Obecna rewolucja informacyjna - zapoczątkowana rozwojem nowej generacji technologii
informacyjnych i komunikacyjnych, a zwłaszcza internetu - uruchomiła procesy przemian w
gospodarce i innej działalności. Polegają one na wdrażaniu nowych i bardziej
efektywnych rozwiązań (innowacji), zanim istniejące metody - coraz mniej skuteczne -
staną się przestarzałe i nieefektywne. Takie przemiany nazwano twórczą destrukcją, a
pojęcie to stworzył wielki ekonomista J.A. Schumpeter, którego dorobek ponownie
przyciąga uwagę.
Próba odpowiedzi na pytanie "Chaos czy twórcza destrukcja?" zawarte w tytule
niniejszej książki stała się tematem odpowiedzi i dyskusji prowadzonych przez
pracowników, współpracowników i doktorantów Instytutu Studiów Międzynarodowych, w
Kolegium Ekonomiczno-Społecznym Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Czy w różnych dziedzinach gospodarki i polityki następują obecnie ważne
przemiany, które są stymulowane przez rozwój nowych technologii, zwłaszcza
informacyjnych?
Czy zmiany te polegają na wdrażaniu nowych i nowoczesnych sposobów
działania oraz odchodzeniu od tradycyjnych i mniej efektywnych?
Czy innowacje stają się coraz szerzej akceptowane i wdrażane, a
jednocześnie tworzą nowe modele działania wielu podmiotów w różnych dziedzinach?
Poznanie obecnego przebiegu procesów przemian stymulowanych przez czynniki
technologiczne, stałe poszukiwanie i wdrażanie nowych rozwiązań - czyli postawa
twórczej destrukcji - stwarza inspiracje, wyzwania i szanse dla wszystkich aktywnie
działających ludzi i organizacji. Z tego względu książkę można polecić wszystkim
osobom studiującym oraz badającym nowe zjawiska i procesy we współczesnej gospodarce i
polityce
Spis treści:
Wstęp (Anna Zorska, Bohdan Jung)
1. Koncepcja twórczej destrukcji J.A. Schumpetera i jej odniesienie do przemian
gospodarczych w dobie obecnej rewolucji naukowo-technicznej (Anna Zorska)
Wstęp
1.1. Twórcza destrukcja i innowacje w ujęciu J.A. Schumpetera
1.2. Innowacyjność w dobie globalizacji i rewolucji informacyjnej
1.3. Twórcza destrukcja w dobie rewolucji informacyjnej
Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
2. Off shoring jako czynnik zmian rozkładu aktywności ekonomicznej na świecie i
szansa regionów rozwijających się na włączenie się w proces globalizacji -
Marcin Ślepko
Wstęp
2.1. Rozwój off shoringu
2.2. Model rozwoju off shoringu usług w Indiach
2.3. Nowe lokalizacje w sektorze off shoringu usług
Podsumowanie
Bibliografia
3. Twórcza destrukcja jako siła napędowa gospodarki internetowej. Internetowe
modele biznesu a zmiany technologiczno-ekonomiczne (Michał Jasiorkowski)
Wstęp
3.1. Gospodarka internetowa
3.2. Modele biznesowe
3.3. Modele biznesowe w gospodarce internetowej
Podsumowanie
Bibliografia
4. Allegro 2.0 czy jednak Allegro.pl? - wykorzystanie Web 2.0 i koncepcji
twórczej destrukcji w tworzeniu i funkcjonowaniu serwisu aukcyjnego Allegro.pl
(Nina Stępnicka)
Wstęp
4.1. ?Wielodefinicyjność" serwisów nurtu Web 2.0 z perspektywy różnych autorów
4.2. Wykorzystanie narzędzi Web 2.0 i założeń twórczej destrukcji w tworzeniu i
funkcjonowaniu serwisu aukcyjnego Allegro.pl
4.3. Atrybuty przynależności Allegro.pl do nurtu ?e-commerce 2.0"
4.4. Technologia Web 3.0 i jej zastosowanie w obsłudze serwisu Allegro.pl
4.5. Allegro 2.0 a głosy sprzeciwu wobec przynależności platformy aukcyjnej do nurtu
Web 2.0
4.6. Perspektywy rozwoju serwisu Allegro.pl i rynku aukcyjnego w Polsce
Podsumowanie
Bibliografia
5. Nowy konsument - nowe formy reklamy (Anna Kozłowska)
Wstęp
5.1. Nowy konsument: prosument
5.2. Zmiany w strategiach reklamowych
Podsumowanie
Bibliografia
6. Idee Web 2.0 i prosumenta jako przejawy mitologizacji współczesnego świata (Jacek
Wójcik)
Wstęp
6.1. Definicja Web 2.0 i prosumenta
6.2. Geneza idei Web 2.0 i prosumentyzmu
6.3. Wykorzystanie koncepcji Web 2.0 i prosumenta w komunikacji marketingowej
Bibliografia
7. Społeczna geneza przemian konsumpcji - między konsumpcją masową a
"polityczną" konsumpcją zindywidualizowaną (Małgorzata Grzegorek)
Wstęp
7.1. Urynkowienie buntu i upolitycznienie konsumpcji
7.2. Utopia konsumpcji
7.3. Rozważni czy romantyczni?
7.4. Rynek ekspertyzy
7.5. Napaść konsumpcji na strukturę społeczną
Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
8. Nowoczesny system relacji urzędu administracji państwowej z klientami. Zmiana
ról urzędnik - podatnik na przykładzie Urzędu Skarbowego w Sierpcu (Monika
Jarzębska)
8.1. Rys historyczny polskiej administracji skarbowej
8.2. Jakość świadczonych usług
8.3. Urząd Skarbowy w Sierpcu - dowód ?transformacji mentalności"
Podsumowanie
Bibliografia
9. Komunikacja polityczna w cyberprzestrzeni jako nowy sposób uzyskiwania
poparcia społecznego (Monika Kaczmarek-Śliwińska)
Wstęp
9.1. Teoria ?twórczej destrukcji" J.A. Schumpetera a polityka
9.2. Komunikowanie w polityce
9.3. Aktywność internautów w obszarze mediów społecznych
9.4. Social media a realia wykorzystania w komunikowaniu politycznym
Podsumowanie
Bibliografia
10. E-konsultacje społeczne w zarządzaniu politykami publicznymi Unii
Europejskiej (Urszula Kurczewska)
Wstęp
10.1. Demokracja deliberatywna jako panaceum na deficyt demokracji przedstawicielskiej w
Unii Europejskiej
10.2. Praktykowanie zasad demokracji deliberatywnej - formy i uwarunkowania konsultacji
społecznych w zarządzaniu politykami publicznymi UE
10.3. E-konsultacje w zarządzaniu politykami sektorowymi UE
Podsumowanie i wnioski
Biliografia
269 stron, B5, oprawa miękka