|
WSPARCIE MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH Z ZABURZENIAMI AUTYZMU TEORIA I PRAKTYKA
PATYK K. PANASIUK M. RED. wydawnictwo: GWP, 2023, wydanie Icena netto: 136.80 Twoja cena 129,96 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami autyzmu Teoria
i praktyka
Pierwsze kompleksowe ujęcie
zagadnień dojrzewania i osiągania dorosłości przez osoby z zaburzeniami
ze spektrum autyzmu
Okres dojrzewania i osiągania dorosłości stanowi w przypadku
osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu kolejny przełom
rozwojowy, w którym szczególną rolę odgrywają
ludzie z najbliższego otoczenia – rodzice, nauczyciele i
terapeuci. Istotne jest wsparcie opiekunów odpowiednimi
programami profilaktycznymi, dzięki którym ich podopieczni u
progu dorosłości będą potrafili utrzymać satysfakcjonujące relacje,
dokonywać świadomych wyborów oraz w pełni uczestniczyć w
życiu zawodowym i społecznym.
Autorzy, praktycy z wieloletnim doświadczeniem, omawiają tak istotne
formy pomocy i przeciwdziałania społecznej izolacji, jak: Model
Pozytywnego Wspierania Zachowań, trening umiejętności społecznych,
tworzenie przyjaznego środowiska sensorycznego czy przełamywanie barier
w zakresie integracji społecznej i aktywizacji zawodowej. Programy te
są dostosowane do polskich realiów i zostały
omówione na przykładzie działalności wybranych polskich
organizacji pozarządowych. Szczególną uwagę autorzy zwracają
na istotny wkład rozwojowo-wychowawczy środowiska rodzinnego w proces
rewalidacji. Omawiają też pojawiające się problemy związane z
wartościowaniem, samooceną oraz trudnymi przeżyciami emocjonalnymi.
Książka ukazuje różne aspekty funkcjonowania osób
z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w sposób całościowy i
komplementarny. Skierowana jest do pracowników
ośrodków specjalistyczno-diagnostycznych,
ośrodków rewalidacyjnych i edukacyjnych oraz
rodziców. To także inspirujące źródło wiedzy dla
studentów takich kierunków jak psychologia,
pedagogika, antropologia, socjologia i polityka społeczna.
dr Katarzyna Patyk
– oligofrenopedagog, pracownik naukowy Wydziału Pedagogiki i
Psychologii Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, dyrektor
Centrum Edukacji i Wspomagania w Rozwoju INSIGNIS, specjalista
usprawniania dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i ASD, terapeuta
SI. Autorka koncepcji i kierownik studiów podyplomowych z
zakresu edukacji, rewalidacji i wczesnego wspomagania dziecka z
autyzmem (WSEI). Autorka licznych publikacji na temat edukacji i
rewalidacji osób z ASD, współtwórczyni
oryginalnej metody SOUK: Skali Oceny Umiejętności Komunikacyjnych dla
dzieci z ASD. Otrzymała wyróżnienie za pracę doktorską
poświęconą rozwojowi psychospołecznemu dzieci z autyzmem na pierwszym
etapie edukacji. Od niemal 20 lat zajmuje się problematyką autyzmu:
prowadzi terapię indywidualną, opracowuje diagnozy funkcjonalne,
nadzoruje indywidualne programy terapeutyczne, a także prowadzi
szkolenia na terenie całej Polski.
dr Maria Panasiuk –
absolwentka i wieloletni pracownik naukowy Katolickiego Uniwersytetu
Lubelskiego (gdzie uzyskała doktorat), profesor Wyższej Szkoły
Społeczno-Przyrodniczej w Lublinie, psycholog rewalidacyjny, wykładowca
w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie oraz w Wyższej Szkole
Menedżerskiej w Warszawie. Krajowy recenzent MEN ds. środków
dydaktycznych w szkolnictwie specjalnym. Członek Komitetu Wykonawczego
Polskiego Komitetu Audiofonologii (przewodnicząca Komisji
Metodologicznej). Członek Rady Naukowej Polskiego Związku Głuchych,
członek założyciel Polskiego Towarzystwa Naukowego Zaburzeń Słuchu i
Mowy. Współautorka resortowych programów opieki
nad osobami niepełnosprawnymi i ich rodzinami. Staże naukowe i bieżąca
współpraca: Institut de Jeunes Sourds (Francja), Centre
D'orthophonie Et De Pédagogie Appliquée
(Francja), Goethe-Institut Mannheim (Niemcy), Catholic University
Leuven (Belgia), Tomatis Institut Audio-Psycho-Phonologie (Szwajcaria),
Tomatis Centre Audio-Psycho-Phonologie (Francja).
Współautorka programów naukowych
studiów podyplomowych w WSEI na kierunkach wczesne
wspomaganie oraz edukacja i rewalidacja osób z ASD. Autorka
i współautorka książek oraz wielu artykułów
naukowych z zakresu psychologii rewalidacyjnej i spektrum ASD, a także
wielospecjalistycznych metod diagnostyczno-terapeutycznych z tych
obszarów.
Noty o autorach
Przedmowa Tadeusz Gałkowski
Wstęp Maria Panasiuk, Katarzyna Patyk
CZĘŚĆ 1
Adolescencja i wczesna
dorosłość osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu:
zagadnienia psychologiczno-medyczne
Rozdział 1
Psychologiczne aspekty dojrzewania i wczesnej dorosłości
osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - Anna Stypuła
Rozdział 2
Autyzm w biegu życia jednostki. Namysł osób z zaburzeniami
ze spektrum autyzmu nad stanem samoświadomości oraz nad własną
przeszłością i przyszłością - Elżbieta Maria Minczakiewicz
Rozdział 3
Społeczno-komunikacyjne uwarunkowania rozwoju teorii umysłu u
osób ze spektrum autyzmu. Od narodzin ku dorosłości -
Barbara Winczura
Rozdział 4
Temporalny aspekt funkcjonowania osoby z autystycznym spektrum zaburzeń
- Joanna Kossewska
Rozdział 5
Zaburzenia psychiatryczne współwystępujące u
adolescentów i młodych osób dorosłych z autyzmem
i zespołem Aspergera - strategie leczenia - Bożena Śpila
Rozdział 6
Specyfika zaburzeń neurologicznych w przypadku osób ze
spektrum autyzmu - Magdalena Chrościńska-Krawczyk
CZĘŚĆ 2
Wybrane kierunki działań
strategicznych w opiece nad osobami z diagnozą zaburzeń ze spektrum
autyzmu. Zastosowania praktyczne
Rozdział 7
Model Pozytywnego Wspierania Zachowań w przełamywaniu barier na drodze
do integracji społecznej i aktywizacji zawodowej młodzieży i dorosłych
z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - Wojciech Sekta, Anna Skierczyńska
Rozdział 8
Trening umiejętności społecznych dla osób z ASD. Założenia
programowe uwzgledniające wyzwania okresu dojrzewania –
Małgorzata Ciemborowicz, Beata Koczur
Rozdział 9
Zasady tworzenia przyjaznego środowiska sensorycznego dla
osób z autyzmem - Katarzyna Patyk, Grzegorz Borkowski
Rozdział 10
Farma Życia szansą na godne życie dorosłych osób z
autystycznym spektrum zaburzeń – Alina Perzanowska
Rozdział 11
Przygotowanie zawodowe z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na
przykładzie działalności fundacji MADA – Warsztat Terapii
Zajęciowej – Jan Reszkiewicz
Rozdział 12
Przygotowanie osób z autystycznym spektrum zaburzeń do
dorosłego życia w założeniach programowych lubelskiego oddziału
Krajowego Towarzystwa Autyzmu - Iwona Mróz, Teresa Wojtachnia
CZĘŚĆ 3
Sytuacja rodziny osoby z
autyzmem: kierunki wsparcia społeczno-specjalistycznego
Rozdział 13
Wyzwania rodzicielskie związane z okresem dojrzewania osoby z autyzmem
– Katarzyna Patyk, Maria Panasiuk
Rozdział 14
Profesjonalna pomoc rodzinie z dzieckiem lub dorosłym z ASD. Terapia
rodzinna Iwona Gryniuk -Toruń
Rozdział 15
Ubezwłasnowolnienie a autonomia dorosłych osób z autyzmem
– Michał Piotr Stępień
Rozdział 16
Analiza prawna możliwości wsparcia przez instytucje z autystycznym
spektrum zaburzeń - Joanna Olszewska
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
440 stron, Format:
16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|