|
W RELACJI STUDIA Z PSYCHOLOGII KLINICZNEJ DZIECKA 30 LAT PÓŹNIEJ
ŚWIĘCICKA M. RED. wydawnictwo: PARADYGMAT, 2018, wydanie Icena netto: 41.40 Twoja cena 39,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka W relacji
Studia z psychologii
klinicznej dziecka 30 lat później
Piąty
tom serii wydawniczej Psychologia Kliniczna Dziecka i Rodziny, praca
zbiorowa. Książka składa się z 9 rozdziałów dotyczących
różnych aspektów prawidłowego i
zakłóconego rozwoju dziecka przedstawionych w kontekście
relacji. Autorzy uznają przyjęcie perspektywy relacji za kluczowe dla
współczesnego modelu myślenia i pracy dziecięcego psychologa
klinicznego, ponieważ pozwala dostrzec złożoność funkcjonowania dziecka
oraz środowiska, w którym się ono rozwija. Pojęcie relacji
rozumiane jest tu szeroko i odnosi się zarówno do więzi
między dzieckiem a rodzicami, jak i kontaktu dziecka oraz jego
opiekunów z psychologiem (psychoterapeutą), a także relacji
psychologii klinicznej dziecka z innymi obszarami nauki. Najwięcej
miejsca poświęcono relacjom dziecka z rodzicami, które w
świetle aktualnej wiedzy mają decydujące znaczenie dla rozwoju.
Streszczenia
rozdziałów
1. Rozwojowe
zaburzenie koordynacji. Psychologia kliniczna dziecka w relacji z
innymi obszarami nauki
Agnieszka Maryniak
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Ostatnie 30 lat to okres intensywnego rozwoju neuronauki i genetyki.
Postępy obu dziedzin wpływają na psychologię kliniczną dziecka, co
skłania do rozważań nad wzajemnymi relacjami tych obszarów
nauki i praktyki klinicznej. Zagadnienie to przedstawiono na
przykładzie jednego z częstszych zaburzeń neurorozwojowych, jakim jest
rozwojowe zaburzenie koordynacji (DCD). Wciąż poszukuje się
genetycznych uwarunkowań i korelatów mózgowych
DCD. Jednak wyniki badań genetycznych i neuroobrazowych nie przybliżają
do rozumienia procesów związanych z rozwojem dzieci z
zaburzeniami koordynacji, znaczenia doświadczanych trudności ruchowych
dla rozwoju innych sfer (w tym języka), kształtowania się poczucia
własnej skuteczności – to obszar refleksji psychologii
klinicznej.
2. Rozważania
o rozwijaniu kompetencji dzieci w relacji z rodzicami i terapeutą
Małgorzata Święcicka
Wydział Psychologii Uniwersytet Warszawski
W rozdziale przedstawiono rozważania nad oczekiwaniami dorosłych
dotyczącymi kompetencji, jakie powinny osiągnąć dzieci, oraz
efektywnością różnych sposobów ich doskonalenia.
Odwołując się do teorii, wyników badań i własnych
doświadczeń w pracy klinicznej, autorka wskazuje, że
współcześnie szczególnie ważne jest rozwijanie
kompetencji samoregulacyjnych dziecka jako tych, od których
zależy radzenie sobie w różnych sytuacjach w zmieniającym
się świecie. Dowodzi również, że w relacji dorosły
– dziecko istnieje znaczący potencjał do wykorzystania w toku
rozwoju kompetentnej osoby. Z tego punktu widzenia analizuje relacje
rodzice – dziecko w sytuacjach codziennych i edukacyjnych
oraz relacje terapeuta – dziecko. W rozdziale podkreślono
rolę dorosłego w kształtowaniu u dziecka wewnętrznej, podmiotowej
motywacji do rozwoju oraz potrzebę tworzenia optymalnych
warunków do rozwijania kompetencji z uwzględnieniem
gotowości dziecka do korzystania z dostarczanych mu doświadczeń.
3. Trudności
w funkcjonowaniu społecznym dzieci z ADHD w świetle badań nad
zdolnościami mentalizacyjnymi
Małgorzata Woźniak-Prus
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
Objawy ADHD wpływają zakłócająco na wszystkie sfery
funkcjonowania dzieci z tym zaburzeniem. Stosunkowo najmniej poznanym
– choć niezwykle ważnym z perspektywy praktycznej –
obszarem nieprawidłowości są obserwowane u większość osób z
ADHD problemy w sferze kontaktów społecznych. Dotychczasowe
próby znalezienia mechanizmu powstawania tego rodzaju
trudności skupiały się przede wszystkim na dezorganizującym wpływie
charakterystycznej dla tego zaburzenia triady objawów. Nie
wyjaśniono jednak całego spektrum problemów w relacjach
społecznych doświadczanych przez dzieci i dorosłych z ADHD. Część
badaczy i klinicystów wskazuje na występowanie u
osób z tym zaburzeniem nieprawidłowości w zakresie poznania
społecznego, szczególnie zdolności mentalizacyjnych. W
rozdziale tym omówiono trudności w funkcjonowaniu społecznym
dzieci z ADHD w odniesieniu do wyników badań dotyczących
kształtowania się teorii umysłu. Przedstawiono także dane dotyczące
indywidualnych i społecznych uwarunkowań rozwoju zdolności
mentalizacyjnych, które wydają się szczególnie
ważne z perspektywy specyfiki tego zaburzenia neurorozwojowego.
Zrozumienie mechanizmów powstawania trudności
osób z ADHD w relacjach społecznych może pomóc w
znalezieniu skutecznych form pomocy zarówno dla dzieci z tym
zaburzeniem, jak i dla ich rodziców.
4.
Co analiza relacji w triadzie matka – ojciec –
dziecko wnosi do rozumienia problemów dzieci zagrożonych
zaburzeniami rozwoju i ich rodziców?
Grażyna Kmita
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Zakład Wczesnej Interwencji Psychologicznej, Instytut Matki i Dziecka
Rozdział poświęcony jest relacji rodzice – dziecko. Autorka
krótko opisuje związki relacji z rozwojem dziecka, a
następnie podejmuje próbę odpowiedzi na dwa podstawowe
pytania: Jakich doświadczeń dostarczają interakcje z udziałem obojga
rodziców i jakie kompetencje rozwijają u dziecka? Co wnosi
analiza interakcji w triadzie w rozumienie problemów dzieci
zagrożonych zaburzeniami rozwoju i dlaczego warto uwzględniać oba typy
interakcji: diadyczny i triadyczny? Autorka próbuje wykazać,
że sytuacja interakcji dziecka z obojgiem rodziców jest pod
wieloma względami szczególna. Od interakcji diadycznej
odróżnia ją między innymi to, że niemowlę może w niej
uczestniczyć na co najmniej dwa sposoby: jako aktywny uczestnik oraz
jako uczestniczący obserwator. W rozważaniach uwzględniona jest
zarówno perspektywa dziecka, jak i rodziców, a
ponadto różne możliwe „struktury
uczestniczenia”, jak „diada w ramach
triady” oraz „diada poza triadą”. Autorka
przedstawia również propozycję wykorzystania analizy
interakcji triadycznych i diadycznych w pracy psychologa, argumentując,
że pozwoli to na lepsze rozumienie zarówno trudności, jak i
mocnych stron funkcjonowania dzieci z problemami rozwojowymi i ich
rodzin w całej złożoności i z uwzględnieniem możliwych powiązań.
Ilustrację kliniczną stanowi analiza interakcji w triadzie matka
– ojciec – niemowlę ze skrajnym wcześniactwem.
5. Rola
karmienia w relacji matka – dziecko
Joanna Radoszewska
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Karmienie i przyjmowanie jedzenia jest ważnym elementem wymiany
emocjonalnej w relacji między matką a dzieckiem. W rozdziale opisano
specyficzne funkcje, jakie może pełnić karmienie w kształtowaniu się
reprezentacji siebie jako matki, oraz jego znaczenie dla prawidłowego
rozwoju dziecka. Przyjęto założenie, że patologia karmienia i
odżywiania się może być postrzegana jako efekt zaburzenia wczesnej
relacji matka – dziecko. Przedstawiono dane empiryczne i
kliniczne dotyczące relacji karmienia matka – dziecko leczone
z powodu otyłości oraz matka z zaburzeniami odżywiania –
dziecko odmawiające jedzenia.
6. Specyfika
relacji dziecko – ojciec i jej znaczenie dla rozwoju dziecka
z perspektywy zmian kulturowych przełomu XX i XXI wieku
Małgorzata Gambin
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
W rozdziale omówiono wyzwania i trudności, z jakimi mierzą
się współcześni ojcowie, oraz ukazano znaczenie relacji
dziecko – ojciec dla rozwoju dziecka. Ojcowie pełnią
najczęściej ważną rolę w zachęcaniu dziecka do eksploracji,
podejmowania ryzyka, pokonywania przeszkód i trudności oraz
samodzielnego rozwiązywania problemów. Jednak z badań
prowadzonych w rodzinach nietradycyjnych wynikają dwa wnioski. Po
pierwsze, że rodzice niezależnie od płci mogą pełnić role tradycyjnie
przypisane mężczyźnie (zachęcanie do eksploracji i podejmowania ryzyka)
lub kobiecie (zapewnienie opieki, okazywanie troski, kojenie
negatywnych emocji). Po drugie, że dla rozwoju dziecka najważniejsze
– niezależnie od struktury i podziału ról w
rodzinie – jest to, aby relacje z obojgiem
rodziców były bliskie i ciepłe. Dlatego nie tylko matki,
lecz także ojcowie powinni uczestniczyć w interwencjach
psychologicznych ukierunkowanych na udzielenie pomocy dziecku i
rodzinie. Autorka wymienia bariery utrudniające ojcom udział w tego
rodzaju interwencjach oraz wskazuje strategie, które mogą
być pomocne w angażowaniu ojców we współpracę z
psychologami.
7. Różnice
między kobietami i mężczyznami w zakresie trudności z regulowaniem
emocji. Rola niekorzystnych doświadczeń z dzieciństwa
Małgorzata Dragan
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
U kobiet częściej niż u mężczyzn występują zaburzenia depresyjne i
lękowe. Na tej podstawie przypuszcza się, że kobiety mogą także
częściej mieć specyficzne problemy z regulowaniem emocji. Z badań
własnych autorki, którymi objęto łącznie 500
osób, wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni nie
akceptują doświadczanych przez siebie negatywnych emocji i mają niższe
poczucie skuteczności w regulowaniu ich. Trudności z regulacją emocji
są ogólnie wiązane z niekorzystnymi doświadczeniami z
dzieciństwa. Jednak w przypadku dziewcząt i kobiet zwraca uwagę
zwiększona wrażliwość na stresory społeczne, która może być
de facto odpowiedzialna za podatność na zaburzenia depresyjne i lękowe.
Wyniki badań własnych autorki potwierdziły, że niekorzystne
doświadczenia w relacji z rodzicami ogółem wiążą się z
trudnościami z regulowaniem emocji w grupie kobiet. W grupie mężczyzn
nie ujawniły takiej zależności. Analizy dotyczące
poszczególnych doświadczeń wykazały, że problemy alkoholowe
ojca pozwalają przewidzieć występowanie trudności z regulacją emocji u
mężczyzn, a częste kłótnie rodziców i problemy
alkoholowe ojca – u kobiet. Uzyskane wyniki można
interpretować w odniesieniu do różnic biologicznych i
związanych z rolami płciowymi. Przyszłe badania powinny w większym
stopniu uwzględniać zagadnienie współoddziaływania
czynników ryzyka wystąpienia trudności z regulowaniem emocji.
8.
Dziedziczone rany czy dziedziczone blizny? Transgeneracyjny przekaz
traumy
Katarzyna Schier
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Rozdział poświęcony jest problematyce międzypokoleniowego przekazu
traumy. Autorka przedstawia definicję urazu psychicznego (traumy) oraz
zaburzenia po stresie traumatycznym. Na podstawie wyników
badań charakteryzuje sposób funkcjonowania psychicznego
osób, które w dzieciństwie doświadczyły zdarzeń
traumatycznych związanych z II wojną światową. Omawia konsekwencje
traumy wojennej matek dla pokolenia ich dzieci i wnuków. W
analizie odwołuje się do kilku perspektyw – prezentuje wyniki
badań z obszaru epigenetyki, neuronauki oraz teorii przywiązania i
teorii psychodynamicznych. Przedstawiane tezy ilustruje hipotetycznymi
przykładami historii dwóch dziewczynek – Polki i
Żydówki. Przykłady autorka skonstruowała na podstawie danych
zebranych w czasie swojej 30-letniej praktyki klinicznej. Rozdział
kończą refleksje nad tym, jak pomóc osobom,
których funkcjonowanie wiąże się z dziedziczeniem traumy
przodków.
9. Obecność
postmodernizmu w psychoterapii
Szymon Chrząstowski
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Idee postmodernistyczne doprowadziły do powstania nowych
szkół terapeutycznych bazujących na sposobie ujmowania
psychoterapii odmiennym niż ten odwołujący się do modernizmu. W
rozdziale omówiono wybrane główne cechy terapii
postmodernistycznych: rolę języka, niewiedzenie, zaciekawienie,
wieloobraz, dialog, opowieści. Obok terapii wykorzystujących idee
postmodernistyczne wciąż jednak rozwijają się intensywnie terapie
modernistyczne. Przykładem jest praktyka oparta na danych naukowych
(evidence-based practice), której założenia
szczególnie silnie kontrastują z ideami
postmodernistycznymi, a jednocześnie nawiązują do dorobku psychologii
klinicznej. W pierwszej części rozdziału porównano modernizm
i postmodernizm w psychoterapii. W części drugiej omówiono
pytania, jakie z zestawienia obu podejść wynikają dla praktyki
psychoterapeutycznej. Postawiono też tezę, że współczesny
psychoterapeuta – zwłaszcza będący psychologiem klinicznym
– w swojej praktyce powinien odwoływać się zarówno
do postmodernizmu, jak i do modernizmu.
184
strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|