|

ETYKA BEHAWIORALNA W PRAKTYCE DLACZEGO CZASAMI PODEJMUJEMY ZŁE DECYZJE?
BIASUCCI C. PRENTICE R. wydawnictwo: CEDEWU, 2024, wydanie Icena netto: 80.80 Twoja cena 76,76 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Etyka behawioralna w praktyce
Dlaczego czasami podejmujemy złe decyzje?
Edukacja w zakresie
etyki zwykle pomija sposoby i przyczyny podejmowania przez ludzi
decyzji w kwestiach moralnych. Jednak dzięki nowym, inspirującym
odkryciom psychologii behawioralnej, kognitywistyki, biologii
ewolucyjnej oraz etyki behawioralnej możemy poznać typowe powody, dla
których dobrzy ludzie postępują niekoniecznie dobrze.
Sposoby podejmowania
decyzji od dawna stanowią obszar zainteresowań nauki. Jednak dopiero
niedawno skupiono się na decyzjach etycznych. Filozofia i religia
wprawdzie wskazują, jak myśleć i działać w różnych kwestiach
moralnych, jednak to badania nad etyką behawioralną ujawniają, co w
praktyce wpływa na to, jak podejmujemy owe decyzje. Problemy etyczne
większości ludzi wynikają z robienia rzeczy ewidentnie złych -
Arystoteles ze złej ścieżki ich nie wróci, ale nauka etyki
behawioralnej taką szansę daje nam wszystkim.
Etyka behawioralna w praktyce stanowi cenne uzupełnienie dla
tradycyjnego podejścia do nauczania etyki, zwłaszcza dla
początkujących, którzy dzięki niej mogą szybko zaznajomić
się z kluczowymi elementami tej nowej dziedziny. Zainteresuje
szczególnie czytelników związanych z
dziennikarstwem, PR-em, marketingiem, etyką biznesu, medycyną, prawem -
gdyż jej głównym tematem jest natura podejmowania decyzji
moralnych. Ponieważ oparta jest na badaniach i jednocześnie napisana w
sposób ciekawy, anegdotyczny i przejrzysty, może być
wsparciem w szkołach średnich, na uczelniach, w szkołach podyplomowych
i biznesie.
Książka ta jest niezależnym źródłem wiedzy, zawiera jednak
bonus w postaci Ethics Unwrapped − darmowego, internetowego
źródła edukacyjnego z nagradzanymi filmami i materiałami
dydaktycznymi na różnorodne tematy związane z etyką
behawioralną (i etyką w ogóle).
Wprowadzenie do
wydania polskiego 5
Wprowadzenie 11
CZĘŚĆ I Dlaczego trudno
być takim człowiekiem, za jakiego uważa cię twój pies
17
1. Dokonywanie osądów moralnych 23
2. Jak emocje wpływają na etykę 35
3. Decyzje moralne i błędy moralnego rozumowania 47
4. Uległość wobec autorytetu 55
5. Efekt konformizmu 65
6. Nadmierna pewność siebie 75
7. Egotyzm atrybucyjny 85
8. Efekt ramowania 97
9. Inkrementalizm 109
10. Awersja do strat 119
11. Moralność związana z rolą 129
12. Równowaga moralna 139
13. Konkretnie i abstrakcyjnie 149
14. Efekt preferencji grupy własnej 159
15. Utajone uprzedzenia 167
16. Dysonans poznawczy 175
17. Ogólne czynniki sytuacyjne 187
18. Czynniki czasowe 203
19. Podstawowy błąd atrybucji 215
CZĘŚĆ II Jak zwiększyć
swoje szanse na życie, z którego możesz być dumny
223
20. Być najlepszą wersją samego siebie 229
21. Racjonalizacja i inne mechanizmy moralnego dystansowania się 245
22. Oddanie głosu swoim wartościom 267
23. Tworzenie kultury ułatwiającej właściwe postępowanie 289
Przypisy 307
344 strony, Format:
16.5x23.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|