacji. Zwykle dostarczały organizacjom wielu
korzyści zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Z biegiem czasu - w większości
wypadków - funkcjonowanie tych systemów staje się rutynowe i pozbawione cechy
innowacyjności. Niektóre organizacje rezygnują z ich utrzymywania, ale większość z
nich poszukuje możliwości ich rozwijania.
W publikacji przedstawiono przesłanki oraz możliwości (kierunki, perspektywy)
doskonalenia sformalizowanych systemów zarządzania (według norm ISO 9001, ISO 14001, PN
18001), a także bogate zestawy danych i informacji porównawczych, przydatnych dla osób
zajmujących się praktycznie wdrażaniem, utrzymywaniem i doskonaleniem systemów
zarządzania, zwłaszcza w ujęciu sformalizowanym. Informacje te zostały zebrane podczas
badań specjalnie przeprowadzonych dla potrzeb tej książki.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Doskonalenie w koncepcji zarządzania jakością
1.1. Doskonalenie i doskonałość
1.2. Ciągłe doskonalenie jako kluczowa zasada zarządzania jakością
1.3. Modele doskonałego zarządzania
Rozdział 2. Sformalizowane systemy zarządzania
2.1. Istota sformalizowanych systemów
2.2. Przegląd sformalizowanych systemów zarządzania
2.3. Słabe i mocne strony sformalizowanych systemów zarządzania
2.4. Kierunki doskonalenia sformalizowanych systemów zarządzania
Rozdział 3. Systemy zarządzania jakością środowiskiem i BHP
3.1. System zarządzania jakością ISO 9001
3.1.1. Normy ISO serii 9000
3.1.2. Ewolucja normy ISO 9001
3.1.3. Norma ISO 9001 – analiza wymagań
3.2. System zarządzania środowiskowego ISO 14001
3.2.1. Normy ISO serii 14000
3.2.2. Ewolucja normy ISO 14001
3.2.3. Norma ISO 14001 – analiza wymagań
3.3. System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy PN-N 18001
3.3.1. Normy PN-N serii 18000
3.3.2. Ewolucja normy PN-N 18001
3.3.3. Norma PN-N 18001 – analiza wymagań
Rozdział 4. Mechanizmy doskonalenia sformalizowanych systemów zarządzania
4.1. Klasyfikacja mechanizmów doskonalenia
4.2. Wewnętrzne mechanizmy doskonalenia
4.2.1. Przegląd zarządzania
4.2.2. Polityka
4.2.3. Cele
4.2.4. Audity wewnętrzne
4.2.5. Działania korygujące
4.2.6. Działania zapobiegawcze
4.2.7. Monitorowanie, pomiary i analiza danych
4.3. Zewnętrzne mechanizmy doskonalenia
4.3.1. Normy dotyczące doskonalenia
4.3.2. Integracja systemów zarządzania
4.3.3. Koncepcje i narzędzia zarządzania wspierające funkcjonowania systemów
zarządzania
Zakończenie
Aneksy
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Indeks rzeczowy
235 stron, B5, oprawa miękka