|
DESIGN THINKING INSPIRACJE DLA DYDAKTYKI
OKRAJ Z. wydawnictwo: DIFIN, 2020, wydanie Icena netto: 67.50 Twoja cena 64,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Design thinking
Inspiracje dla dydaktyki
Design thinking jest
podejściem inspirującym i przydatnym w wielu dziedzinach ludzkiego
działania także w edukacji, gdzie możliwe jest jego wieloaspektowe
zastosowanie zarówno w całości, jako procesu projektowania
rozwiązań lub częściowo, przez wykorzystanie różnych technik
i narzędzi, za pomocą których można rozwijać w
uczniach/studentach empatię, kreatywność, a także zdolność do
innowacyjnego współdziałania w zespole.
W
książce Czytelnik znajdzie inspiracje teoretyczne dotyczące design
thinking, obejmujące opis: istoty i celów jego podejścia,
jego fazy, zasady, a także efekty w kontekście wiedzy o
twórczości.
Ważną część publikacji stanowią przydatne dla nauczycieli inspiracje
metodyczne zawierające opisy technik i narzędzi związanych z design
thinking wraz z przykładami ich zastosowania w procesie kształcenia
oraz analiza uwarunkowań tego procesu. Treści teoretyczne dopełniają
inspirujące egzemplifikacje twórczej pracy dydaktycznej z
wykorzystaniem design thinking realizowane przez nauczycieli na
wszystkich szczeblach kształcenia: w szkole podstawowej, średniej i
wyższej.
Wstęp
Rozdział 1. DESIGN
THINKING: INSPIRACJE TEORETYCZNE
1.1. Istota i cele design thinking
1.2. Specyfika, rodzaje, strategie rozwiązywania problemów w
kontekście DT
1.2.1. Specyfika procesu rozwiązywania problemów
1.3. Etapy twórczego rozwiązywania problemów:
wybrane perspektywy
1.3.1. Strategie i reguły rozwiązywania problemów:
klasyfikacje i przykłady
1.4. Fazy procesu design thinking
1.4.1. Empatyzowanie
1.4.2. Definiowanie problemu
1.4.3. Generowanie pomysłów
1.4.4. Budowanie prototypów
1.4.5. Testowanie
1.5. Zasady design thinking
1.6. Efekty design thinking: pomysły, projekty, innowacje
Rozdział 2.
DESIGN THINKING: INSPIRACJE METODYCZNE
2.1. Przegląd technik i narzędzi stosowanych w design thinking
2.1.1. Wywiad w design thinking
2.1.2. Persona
2.1.3. Mapa empatii
2.1.4. Mapa doświadczeń
2.1.5. Filtr pomysłów
2.1.6. Mood board
2.1.7. Diagram przyczyn i skutków
2.1.8. Technika 5xWHY
2.1.9. Analiza SWOT
2.1.10. Bodystorming
2.1.11. Mapy myśli
2.1.12. Przykłady zastosowania technik i narzędzi DT w procesie
kształcenia
2.2. Techniki i metodyka twórczych dyskusji w design
thinking (ujęcie autorskie)
2.3. Uwarunkowania metodyczne stosowania design thinking w kształceniu
studentów
Rozdział 3.
INSPIRACJE BADAWCZE – ILUSTRACJE TWÓRCZEJ PRACY
DYDAKTYCZNEJ Z WYKORZYSTANIEM DESIGN THINKING
3.1. Empatia, wykorzystanie myślenia obrazami oraz elastyczne
dopasowywanie narzędzi design thinking w pracy dydaktycznej dr hab.
Elżbiety Dul-Ledwosińskiej
3.2. Świadome podążanie własną ścieżką w kierunku utylitarnych i
twórczych rozwiązań w pracy dydaktycznej Izabeli Wyppich
3.3. Inspirujące stosowanie design thinking w podejściu do
uczniów i w realizowanych z nimi projektach w pracy
dydaktycznej Izabelli Bartol
ZAKOŃCZENIE
ANEKS. ĆWICZENIA STYMULUJĄCE UMIEJĘTNOŚCI WAŻNE W DT
BIBLIOGRAFIA
250
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|