|
WSPÓŁPRACA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W REGIONIE
ADAMIK A. RED. wydawnictwo: DIFIN, 2012, wydanie I cena netto: 60.50 Twoja cena 57,48 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw w regionie
Budowanie konkurencyjności firm i regionu
Publikacja jako jedna z pierwszych łączy trzy wątki kluczowe dla rozwoju
współczesnych małych i średnich przedsiębiorstw i regionu ich funkcjonowania:
specyfikę funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw, współpracę
międzyorganizacyjną i regionalną płaszczyznę działania.
Praca zawiera zarówno solidną podbudowę teoretyczną, jak i odniesienia do praktyki
regionalnej, a także szczegółowe wyniki dedykowanych pracy badań empirycznych.
Przeprowadzone czynności badawcze i sformułowane na ich podstawie wnioski i rekomendacje
poszerzają wiedzę czytelnika zarówno o możliwościach kształtowania konkurencyjności
regionów, jak i rozwijających się na ich obszarze małych i średnich przedsiębiorstw.
Istotne jest także, iż zwracają uwagę na kluczową rolę nawiązywania więzi
współpracy międzyorganizacyjnej, a nawet publiczno-prawnej.
Spis treści:
Wstęp
Anna Adamik
Rozdział 1. Region i uwarunkowania jego rozwoju oraz konkurencyjności
Jan Kaźmierski
1.1. Wprowadzenie
1.2. Region i polityka regionalna
1.3. Czynniki rozwoju regionalnego
1.4. Konkurencyjność regionu. Tworzenie przewag konkurencyjnych
1.5. Czynniki konkurencyjności regionu
1.6. Wymogi właściwej polityki regionalnej
1.7. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 2. Rola małych i średnich przedsiębiorstw w rozwoju regionów
Stefan Lachiewicz
2.1. Wprowadzenie
2.2. Funkcje małych i średnich przedsiębiorstw w systemie gospodarczym i społecznym
regionu
2.3. Stan, struktura i rola sektora MSP w regionie łódzkim oraz świętokrzyskim
2.4. Znaczenie przedsiębiorczości technologicznej i małych firm akademickich dla
rozwoju regionalnego
2.5. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Kultura organizacyjna MSP jako narzędzie kształtujące rozwój
regionu
Katarzyna Szymańska
3.1. Wprowadzenie
3.2. Istota i znaczenie kultury organizacyjnej przedsiębiorstw
3.3. Rodzaje kultur organizacyjnych i sposoby ich tworzenia
3.4. Specyfika kultury organizacyjnej MSP
3.5. Wpływ kultury organizacyjnej MSP na region ich funkcjonowania
3.6. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 4. Regionalne instrumenty wspierania rozwoju małych i średnich
przedsiębiorstw
Marek Matejun
4.1. Wprowadzenie
4.2. Kierunki i instrumenty wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
4.3. Rola jednostek samorządu terytorialnego we wspomaganiu rozwoju firm sektora MSP
4.4. Regionalne instytucje pomocowe dla małych i średnich przedsiębiorstw
4.5. Przykład systemu wspomagania firm sektora MSP – studium empiryczne regionu
łódzkiego
4.5.1. Zakres prowadzonych badań empirycznych
4.5.2. Instytucjonalna sfera systemu wspomagania MSP w regionie łódzkim
4.5.3. Opinie przedstawicieli instytucji pomocowych i przedsiębiorców na temat systemu
wspomagania MSP w regionie łódzkim
4.6. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. Strategie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w regionie
Andrzej Marjański
5.1. Wprowadzenie
5.2. Istota i uwarunkowania regionalne strategii małych i średnich przedsiębiorstw
5.3. Charakterystyka strategii małych i średnich przedsiębiorstw
5.4. Specyfika strategii rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w świetle badań
5.5. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 6. Współpraca przedsiębiorstw jako instrument konkurencyjnego rozwoju
regionalnego na przykładzie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
Bogusław Kaczmarek
6.1. Wprowadzenie
6.2. Istota współpracy
6.3. Formy współpracy przedsiębiorstw
6.3.1. Kooperacja
6.3.2. Outsourcing
6.3.3. Offshoring
6.3.4. Kombinat
6.3.5. Franchising
6.3.6. Licencjonowanie
6.3.7. Joint venture
6.3.8. Alians strategiczny
6.3.9. Zrzeszenie przedsiębiorstw
6.3.10. Konsorcjum
6.3.11. Kartel
6.3.12. Syndykat
6.3.13. Sieć
6.3.14. Klaster
6.4. Ujęcie organizacyjne
6.5. Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna jako środowisko do współpracy
przedsiębiorstw
6.6. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 7. Współpraca technologiczna małych i średnich przedsiębiorstw jako
szansa rozwoju regionu
Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
7.1. Wprowadzenie
7.2. Pojęcie i przesłanki współpracy technologicznej
7.3. Formy współpracy technologicznej małych i średnich przedsiębiorstw w regionie
7.4. Szanse i bariery współpracy technologicznej małych i średnich przedsiębiorstw w
regionie
7.5. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 8. Podstawy metodyczne badania roli współpracy małych i średnich
przedsiębiorstw w regionie
Anna Adamik
8.1. Zakres i obszary badań
8.2. Metodyka badań
8.3. Instrumenty badawcze
8.4. Metody analizy danych
8.5. Charakterystyka próby badawczej
Bibliografia
Rozdział 9. Przygotowanie i planowanie więzi współpracy małych i średnich
przedsiębiorstw w regionie
Anna Adamik
9.1. Wprowadzenie
9.2. Przygotowanie informacyjne MSP do tworzenia więzi współpracy w regionie
9.3. Planowanie działań MSP w procesie przygotowań do tworzenia więzi współpracy w
regionie
9.4. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 10. Partnerzy, formy i obszary współpracy małych i średnich
przedsiębiorstw w regionie i ich efektywność
Anna Adamik
10.1. Wprowadzenie
10.2. Dobór partnerów a efekty więzi współpracy MSP w regionie
10.3. Dobór formy współpracy a efekty współpracy MSP w regionie
10.4. Dobór obszarów współpracy a efekty więzi współpracy MSP w regionie
10.5. Podsumowanie
Bibliografia
Zakończenie
Anna Adamik
Spis tabel
Spis rysunków
316 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|