|

SOCJOTERAPIA WOBEC AGRESJI RÓWIEŚNICZEJ W POLSKIEJ SZKOLE PERSPEKTYWA PRAKTYKÓW
WILK M. wydawnictwo: SENSUS, 2025, wydanie Icena netto: 89.00 Twoja cena 84,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Socjoterapia wobec agresji rówieśniczej w polskiej
szkole
Perspektywa praktyków
Publikacja stanowi
próbę przedstawienia poważnego problemu, jakim jest
narastająca fala agresji rówieśniczej w polskich szkołach.
Zaburza ona proces edukacji i wychowania, wpływając destrukcyjnie na
wszystkie strony takich działań ― na agresorów, na ofiary
przemocy, ale także na jej świadków: uczniów,
nauczycieli i innych pracowników placówki
oświatowej. Ofiary czują się zazwyczaj zranione, upokorzone,
zalęknione, przez co wycofują się z życia klasy i szkoły, a sprawcy
budują swoje poczucie tożsamości na przekonaniu o własnej dominacji nad
innymi lub ― czują się winni i nieakceptowani przez zespół
klasowy, co w efekcie również zaburza ich prawidłowe
funkcjonowanie w środowisku. Oznacza to, że problem agresji
rówieśniczej nie jest jedynie problemem ofiary i sprawcy,
ale też klasy, szkoły, a nawet społeczności.
Za pośrednictwem tej
książki jej autor nie tylko definiuje i analizuje problem, ale także
proponuje skuteczne metody pracy z tym negatywnym zjawiskiem, bazując
nie tylko na dostępnej literaturze ale głównie na
doświadczeniach socjoterapeutów ― praktyków
aktywnych w tym obszarze. Publikację podzielono na cztery rozdziały.
Dwa pierwsze są poświęcone analizom o charakterze teoretycznym i
diagnostycznym. Rozdziały trzeci i czwarty skupiają się na założeniach
metodologicznych, jak również na analizie i interpretacji
wyników badań własnych autora.
Wstęp
Rozdział 1. Agresja
rówieśnicza - definicje i analizy zjawiska
1.1. PRZEGLĄD DEFINICJI I PODEJŚĆ
1.1.1. Agresja jako zachowanie i cecha
1.1.2. Rodzaje agresji
1.1.3. Źródła agresji
1.2. AGRESJA RÓWIEŚNICZA JAKO PRZYKŁAD SPECYFICZNYCH
ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
1.2.1. Przyczyny zachowań agresywnych dzieci i młodzieży
1.2.2. Funkcje i cele agresji rówieśniczej (aspekt rozwojowy)
1.2.3. Szkoła jako przestrzeń realizowania agresji
rówieśniczej
1.2.4. Skala zjawiska agresji szkolnej i jej form w polskich szkołach
Rozdział 2. Socjoterapia
- konteksty praktyczne i teoretyczne
2.1. ROZUMIENIE SOCJOTERAPII W RÓŻNYCH OBSZARACH JEJ
PRAKTYKOWANIA
2.1.1. Rozwój socjoterapii w Polsce i kontrowersje
wokół jej definiowania
2.1.2. Socjoterapia jako wsparcie leczenia psychiatrycznego
2.1.3. Socjoterapia w resocjalizacji
2.1.4. Socjoterapia w ujęciu społeczno-kulturowym
2.2. SOCJOTERAPIA JAKO FORMA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
2.2.1. Cele socjoterapii jako formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2.2.2. Socjoterapia wobec zjawiska agresji rówieśniczej w
szkole
2.2.3. Diagnozowanie agresji rówieśniczej w pracy
socjoterapeutycznej
2.2.4. Organizowanie pracy socjoterapeutycznej i proces grupowy w
socjoterapii a zjawisko przemocy rówieśniczej
2.2.5. Metody i techniki pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i
młodzieżą doświadczającymi agresji rówieśniczej w szkole
2.2.6. Ocena skuteczności działań socjoterapeutycznych
Rozdział 3.
Metodologiczne podstawy badań własnych
3.1. ZBIOROWE STUDIUM PRZYPADKU W BADANIACH JAKOŚCIOWYCH
3.2. CEL BADANIA I PROBLEMY BADAWCZE
3.3. DOBÓR GRUPY BADANEJ
3.4. PLAN BADAŃ, ETYKA, METODY BADAWCZE
Rozdział 4. Socjoterapia
wobec agresji rówieśniczej w szkole w perspektywie
socjoterapeutów i socjoterapeutek - analiza badań własnych
4.1. ROZUMIENIE SOCJOTERAPII, JEJ ZADAŃ I FUNKCJI PRZEZ
SOCJOTERAPEUTÓW I SOCJOTERAPEUTKI
4.2. POSTRZEGANIE ZJAWISKA AGRESJI RÓWIEŚNICZEJ W SZKOLE
PRZEZ SOCJOTERAPEUTÓW I SOCJOTERAPEUTKI
4.3. SOCJOTERAPEUCI I SOCJOTERAPEUTKI WOBEC MOŻLIWOŚCI ZASTOSOWANIA
SOCJOTERAPII W PRACY Z AGRESJĄ RÓWIEŚNICZĄ W SZKOLE
4.4. POSTRZEGANIE EFEKTYWNOŚCI PRACY SOCJOTERAPEUTYCZNEJ Z AGRESJĄ
RÓWIEŚNICZĄ W SZKOLE
4.5. POSTRZEGANIE PRZEZ SOCJOTERAPEUTÓW I SOCJOTERAPEUTKI
MOŻLIWOŚCI SZKOŁY W PROFILAKTYCE AGRESJI RÓWIEŚNICZEJ ORAZ W
ZAKRESIE POMOCY DLA OFIAR I SPRAWCÓW
4.6. PODSUMOWANIE: SOCJOTERAPIA WOBEC ZJAWISKA AGRESJI
RÓWIEŚNICZEJ W SZKOLE
Zakończenie
Bibliografia
Nota o autorze
480 stron,
16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|