KONWERGENCJA OBSZARÓW KOMUNIKOWANIA WEWNĘTRZNEGO UJĘCIE TEORETYCZNE
I EMPIRYCZNE
Autor zdecydował się na symetryczny układ pracy, dzieląc ją na dwie
części: teoretyczną i empiryczną.
Pierwsza omawia podstawowe podejścia do komunikowania wewnętrznego realizowane w ramach
zarządzania, HR, marketingu i public relations. W części tej przedstawiono
również klasyfikację narzędzi komunikowania wewnętrznego, łącznie z prezentacją
autorskiego projektu taksonomii narzędzi i wprowadzeniem oryginalnego miernika, którym
jest indeks otwartości komunikacyjnej narzędzi. Druga część ma charakter empiryczny i
opisuje metodologię oraz wyniki prowadzonych badań. Inspiracją takiego podziału było
założenie amerykańskich teoretyków, m.in. Jamesa Gruniga, że funkcje nauk o
komunikowaniu mogą mieć charakter normatywny, tzn. opisujący wzorcowe modele często z
założeniem, że do takiego wzorcowego modelu powinno się dążyć, oraz deskryptywny,
mówiący o tym, jakie komunikowanie jest w rzeczywistości. Część teoretyczna
książki zbliżona jest do podejścia normatywnego, część empiryczna - do
deskryptywnego.
Jeśli chodzi o zakres przedmiotowy, praca ma, z powodu braku opracowań
poświęconych tylko komunikowaniu wewnętrznemu, charakter interdyscyplinarny,
obejmujący takie obszary ekonomii, jak: zarządzanie, marketing, zarządzanie kadrami
oraz public relations. W rozważaniach na temat komunikowania praca obejmuje
również obszary innych nauk społecznych, przede wszystkim psychologii i socjologii.
Jeśli chodzi o zakres czasowy, ze względu na dużą dynamikę zmian, zwłaszcza
związanych z intensywnym wprowadzeniem tzw. nowych mediów - zaawanso-wanych aplikacji
www, wykorzystaniem mediów społecznościowych, blogów i list dyskusyjnych, autor
zawęził zakres badań do ostatnich trzech lat.
Ponieważ praca opisuje dynamicznie rozwijające się media elektroniczne, których
ewolucja, kierunki rozwoju i trendy są trudne do przewidzenia, autor nie wyklucza,
niestety, zagrożenia, że część pracy, zwłaszcza dotycząca tych mediów, może być
w chwili druku nieaktualna. Przykładem takich gwałtownych zmian w trendach jest los
aplikacji Second Life. Jeszcze w 2008 r. uznawana za przyszłość internetu i dynamicznie
się rozwijająca w połowie 2010 r. najwyraźniej wyczerpała swą formułę i przeżywa
głęboki regres. Niewykluczone, że w ciągu najbliższych dwóch lat podobny regres
przeżyją, tak dzisiaj podziwiane za dynamiczny wzrost, media społecznościowe.
Niemniej na poziomie aplikacyjnym opis podstawowych narzędzi i procedur, wychwycone
ogólne tendencje i weryfikacja postawionych hipotez powinny stanowić trwałą wartość
w rozwoju komunikowania wewnętrznego i autor liczy, że swoim skromnym wkładem przyczyni
się do wypełnienia luki w tym zakresie.
Autor ma nadzieję, że na poziomie teoretycznym praca będzie głosem w dyskusji na temat
kształtu ekonomii, podkreślającym wartość podejścia interdyscyplinarnego, otwartego
na łączenie różnych obszarów i formowanie nowych zależności.
Spis treści:
Wstęp
1.OBSZARY KOMUNIKOWANIA WEWNĘTRZNEGO - CZĘŚĆ TEORETYCZNA
1.1.Zakres i obszary komunikowania wewnętrznego
1.2.Znaczenie komunikowania wewnętrznego
1.2.1.Znaczenie ogólne
1.2.2.Znaczenie finansowe
1.2.3.Zarządzanie sytuacją kryzysową
1.2.4.Wsparcie procesów zarządczych
1.2.5.Wsparcie działań wizerunkowych - employee relations
1.2.6.Indywidualne potrzeby pracowników
1.3.Komunikowanie wewnętrzne w kontekście zarządu
1.3.1.Ewolucja zarządczego kontekstu komunikowania wewnętrznego
1.3.2.Wady i zalety aktywności komunikacyjnej ze strony struktur zarządczych
Podsumowanie
1.4.Komunikowanie wewnętrzne w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi
1.4.1.Ewolucja kontekstu HR w komunikowaniu wewnętrznym
1.4.2.Wady i zalety aktywności komunikacyjnej prowadzonej przez działy zarządzania
zasobami ludzkimi
Podsumowanie
1.5.Komunikowanie wewnętrzne w kontekście marketingu
1.5.1.Ewolucja marketingowego kontekstu komunikowania wewnętrznego
1.5.2.Wady i zalety realizacji komunikowania wewnętrznego przez dział marketingu
Podsumowanie
1.6.Komunikowanie wewnętrzne w kontekście public relations
1.6.1.Ewolucja kontekstu PR w komunikowaniu wewnętrznym
1.6.2.Wady i zalety realizacji komunikacji wewnętrznej przez dział PR
Podsumowanie
1.7.Powiązania między kontekstami komunikowania wewnętrznego
1.8.Klasyfikacja narzędzi relacji wewnętrznych
1.8.1.Klasyfikacja ze względu na wektor komunikowania
1.8.2.Klasyfikacja według stopnia sformalizowania
1.8.3.Klasyfikacja ze względu na opcje korzystania
1.8.4.Klasyfikacja ze względu na stopień nakłonienia do korzystania
1.8.5.Klasyfikacja ze względu na inicjatora
1.8.6.Klasyfikacja ze względu na konsekwencję w stosowaniu
1.8.7.Klasyfikacja ze względu na atrakcyjność narzędzi dla odbiorców
1.8.8.Klasyfikacja ze względu na stopień kontroli treści
1.8.9.Klasyfikacja ze względu na stopień interaktywności
1.8.10.Klasyfikacja ze względu na dostępność narzędzi dla odbiorców
1.9.Indeks otwartości komunikacyjnych
Wnioski
2.OBSZARY KOMUNIKOWANIA WEWNĘTRZNEGO - CZĘŚĆ EMPIRYCZNA
2.1.Organizacja komunikowania wewnętrznego przez struktury HR
2.1.1.Geneza organizacji komunikowania wewnętrznego przez HR
2.1.2.Charakterystyka Bridgestone w Poznaniu
2.1.3.Narzędzia komunikowania wewnętrznego w Bridgestone w Poznaniu
2.1.4.Informacje o badaniach
2.1.5.Ocena komunikowania wewnętrznego dokonana przez pracowników
2.1.6.Ocena narzędzi komunikowania wewnętrznego dokonana przez pracowników
Podsumowanie
2.2.Organizowanie komunikowania wewnętrznego przez struktury marketingu
2.2.1.Geneza organizacji komunikowania wewnętrznego przez marketing
2.2.2.Charakterystyka Solaris Bus & Coach S.A
2.2.3.Narzędzia komunikowania wewnętrznego w Solaris Bus & Coach S.A
2.2.4.Informacje o badaniach
2.2.5.Ocena komunikowania wewnętrznego dokonana przez pracowników
2.2.6.Ocena narzędzi komunikowania wewnętrznego dokonana przez pracowników
Podsumowanie
2.3.Organizacja komunikowania wewnętrznego przez struktury PR
2.3.1.Geneza organizacji komunikowania wewnętrznego przez dział PR
2.3.2.Charakterystyka Software Mind S.A
2.3.3.Narzędzia komunikowania wewnętrznego w Software Mind S.A
2.3.4.Informacje o badaniach
2.3.5.Ocena komunikowania wewnętrznego dokonana przez pracowników
2.3.6.Ocena narzędzi komunikowania wewnętrznego dokonana przez pracowników
Podsumowanie
Wnioski
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
173 strony, B5, oprawa miękka