wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

EWOLUCJA KONCEPCJI KLASTRÓW A UWARUNKOWANIA ICH GLOBALNEJ POZYCJI


BOHATKIEWICZ-CZAICKA J. GANCARCZYK M.

wydawnictwo: WYD UJ, 2024, wydanie I

cena netto: 56.99 Twoja cena  54,14 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ewolucja koncepcji klastrów a uwarunkowania ich globalnej pozycji

Opracowanie wpisuje się w nurt badań o charakterze koncepcyjnym i przeglądowym z zakresu klastrów, procesów ich transformacji i umiędzynarodowienia. Przeprowadzona szeroka analiza istniejących ujęć teoretycznych i wyników badań empirycznych umożliwiła określenie dwóch wymiarów uwarunkowań pozycji klastrów w globalnej wymianie: instytucjonalnego i związanego z charakterystyką klastra, a także szczegółowych czynników w ramach tych wymiarów. W wyniku analizy zaproponowano kilka tez, które mogą być podstawą do hipotez weryfikowanych w dalszych studiach empirycznych oraz inspiracją do pytań badawczych w trakcie systematycznych przeglądów literatury. Książka wskazuje ponadto obszary wsparcia klastrów, które mogą służyć wyznaczaniu kierunków i ewaluacji polityk publicznych.

Książka autorstwa Joanny Bohatkiewicz-Czaickiej i Marty Gancarczyk stanowi niezwykle interesujące studium dotyczące ewolucji koncepcji klastrów i uwarunkowań ich pozycji w globalnych łańcuchach wartości. Uzupełnia ona istniejącą lukę badawczą w tym zakresie […] i prezentuje syntezę szerokich studiów literaturowych, co jest szczególnie istotne w kontekście tej mało rozpoznanej ciągle perspektywy klastrów […]. Uważam, że będzie ona przydatna zarówno dla naukowców, jak i dla studentów, ale także praktyków w dziedzinie rozwoju regionalnego i zajmujących się wsparciem klastrów z perspektywy międzynarodowej, to jest szczególnie na szczeblu Unii Europejskiej.

Z recenzji prof. dr hab. Elżbiety Wojnickiej-Sycz

Wprowadzenie 9

1. Klaster jako koncepcja ekonomii branży
1.1. Miejsce koncepcji klastra w ekonomii branży 15
1.2. Definicje i strukturalne cechy klastra 17
1.3. Koncepcja klastra na tle pojęć pokrewnych . 24
1.4. Ekonomiczne znaczenie klastrów 30
1.5. Typy klastrów 32

2. Ewolucja koncepcji klastrów
2.1. Koncepcja dystryktów Marshalla 41
2.2. Nowe dystrykty branżowe . 47
2.3. Kalifornijska szkoła lokalizacji i rola kosztów transakcyjnych . 49
2.4. Koncepcja klastrów według Michaela Portera 52
2.5. Koncepcja klastrów według podejścia sieciowego . 53
2.6. Podejście zasobowe i ewolucyjne 56

3. Globalne łańcuchy wartości a strukturalna zmiana w klastrach
3.1. Geneza i zakres koncepcji globalnych łańcuchów wartości 61
3.2. Wartość dodana w globalnych łańcuchach wartości 69
3.3. Struktura globalnego łańcucha wartości 73
3.4. Formy koordynacji globalnych łańcuchów wartości 75
3.5. Charakterystyka globalnych łańcuchów wartości ze względu na formę koordynacji 80
Globalne łańcuchy wartości – rynki . 80
Modularne (inaczej modułowe) łańcuchy wartości . 81
Relacyjne łańcuchy wartości . 82
Ograniczające łańcuchy wartości 83
Hierarchiczne łańcuchy wartości 84
3.6. Istota strukturalnej zmiany w klastrach . 85
3.7. Wpływ globalnych łańcuchów wartości na strukturalne zmiany w klastrach 88

4. Istota i przyczyny globalnej pozycji klastrów
4.1. Pozycja klastrów w globalnych łańcuchach wartości . 99
4.2. Delimitacja klastrów w gospodarce i globalnych łańcuchach wartości 104
Metodyka gwiazd 111
Miara poziomu wynagrodzeń . 115
Metodyka Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości 116
Metodyka Centrum Globalnych Łańcuchów Wartości Uniwersytetu Duke’a 120
4.3. Metodyka przeglądu literatury na temat czynników warunkujących globalną pozycję klastrów i główna teza badawcza 122
4.4. Instytucjonalne przesłanki globalnej pozycji klastrów . 126
4.5. Uwarunkowania globalnej pozycji związane z charakterystyką klastra 132
Potencjał uczenia się, przyswajania wiedzy i jej komercjalizacji 132
Cykl życia i ścieżki rozwoju klastra 141
Strategie wiodących przedsiębiorstw 145
4.6. Dyskusja i kierunki przyszłych badań 147

Podsumowanie 157
Bibliografia 163
Spis rysunków 209
Spis tabel 211

212 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022