|
PSYCHODRAMA W TEORII I PRAKTYCE
STADLER C. wydawnictwo: ENETEIA, 2018, wydanie Icena netto: 55.00 Twoja cena 52,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychodrama w teorii i
praktyce
Psychodrama
stanowi kompleksowe podejście do psychoterapii, ukierunkowane na
przeżycie katharsis, doświadczenie wewnętrznych kompleksów
oraz ról w grupie. Jej metody mają na celu uwolnienie
kreatywnego potencjału, łącząc elementy autoterapii, autorefleksji i
autoedukacji z indywidualną i grupową pracą terapeutyczną oraz
wzajemnym dzieleniem się informacjami zwrotnymi. Jest ona swego rodzaju
treningiem poszerzania spektrum doświadczeń, samoświadomości i
umiejętności społecznych w oparciu o założenia psychologii
humanistycznej i głębinowej.
Podręcznik
Christiana Stadlera zawiera bogatą wiedzę oraz praktyczne
wskazówki przydatne w ramach szkolenia się w psychodramie.
Stanowi cenne źródło wiedzy praktycznej dla szerszego kręgu
odbiorców zainteresowanych psychoterapią, kreatywnym
rozwiązywaniem problemów, procesami grupowymi, edukacją
dorosłych, twórczym korzystaniem z zasobów
wyobraźni.
Przedmowa
do wydania polskiego – Krzysztof Ciepliński, Anna Bielańska
Wprowadzenie
Rozdział 1. Historia psychodramy
1.1. Początki
psychodramy i socjometrii w Austrii
1.1.1. Gra i teatr
1.1.2. Socjometria i włączenie systemów
1.2. Socjometria,
terapia grupowa i psychodrama: zawodowy przełom Moreno
1.3. Obecne
kierunki rozwoju
1.3.1. Monodrama
1.3.2. Socjodrama
1.3.2.1. Socjodrama ukierunkowana na temat
1.3.2.2. Socjodrama ukierunkowana na grupę
1.3.2.3. Socjodrama ukierunkowana na aspekty socjokulturowe
1.3.3. Skupienie się na zaburzeniu
Rozdział 2. Teoria psychodramy
2.1.
Obraz człowieka i obraz świata
2.2. Sieć
społeczna jako narzędzie diagnostyczne: mierzenie, analiza i interwencja
2.3. Teoria
ról. Podstawy psychologii rozwojowej, psychologii społecznej
i psychoterapii
2.3.1. Wymiary roli
2.3.2. Atom kulturowy a atom ról
2.3.3. Rozwój ról
2.3.4. Konflikty ról
2.4. Teoria
kreatywności
2.4.1. Choroba, salutogeneza i model zmiany
2.4.2. Blokady w cyklu kreowania
2.4.3. Cykl kreowania w procesie terapeutycznym
2.4.3.1. Model Prochaski i DiClemente
2.4.3.2. Kreatywne kształtowanie procesu w pracy z zaburzeniem
2.5. Zasoby
i rozwiązanie w psychodramie
2.5.1. Zasoby
2.5.2. Psychodramatyczne ukierunkowanie na rozwiązanie
Rozdział 3.
Psychodrama w terapii
3.1.
Narzędzia psychodramy
3.1.1. Protagonista
3.1.2. Scena
3.1.3. Terapeuta
3.1.3.1. Terapeuta w pracy z grupą
3.1.3.2. Psychodramatysta w terapii indywidualnej
3.1.4. Grupa
3.1.5. Odtwórcy ról
3.2. Formy
pracy w psychodramie i ich przebieg
3.2.1. Psychodrama z ustalonym przebiegiem zdarzeń (praca
protagonistyczna typu A)
3.2.1.1. Przebieg pracy protagonistycznej ukierunkowanej na
teraźniejszość
3.2.1.2. Winieta
3.2.1.3. Praca protagonistyczna z przeniesieniem sceny do przeszłości
3.2.1.4. Praca protagonistyczna z przejściem do sceny z innej
rzeczywistości
3.2.2. Psychodrama z działaniami spontanicznymi (praca protagonistyczna
typu B)
3.2.3. Socjodrama (gra grupowa)
3.2.3.1. Gra grupowa z ustalonym przebiegiem zdarzeń (socjodrama typu A)
3.2.3.2. Spontaniczna gra grupowa (socjodrama typu B)
3.2.4. Formy pracy grupowej
3.2.4.1. Socjodrama socjokulturowa
3.2.4.2. Teatr klaskany (clap)
3.2.4.3. Teatr z playbacku
3.2.4.4. Ruchome rzeźby
3.2.4.5. Pary
3.3. Techniki
psychodramy
3.3.1. Budowanie sceny
3.3.2. Dublowanie
3.3.2.1. Dublowanie w węższym znaczeniu
3.3.2.2. Dubler
3.3.2.3. Reprezentant
3.3.3. Odgrywanie własnej roli
3.3.4. Lustro
3.3.5. Zmiany w przebiegu czasowym
3.3.5.1. Ruch w przód i w tył wzdłuż osi czasu
3.3.5.2. Praca w zwolnionym tempie
3.3.5.3. Zastygnięcie
3.3.5.4. Praca z przyspieszeniem
3.3.6. Maksymalizacja
3.3.7. Zmiana roli, odgrywanie roli kogoś innego, feedback z roli
3.3.7.1. Zmiana roli, odgrywanie roli kogoś innego
3.3.7.2. Feedback z roli i feedback identyfikacyjny
3.3.8. Zamiana ról
3.3.9. Zmiana sceny
3.3.9.1. Zmiana sceny w pracy protagonistycznej
3.3.9.2. Sharing
3.3.9.3. Amplifikacja
3.4. Proces
terapeutyczny
3.5. Prezentacja
przypadków
3.5.1. Pacynki i praca z krzesłami w terapii indywidualnej
skoncentrowanej na zmianie zachowań
3.5.2. Od atomu kulturowego do społecznego: Eksternalizacja
zdeprecjonowanych introjektów i praca z wewnętrznym dzieckiem
3.5.3. Próbowanie, zamiana ról i zmiana sceny
3.5.4. Praca z krzesłami w terapii indywidualnej pacjentki ze stanami
lękowymi
3.5.5. Amplifikacja i sceniczne przedstawienie obrazu
przeciwprzeniesienia
3.5.6. Praca z małżeństwem w monodramie
Rozdział 4. Badania
Rozdział 5. Spojrzenie
w przyszłość
Słowniczek pojęć
Literatura cytowana
Literatura dodatkowa
Aneks
Zasady psychodramy według Moreno
Kołowy model rodzajów zaburzeń oraz technik psychodramy
według Krügera
Dokumentacja sesji terapeutycznej (SDB‑Psychodrama)
Kwestionariusz pytań dotyczących sieci społecznych
Indeks rzeczowy
O Autorze – podziękowania
270
stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|