|
ZAUFANIE I RYZYKO W DOŚWIADCZENIU PRZEDSIĘBIORCÓW
TREMBACZOWSKI Ł. wydawnictwo: WUŚ, 2016, wydanie Icena netto: 33.00 Twoja cena 31,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zaufanie i ryzyko w doświadczeniu przedsiębiorców
Problemy
zaufania i ryzyka znalazły się w ostatnim okresie w obszarze
zainteresowania socjologów. Przyglądając się koncepcjom
teoretycznym w naukach społecznych, poświęconym problematyce ryzyka,
można zauważyć, iż w wielu pracach autorzy wskazują na zagadnienie
zaufania. Z drugiej strony w wielu pracach socjologicznych poświęconych
problematyce zaufania, pojawia się problem ryzyka.
Szczególnie interesujący jest przypadek ryzyka zaufania, a
więc ryzyka jakie podejmujemy, kiedy musimy komuś zaufać. Oba problemy
są w prawdzie z sobą związane, wciąż brakuje ich spójnej
koncepcji na gruncie teoretycznym. Ich połączenie jest ważnym
wyzwaniem, przed którym staje współczesna teoria
socjologiczna. Jak w tych warunkach prezentują się badania nad
zaufaniem i ryzykiem? Zagadnienia te do tej pory były analizowane
osobno. Wynika to zapewne z braku spójnej teorii łączącej
oba problemy. Jednak dociekania integrujące te obszary są konieczne, a
ich wyniki mogą przyczynić się do powstania spójnej
koncepcji teoretycznej. Połączenie teorii z praktyką jest
szczególnie wyraźne w przypadku niektórych
paradygmatów badań nad ryzykiem. Znaczenie ryzyka w teorii
nauk społecznych rośnie. Dobrym wskaźnikiem tego zjawiska jest
postulowana przez Lecha Zachera nowa subdyscyplina socjologii:
socjologia ryzyka.
(…)
Niniejsza
praca powstała na podstawie dwóch edycji badań realizowanych
w 2007 i 2013 r. Początkowo nie planowano wznowienia badań, a ustalenia
z 2007 r. miały stać się samodzielną podstawą studium. Podczas
powstawania pierwotnej wersji tego tekstu świat pogrążył się w kryzysie
ekonomicznym, najpoważniejszym od czasów wielkiego kryzysu z
przełomu lat 20. i 30. Tym samym pojawiła się poważna wątpliwość
odnośnie adekwatności uzyskanych wyników. Wtedy też narodził
się pomysł powtórzenia badań, kiedy sytuacja kryzysowa
nasili się. Jednak polska gospodarka okazała się bardziej odporna niż
partnerów z Unii Europejskiej czy Ameryki. W końcu badania
zostały zrealizowane w 2013 r., który okazał się być
najgorszym rokiem w całym okresie trwania kryzysu. Tym samym, trochę
przypadkowo, uzyskano materiał z badań realizowanych u samego szczytu
hossy z lat 2002–2007, kiedy nikt nie podejrzewał
nadchodzących zmian i z samego dołu bessy, która zaczęła się
w 2008 r. i, miejmy nadzieję, przeminęła.
W
obu przypadkach przyjęto te same założenia, cele, narzędzia, metody i
sposoby doboru próby. Nie są to jednak badania panelowe,
gdyż zbyt wiele przedsiębiorstw z pierwszej edycji badań nie przetrwało
sześciu lat dzielących obie próby. Nie należy jednak patrzeć
na to jak na wielką stratę, pierwotnie badania bowiem nie były
planowane jako panelowe, więc niemożliwe byłoby ustalenie zmian
odpowiedzi poszczególnych respondentów. Niemniej
uzyskane wyniki pozwalają na porównanie tego jak
przedsiębiorcy postrzegają zaufanie i ryzyko w zmienionym kontekście
sytuacyjnym.
(fragmenty Wstępu)
01 Teoretyczne aspekty ryzyka
02 Socjologiczne teorie
zaufania
03 Miejsce i rola
przedsiębiorców w społeczeństwie
04 Zarys koncepcji
badawczej i metodologia badań
05 Analiza
wyników badań dotyczących zaufania
06 Analiza
wyników badań dotyczących ryzyka
07 Zakończenie; Bibliografia; Aneks
272 strony, 240 mm
× 168 mm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|