wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

AUTOCAD 2021 PL/EN/LT METODYKA EFEKTYWNEGO PROJEKTOWANIA PARAMETRYCZNEGO I NIEPARAMETRYCZNEGO 2D I 3D


JASKULSKI A.

wydawnictwo: HELION, 2020, wydanie I

cena netto: 149.00 Twoja cena  141,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

AutoCAD 2021 PL/EN/LT

Metodyka efektywnego projektowania parametrycznego i nieparametrycznego 2D i 3D

  1. Naucz się wydajnie projektować
  2. Twórz profesjonalną dokumentację
  3. Zdobywaj certyfikaty Autodesk

AutoCAD to bez wątpienia najpopularniejszy na świecie system projektowania wspomaganego komputerowo. Jednak nawet najlepsze narzędzie nie jest w stanie zmienić niedoświadczonego użytkownika w profesjonalistę. To można osiągnąć wyłącznie dzięki solidnej nauce popartej praktyką.

Jeśli chcesz rozwinąć umiejętności projektowania za pomocą programu AutoCAD, sięgnij po tę książkę!

Wprowadzi Cię ona w tajniki parametrycznego i nieparametrycznego projektowania 2D i 3D przy użyciu dowolnej wersji systemu, zademonstruje najskuteczniejsze narzędzia i efektywne sposoby ich używania. Dzięki niej, poprzez wykonywanie odpowiednio dobranych ćwiczeń, nauczysz się samodzielnie rozwiązywać praktyczne problemy i zdobędziesz niezbędne minimum wiedzy teoretycznej. Poznasz metody tworzenia projektów łatwych do rozbudowy i modyfikacji. Nabierzesz nawyków, które sprawią, że praca stanie się naprawdę wydajna. Bez konieczności uczęszczania na specjalistyczne szkolenia zdobędziesz wiedzę i umiejętności niezbędne do zdania egzaminu Autodesk Certified Professional: AutoCAD.

Autor książki, profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, dzieli się swoją ogromną wiedzą i bogatym doświadczeniem wynikającym z pracy na kierowniczych stanowiskach technicznych w przemyśle, jak również z wielu lat kształcenia studentów i uczestników kursów CAD. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu dydaktycznemu autora podręcznik sprawdzi się doskonale zarówno w przypadku samodzielnej nauki, jak i zajęć uniwersyteckich czy przygotowania do egzaminów certyfikacyjnych firmy Autodesk. Wiedzę i umiejętności profesora Andrzeja Jaskulskiego od lat docenia firma Autodesk. Od 2008 roku bierze on udział w opracowywaniu nowych wersji programu AutoCAD jako Subject Matter Expert.

  • Interfejs użytkownika
  • Konfiguracja środowiska i szybki start
  • Tworzenie obiektów podstawowych i złożonych
  • Rysowanie precyzyjne i układy współrzędnych 2D
  • Edycja klasyczna obiektów i edycja za pomocą uchwytów
  • Wymiarowanie zespolone i inteligentne
  • Zarządzanie plikami i szablonami
  • Techniki warstw i bloków
  • Zaawansowane operacje wydruku dokumentacji
  • Projektowanie parametryczne, system więzów
  • Modelowanie i edycja obiektów 3D
  • Redagowanie rzutów 2D na podstawie modeli 3D
  • Zadania kontrolne
  • Zaprzyjaźnij się z programem AutoCAD i osiągaj z nim szybciej swoje cele!

1. Od autora 23

1.1. AutoCAD 23

2. Koncepcja i zawartość książki 25

2.1. Zawartość programowa 25
2.2. Zakładany efekt i metodyka szkolenia 26
2.3. Dodatkowe źródła informacji 27
2.3.1. Literatura drukowana 27
2.3.2. Blog 27
2.3.3. Kanał YouTube 28
2.4. Przeznaczenie 28
2.5. Realizacja typowych szkoleń (Learning Paths) 28
2.5.1. AutoCAD/AutoCAD LT. Podstawy projektowania 2D (Fundamentals) 29
2.5.2. AutoCAD/AutoCAD LT. Podstawowy kurs projektowania 2D (Essentials) 29
2.5.2.1. Bez przygotowania wstępnego 29
2.5.2.2. Po kursie "Podstawy projektowania 2D (Fundamentals)" 30
2.5.3. AutoCAD/AutoCAD LT. Kurs projektowania 2D (Essentials & Beyond the Basics) 31
2.5.4. AutoCAD. Kurs projektowania parametrycznego 2D 31
2.5.5. AutoCAD. Podstawowy kurs projektowania 3D (3D Essentials) 31

3. Formatowanie powtarzalnych fragmentów tekstu 32

3.1. Oznaczenia podstawowe 32
3.1.1. Formatowanie dialogu w wierszu poleceń 33
3.1.1.1. Okno poleceń 33
3.1.1.2. Wiersz poleceń 34
3.1.1.3. Przykłady dialogu w wierszu poleceń 35
3.1.2. Wskazówki metodyczne 36
3.1.3. Instrukcje do ćwiczeń 38
3.1.4. Dane wyjściowe do ćwiczeń 38
3.1.5. Polecenia ćwiczeń i rozwiązania 39
3.1.6. Narzędzia niedostępne w wersji LT 40
3.2. Formatowanie sposobów wydawania poleceń 40
3.2.1. Wstążka 40
3.2.1.1. Wydawanie poleceń za pomocą wstążki 41
3.2.2. Menu aplikacji 43
3.2.3. Pasek szybkiego dostępu i menu rozwijane 44
3.2.4. Pasek nawigacji 45
3.2.5. Menu kursora 45
3.2.6. Pozostałe operacje 47
3.2.6.1. Operacje wykonywane za pomocą myszy 47
3.2.6.2. Operacje wykonywane za pomocą klawiatury 47

4. Instalacja plików dodatkowych 48

CZĘŚĆ I. NIEPARAMETRYCZNE PROJEKTOWANIE 2D 51

5. Podstawy środowiska AutoCAD 53

5.1. Techniki pracy za pomocą myszy 53
5.2. Uruchamianie programu 55
5.3. Operacje na plikach w systemie Windows 56
5.3.1. Podstawowe typy plików 56
5.3.2. Zestawienie sposobów inicjowania operacji 56
5.3.2.1. Otwieranie istniejącego projektu 56
5.3.2.2. Zamykanie pliku projektu 57
5.3.2.3. Tworzenie nowego projektu 57
5.3.2.4. Zapisywanie projektu na dysku 57
5.3.2.5. Zapisywanie kopii projektu na dysku 57
5.4. Operacje na plikach - ćwiczenia 58
5.4.1. Otwieranie pliku projektu 58
5.4.2. Otwieranie pliku projektu w trybie tylko do odczytu 58
5.4.3. Zapis projektu jako szablon 60
5.4.3.1. Szablon-1 60
5.4.3.2. Szablon-2 62
5.4.3.3. AJ-ISO-A4 64
5.4.3.4. Szablon----K 65
5.4.3.5. Szablon-3D 65
5.4.4. Tworzenie nowego projektu 65
5.5. Kończenie pracy programu 66

6. Niezbędne operacje konfiguracyjne 67

6.1. Karta Wyświetl (Display) 68
6.2. Karta Parametry użytkownika (User Preferences) 71
6.3. Karta Modelowanie 3D (3D Modeling) 73
6.4. Karta Wybór (Selection) 74
6.5. Pasek szybkiego dostępu (Quick Access Toolbar) 78
6.5.1. Modyfikacja paska szybkiego dostępu 78
6.6. Przełączniki i inne obiekty na Pasku stanu 79
6.7. Wybór obszaru roboczego 81
6.8. Okno poleceń 81
6.9. Wygląd wskaźnika zbioru wskazań i kursora 82
6.10. Pasek nawigacji (Navigation Bar) 83
6.11. Działanie rolki 83

7. Zaawansowane opcjonalne operacje konfiguracyjne 84

7.1. Przywrócenie ustawień domyślnych 84
7.2. Ustawienia dodatkowe 87
7.2.1. Profile użytkownika 88
7.2.2. Tworzenie i uaktywnienie profilu 88
7.2.3. Resetowanie profilu 90
7.2.4. Ponowne wykonanie niezbędnych operacji konfiguracyjnych 90
7.2.5. Karta Otwórz i zapisz (Open and Save) 91
7.2.6. Karta System 91
7.2.7. Karta Pomoce rysunkowe (Drafting) 92
7.2.8. Karty i panele narzędzi 94
7.2.9. Okna typu Paleta 96
7.2.10. Ustawienia rysunkowe Skok i siatka (Snap and Grid) 97
7.2.10.1. Skok (Snap) 98
7.2.10.2. Siatka rysunkowa (Grid) 99
7.3. Obszary robocze 100
7.3.1. Ustawienia obszaru roboczego 100
7.3.2. Definiowanie własnego obszaru roboczego 101
7.3.3. Wybór obszaru roboczego 103

8. Interfejs programu AutoCAD 105

8.1. Podstawowe elementy okna programu 105
8.1.1. Rozszerzone etykiety narzędzi 107
8.2. Operacje wykonywane za pomocą wstążki - ćwiczenia 108
8.2.1. Podsumowanie 110
8.2.2. Przełączanie przełączników na Pasku stanu 112
8.2.3. Karta modelu i karty arkuszy (układów) 113
8.3. Metody wydawania poleceń 114
8.4. Wydawanie polecenia za pomocą panelu wstążki 115
8.4.1. Ćwiczenia 115
8.5. Podstawowe kształty kursora 117
8.5.1. Kursor graficzny 117
8.5.2. Wskaźnik zbioru wskazań 118
8.5.3. Kursor graficzny ze wskaźnikiem zbioru wskazań 119
8.6. Cofanie i ponawianie polecenia - ćwiczenia 119
8.7. Wyszukiwanie polecenia za pomocą Menu aplikacji 120
8.7.1. Ćwiczenia 121
8.8. Wydawanie polecenia za pomocą klawiatury 122
8.8.1. Okno poleceń i wiersz poleceń 122
8.8.2. Dodatkowe funkcje wiersza poleceń 124
8.8.2.1. Autouzupełnianie (Autocomplete) 124
8.8.2.2. Autokorekta, synonimy, rozpoznawanie obiektów, wyszukiwanie 125
8.8.3. Rysowanie odcinków za pomocą klawiatury - ćwiczenia 125
8.9. Opcje poleceń 127
8.9.1. Opcja domyślna 129
8.9.2. Pozostałe opcje 129
8.9.3. Sposoby wybierania opcji poleceń 130
8.9.4. Opcje polecenia LINIA (LINE) 131
8.9.5. Przykłady opcji innych poleceń 131
8.9.6. Ćwiczenia 132
8.10. Przerywanie działania polecenia 133
8.11. Powtarzanie poleceń 133
8.12. Ćwiczenia 134
8.13. System pomocy (Help) 135
8.13.1. Wewnętrzna przeglądarka pomocy 135
8.13.2. Uruchamianie systemu pomocy 136
8.13.2.1. Pomoc w trybie oczekiwania na polecenie 136
8.13.2.2. Pomoc w trakcie działania polecenia 137
8.14. Wydawanie polecenia za pomocą Paska szybkiego dostępu 138
8.15. Usuwanie obiektów - ćwiczenia 138
8.16. Operacje na plikach - Uzupełnienia 140
8.16.1. Zapisywanie projektu w pamięci zewnętrznej 140
8.16.2. Zapisywanie kopii projektu na dysku 141
8.16.3. Zamykanie okna projektu 142
8.16.4. Otwieranie istniejącego projektu 143
8.17. Kończenie pracy 143

9. Współrzędne 2D 144

9.1. Układy współrzędnych 2D 144
9.2. Wprowadzanie współrzędnych 2D 145
9.3. Współrzędne kartezjańskie 2D 147
9.3.1. Współrzędne bezwzględne 147
9.3.2. Ćwiczenia 148
9.3.3. Współrzędne względne 150
9.3.4. Ćwiczenia 151
10. Zadania kontrolne 154

11. Śledzenie biegunowe i bezpośrednie wprowadzanie odległości 156

11.1. Ćwiczenia 158

12. Wymiary obiektów a podziałka rysunkowa 162

12.1. Format jednostek 162

13. Współrzędne biegunowe 165

13.1. Ćwiczenia 166

14. Zadania kontrolne 168

15. Dynamiczne wprowadzanie danych 169

15.1. Elementy trybu wprowadzania dynamicznego 170
15.2. Konfiguracja trybu wprowadzania dynamicznego 172
15.3. Wprowadzanie dynamiczne - ćwiczenia 173
15.4. Weryfikacja długości i kątów - ćwiczenia 177

16. Tworzenie obiektów podstawowych 179

16.1. Odcinek 180
16.1.1. Opcje 180
16.1.2. Tryb kontynuacji 181
16.1.3. Ćwiczenia 181
16.2. Okrąg 182
16.2.1. Opcje 183
16.2.2. Ćwiczenia 184
16.3. Domyślne wartości wejściowe 187
16.4. Elipsa 188
16.4.1. Opcje 188
16.4.2. Ćwiczenia 189
16.5. Prosta 189
16.5.1. Opcje 190
16.5.2. Ćwiczenia 191
16.6. Krzywe typu splajn 193
16.6.1. Opcje 194
16.6.2. Ćwiczenia 195
16.7. Łuk 196
16.7.1. Opcje 198
16.7.2. Tryb kontynuacji 199
16.7.3. Ćwiczenia 200
16.7.3.1. Opcje: Początek, środek... 200

17. Ćwiczenia projektowe 203

18. Tworzenie obiektów złożonych 205

18.1. Polilinia 205
18.1.1. Opcje 206
18.1.2. Tryb kontynuacji 207
18.1.3. Ćwiczenia 207
18.1.4. Sterowanie wypełnieniem 211
18.2. Wielokąty 212
18.2.1. Prostokąt 213
18.2.1.1. Opcje 213
18.2.2. Ćwiczenia 214
18.2.3. Inne wielokąty 216
18.2.3.1. Opcje 216
18.2.4. Ćwiczenia 217
18.3. Obiekty opisowe i standardowe 219
18.3.1. Tworzenie obiektów opisowych 219
18.3.2. Zmiana listy skal 220
18.3.3. Aktualizacja obiektów opisowych 220
18.3.4. Optymalizacja stosowania obiektów opisowych 220
18.3.4.1. Wydruk w podziałce 1:1 221
18.3.4.2. Wydruk w podziałce innej niż 1:1 221
18.4. Obiekty tekstowe 222
18.4.1. Styl tekstu 224
18.4.2. Przegląd istniejących stylów tekstu 225
18.4.2.1. Czcionki TrueType 226
18.4.2.2. Czcionki typu SHX 227
18.4.2.3. Wysokość tekstu w definicji stylu 228
18.4.2.4. Dostępne style tekstu - podsumowanie 229
18.4.3. Nazwy stylów tekstu 229
18.4.4. Znaki specjalne 230
18.4.5. Tworzenie wiersza tekstu - ćwiczenia 230
18.4.6. Zmiana skali opisu istniejących obiektów - ćwiczenia 238
18.4.7. Opcje tworzenia wiersza tekstu 242
18.4.8. Tekst wielowierszowy 243
18.4.9. Definiowanie stylu tekstu i tworzenie tekstu wielowierszowego - ćwiczenia 243
18.4.10. Inne operacje wykonywane za pomocą edytora tekstu wielowierszowego 248
18.4.10.1. Wybrane operacje formatowania akapitów, znaków oraz symbole i ułamki 249
18.4.10.2. Pola tekstowe 249
18.4.10.3. Opcje dopasowania (wyrównania) tekstu 250
18.5. Tabele 250
18.5.1. Styl tabeli 251
18.5.2. Tworzenie tabeli 252
18.5.3. Ćwiczenia 252
18.6. Kreskowanie i wypełnienie 257
18.6.1. Rodzaje kreskowania 258
18.6.2. Definiowanie kreskowania 260
18.6.2.1. Opcja Wskaż punkty (Pick Points) 260
18.6.2.2. Opcja Wybierz obiekty (Select Objects) 263
18.6.3. Ćwiczenia 264
18.7. Inne obiekty 267

19. Narzędzia rysowania precyzyjnego 268

19.1. Tryby lokalizacji 269
19.1.1. Stałe tryby lokalizacji 270
19.1.2. Chwilowy tryb lokalizacji 272
19.1.3. Zestawienie trybów lokalizacji 273

20. Ćwiczenia projektowe 276

20.1. Wprowadzenie 277
20.2. Rysowanie trójkąta 277
20.3. Rysowanie wysokości trójkąta 278
20.4. Rysowanie okręgów stycznych 280
20.5. Rysowanie pozostałych odcinków 281
20.6. Rysowanie nietypowego okręgu 282

21. Narzędzia rysowania precyzyjnego - śledzenie 285

21.1. Tymczasowe punkty śledzenia 286
21.2. Ćwiczenia 286
21.2.1. Włączanie tymczasowego punktu śledzenia 287
21.2.2. Wyłączanie tymczasowego punktu śledzenia 288

22. Zadania kontrolne 291

23. Sterowanie wyświetlaniem 2D 296

23.1. Narzędzie ViewCube w modelu 2D 297
23.2. Wyświetlanie siatki rysunkowej 297
23.3. Uwagi ogólne 298
23.4. Panoramowanie 298
23.5. Ćwiczenia 299
23.6. Operowanie powiększeniem 300
23.7. Ćwiczenia 301
23.7.1. Powiększenie w czasie rzeczywistym 301
23.7.2. Okno 302
23.7.3. Zoom i nowy fragment 303
23.7.4. Zakres 303
23.7.5. Wszystko i Okno 304
23.7.6. Skala względna 305
23.7.7. Poprzedni widok 305
23.7.8. Okno i poprzedni 306
23.8. Strategie sterowania wyświetlaniem 306
23.8.1. Bez użycia rolki 306
23.8.2. Z użyciem rolki 307
23.8.3. Inne narzędzia sterowania wyświetlaniem 309

24. Edycja obiektów 310

24.1. Ogólna metoda edycji 311
24.2. Zbiory wskazań (kolekcje) 313
24.2.1. Wybieranie pojedynczego obiektu 313
24.2.1.1. Wybór elementów pokrywających się (metoda standardowa) 314
24.2.1.2. Wybór elementów pokrywających się (cykliczny) 314
24.2.2. Uzupełnianie kolekcji 316
24.2.3. Usuwanie elementu z kolekcji 316
24.2.4. Wybór za pomocą okna 316
24.2.4.1. Okno typu przecinającego 317
24.2.4.2. Okno typu ciągłego 318
24.2.5. Niejawne opcje wybierania obiektów 318
24.3. Usuwanie obiektów 319
24.3.1. Ćwiczenia 320
24.4. Przekształcenia o wektor 320
24.4.1. Metoda "punkt bazowy" (skąd-dokąd) 321
24.4.1.1. Ogólny algorytm metody "punkt bazowy" (skąd-dokąd) 322
24.4.2. Metoda "przesunięcie" (o ile i w którą stronę) 322
24.4.2.1. Ogólny algorytm metody "przesunięcie" (o ile i w którą stronę) 323
24.5. Przesuwanie obiektów 324
24.5.1. Ćwiczenia 325
24.6. Przesuwanie ortogonalne za pomocą klawiatury (Nudging) 328
24.6.1. Ćwiczenia 329
24.7. Kopiowanie obiektów 330
24.7.1. Opcje 331
24.7.2. Ćwiczenia 331
24.8. Rozciąganie obiektów 333
24.8.1. Ćwiczenia 334
24.9. Kopiowanie obiektów w szyku 337
24.9.1. Szyki standardowe i zespolone 337
24.9.1.1. Szyk prostokątny 338
24.9.1.2. Szyk biegunowy 338
24.9.1.3. Szyk wzdłuż ścieżki 339
24.9.2. Ćwiczenia 339
24.9.2.1. Szyk prostokątny 339
24.9.2.2. Szyk biegunowy 342
24.9.2.3. Szyk wzdłuż ścieżki 345
24.10. Kopiowanie obiektów przez odsunięcie 347
24.10.1. Ćwiczenia 348
24.11. Lustrzane odbicie 351
24.11.1. Ćwiczenia 351
24.12. Skalowanie 353
24.12.1. Ćwiczenia 354
24.13. Obracanie obiektów 356
24.13.1. Ćwiczenia 357
24.14. Ucinanie i wydłużanie obiektów 359
24.14.1. Tryby i opcje ucinania i wydłużania 360
24.14.1.1. Tryb standardowy (Standard) 361
24.14.1.2. Tryb szybki (Quick) 361
24.14.1.3. Zestawienie opcji operacji wykonywanej w trybie Szybki (Quick) 362
24.14.2. Ogólna metoda ucinania i wydłużania w trybie Szybki (Quick) 362
24.14.2.1. Uwagi dodatkowe 363
24.14.3. Ćwiczenia 364
24.15. Przedłużanie i skracanie obiektów 366
24.15.1. Ćwiczenia 367
24.16. Przerywanie obiektów 368
24.16.1. Ćwiczenia 369
24.17. Łączenie obiektów 373
24.17.1. Ćwiczenia 373
24.18. Fazowanie krawędzi 375
24.18.1. Ćwiczenia 376
24.19. Zaokrąglanie krawędzi 380
24.19.1. Ćwiczenia 381
24.20. Rozbijanie obiektów złożonych 385
24.20.1. Ćwiczenia 385
24.21. Indywidualne polecenia edycyjne 387
24.21.1. Łączenie odcinków i łuków w polilinię - edycja polilinii 388
24.21.2. Ćwiczenia 389
24.21.3. Inne indywidualne polecenia edycyjne 391
24.21.4. Edycja kreskowania - ćwiczenia 391
24.21.4.1. Zmiana skali opisu 393
24.21.5. Edycja tekstu - ćwiczenia 393
24.21.5.1. Zmiana skali opisu 394
24.21.6. Ćwiczenia dodatkowe 394

25. Ćwiczenia projektowe 396

26. Zadania kontrolne 402

27. Edycja za pomocą uchwytów 404

27.1. Wybór metody edycji 404
27.2. Uchwyty standardowe 405
27.2.1. Ogólna metoda edycji 408
27.2.1.1. Pełny algorytm edycji za pomocą uchwytów 408
27.2.1.2. Skrócony algorytm edycji za pomocą uchwytów 409
27.2.2. Ćwiczenia 410
27.2.2.1. Rozciąganie odcinka 410
27.2.2.2. Przesuwanie i rozciąganie okręgu 411
27.2.2.3. Inne operacje edycyjne 413
27.3. Uchwyty wielofunkcyjne 415
27.3.1. Ogólna metoda edycji za pomocą uchwytów wielofunkcyjnych 416
27.3.2. Ćwiczenia 417

28. Zadania kontrolne 420

29. Ćwiczenia przejściowe 422

29.1. Rysowanie projektu BUD1 422
29.1.1. Podstawowa koncepcja rozwiązania 423
29.1.2. Realizacja koncepcji podstawowej 423
29.1.3. Koncepcje alternatywne 424
29.2. Rysowanie projektu DET1 425
29.2.1. Podstawowa koncepcja rozwiązania 426
29.2.2. Realizacja koncepcji podstawowej 427
29.2.2.1. Pierwszy fragment łamanej 427
29.2.2.2. Drugi fragment łamanej 428
29.2.2.3. Kopiowanie przez odsunięcie 429
29.2.2.4. Obcięcie końców 429
29.2.2.5. Analiza dostępnych stylów tekstu 430
29.2.2.6. Propozycja definicji nowego stylu tekstu 430
29.2.2.7. Ocena wysokości napisu (tekstu) 431
29.2.2.8. Weryfikacja propozycji stylu i wysokości napisu 431
29.2.2.9. Definiowanie nowego stylu tekstu 432
29.2.2.10. Tworzenie napisu 432
29.2.3. Inne koncepcje rysowania zarysu 432
29.2.3.1. Paleta narzędzi Kalkulator (QuickCalc) 432
29.2.3.2. Tryb śledzenia 433
29.3. Rysowanie projektu DET2 434
29.3.1. Tryb śledzenia i tymczasowy punkt śledzenia (lokalizacji) 435
29.3.2. Tryb śledzenia 438
29.3.3. Rysowanie okręgu 439
29.3.4. Napisy 439
29.3.4.1. Propozycja definicji nowego stylu tekstu 440
29.3.4.2. Ocena wysokości napisów 440
29.3.4.3. Weryfikacja propozycji stylu i wysokości napisu 441
29.3.4.4. Definiowanie nowego stylu tekstu 441
29.3.4.5. Tworzenie napisów 441

30. Właściwości ogólne obiektów 443

30.1. Technika warstw 444
30.2. Właściwości logiczne i określone wprost 446
30.2.1. Właściwości logiczne 446
30.2.2. Właściwości określone wprost 447
30.2.3. Właściwości logiczne a określone wprost 447
30.3. Właściwości bieżące i właściwości kolekcji obiektów 447
30.3.1. Błędy programów przy jasnym kolorze interfejsu 448
30.4. Rodzaj linii 450
30.4.1. Wczytywanie i usuwanie rodzaju linii - ćwiczenia 451
30.4.2. Efektywne zarządzanie rodzajami linii 457
30.4.2.1. Poprawna organizacja środowiska pracy 457
30.4.2.2. Wymuszona praca w źle zorganizowanym środowisku 458
30.4.3. Skala rodzaju linii 459
30.4.3.1. Indywidualna skala rodzaju linii nowo tworzonych obiektów 460
30.4.3.2. Skala globalna rodzaju linii 460
30.4.3.3. Indywidualna skala rodzaju linii obiektu 461
30.4.3.4. Całkowita skala rodzaju linii obiektu 461
30.4.4. Określanie całkowitej skali rodzaju linii obiektu 462
30.4.4.1. Sposób wyświetlania linii na rysunku 463
30.5. Szerokość (grubość) linii 464
30.5.1. Standardowa szerokość (grubość) linii 465
30.5.2. Regulacja sposobu wyświetlania szerokości (grubości) linii 466
30.6. Kolor 468
30.7. Przezroczystość ogólna 468
30.8. Sterowanie właściwościami za pośrednictwem warstwy 470
30.9. Budowa struktury warstw - ćwiczenia 472
30.9.1. Wczytanie definicji linii 472
30.9.2. Usuwanie warstwy 473
30.9.3. Zmiana nazwy i koloru warstwy 474
30.9.4. Tworzenie nowej warstwy 475
30.9.5. Ustawianie warstwy bieżącej 477
30.9.6. Modyfikacja struktury i właściwości warstw 478
30.10. Operacje na warstwach - ćwiczenia 478
30.10.1. Filtry warstw 479
30.10.2. Wybór warstwy aktualnej 479
30.10.3. Zamrażanie warstwy 482
30.10.4. Przenoszenie obiektów na inną warstwę 483
30.10.5. Uzgadnianie właściwości 484
30.10.6. Właściwość określona wprost 486
30.10.7. Zmiana właściwości obiektów przez warstwę 486

31. Zaawansowane zarządzanie plikami i szablonami 488

31.1. Metody tworzenia nowego projektu 488
31.2. Typowy algorytm tworzenia nowego projektu 489
31.3. Podstawy zarządzania szablonami 490
31.3.1. Typowy algorytm tworzenia szablonu 491
31.3.2. Przegląd wybranych obiektów i ustawień szablonu z rzutnią 491

32. Ćwiczenia przejściowe 494

32.1. Szablon ze strukturą warstw 494
32.1.1. Operacje dla polskiej wersji językowej programu 495
32.1.2. Operacje dla angielskiej wersji językowej programu 496
32.1.3. Podstawowe operacje konfiguracyjne 496
32.1.4. Obiekty testowe i dobór skali rodzaju linii 499
32.1.5. Pozostałe operacje konfiguracyjne 500

33. Wymiarowanie 501

33.1. Styl wymiarowania 505
33.1.1. Nazwy stylów wymiarowania 507
33.2. Czynności wstępne 507
33.3. Ogólne warianty wymiarowania 507
33.3.1. Warstwa docelowa wymiarów 509
33.4. Wymiar liniowy 510
33.4.1. Ćwiczenia 511
33.5. Wymiar normalny 515
33.5.1. Ćwiczenia 515
33.6. Ćwiczenia 517
33.7. Wymiary promienia i średnicy 518
33.7.1. Ćwiczenia 519
33.8. Znaczniki środka 520
33.8.1. Tradycyjny znacznik środka 520
33.8.1.1. Ćwiczenia 521
33.8.2. Zespolony znacznik środka 521
33.8.2.1. Konfiguracja zespolonego znacznika środka 522
33.8.2.2. Ćwiczenia 523
33.9. Zespolone osie symetrii 524
33.9.1. Konfiguracja zespolonych osi symetrii 524
33.9.2. Ćwiczenia 525
33.10. Wymiar kątowy 526
33.10.1. Ćwiczenia 527
33.11. Dołączanie przedrostka i przyrostka 528
33.11.1. Ćwiczenia 528
33.12. Szybkie wymiarowanie 533
33.12.1. Modyfikacja stylu wymiarowania 534
33.12.2. Ćwiczenia 535
33.13. "Inteligentne" narzędzie WYMIAR (DIM) 537
33.13.1. Algorytm "inteligentnego" wymiarowania 538
33.13.1.1. Wymiar zdefiniowany przez jeden obiekt 538
33.13.1.2. Wymiar zdefiniowany przez dwa obiekty 539
33.13.2. Ćwiczenia 539
33.14. Linie i wielolinie odniesienia 546
33.14.1. Styl wielolinii odniesienia 548
33.14.2. Tworzenie wielolinii odniesienia 550
33.14.3. Edycja wielolinii odniesienia 551
33.14.4. Ćwiczenia 552
33.14.4.1. Tworzenie wielolinii 552
33.14.4.2. Edycja wielolinii za pomocą uchwytów 554
33.14.4.3. Dołączanie i usuwanie linii odniesienia 554
33.14.4.4. Wyrównywanie położenia wielolinii 557
33.14.4.5. Grupowanie wielolinii 560
33.14.4.6. Modyfikacja stylu wielolinii 561
33.14.4.7. Ćwiczenie kontrolne 562
33.14.4.8. Zmiana skali opisu wielolinii odniesienia 562
33.15. Podstawy edycji wymiarów 563
33.15.1. Zmiana skali opisu 563
33.15.2. Ćwiczenia 564
33.15.2.1. Edycja za pomocą uchwytów 564
33.15.2.2. Porządkowanie rozmieszczenia wymiarów 567
33.15.2.3. Przerywanie obiektów wymiarowych 568
33.15.2.4. Inne operacje edycyjne 569
33.16. Inne narzędzia wymiarowania i edycji elementów opisu 570

34. Uniwersalne narzędzia zarządzania właściwościami obiektów 571

34.1. Szybkie właściwości istniejących obiektów 572
34.1.1. Bez włączania przełącznika SW (QP) 572
34.1.2. Przy włączonym przełączniku SW (QP) 573
34.2. Właściwości istniejących obiektów 574
34.2.1. Ćwiczenia 576
34.2.2. Edycja zespolonych znaczników środka i osi symetrii 581
34.3. Uzyskiwanie informacji o istniejących obiektach 584
34.3.1. Lista informacji o istniejących obiektach 585
34.3.2. Pomiar odległości 585
34.3.3. Odczyt współrzędnych punktu 585
34.3.4. Pomiar pola powierzchni 585
34.3.5. Nowe narzędzia pomiarowe 586

35. Ćwiczenia przejściowe 587

35.1. Wymiarowanie projektu BUD1 587
35.2. Wymiarowanie projektu DET1 589
35.3. Wymiarowanie projektu DET2 595
35.4. Edycja projektu DET1 600
35.4.1. Rozciągnięcie 601
35.4.2. Fazowania i zaokrąglenia 602
35.4.3. Edycja istniejących wymiarów 603
35.4.3.1. Edycja za pomocą uchwytów 603
35.4.3.2. Edycja metodą doczepiania 604
35.4.3.3. Monitor opisu (Annotation Monitor) 605
35.4.3.4. Dalsze operacje edycyjne 606
35.4.4. Tworzenie nowych wymiarów 607
35.4.4.1. Definiowanie nowych stylów wymiarowania 608
35.4.4.2. Zastosowanie zdefiniowanych stylów wymiarowania 612
35.4.5. Inne operacje 613
35.4.6. Definiowanie podstylu wymiarowania 614
35.5. Edycja projektu DET2 615

36. Poprawna organizacja środowiska pracy 617

36.1. Zarządzanie rodzajami linii 617
36.2. Zarządzanie stylami tekstu 618
36.3. Zarządzanie stylami wymiarowania 619

37. Ćwiczenia przejściowe 620

37.1. Modyfikacja szablonu ze strukturą warstw 620
37.1.1. Przegląd istniejących stylów 621
37.1.2. Definiowanie stylu tekstu 621
37.1.3. Definiowanie stylu wymiarowania 622
37.1.4. Definiowanie stylu wielolinii odniesienia 626
37.1.5. Konfigurowanie zespolonych znaczników środka i osi symetrii 627
37.1.6. Sprawdzenie nowych stylów za pomocą obiektów testowych 627
37.1.7. Operacje końcowe 629
37.1.8. Arkusz obszaru papieru 630

38. Projekt końcowy 632

38.1. Uwagi ogólne 634
38.2. Wymagania podstawowe 634
38.3. Wymagania dodatkowe 635
38.4. Czynności wstępne 636
38.5. Tworzenie zarysu 637
38.6. Wymiarowanie 641
38.6.1. Wymiarowanie faz i zaokrągleń 641
38.6.2. Wymiar obrócony 643
38.6.3. Pozostałe wymiary 644
38.6.4. Kreskowanie 646
38.6.5. Tabliczka rysunkowa 647
38.6.6. Operacje końcowe 648
38.7. Ćwiczenie kontrolne 650
38.8. Narzędzia wydruku dokumentacji 652
38.9. Wydruk dokumentacji z obszaru modelu 652
38.9.1. Ustawienia strony 653
38.9.2. Podgląd wydruku 656
38.9.3. Uruchomienie wydruku 657

39. Podstawy techniki bloków 661

39.1. Ćwiczenia 665
39.1.1. Tworzenie bloku 665
39.1.2. Wstawianie bloku 667
39.1.2.1. Metoda klasyczna 668
39.1.2.2. Metoda z wykorzystaniem palety Bloki (Blocks) 670
39.1.3. Zapis definicji bloku na dysku 673
39.1.4. Wstawianie pliku jako blok 675
39.1.5. Modyfikacja pliku bloku na dysku 677
39.1.6. Aktualizacja definicji bloku z biblioteki podczas wstawiania wystąpienia 677
39.1.7. Aktualizacja definicji bloku z biblioteki bez wstawiania wystąpienia 679
39.1.8. Modyfikacja definicji bloku bezpośrednio w miejscu wstawienia 680
39.1.9. Zmiana skali opisu 682

40. Zaawansowane techniki wykonywania i wydruku dokumentacji 683

40.1. Sposoby przygotowania dokumentacji pod kątem wydruku 683
40.2. Przygotowanie bloku z atrybutami tekstowymi 686
40.2.1. Atrybuty tekstowe 688
40.3. Wydruk z wykorzystaniem układów arkuszy 689
40.4. Wydruk arkusza - wymiary w obszarze modelu 689
40.4.1. Ustawienia strony 691
40.4.2. Wstawianie bloku z atrybutami 698
40.4.3. Tworzenie i skalowanie rzutni 700
40.4.4. Zmiana obiektów nieopisowych na opisowe 704
40.4.5. Porządkowanie rozmieszczenia wymiarów 707
40.4.6. Postępowanie z obiektami nieopisowymi 708
40.4.7. Przenoszenie napisu na kartę arkusza 709
40.4.8. Obszar papieru i modelu na arkuszu (Layout) 709
40.4.8.1. Obszar modelu na arkuszu 710
40.4.8.2. Obszar papieru na arkuszu 711
40.4.9. Ustalanie położenia obiektów w rzutni 711
40.4.10. Style wydruku zależne od koloru 713
40.4.11. Wypełnianie pól tabliczki rysunkowej - atrybuty tekstowe 716
40.4.12. Blokowanie rzutni 718
40.4.13. Obiekty opisowe dla innej skali rzutni 719
40.5. Wydruk arkusza - wymiary w obszarze papieru 721
40.6. Projekty w jednostkach innych niż milimetry 726
40.7. Wymiary w obu obszarach 729
40.8. Przywracanie zespolenia wymiarów - Monitor opisu (Annotation Monitor) 730
40.8.1. Ćwiczenia 731

41. Design Center 733

41.1. Wstawianie bloku za pomocą DesignCenter - ćwiczenia 735

42. Palety narzędzi użytkownika 738

42.1. Sterowanie widocznością okna palet narzędzi 738
42.2. Ćwiczenia 739
42.2.1. Tworzenie palety 739
42.2.2. Wstawianie bloku z palety 740
42.2.3. Modyfikacja palety narzędzi 740
42.2.4. Usuwanie narzędzi i palet 742

43. Zadania kontrolne 743

44. Nieparametryczne projektowanie 2D - uwagi końcowe 747

CZĘŚĆ II. PARAMETRYCZNE PROJEKTOWANIE 2D 749

45. Podstawowe pojęcia 751

45.1. Parametryczność 751
45.2. Więzy i wymiary 751
45.2.1. Więzy geometryczne 752
45.2.2. Więzy wymiarowe 754
45.2.3. Wymiary 754
45.3. Przykład rysunku parametrycznego i nieparametrycznego 755

46. Konfiguracja narzędzi więzów 757

47. Operowanie więzami geometrycznymi - ćwiczenia 760

47.1. Automatyczne wprowadzanie więzów geometrycznych 761
47.2. Sterowanie widocznością więzów geometrycznych 763
47.2.1. Selektywne wyświetlanie więzów geometrycznych 765
47.3. Sprawdzenie poprawności systemu więzów geometrycznych 766
47.4. Usuwanie więzów geometrycznych 767
47.5. Ręczne wprowadzanie więzów geometrycznych 768
47.6. Stopnie swobody 771
47.7. Wprowadzanie więzów geometrycznych podczas tworzenia i edycji obiektów 772

48. Operowanie więzami wymiarowymi - ćwiczenia 775

48.1. Konfiguracja narzędzi więzów wymiarowych 777
48.1.1. Sterowanie widocznością więzów wymiarowych w formie dynamicznej 778
48.2. Więzy wymiarowe zdefiniowane przez jeden obiekt 779
48.3. Więzy wymiarowe zdefiniowane przez dwa obiekty 781
48.4. Wymiary nadmiarowe 782
48.5. Zmiana sposobu wyświetlania więzów wymiarowych 783
48.5.1. Zmiana formy więzów wymiarowych 784
48.6. Wyświetlanie i ukrywanie więzów w formie dynamicznej 785
48.7. Edycja wartości więzów wymiarowych 785
48.7.1. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 789
48.7.2. Parametry użytkownika 790
48.7.3. Filtry i grupy parametrów 792
48.7.4. Edycja wartości więzów za pomocą uchwytów standardowych 794

49. Ćwiczenia przejściowe 796

49.1. Typoszereg z parametrem użytkownika 796
49.1.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 798
49.1.2. Nakładanie więzów wymiarowych 800
49.1.3. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 801
49.2. Typoszereg bez parametru użytkownika 803
49.2.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 803
49.2.2. Nakładanie więzów wymiarowych 805
49.2.3. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 806
49.2.4. Inny sposób modelowania symetrii 807

50. Zadania kontrolne 808

51. Transformacja wymiarów na więzy 810

52. Ćwiczenia przejściowe 811

52.1. Transformacja projektu DET2 811
52.1.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 813
52.1.2. Transformacja więzów wymiarowych 813
52.1.3. Tworzenie i wiązanie punktu konstrukcyjnego 816
52.1.4. Formatowanie więzów wymiarowych 817
52.1.5. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 819

53. Parametryczne projektowanie 2D - uwagi końcowe 821

CZĘŚĆ III. PODSTAWY MODELOWANIA 3D 823

54. Interfejs użytkownika podczas pracy 3D 825

54.1. Opcje modelowania 3D 826

55. Sterowanie wyświetlaniem 3D - ćwiczenia 828

55.1. Zmiana sposobu wyświetlania modelu 829
55.2. Zmiana sposobu budowy obrazu 830
55.3. Narzędzie ViewCube 830
55.3.1. Widoki standardowe 832
55.3.2. Redefinicja widoku głównego (Home View) 833
55.4. Narzędzia SteeringWheels 834
55.4.1. Zmiana środka obrotu 836
55.4.2. Wywoływanie poprzednich i następnych widoków 836
55.4.3. Inne operacje 837
55.5. Nazwane widoki 837

56. Układy współrzędnych 840

56.1. Układy współrzędnych w przestrzeni 3D 840
56.1.1. Układ globalny i lokalne układy współrzędnych 842
56.1.2. Symbol układu współrzędnych 842
56.2. Zarządzanie układami współrzędnych 844
56.3. Standardowe metody zarządzania układami współrzędnych - ćwiczenia 844
56.3.1. Definiowanie lokalnego układu współrzędnych 845
56.3.2. Zapisywanie lokalnego układu współrzędnych 846
56.3.3. Uaktywnianie zapisanego lokalnego układu współrzędnych 848
56.3.4. Wywołanie widoku planarnego 848
56.3.5. Definiowanie LUW na obiekcie 849
56.3.5.1. Obiekt typu linia (krawędź) 850
56.3.6. Usuwanie zapisanego lokalnego układu współrzędnych 852
56.4. Zarządzanie układami współrzędnych metodą edycji symbolu (ikony) układu - ćwiczenia 853
56.4.1. Definiowanie układu współrzędnych na powierzchni (ścianie) 853
56.4.2. Zapisywanie lokalnego układu współrzędnych metodą edycji uchwytów 855
56.5. Dynamiczny LUW 856

57. Wstęp do modelowania 3D 857

57.1. Parametryczność a modele 3D 858
57.1.1. Modele bryłowe 858
57.1.2. Modele powierzchniowe 859

58. Tworzenie obiektów 3D metodami 2D 860

58.1. Model krawędziowy - ćwiczenia 861
58.2. Klasyczne siatki wielokątne - ćwiczenia 863
58.3. Wysokość i poziom 865
58.3.1. Ćwiczenia 866
58.4. Polibryły - ćwiczenia 868

59. Klasyczne obiekty 3D 871

59.1. Bryły elementarne - ćwiczenia 871
59.2. Powierzchnie elementarne 873

60. Operacje logiczne Boole'a - ćwiczenia 876

61. Operacje modelowania 3D za pomocą profilu 880

61.1. Interfejs użytkownika podczas modelowania 3D za pomocą profilu 881
61.2. Modelowanie bryłowe za pomocą profilu - ćwiczenia 881
61.3. Wyciąganie - ćwiczenia 883
61.4. Obrót - ćwiczenia 885
61.5. Przeciąganie - ćwiczenia 887
61.6. Rozpinanie powierzchni - ćwiczenia 889

62. Edycja obiektów 3D 894

62.1. Czynności wstępne i konfiguracyjne 895
62.2. Metauchwyty 896
62.2.1. Ograniczanie zakresu operacji edycyjnej 897
62.3. Podobiekty 898
62.3.1. Wybór podobiektów 899
62.3.1.1. Wybór podobiektów z wykorzystaniem filtrów 899
62.3.1.2. Wybór podbryły bez stosowania filtru 901
62.3.1.3. Cykliczny wybór podbrył 901
62.4. Rodzaje uchwytów 902
62.5. Ćwiczenia 902
62.5.1. Przesunięcie swobodne 903
62.5.2. Przesunięcie ograniczone 904
62.5.3. Obrót ograniczony 905
62.5.4. Przesunięcie z kolekcją uchwytów aktywnych 906
62.5.5. Rejestrowanie historii modelowania bryły 907
62.5.6. Edycja właściwości obiektów 3D 908
62.5.7. Usuwanie historii obiektów 3D 908

63. Ćwiczenia przejściowe 910

63.1. Transformacja projektu BUD1 do przestrzeni 3D 910
63.2. Edycja projektu BUD1 913
63.3. Model 3D sworznia 915
63.4. Edycja modelu 3D sworznia 917

64. Redagowanie rzutów 2D na podstawie modelu 3D 920

64.1. Uwagi dotyczące terminologii 920
64.2. Podstawy redagowania rzutów 921
64.2.1. Rzut bazowy (Base View) i rzuty pochodne - ćwiczenia 922
64.2.2. Rzut prostokątny i izometryczny - ćwiczenia 923
64.2.3. Rzut typu przekrój (Section) - ćwiczenia 924
64.2.4. Rzut typu szczegół (Detail View) - ćwiczenia 928
64.3. Podstawy edycji rzutów - ćwiczenia 931
64.3.1. Styl rzutu typu przekrój (Section) 932
64.3.2. Wyłączanie przekrojów składników 933
64.3.3. Sterowanie widocznością krawędzi 934
64.3.4. Modyfikacja właściwości warstw 935
64.3.5. Zmiana wyrównania rzutów 937
64.3.5.1. Przerwanie wyrównania rzutów 938
64.3.6. Edycja kreskowania rzutów 938
64.3.7. Indywidualna edycja oznaczenia (etykiety) rzutu 939
64.3.8. Inne operacje edycyjne rzutów 940
64.3.9. Edycja linii cięcia 942
64.3.10. Inne operacje edycyjne 944
64.4. Aktualizacja rzutów 945
64.4.1. Aktualizacja rzutów po zmianie modelu 3D 946
64.4.2. Aktualizacja rzutów po zmianie zestawu składników modelu 3D 949

65. Modelowanie 3D - uwagi końcowe 951

66. Bibliografia 953

66.1. Literatura podstawowa 953
66.2. Literatura uzupełniająca 953

Skorowidz 957

968 stron, 16.8x24.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022