|
MŁODZI DOROŚLI WOBEC DEZINFORMACJI KATALOGI I RZECZYWISTE PROFILE KOMPETENCJI CYFROWYCH
OGONOWSKA A. WALECKA-RYNDUCH A. wydawnictwo: WYD UJ, 2024, wydanie Icena netto: 54.00 Twoja cena 51,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Młodzi dorośli wobec dezinformacji
Katalogi i rzeczywiste profile kompetencji
cyfrowych
Autorki,
legitymujące się już znaczącym dorobkiem dotykającym kwestii edukacji
medialnej, w udany sposób dokonują – jak same
piszą – „diagnozy medialnej” młodych
dorosłych, choć w moim odczuciu udało się tutaj zrobić znacznie więcej.
Mam bowiem wrażenie, że dokonały raczej diagnozy uśrednionej
współczesnej mediasfery, w której nie tylko nie
działają już intuicje „cyfrowych
tubylców”, ale z której przemianami nie
radzą sobie także starsze pokolenia. Dlatego ogromnym atutem tej
publikacji jest fakt, że autorki w uporządkowany i niezwykle
przejrzysty sposób zmapowały uwarunkowania
współczesnych problemów z fake newsami,
których nieskrępowany społeczny obieg zagraża demokracji,
ale też po prostu bezpieczeństwu – wszak w dobie
konfliktów hybrydowych przestrzeń informacyjna ma
również duże znaczenie militarne (nie przypadkiem
wśród odwołań pojawiają się więc dokumenty Komisji
Europejskiej, ale i NATO). To nie tylko przygotowanie podbudowy pod
dalsze diagnozy, lecz częściowo samodzielny, podparty bardzo
rozbudowaną bibliografią przegląd przemian współczesnej
mediasfery.
Fragment recenzji
prof. dr. hab. Mirosława Filiciaka
Agnieszka Ogonowska,
prof. dr hab. – absolwentka psychologii na Wydziale
Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego i kulturoznawstwa na
Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Ukończyła
również podyplomowe studia logopedyczne i neurologopedyczne
na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. W 2015 roku uzyskała
tytuł naukowy profesora nauk humanistycznych. Kierowniczka Katedry
Mediów i Badań Kulturowych w Instytucie Filologii Polskiej
na Wydziale Filologicznym UP. Dyrektorka Ośrodka Badań nad Mediami IFP
UP oraz Zespołu Badań ds. Psychologii Mediów i Edukacji
Medialnej. Współzałożycielka i pierwsza prezeska Polskiego
Towarzystwa Edukacji Medialnej. Współpracowniczka Polskiego
Komitetu ds. UNESCO. Ekspertka Komisji Europejskiej oraz NCBR. Redaktor
naczelna „Studia de Cultura”.
Agnieszka Walecka-Rynduch,
dr hab. prof. UJ – absolwentka politologii i kulturoznawstwa
na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych
Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła także Międzywydziałowe Studium
Amerykanistyczne na tym samym wydziale. Zatrudniona na stanowisku
profesora uczelni w Zakładzie Nowych Mediów, Instytut
Dziennikarstwa Mediów i Komunikacji Społecznej, Wydział
Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Członkini Polskiego
Towarzystwa Komunikacji Społecznej, przewodnicząca sekcji Komunikowanie
polityczne, członkini Komisji Rewizyjnej. Członkini i sekretarz Komisji
Etyki Komunikacji PAU. Współpracuje z Ośrodkiem Badań nad
Mediami. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół
wpływu mediów na kluczowe obszary sfery publicznej.
WSTĘP 7
ROZDZIAŁ 1: STAN
WSPÓŁCZESNEJ MEDIASFERY. ZAGROŻENIA HYBRYDOWE, WOJNY
INFORMACYJNE, MANIPULACJA I DEZINFORMACJA W MEDIACH 15
ROZDZIAŁ 2: MŁODZI
DOROŚLI WOBEC ZAGROŻEŃ HYBRYDOWYCH W ERZE POSTPRAWDY 37
ROZDZIAŁ 3: EDUKACJA
MEDIALNA 4.0 – ZNACZENIE, FORMY, MODELE,
ZASTOSOWANIA 59
ROZDZIAŁ 4: MAPOWANIE
POLA BADAWCZEGO. KLUCZOWE POJĘCIA, KONCEPCJE I MODELE W SŁUŻBIE
MEDIOZNAWSTWA STOSOWANEGO 79
ROZDZIAŁ 5: BADANIA
WŁASNE. ANALIZA EMPIRYCZNA 105
ZAKOŃCZENIE 163
BIBLIOGRAFIA OGÓLNA 173
SPIS TABEL 175
SPIS WYKRESÓW 175
SPIS SCHEMATÓW 177
NOTA EDYTORSKA 179
SUMMARY 181
186 stron, Format:
16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|