|
ANTYSEMITYZM EMANCYPACJA SYJONIZM NARODZINY IDEOLOGII SYJONISTYCZNEJ
SURZYN J. , 2014, wydanie Icena netto: 110.80 Twoja cena 105,26 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Antysemityzm, emancypacja, syjonizm
Narodziny ideologii syjonistycznej
Syjonizm to idea
powrotu Żydów do Ziemi Świętej (Syjonu). Syjonizm ujmuje się
w dwóch znaczeniach. W sensie religijnym sięga do
czasów starożytnych i wiąże się z obietnicą daną przez Boga
Abrahamowi; w drugiej połowie XIX wieku ukształtowało się polityczne
znaczenie syjonizmu, charakteryzujące się porzuceniem eschatologicznego
hasła mesjanizmu na rzecz skupienia wysiłku na ściśle politycznym celu
powrotu i odbudowania (zbudowania) państwa Izrael. Syjonizm realnego
znaczenia nabrał wraz z wygnaniem Żydów z Palestyny po
klęsce powstania Bar Kochby. Przez wieki wspólnoty żydowskie
rozsiane po świecie (diaspory) kultywowały ideę powrotu do Syjonu
poprzez Pismo, modlitwę i wypełnianie Bożych przykazań. W roku 1782
rabin Eliasz z Wilna wezwał do powrotu do Syjonu. Myśl tę rozwinął
serbski rabin Jehuda Alkai, który w 1840 roku religijne
marzenia o Syjonie przeformułował w polityczny postulat. Dla
wykształcenia żydowskiej świadomości narodowej decydujące okazały się
jednak trzy czynniki: antysemityzm, społeczna emancypacja i syjonizm
polityczny końca XIX wieku. Ważnym ogniwem okazała się tu Wiosna
Ludów, w jej wyniku bowiem nastąpiły w Europie Zachodniej
przemiany społeczne prowadzące do odrodzenia narodowego. W polityce
europejskiej coraz większą rolę zaczęły odgrywać czynniki narodowe i
narodowo-wyzwoleńcze. Pod wpływem tych czynników, jak
również stale istniejącego i okresowo nasilającego się
antysemityzmu, syjonizm przerodził się ostatecznie z ruchu religijnego
w świecki ruch polityczny, którego twórcami i
głównymi ideologami byli Mojżesz Hess, Leon Pinsker, Max
Nordau i okrzyknięty ojcem nowoczesnego syjonizmu, organizator ruchu
Teodor Herzl. Pod względem ideologicznym grunt dla syjonizmu
przygotowało dwóch myślicieli: Mojżesz Hess i Leon Pinsker.
Świecko i socjalistyczne nastawiony Hess żyjący w latach 1812-1875
uważał, że Oświecenie i uniwersalizm europejski z hasłami tolerancji i
równouprawnienia umożliwił Żydom stanie się pełnoprawnymi
członkami społeczeństw, wśród których żyli
(symbolem przemian stało się sławne zawołanie w Zgromadzeniu Narodowym
w 1798 roku deputowanego Clermont-Tonnerre’a:
„Trzeba Żydom zabrać wszystko jako Żydom i dać im wszystko
jako obywatelom”). Zarazem jednak emancypacja naruszyła
żydowską tożsamość, dlatego Hess w celu umocnienia pośród
Żydów poczucia narodowego postulował stworzenie specyficznie
pojmowanej tożsamości narodowej. Łączyła ona poczucie narodowe z
uniwersalizmem społecznym. Hess stał się pionierem zarówno
dla syjonizmu politycznego, jak i socjalizmu rozwijanego przez jego
ucznia i współpracownika Karola Marksa. Najważniejsze dzieło
Hessa pt. Ateny i Jerozolima (1862) po latach decydująco oddziałało na
rodzący się ruch syjonistyczny. Syjonistyczne pomysły rozwijały się we
wschodniej Europie poprzez ruch Hibbat-Cion (Miłośników
Syjonu) nawiązujący z jednej strony do koncepcji Hessa, z drugiej
silnie zakorzeniony w rabinicznej tradycji religijnej. Czołowym
ideologiem ruchu był Leon Pinsker (1821-1891), szczególnie
mocno akcentujący obecność w Europie antysemityzmu. Pinsker wyrażał
przekonanie, że w atmosferze powszechnego antysemityzmu droga
Żydów do emancypacji nie prowadzi przez stopniowe wtapianie
się w poszczególne społeczności, wśród
których Żydom przyszło żyć, lecz rozszerzanie i pogłębianie
poczucia narodowej odrębności, łącznie z dążeniem do stworzenia
odrębnego państwa. Wszystkie te postulaty zawarte zostały w sławnym
pamflecie pt. Autoemancypacja (1882). Faktycznym twórcą
syjonizmu okazał się Teodor Herzl. Przełomem stała się wydana w 1896
roku książeczka pt. Państwo Żydowskie (Der Judenstaat). Herzl rozwijał
w niej – nieświadomie nawiązując zresztą do Autoemancypacji
Pinskera – postulat syjonizmu jako ruchu opartego z jednej
strony na korporacyjności w tworzeniu przez społeczeństwo struktur
niezależności gospodarczej i politycznej, z drugiej strony Herzl
prezentuje dojrzałą wizję syjonizmu jako ruchu politycznego opartego na
silnym poczuciu żydowskiej samoświadomości. Na fali społecznych zmian
zachodzących w Europie Żydzi winni, zdaniem Herzla, podążyć własną
drogą opartą na prymacie narodowej tożsamości i odrębności. Służyć temu
miała idea powrotu do Syjonu realizowana nie na drodze religijnej, ale
wyłącznie politycznej. Tym samym Herzl przekonywał, że jedyną
możliwością rozwiązania problemu antysemityzmu jest opuszczenie przez
Żydów diaspory i stworzenie własnego niezależnego i
niepodległego państwa – Izraela. Realizację tego postulatu
widział Herzl wyłącznie na drodze politycznej – Żydzi musieli
podjąć polityczną akcję przekonania światowych mocarstw, co do
celowości stworzenia uznawanego na arenie międzynarodowej państwa
żydowskiego (państwa Żydów). Taki cel został postawiony
przez nowo powstały ruch na Pierwszy Kongresie Syjonistycznym
zorganizowanym w Bazylei w 1897 roku. Ostatecznie ruch syjonistyczny
przerodzony w organizację polityczną postawił sobie zadanie wywalczenie
dla Żydów państwa w Palestynie. Idea ta zrealizowała się w
oparciu o trzy ważne polityczne wydarzenia: tzw. List Belfoura z 1917
roku; deklarację ONZ z 1947 roku, i ogłoszenie przez Ben Guriona
powstania państwa Izrael w maju 1948 roku.
Jacek Surzyn, doktor
habilitowany nauk humanistycznych w zakresie filozofii, specjalność
filozofia średniowieczna. Adiunkt w Instytucie Nauk Politycznych i
Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego.
Zainteresowania badawcze: problematyka filozoficzno-polityczna.
Przygotowuje monografię poświęconą związkom polityki i filozofii w
myśli Heideggera.
Wybrane publikacje:
J. Surzyn: Antysemityzm, emancypacja, syjonizm. Narodziny ideologii
syjonistycznej. (Katowice 2014).
J. Surzyn: Rozważania nad statusem teologii. Analiza prologu z
Reportatio Parisiensis Jana Dunsa Szkota. (Katowice 2011).
J. Surzyn: Transcendentalizm Jana Dunsa Szkota i Immanuela Kanta.
Próba zestawienia. (Katowice–Bielsko-Biała 2011).
01 Wprowadzenie
02 Mojżesz Hess
03 Leon Pinsker
04 Teodor Herzl
05 Maks Nordau;
Zakończenie; Bibliografia
328 stron, 246 mm
× 171 mm , oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|