|
BLISCY OSÓB UZALEŻNIONYCH SCENARIUSZE ZAJĘĆ CZĘŚĆ 1 PROGRAM ZAJĘĆ PSYCHOEDUKACYJNYCH NA PODSTAWIE TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ
MODRZYŃSKI R. wydawnictwo: DIFIN, 2022, wydanie Icena netto: 57.00 Twoja cena 54,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Bliscy osób uzależnionych Scenariusze zajęć Część 1
Program zajęć psychoedukacyjnych na podstawie
terapii poznawczo-behawioralnej
Programy wsparcia dla
osób, które żyją w bliskim związku z osobą
uzależnioną budzą wiele kontrowersji. Pułapka autosugestii stwarzana
przez wiele poradników sprawia, że „syndrom
współuzależnienia” potrafiłaby zapewne rozpoznać u
siebie większość osób, a diagnoza na ich podstawie staje się
zwykłym artefaktem. Wielość definicji
„współuzależnienia” obecnych w
literaturze oraz ogólnikowe kryteria medycznej klasyfikacji
chorób (ICD) utrudniają udzielanie adekwatnej pomocy
psychoterapeutycznej.
Książka składa się z dwóch części – Wiedza i
Praktyka. Część pierwsza stanowi swoistą odpowiedź na pytanie o
zjawisko „współuzależnienia”: Czy jest
oparte na dowodach naukowych czy jest to raczej
„koncepcja-kameleon”? Przedstawiono w niej
różne modele rozumienia
„współuzależnienia” ze
szczególnym uwzględnieniem krytyki tej koncepcji i zmiany
jej nazewnictwa na: bliscy osób uzależnionych.
Specjaliści pracujący w ramach placówki mającej kontrakt z
NFZ znajdą w tej książce wskazówki diagnostyczne na
podstawie klasyfikacji ICD-11 oraz kwestionariuszowe narzędzia
badawcze. W obszernym opracowaniu przeglądu interwencji
skoncentrowanych na pomocy rodzinie z problemem uzależnienia
zwrócono uwagę na praktyki terapeutyczne oparte na dowodach
naukowych (Evidence-Based Practice). Opisano koncepcje, cele i techniki
leżące u podstaw każdego podejścia.
Część druga to zbiór praktycznych scenariuszy zajęć oraz
treści psychoedukacyjnych, które krok po kroku przeprowadzą
terapeutę przez cykl kluczowych tematów z zakresu terapii
bliskich osób uzależnionych. Interwencje terapeutyczne
zostały oparte na założeniach terapii poznawczo-behawioralnej, w
zakresie: faktów i interpretacji, czyli obecności
zniekształceń poznawczych; zmiany sposobu myślenia poprzez
kwestionowanie dysfunkcyjnych założeń; budowania pozytywnej komunikacji
z osobą uzależnioną; nagradzania zachowań nie nastawionych na używanie;
rezygnacji z aktywności wzmacniających zachowania nałogowe;
dopuszczania negatywnych konsekwencji nałogu.
Przystępny język, zawarte w książce opisy sytuacji z życia codziennego
oraz przykłady wypowiedzi wprowadzają pacjenta w skuteczną pomoc swoim
bliskim. Bardzo przydatne dla terapeutów są znajdujące się
na końcu streszczenia poszczególnych edukacji oraz
załączniki. Mogą być wykorzystane jako gotowe arkusze w trakcie
prowadzonych zajęć.
Wstęp
I. Wiedza
1. Współuzależnienie.
Terapia na dowodach naukowych czy „koncepcja
kameleon”?
1.1. Trochę historii
1.2. Współuzależnienie jako choroba
1.3. Współuzależnienie jako zaburzenie osobowości
1.4. Współuzależnienie jako reakcja na stres
1.5. Krytyka koncepcji współuzależnienia
1.6. „Jak żyć panie premierze?” –
współuzależnienie a diagnoza NFZ
1.7. Narzędzia do pomiaru współuzależnienia
2. Interwencje
skoncentrowane na pomocy rodzinie z problemem uzależnienia
2.1. Interwencje motywujące osoby uzależnione do podjęcia terapii
2.1.1. Pressure to Change (presja na zmianę)
2.1.2. The 5–Step Method (metoda 5 kroków)
2.1.3. Johnson Intervention (interwencja według Vernona E. Johnsona)
2.2. Interwencje wspierające rodzinę i bliskich
2.2.1. Multidimensional Family Therapy – MDFT (wielowymiarowa
terapia rodzin)
2.2.2. Multisystemic Family Therapy – MST (wielosystemowa
terapia rodzin)
2.2.3. The Systemic-Motivational Model of Treatment – SMM
(systemowa terapia motywacyjna)
2.2.4. Brief Strategic Family Therapy – BSFT
(krótkoterminowa terapia rodzin)
2.2.5. Functional Family Therapy – FFT (funkcjonalna terapia
rodzin)
2.2.6. Solution-Focused Brief Therapy – SFBT (terapia
skoncentrowana na rozwiązaniach – TSR)
2.2.7. Community Reinforcement and Family Training – CRAFT
(program wsparcia społecznego i treningu rodziny)
2.2.8. Behavioral Couples Therapy (behawioralna terapia par)
2.2.9. Krótkoterminowa terapia par – KTP
II. Praktyka
3. Czy
współuzależnienie istnieje?
3.1. Ćwiczenie: Efekt Barnuma
3.2. Edukacja: Czy współuzależnienie istnieje?
3.3. Ćwiczenie: Kwestionariusz Zależności Emocjonalnej
4. Zawsze jest inny punkt
widzenia. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej
4.1. QUIZ: Co pierwsze zobaczyłeś/łaś?
4.2. Ćwiczenie: W krzywym zwierciadle
4.3. Edukacja: Zrozumieć problem. O terapii poznawczo-behawioralnej
4.4. Ćwiczenie: Terapeutyczne ABC
4.5. Ćwiczenie: Myślę, że czuję
5. Fakty czy
interpretacja? Zniekształcenia poznawcze
5.1. Ćwiczenie: Myśli to nie fakty
5.2. Edukacja: Pułapki myślenia
5.3. Ćwiczenie: Układanka
5.4. Ćwiczenie: Ania i Tomek
5.5. Ćwiczenie: ABC
5.6. Ćwiczenie: Twoja kolej
5.7. Ćwiczenie: Dowiedz się więcej
6. Zmiana zaczyna się od
zmiany myślenia. Kwestionowanie zniekształceń poznawczych
6.1. Ćwiczenie: Fakty czy mity?
6.2. Ćwiczenie: Moje pułapki
6.3. Edukacja: Rzuć wyzwanie swoim myślom
6.4. Ćwiczenie: Detektywi
7. A co, jeśli to
prawda? O przekonaniach kluczowych
7.1. Edukacja: Dlaczego myślę tak, jak myślę?
7.2. Ćwiczenie: Z dziennika myśli
7.3. Ćwiczenie: Przekonania dotyczące zależności emocjonalnej
7.4. Ćwiczenie: Technika „strzałka w
dół” z wykorzystaniem przykładów
8. Jak mówić,
by inni cię słuchali. Elementy komunikacji
8.1. Edukacja: Budowanie pozytywnej rozmowy
8.2. Ćwiczenie: Odwrócone role
8.3. Ćwiczenie: Trening czyni mistrza
9. Nagradzanie zachowań
nienastawionych na używanie
9.1. Ćwiczenie: Nagrody
9.2. Edukacja: Pozytywne wzmocnienia
9.3. Ćwiczenie: Lista nagród
9.4. Ćwiczenie: Jak to powiedzieć?
9.5. Ćwiczenie: A co jeśli…?
10. Rezygnacja z
aktywności wzmacniających zachowania nałogowe
10.1. Ćwiczenie: Z życia wzięte
10.2. Edukacja: Nagradzanie nałogowych zachowań
10.3. Ćwiczenie: Oddala czy przybliża?
10.4. Ćwiczenie: Przećwicz to!
11. Dopuszczanie
negatywnych konsekwencji nałogu
11.1. Ćwiczenie: Co mogłoby się stać?
11.2. Edukacja: Ochrona przed negatywnymi konsekwencjami nałogu
11.3. Ćwiczenie: Nie zamierzam już…
Bibliografia
Streszczenia edukacji dla pacjentów
Załączniki
226 stron, Format:
12.6x19.6cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|