AutoCAD 2021 PL/EN/LT
Metodyka efektywnego
projektowania parametrycznego i nieparametrycznego 2D i 3D
- Naucz się wydajnie
projektować
- Twórz
profesjonalną dokumentację
- Zdobywaj certyfikaty
Autodesk
AutoCAD to bez wątpienia najpopularniejszy
na świecie system projektowania wspomaganego komputerowo. Jednak nawet
najlepsze narzędzie nie jest w stanie zmienić niedoświadczonego
użytkownika w profesjonalistę. To można osiągnąć wyłącznie dzięki
solidnej nauce popartej praktyką.
Jeśli
chcesz rozwinąć umiejętności projektowania za pomocą programu AutoCAD,
sięgnij po tę książkę!
Wprowadzi
Cię ona w tajniki parametrycznego i nieparametrycznego projektowania 2D
i 3D przy użyciu dowolnej wersji systemu, zademonstruje
najskuteczniejsze narzędzia i efektywne sposoby ich używania. Dzięki
niej, poprzez wykonywanie odpowiednio dobranych ćwiczeń, nauczysz się
samodzielnie rozwiązywać praktyczne problemy i zdobędziesz niezbędne
minimum wiedzy teoretycznej. Poznasz metody tworzenia
projektów łatwych do rozbudowy i modyfikacji. Nabierzesz
nawyków, które sprawią, że praca stanie się
naprawdę wydajna. Bez konieczności uczęszczania na specjalistyczne
szkolenia zdobędziesz wiedzę i umiejętności niezbędne do zdania
egzaminu Autodesk Certified Professional: AutoCAD.
Autor książki, profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, dzieli się
swoją ogromną wiedzą i bogatym doświadczeniem wynikającym z pracy na
kierowniczych stanowiskach technicznych w przemyśle, jak
również z wielu lat kształcenia studentów i
uczestników kursów CAD. Dzięki odpowiedniemu
przygotowaniu dydaktycznemu autora podręcznik sprawdzi się doskonale
zarówno w przypadku samodzielnej nauki, jak i zajęć
uniwersyteckich czy przygotowania do egzaminów
certyfikacyjnych firmy Autodesk. Wiedzę i umiejętności profesora
Andrzeja Jaskulskiego od lat docenia firma Autodesk. Od 2008 roku
bierze on udział w opracowywaniu nowych wersji programu AutoCAD jako
Subject Matter Expert.
- Interfejs użytkownika
- Konfiguracja środowiska i
szybki start
- Tworzenie
obiektów podstawowych i złożonych
- Rysowanie precyzyjne i
układy współrzędnych 2D
- Edycja klasyczna
obiektów i edycja za pomocą uchwytów
- Wymiarowanie zespolone i
inteligentne
- Zarządzanie plikami i
szablonami
- Techniki warstw i
bloków
- Zaawansowane operacje
wydruku dokumentacji
- Projektowanie
parametryczne, system więzów
- Modelowanie i edycja
obiektów 3D
- Redagowanie
rzutów 2D na podstawie modeli 3D
- Zadania kontrolne
- Zaprzyjaźnij się z
programem AutoCAD i osiągaj z nim szybciej swoje cele!
1.
Od
autora 23
1.1. AutoCAD 23
2.
Koncepcja
i zawartość książki 25
2.1. Zawartość programowa 25
2.2. Zakładany efekt i metodyka szkolenia 26
2.3. Dodatkowe źródła informacji 27
2.3.1. Literatura drukowana 27
2.3.2. Blog 27
2.3.3. Kanał YouTube 28
2.4. Przeznaczenie 28
2.5. Realizacja typowych szkoleń (Learning Paths) 28
2.5.1. AutoCAD/AutoCAD LT. Podstawy projektowania 2D (Fundamentals) 29
2.5.2. AutoCAD/AutoCAD LT. Podstawowy kurs projektowania 2D
(Essentials) 29
2.5.2.1. Bez przygotowania wstępnego 29
2.5.2.2. Po kursie "Podstawy projektowania 2D (Fundamentals)" 30
2.5.3. AutoCAD/AutoCAD LT. Kurs projektowania 2D (Essentials &
Beyond the Basics) 31
2.5.4. AutoCAD. Kurs projektowania parametrycznego 2D 31
2.5.5. AutoCAD. Podstawowy kurs projektowania 3D (3D Essentials) 31
3.
Formatowanie powtarzalnych fragmentów tekstu 32
3.1. Oznaczenia podstawowe 32
3.1.1. Formatowanie dialogu w wierszu poleceń 33
3.1.1.1. Okno poleceń 33
3.1.1.2. Wiersz poleceń 34
3.1.1.3. Przykłady dialogu w wierszu poleceń 35
3.1.2. Wskazówki metodyczne 36
3.1.3. Instrukcje do ćwiczeń 38
3.1.4. Dane wyjściowe do ćwiczeń 38
3.1.5. Polecenia ćwiczeń i rozwiązania 39
3.1.6. Narzędzia niedostępne w wersji LT 40
3.2. Formatowanie sposobów wydawania poleceń 40
3.2.1. Wstążka 40
3.2.1.1. Wydawanie poleceń za pomocą wstążki 41
3.2.2. Menu aplikacji 43
3.2.3. Pasek szybkiego dostępu i menu rozwijane 44
3.2.4. Pasek nawigacji 45
3.2.5. Menu kursora 45
3.2.6. Pozostałe operacje 47
3.2.6.1. Operacje wykonywane za pomocą myszy 47
3.2.6.2. Operacje wykonywane za pomocą klawiatury 47
4.
Instalacja
plików dodatkowych 48
CZĘŚĆ I.
NIEPARAMETRYCZNE
PROJEKTOWANIE 2D 51
5.
Podstawy
środowiska AutoCAD 53
5.1. Techniki pracy za pomocą myszy 53
5.2. Uruchamianie programu 55
5.3. Operacje na plikach w systemie Windows 56
5.3.1. Podstawowe typy plików 56
5.3.2. Zestawienie sposobów inicjowania operacji 56
5.3.2.1. Otwieranie istniejącego projektu 56
5.3.2.2. Zamykanie pliku projektu 57
5.3.2.3. Tworzenie nowego projektu 57
5.3.2.4. Zapisywanie projektu na dysku 57
5.3.2.5. Zapisywanie kopii projektu na dysku 57
5.4. Operacje na plikach - ćwiczenia 58
5.4.1. Otwieranie pliku projektu 58
5.4.2. Otwieranie pliku projektu w trybie tylko do odczytu 58
5.4.3. Zapis projektu jako szablon 60
5.4.3.1. Szablon-1 60
5.4.3.2. Szablon-2 62
5.4.3.3. AJ-ISO-A4 64
5.4.3.4. Szablon----K 65
5.4.3.5. Szablon-3D 65
5.4.4. Tworzenie nowego projektu 65
5.5. Kończenie pracy programu 66
6.
Niezbędne
operacje konfiguracyjne 67
6.1. Karta Wyświetl (Display) 68
6.2. Karta Parametry użytkownika (User Preferences) 71
6.3. Karta Modelowanie 3D (3D Modeling) 73
6.4. Karta Wybór (Selection) 74
6.5. Pasek szybkiego dostępu (Quick Access Toolbar) 78
6.5.1. Modyfikacja paska szybkiego dostępu 78
6.6. Przełączniki i inne obiekty na Pasku stanu 79
6.7. Wybór obszaru roboczego 81
6.8. Okno poleceń 81
6.9. Wygląd wskaźnika zbioru wskazań i kursora 82
6.10. Pasek nawigacji (Navigation Bar) 83
6.11. Działanie rolki 83
7.
Zaawansowane
opcjonalne operacje konfiguracyjne 84
7.1. Przywrócenie ustawień domyślnych 84
7.2. Ustawienia dodatkowe 87
7.2.1. Profile użytkownika 88
7.2.2. Tworzenie i uaktywnienie profilu 88
7.2.3. Resetowanie profilu 90
7.2.4. Ponowne wykonanie niezbędnych operacji konfiguracyjnych 90
7.2.5. Karta Otwórz i zapisz (Open and Save) 91
7.2.6. Karta System 91
7.2.7. Karta Pomoce rysunkowe (Drafting) 92
7.2.8. Karty i panele narzędzi 94
7.2.9. Okna typu Paleta 96
7.2.10. Ustawienia rysunkowe Skok i siatka (Snap and Grid) 97
7.2.10.1. Skok (Snap) 98
7.2.10.2. Siatka rysunkowa (Grid) 99
7.3. Obszary robocze 100
7.3.1. Ustawienia obszaru roboczego 100
7.3.2. Definiowanie własnego obszaru roboczego 101
7.3.3. Wybór obszaru roboczego 103
8.
Interfejs programu AutoCAD 105
8.1. Podstawowe elementy okna programu 105
8.1.1. Rozszerzone etykiety narzędzi 107
8.2. Operacje wykonywane za pomocą wstążki - ćwiczenia 108
8.2.1. Podsumowanie 110
8.2.2. Przełączanie przełączników na Pasku stanu 112
8.2.3. Karta modelu i karty arkuszy (układów) 113
8.3. Metody wydawania poleceń 114
8.4. Wydawanie polecenia za pomocą panelu wstążki 115
8.4.1. Ćwiczenia 115
8.5. Podstawowe kształty kursora 117
8.5.1. Kursor graficzny 117
8.5.2. Wskaźnik zbioru wskazań 118
8.5.3. Kursor graficzny ze wskaźnikiem zbioru wskazań 119
8.6. Cofanie i ponawianie polecenia - ćwiczenia 119
8.7. Wyszukiwanie polecenia za pomocą Menu aplikacji 120
8.7.1. Ćwiczenia 121
8.8. Wydawanie polecenia za pomocą klawiatury 122
8.8.1. Okno poleceń i wiersz poleceń 122
8.8.2. Dodatkowe funkcje wiersza poleceń 124
8.8.2.1. Autouzupełnianie (Autocomplete) 124
8.8.2.2. Autokorekta, synonimy, rozpoznawanie obiektów,
wyszukiwanie 125
8.8.3. Rysowanie odcinków za pomocą klawiatury - ćwiczenia
125
8.9. Opcje poleceń 127
8.9.1. Opcja domyślna 129
8.9.2. Pozostałe opcje 129
8.9.3. Sposoby wybierania opcji poleceń 130
8.9.4. Opcje polecenia LINIA (LINE) 131
8.9.5. Przykłady opcji innych poleceń 131
8.9.6. Ćwiczenia 132
8.10. Przerywanie działania polecenia 133
8.11. Powtarzanie poleceń 133
8.12. Ćwiczenia 134
8.13. System pomocy (Help) 135
8.13.1. Wewnętrzna przeglądarka pomocy 135
8.13.2. Uruchamianie systemu pomocy 136
8.13.2.1. Pomoc w trybie oczekiwania na polecenie 136
8.13.2.2. Pomoc w trakcie działania polecenia 137
8.14. Wydawanie polecenia za pomocą Paska szybkiego dostępu 138
8.15. Usuwanie obiektów - ćwiczenia 138
8.16. Operacje na plikach - Uzupełnienia 140
8.16.1. Zapisywanie projektu w pamięci zewnętrznej 140
8.16.2. Zapisywanie kopii projektu na dysku 141
8.16.3. Zamykanie okna projektu 142
8.16.4. Otwieranie istniejącego projektu 143
8.17. Kończenie pracy 143
9.
Współrzędne 2D 144
9.1. Układy współrzędnych 2D 144
9.2. Wprowadzanie współrzędnych 2D 145
9.3. Współrzędne kartezjańskie 2D 147
9.3.1. Współrzędne bezwzględne 147
9.3.2. Ćwiczenia 148
9.3.3. Współrzędne względne 150
9.3.4. Ćwiczenia 151
10. Zadania kontrolne 154
11.
Śledzenie
biegunowe i bezpośrednie wprowadzanie odległości 156
11.1. Ćwiczenia 158
12.
Wymiary
obiektów a podziałka rysunkowa 162
12.1. Format jednostek 162
13.
Współrzędne
biegunowe 165
13.1. Ćwiczenia 166
14.
Zadania
kontrolne 168
15.
Dynamiczne
wprowadzanie danych 169
15.1. Elementy trybu wprowadzania dynamicznego 170
15.2. Konfiguracja trybu wprowadzania dynamicznego 172
15.3. Wprowadzanie dynamiczne - ćwiczenia 173
15.4. Weryfikacja długości i kątów - ćwiczenia 177
16.
Tworzenie obiektów podstawowych
179
16.1. Odcinek 180
16.1.1. Opcje 180
16.1.2. Tryb kontynuacji 181
16.1.3. Ćwiczenia 181
16.2. Okrąg 182
16.2.1. Opcje 183
16.2.2. Ćwiczenia 184
16.3. Domyślne wartości wejściowe 187
16.4. Elipsa 188
16.4.1. Opcje 188
16.4.2. Ćwiczenia 189
16.5. Prosta 189
16.5.1. Opcje 190
16.5.2. Ćwiczenia 191
16.6. Krzywe typu splajn 193
16.6.1. Opcje 194
16.6.2. Ćwiczenia 195
16.7. Łuk 196
16.7.1. Opcje 198
16.7.2. Tryb kontynuacji 199
16.7.3. Ćwiczenia 200
16.7.3.1. Opcje: Początek, środek... 200
17.
Ćwiczenia
projektowe 203
18.
Tworzenie
obiektów złożonych
205
18.1. Polilinia 205
18.1.1. Opcje 206
18.1.2. Tryb kontynuacji 207
18.1.3. Ćwiczenia 207
18.1.4. Sterowanie wypełnieniem 211
18.2. Wielokąty 212
18.2.1. Prostokąt 213
18.2.1.1. Opcje 213
18.2.2. Ćwiczenia 214
18.2.3. Inne wielokąty 216
18.2.3.1. Opcje 216
18.2.4. Ćwiczenia 217
18.3. Obiekty opisowe i standardowe 219
18.3.1. Tworzenie obiektów opisowych 219
18.3.2. Zmiana listy skal 220
18.3.3. Aktualizacja obiektów opisowych 220
18.3.4. Optymalizacja stosowania obiektów opisowych 220
18.3.4.1. Wydruk w podziałce 1:1 221
18.3.4.2. Wydruk w podziałce innej niż 1:1 221
18.4. Obiekty tekstowe 222
18.4.1. Styl tekstu 224
18.4.2. Przegląd istniejących stylów tekstu 225
18.4.2.1. Czcionki TrueType 226
18.4.2.2. Czcionki typu SHX 227
18.4.2.3. Wysokość tekstu w definicji stylu 228
18.4.2.4. Dostępne style tekstu - podsumowanie 229
18.4.3. Nazwy stylów tekstu 229
18.4.4. Znaki specjalne 230
18.4.5. Tworzenie wiersza tekstu - ćwiczenia 230
18.4.6. Zmiana skali opisu istniejących obiektów - ćwiczenia
238
18.4.7. Opcje tworzenia wiersza tekstu 242
18.4.8. Tekst wielowierszowy 243
18.4.9. Definiowanie stylu tekstu i tworzenie tekstu wielowierszowego -
ćwiczenia 243
18.4.10. Inne operacje wykonywane za pomocą edytora tekstu
wielowierszowego 248
18.4.10.1. Wybrane operacje formatowania akapitów,
znaków oraz symbole i ułamki 249
18.4.10.2. Pola tekstowe 249
18.4.10.3. Opcje dopasowania (wyrównania) tekstu 250
18.5. Tabele 250
18.5.1. Styl tabeli 251
18.5.2. Tworzenie tabeli 252
18.5.3. Ćwiczenia 252
18.6. Kreskowanie i wypełnienie 257
18.6.1. Rodzaje kreskowania 258
18.6.2. Definiowanie kreskowania 260
18.6.2.1. Opcja Wskaż punkty (Pick Points) 260
18.6.2.2. Opcja Wybierz obiekty (Select Objects) 263
18.6.3. Ćwiczenia 264
18.7. Inne obiekty 267
19.
Narzędzia rysowania precyzyjnego
268
19.1. Tryby lokalizacji 269
19.1.1. Stałe tryby lokalizacji 270
19.1.2. Chwilowy tryb lokalizacji 272
19.1.3. Zestawienie trybów lokalizacji 273
20.
Ćwiczenia
projektowe 276
20.1. Wprowadzenie 277
20.2. Rysowanie trójkąta 277
20.3. Rysowanie wysokości trójkąta 278
20.4. Rysowanie okręgów stycznych 280
20.5. Rysowanie pozostałych odcinków 281
20.6. Rysowanie nietypowego okręgu 282
21.
Narzędzia
rysowania precyzyjnego - śledzenie
285
21.1. Tymczasowe punkty śledzenia 286
21.2. Ćwiczenia 286
21.2.1. Włączanie tymczasowego punktu śledzenia 287
21.2.2. Wyłączanie tymczasowego punktu śledzenia 288
22.
Zadania
kontrolne 291
23.
Sterowanie
wyświetlaniem 2D 296
23.1. Narzędzie ViewCube w modelu 2D 297
23.2. Wyświetlanie siatki rysunkowej 297
23.3. Uwagi ogólne 298
23.4. Panoramowanie 298
23.5. Ćwiczenia 299
23.6. Operowanie powiększeniem 300
23.7. Ćwiczenia 301
23.7.1. Powiększenie w czasie rzeczywistym 301
23.7.2. Okno 302
23.7.3. Zoom i nowy fragment 303
23.7.4. Zakres 303
23.7.5. Wszystko i Okno 304
23.7.6. Skala względna 305
23.7.7. Poprzedni widok 305
23.7.8. Okno i poprzedni 306
23.8. Strategie sterowania wyświetlaniem 306
23.8.1. Bez użycia rolki 306
23.8.2. Z użyciem rolki 307
23.8.3. Inne narzędzia sterowania wyświetlaniem 309
24.
Edycja
obiektów 310
24.1. Ogólna metoda edycji 311
24.2. Zbiory wskazań (kolekcje) 313
24.2.1. Wybieranie pojedynczego obiektu 313
24.2.1.1. Wybór elementów pokrywających się
(metoda standardowa) 314
24.2.1.2. Wybór elementów pokrywających się
(cykliczny) 314
24.2.2. Uzupełnianie kolekcji 316
24.2.3. Usuwanie elementu z kolekcji 316
24.2.4. Wybór za pomocą okna 316
24.2.4.1. Okno typu przecinającego 317
24.2.4.2. Okno typu ciągłego 318
24.2.5. Niejawne opcje wybierania obiektów 318
24.3. Usuwanie obiektów 319
24.3.1. Ćwiczenia 320
24.4. Przekształcenia o wektor 320
24.4.1. Metoda "punkt bazowy" (skąd-dokąd) 321
24.4.1.1. Ogólny algorytm metody "punkt bazowy" (skąd-dokąd)
322
24.4.2. Metoda "przesunięcie" (o ile i w którą stronę) 322
24.4.2.1. Ogólny algorytm metody "przesunięcie" (o ile i w
którą stronę) 323
24.5. Przesuwanie obiektów 324
24.5.1. Ćwiczenia 325
24.6. Przesuwanie ortogonalne za pomocą klawiatury (Nudging) 328
24.6.1. Ćwiczenia 329
24.7. Kopiowanie obiektów 330
24.7.1. Opcje 331
24.7.2. Ćwiczenia 331
24.8. Rozciąganie obiektów 333
24.8.1. Ćwiczenia 334
24.9. Kopiowanie obiektów w szyku 337
24.9.1. Szyki standardowe i zespolone 337
24.9.1.1. Szyk prostokątny 338
24.9.1.2. Szyk biegunowy 338
24.9.1.3. Szyk wzdłuż ścieżki 339
24.9.2. Ćwiczenia 339
24.9.2.1. Szyk prostokątny 339
24.9.2.2. Szyk biegunowy 342
24.9.2.3. Szyk wzdłuż ścieżki 345
24.10. Kopiowanie obiektów przez odsunięcie 347
24.10.1. Ćwiczenia 348
24.11. Lustrzane odbicie 351
24.11.1. Ćwiczenia 351
24.12. Skalowanie 353
24.12.1. Ćwiczenia 354
24.13. Obracanie obiektów 356
24.13.1. Ćwiczenia 357
24.14. Ucinanie i wydłużanie obiektów 359
24.14.1. Tryby i opcje ucinania i wydłużania 360
24.14.1.1. Tryb standardowy (Standard) 361
24.14.1.2. Tryb szybki (Quick) 361
24.14.1.3. Zestawienie opcji operacji wykonywanej w trybie Szybki
(Quick) 362
24.14.2. Ogólna metoda ucinania i wydłużania w trybie Szybki
(Quick) 362
24.14.2.1. Uwagi dodatkowe 363
24.14.3. Ćwiczenia 364
24.15. Przedłużanie i skracanie obiektów 366
24.15.1. Ćwiczenia 367
24.16. Przerywanie obiektów 368
24.16.1. Ćwiczenia 369
24.17. Łączenie obiektów 373
24.17.1. Ćwiczenia 373
24.18. Fazowanie krawędzi 375
24.18.1. Ćwiczenia 376
24.19. Zaokrąglanie krawędzi 380
24.19.1. Ćwiczenia 381
24.20. Rozbijanie obiektów złożonych 385
24.20.1. Ćwiczenia 385
24.21. Indywidualne polecenia edycyjne 387
24.21.1. Łączenie odcinków i łuków w polilinię -
edycja polilinii 388
24.21.2. Ćwiczenia 389
24.21.3. Inne indywidualne polecenia edycyjne 391
24.21.4. Edycja kreskowania - ćwiczenia 391
24.21.4.1. Zmiana skali opisu 393
24.21.5. Edycja tekstu - ćwiczenia 393
24.21.5.1. Zmiana skali opisu 394
24.21.6. Ćwiczenia dodatkowe 394
25.
Ćwiczenia
projektowe 396
26.
Zadania kontrolne 402
27.
Edycja za pomocą uchwytów 404
27.1. Wybór metody edycji 404
27.2. Uchwyty standardowe 405
27.2.1. Ogólna metoda edycji 408
27.2.1.1. Pełny algorytm edycji za pomocą uchwytów 408
27.2.1.2. Skrócony algorytm edycji za pomocą
uchwytów 409
27.2.2. Ćwiczenia 410
27.2.2.1. Rozciąganie odcinka 410
27.2.2.2. Przesuwanie i rozciąganie okręgu 411
27.2.2.3. Inne operacje edycyjne 413
27.3. Uchwyty wielofunkcyjne 415
27.3.1. Ogólna metoda edycji za pomocą uchwytów
wielofunkcyjnych 416
27.3.2. Ćwiczenia 417
28.
Zadania
kontrolne 420
29.
Ćwiczenia
przejściowe 422
29.1. Rysowanie projektu BUD1 422
29.1.1. Podstawowa koncepcja rozwiązania 423
29.1.2. Realizacja koncepcji podstawowej 423
29.1.3. Koncepcje alternatywne 424
29.2. Rysowanie projektu DET1 425
29.2.1. Podstawowa koncepcja rozwiązania 426
29.2.2. Realizacja koncepcji podstawowej 427
29.2.2.1. Pierwszy fragment łamanej 427
29.2.2.2. Drugi fragment łamanej 428
29.2.2.3. Kopiowanie przez odsunięcie 429
29.2.2.4. Obcięcie końców 429
29.2.2.5. Analiza dostępnych stylów tekstu 430
29.2.2.6. Propozycja definicji nowego stylu tekstu 430
29.2.2.7. Ocena wysokości napisu (tekstu) 431
29.2.2.8. Weryfikacja propozycji stylu i wysokości napisu 431
29.2.2.9. Definiowanie nowego stylu tekstu 432
29.2.2.10. Tworzenie napisu 432
29.2.3. Inne koncepcje rysowania zarysu 432
29.2.3.1. Paleta narzędzi Kalkulator (QuickCalc) 432
29.2.3.2. Tryb śledzenia 433
29.3. Rysowanie projektu DET2 434
29.3.1. Tryb śledzenia i tymczasowy punkt śledzenia (lokalizacji) 435
29.3.2. Tryb śledzenia 438
29.3.3. Rysowanie okręgu 439
29.3.4. Napisy 439
29.3.4.1. Propozycja definicji nowego stylu tekstu 440
29.3.4.2. Ocena wysokości napisów 440
29.3.4.3. Weryfikacja propozycji stylu i wysokości napisu 441
29.3.4.4. Definiowanie nowego stylu tekstu 441
29.3.4.5. Tworzenie napisów 441
30.
Właściwości
ogólne obiektów
443
30.1. Technika warstw 444
30.2. Właściwości logiczne i określone wprost 446
30.2.1. Właściwości logiczne 446
30.2.2. Właściwości określone wprost 447
30.2.3. Właściwości logiczne a określone wprost 447
30.3. Właściwości bieżące i właściwości kolekcji obiektów 447
30.3.1. Błędy programów przy jasnym kolorze interfejsu 448
30.4. Rodzaj linii 450
30.4.1. Wczytywanie i usuwanie rodzaju linii - ćwiczenia 451
30.4.2. Efektywne zarządzanie rodzajami linii 457
30.4.2.1. Poprawna organizacja środowiska pracy 457
30.4.2.2. Wymuszona praca w źle zorganizowanym środowisku 458
30.4.3. Skala rodzaju linii 459
30.4.3.1. Indywidualna skala rodzaju linii nowo tworzonych
obiektów 460
30.4.3.2. Skala globalna rodzaju linii 460
30.4.3.3. Indywidualna skala rodzaju linii obiektu 461
30.4.3.4. Całkowita skala rodzaju linii obiektu 461
30.4.4. Określanie całkowitej skali rodzaju linii obiektu 462
30.4.4.1. Sposób wyświetlania linii na rysunku 463
30.5. Szerokość (grubość) linii 464
30.5.1. Standardowa szerokość (grubość) linii 465
30.5.2. Regulacja sposobu wyświetlania szerokości (grubości) linii 466
30.6. Kolor 468
30.7. Przezroczystość ogólna 468
30.8. Sterowanie właściwościami za pośrednictwem warstwy 470
30.9. Budowa struktury warstw - ćwiczenia 472
30.9.1. Wczytanie definicji linii 472
30.9.2. Usuwanie warstwy 473
30.9.3. Zmiana nazwy i koloru warstwy 474
30.9.4. Tworzenie nowej warstwy 475
30.9.5. Ustawianie warstwy bieżącej 477
30.9.6. Modyfikacja struktury i właściwości warstw 478
30.10. Operacje na warstwach - ćwiczenia 478
30.10.1. Filtry warstw 479
30.10.2. Wybór warstwy aktualnej 479
30.10.3. Zamrażanie warstwy 482
30.10.4. Przenoszenie obiektów na inną warstwę 483
30.10.5. Uzgadnianie właściwości 484
30.10.6. Właściwość określona wprost 486
30.10.7. Zmiana właściwości obiektów przez warstwę 486
31.
Zaawansowane
zarządzanie plikami i szablonami 488
31.1. Metody tworzenia nowego projektu 488
31.2. Typowy algorytm tworzenia nowego projektu 489
31.3. Podstawy zarządzania szablonami 490
31.3.1. Typowy algorytm tworzenia szablonu 491
31.3.2. Przegląd wybranych obiektów i ustawień szablonu z
rzutnią 491
32.
Ćwiczenia
przejściowe 494
32.1. Szablon ze strukturą warstw 494
32.1.1. Operacje dla polskiej wersji językowej programu 495
32.1.2. Operacje dla angielskiej wersji językowej programu 496
32.1.3. Podstawowe operacje konfiguracyjne 496
32.1.4. Obiekty testowe i dobór skali rodzaju linii 499
32.1.5. Pozostałe operacje konfiguracyjne 500
33.
Wymiarowanie
501
33.1. Styl wymiarowania 505
33.1.1. Nazwy stylów wymiarowania 507
33.2. Czynności wstępne 507
33.3. Ogólne warianty wymiarowania 507
33.3.1. Warstwa docelowa wymiarów 509
33.4. Wymiar liniowy 510
33.4.1. Ćwiczenia 511
33.5. Wymiar normalny 515
33.5.1. Ćwiczenia 515
33.6. Ćwiczenia 517
33.7. Wymiary promienia i średnicy 518
33.7.1. Ćwiczenia 519
33.8. Znaczniki środka 520
33.8.1. Tradycyjny znacznik środka 520
33.8.1.1. Ćwiczenia 521
33.8.2. Zespolony znacznik środka 521
33.8.2.1. Konfiguracja zespolonego znacznika środka 522
33.8.2.2. Ćwiczenia 523
33.9. Zespolone osie symetrii 524
33.9.1. Konfiguracja zespolonych osi symetrii 524
33.9.2. Ćwiczenia 525
33.10. Wymiar kątowy 526
33.10.1. Ćwiczenia 527
33.11. Dołączanie przedrostka i przyrostka 528
33.11.1. Ćwiczenia 528
33.12. Szybkie wymiarowanie 533
33.12.1. Modyfikacja stylu wymiarowania 534
33.12.2. Ćwiczenia 535
33.13. "Inteligentne" narzędzie WYMIAR (DIM) 537
33.13.1. Algorytm "inteligentnego" wymiarowania 538
33.13.1.1. Wymiar zdefiniowany przez jeden obiekt 538
33.13.1.2. Wymiar zdefiniowany przez dwa obiekty 539
33.13.2. Ćwiczenia 539
33.14. Linie i wielolinie odniesienia 546
33.14.1. Styl wielolinii odniesienia 548
33.14.2. Tworzenie wielolinii odniesienia 550
33.14.3. Edycja wielolinii odniesienia 551
33.14.4. Ćwiczenia 552
33.14.4.1. Tworzenie wielolinii 552
33.14.4.2. Edycja wielolinii za pomocą uchwytów 554
33.14.4.3. Dołączanie i usuwanie linii odniesienia 554
33.14.4.4. Wyrównywanie położenia wielolinii 557
33.14.4.5. Grupowanie wielolinii 560
33.14.4.6. Modyfikacja stylu wielolinii 561
33.14.4.7. Ćwiczenie kontrolne 562
33.14.4.8. Zmiana skali opisu wielolinii odniesienia 562
33.15. Podstawy edycji wymiarów 563
33.15.1. Zmiana skali opisu 563
33.15.2. Ćwiczenia 564
33.15.2.1. Edycja za pomocą uchwytów 564
33.15.2.2. Porządkowanie rozmieszczenia wymiarów 567
33.15.2.3. Przerywanie obiektów wymiarowych 568
33.15.2.4. Inne operacje edycyjne 569
33.16. Inne narzędzia wymiarowania i edycji elementów opisu
570
34.
Uniwersalne
narzędzia zarządzania właściwościami obiektów
571
34.1. Szybkie właściwości istniejących obiektów 572
34.1.1. Bez włączania przełącznika SW (QP) 572
34.1.2. Przy włączonym przełączniku SW (QP) 573
34.2. Właściwości istniejących obiektów 574
34.2.1. Ćwiczenia 576
34.2.2. Edycja zespolonych znaczników środka i osi symetrii
581
34.3. Uzyskiwanie informacji o istniejących obiektach 584
34.3.1. Lista informacji o istniejących obiektach 585
34.3.2. Pomiar odległości 585
34.3.3. Odczyt współrzędnych punktu 585
34.3.4. Pomiar pola powierzchni 585
34.3.5. Nowe narzędzia pomiarowe 586
35.
Ćwiczenia przejściowe 587
35.1. Wymiarowanie projektu BUD1 587
35.2. Wymiarowanie projektu DET1 589
35.3. Wymiarowanie projektu DET2 595
35.4. Edycja projektu DET1 600
35.4.1. Rozciągnięcie 601
35.4.2. Fazowania i zaokrąglenia 602
35.4.3. Edycja istniejących wymiarów 603
35.4.3.1. Edycja za pomocą uchwytów 603
35.4.3.2. Edycja metodą doczepiania 604
35.4.3.3. Monitor opisu (Annotation Monitor) 605
35.4.3.4. Dalsze operacje edycyjne 606
35.4.4. Tworzenie nowych wymiarów 607
35.4.4.1. Definiowanie nowych stylów wymiarowania 608
35.4.4.2. Zastosowanie zdefiniowanych stylów wymiarowania 612
35.4.5. Inne operacje 613
35.4.6. Definiowanie podstylu wymiarowania 614
35.5. Edycja projektu DET2 615
36.
Poprawna
organizacja środowiska pracy
617
36.1. Zarządzanie rodzajami linii 617
36.2. Zarządzanie stylami tekstu 618
36.3. Zarządzanie stylami wymiarowania 619
37.
Ćwiczenia przejściowe 620
37.1. Modyfikacja szablonu ze strukturą warstw 620
37.1.1. Przegląd istniejących stylów 621
37.1.2. Definiowanie stylu tekstu 621
37.1.3. Definiowanie stylu wymiarowania 622
37.1.4. Definiowanie stylu wielolinii odniesienia 626
37.1.5. Konfigurowanie zespolonych znaczników środka i osi
symetrii 627
37.1.6. Sprawdzenie nowych stylów za pomocą
obiektów testowych 627
37.1.7. Operacje końcowe 629
37.1.8. Arkusz obszaru papieru 630
38.
Projekt
końcowy 632
38.1. Uwagi ogólne 634
38.2. Wymagania podstawowe 634
38.3. Wymagania dodatkowe 635
38.4. Czynności wstępne 636
38.5. Tworzenie zarysu 637
38.6. Wymiarowanie 641
38.6.1. Wymiarowanie faz i zaokrągleń 641
38.6.2. Wymiar obrócony 643
38.6.3. Pozostałe wymiary 644
38.6.4. Kreskowanie 646
38.6.5. Tabliczka rysunkowa 647
38.6.6. Operacje końcowe 648
38.7. Ćwiczenie kontrolne 650
38.8. Narzędzia wydruku dokumentacji 652
38.9. Wydruk dokumentacji z obszaru modelu 652
38.9.1. Ustawienia strony 653
38.9.2. Podgląd wydruku 656
38.9.3. Uruchomienie wydruku 657
39.
Podstawy techniki bloków 661
39.1. Ćwiczenia 665
39.1.1. Tworzenie bloku 665
39.1.2. Wstawianie bloku 667
39.1.2.1. Metoda klasyczna 668
39.1.2.2. Metoda z wykorzystaniem palety Bloki (Blocks) 670
39.1.3. Zapis definicji bloku na dysku 673
39.1.4. Wstawianie pliku jako blok 675
39.1.5. Modyfikacja pliku bloku na dysku 677
39.1.6. Aktualizacja definicji bloku z biblioteki podczas wstawiania
wystąpienia 677
39.1.7. Aktualizacja definicji bloku z biblioteki bez wstawiania
wystąpienia 679
39.1.8. Modyfikacja definicji bloku bezpośrednio w miejscu wstawienia
680
39.1.9. Zmiana skali opisu 682
40.
Zaawansowane techniki wykonywania i wydruku dokumentacji
683
40.1. Sposoby przygotowania dokumentacji pod kątem wydruku 683
40.2. Przygotowanie bloku z atrybutami tekstowymi 686
40.2.1. Atrybuty tekstowe 688
40.3. Wydruk z wykorzystaniem układów arkuszy 689
40.4. Wydruk arkusza - wymiary w obszarze modelu 689
40.4.1. Ustawienia strony 691
40.4.2. Wstawianie bloku z atrybutami 698
40.4.3. Tworzenie i skalowanie rzutni 700
40.4.4. Zmiana obiektów nieopisowych na opisowe 704
40.4.5. Porządkowanie rozmieszczenia wymiarów 707
40.4.6. Postępowanie z obiektami nieopisowymi 708
40.4.7. Przenoszenie napisu na kartę arkusza 709
40.4.8. Obszar papieru i modelu na arkuszu (Layout) 709
40.4.8.1. Obszar modelu na arkuszu 710
40.4.8.2. Obszar papieru na arkuszu 711
40.4.9. Ustalanie położenia obiektów w rzutni 711
40.4.10. Style wydruku zależne od koloru 713
40.4.11. Wypełnianie pól tabliczki rysunkowej - atrybuty
tekstowe 716
40.4.12. Blokowanie rzutni 718
40.4.13. Obiekty opisowe dla innej skali rzutni 719
40.5. Wydruk arkusza - wymiary w obszarze papieru 721
40.6. Projekty w jednostkach innych niż milimetry 726
40.7. Wymiary w obu obszarach 729
40.8. Przywracanie zespolenia wymiarów - Monitor opisu
(Annotation Monitor) 730
40.8.1. Ćwiczenia 731
41.
Design
Center 733
41.1. Wstawianie bloku za pomocą DesignCenter - ćwiczenia 735
42.
Palety
narzędzi użytkownika 738
42.1. Sterowanie widocznością okna palet narzędzi 738
42.2. Ćwiczenia 739
42.2.1. Tworzenie palety 739
42.2.2. Wstawianie bloku z palety 740
42.2.3. Modyfikacja palety narzędzi 740
42.2.4. Usuwanie narzędzi i palet 742
43.
Zadania kontrolne 743
44.
Nieparametryczne projektowanie 2D - uwagi końcowe
747
CZĘŚĆ II.
PARAMETRYCZNE
PROJEKTOWANIE 2D 749
45.
Podstawowe
pojęcia 751
45.1. Parametryczność 751
45.2. Więzy i wymiary 751
45.2.1. Więzy geometryczne 752
45.2.2. Więzy wymiarowe 754
45.2.3. Wymiary 754
45.3. Przykład rysunku parametrycznego i nieparametrycznego 755
46.
Konfiguracja
narzędzi więzów 757
47.
Operowanie więzami geometrycznymi - ćwiczenia
760
47.1. Automatyczne wprowadzanie więzów geometrycznych 761
47.2. Sterowanie widocznością więzów geometrycznych 763
47.2.1. Selektywne wyświetlanie więzów geometrycznych 765
47.3. Sprawdzenie poprawności systemu więzów geometrycznych
766
47.4. Usuwanie więzów geometrycznych 767
47.5. Ręczne wprowadzanie więzów geometrycznych 768
47.6. Stopnie swobody 771
47.7. Wprowadzanie więzów geometrycznych podczas tworzenia i
edycji obiektów 772
48.
Operowanie więzami wymiarowymi - ćwiczenia
775
48.1. Konfiguracja narzędzi więzów wymiarowych 777
48.1.1. Sterowanie widocznością więzów wymiarowych w formie
dynamicznej 778
48.2. Więzy wymiarowe zdefiniowane przez jeden obiekt 779
48.3. Więzy wymiarowe zdefiniowane przez dwa obiekty 781
48.4. Wymiary nadmiarowe 782
48.5. Zmiana sposobu wyświetlania więzów wymiarowych 783
48.5.1. Zmiana formy więzów wymiarowych 784
48.6. Wyświetlanie i ukrywanie więzów w formie dynamicznej
785
48.7. Edycja wartości więzów wymiarowych 785
48.7.1. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 789
48.7.2. Parametry użytkownika 790
48.7.3. Filtry i grupy parametrów 792
48.7.4. Edycja wartości więzów za pomocą uchwytów
standardowych 794
49.
Ćwiczenia
przejściowe 796
49.1. Typoszereg z parametrem użytkownika 796
49.1.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 798
49.1.2. Nakładanie więzów wymiarowych 800
49.1.3. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 801
49.2. Typoszereg bez parametru użytkownika 803
49.2.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 803
49.2.2. Nakładanie więzów wymiarowych 805
49.2.3. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 806
49.2.4. Inny sposób modelowania symetrii 807
50.
Zadania kontrolne 808
51.
Transformacja
wymiarów na więzy
810
52.
Ćwiczenia
przejściowe 811
52.1. Transformacja projektu DET2 811
52.1.1. Wprowadzanie więzów geometrycznych 813
52.1.2. Transformacja więzów wymiarowych 813
52.1.3. Tworzenie i wiązanie punktu konstrukcyjnego 816
52.1.4. Formatowanie więzów wymiarowych 817
52.1.5. Parametryczne modyfikacje konstrukcji 819
53.
Parametryczne
projektowanie 2D - uwagi końcowe
821
CZĘŚĆ III.
PODSTAWY MODELOWANIA 3D
823
54.
Interfejs użytkownika podczas pracy 3D
825
54.1. Opcje modelowania 3D 826
55.
Sterowanie
wyświetlaniem 3D - ćwiczenia
828
55.1. Zmiana sposobu wyświetlania modelu 829
55.2. Zmiana sposobu budowy obrazu 830
55.3. Narzędzie ViewCube 830
55.3.1. Widoki standardowe 832
55.3.2. Redefinicja widoku głównego (Home View) 833
55.4. Narzędzia SteeringWheels 834
55.4.1. Zmiana środka obrotu 836
55.4.2. Wywoływanie poprzednich i następnych widoków 836
55.4.3. Inne operacje 837
55.5. Nazwane widoki 837
56.
Układy
współrzędnych 840
56.1. Układy współrzędnych w przestrzeni 3D 840
56.1.1. Układ globalny i lokalne układy współrzędnych 842
56.1.2. Symbol układu współrzędnych 842
56.2. Zarządzanie układami współrzędnych 844
56.3. Standardowe metody zarządzania układami współrzędnych
- ćwiczenia 844
56.3.1. Definiowanie lokalnego układu współrzędnych 845
56.3.2. Zapisywanie lokalnego układu współrzędnych 846
56.3.3. Uaktywnianie zapisanego lokalnego układu
współrzędnych 848
56.3.4. Wywołanie widoku planarnego 848
56.3.5. Definiowanie LUW na obiekcie 849
56.3.5.1. Obiekt typu linia (krawędź) 850
56.3.6. Usuwanie zapisanego lokalnego układu współrzędnych
852
56.4. Zarządzanie układami współrzędnych metodą edycji
symbolu (ikony) układu - ćwiczenia 853
56.4.1. Definiowanie układu współrzędnych na powierzchni
(ścianie) 853
56.4.2. Zapisywanie lokalnego układu współrzędnych metodą
edycji uchwytów 855
56.5. Dynamiczny LUW 856
57.
Wstęp
do modelowania 3D 857
57.1. Parametryczność a modele 3D 858
57.1.1. Modele bryłowe 858
57.1.2. Modele powierzchniowe 859
58.
Tworzenie
obiektów 3D metodami 2D
860
58.1. Model krawędziowy - ćwiczenia 861
58.2. Klasyczne siatki wielokątne - ćwiczenia 863
58.3. Wysokość i poziom 865
58.3.1. Ćwiczenia 866
58.4. Polibryły - ćwiczenia 868
59.
Klasyczne obiekty 3D 871
59.1. Bryły elementarne - ćwiczenia 871
59.2. Powierzchnie elementarne 873
60.
Operacje
logiczne Boole'a - ćwiczenia 876
61.
Operacje modelowania 3D za pomocą profilu
880
61.1. Interfejs użytkownika podczas modelowania 3D za pomocą profilu 881
61.2. Modelowanie bryłowe za pomocą profilu - ćwiczenia 881
61.3. Wyciąganie - ćwiczenia 883
61.4. Obrót - ćwiczenia 885
61.5. Przeciąganie - ćwiczenia 887
61.6. Rozpinanie powierzchni - ćwiczenia 889
62.
Edycja
obiektów 3D 894
62.1. Czynności wstępne i konfiguracyjne 895
62.2. Metauchwyty 896
62.2.1. Ograniczanie zakresu operacji edycyjnej 897
62.3. Podobiekty 898
62.3.1. Wybór podobiektów 899
62.3.1.1. Wybór podobiektów z wykorzystaniem
filtrów 899
62.3.1.2. Wybór podbryły bez stosowania filtru 901
62.3.1.3. Cykliczny wybór podbrył 901
62.4. Rodzaje uchwytów 902
62.5. Ćwiczenia 902
62.5.1. Przesunięcie swobodne 903
62.5.2. Przesunięcie ograniczone 904
62.5.3. Obrót ograniczony 905
62.5.4. Przesunięcie z kolekcją uchwytów aktywnych 906
62.5.5. Rejestrowanie historii modelowania bryły 907
62.5.6. Edycja właściwości obiektów 3D 908
62.5.7. Usuwanie historii obiektów 3D 908
63.
Ćwiczenia
przejściowe 910
63.1. Transformacja projektu BUD1 do przestrzeni 3D 910
63.2. Edycja projektu BUD1 913
63.3. Model 3D sworznia 915
63.4. Edycja modelu 3D sworznia 917
64.
Redagowanie rzutów 2D na podstawie modelu 3D 920
64.1. Uwagi dotyczące terminologii 920
64.2. Podstawy redagowania rzutów 921
64.2.1. Rzut bazowy (Base View) i rzuty pochodne - ćwiczenia 922
64.2.2. Rzut prostokątny i izometryczny - ćwiczenia 923
64.2.3. Rzut typu przekrój (Section) - ćwiczenia 924
64.2.4. Rzut typu szczegół (Detail View) - ćwiczenia 928
64.3. Podstawy edycji rzutów - ćwiczenia 931
64.3.1. Styl rzutu typu przekrój (Section) 932
64.3.2. Wyłączanie przekrojów składników 933
64.3.3. Sterowanie widocznością krawędzi 934
64.3.4. Modyfikacja właściwości warstw 935
64.3.5. Zmiana wyrównania rzutów 937
64.3.5.1. Przerwanie wyrównania rzutów 938
64.3.6. Edycja kreskowania rzutów 938
64.3.7. Indywidualna edycja oznaczenia (etykiety) rzutu 939
64.3.8. Inne operacje edycyjne rzutów 940
64.3.9. Edycja linii cięcia 942
64.3.10. Inne operacje edycyjne 944
64.4. Aktualizacja rzutów 945
64.4.1. Aktualizacja rzutów po zmianie modelu 3D 946
64.4.2. Aktualizacja rzutów po zmianie zestawu
składników modelu 3D 949
65.
Modelowanie
3D - uwagi końcowe 951
66.
Bibliografia 953
66.1. Literatura podstawowa 953
66.2. Literatura uzupełniająca 953
Skorowidz 957
968
stron, 16.8x24.5cm, oprawa twarda