|
ŚWIAT SYGNATUR
WIDŁA T. wydawnictwo: WUŚ, 2017, wydanie Icena netto: 74.90 Twoja cena 71,16 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Świat sygnatur
Oglądający
prehistoryczne malowidła w grotach hiszpańskiej Altamiry lub
francuskiej doliny Pont d'Arc z pewnym zdziwieniem zauważają, że w
sąsiedztwie przedstawień zwierząt i scen myśliwskich znajdują się na
nich obrysy ludzkiej ręki. Na pewno nie ma to związku z tematyką
malowideł. Jedyne racjonalne wyjaśnienie, jakie nasuwa się w tym
wypadku, to przyjęcie, że w ten sposób prehistoryczni
artyści chcieli zaznaczyć swe autorstwo. Z czasów
starożytności zachowała się antyczna ceramika - wazy, kratery etc., na
której widnieją sygnatury twórców.
Antyczne malarstwo tablicowe, niestety, nie przetrwało; być może
dlatego, że preferowano wtedy termicznie wrażliwą technikę
enkaustyczną. Z pewnością sygnowano w średniowieczu, na co są
materialne dowody. I tak w zbiorach watykańskiej Pinakoteki znajduje
się Sąd Ostateczny, autorstwa Mikołaja i Jana, pochodzący z XII w.
(choć niektórzy datują go na schyłek XI w.) () W
późniejszych stuleciach sygnowanie było już powszechne ()
Znawcy sztuki dość podobnie definiują nazwę "sygnatura". Na przykład
według Słownika terminologicznego sztuk pięknych, "sygnatura [to]
własnoręczny znak artysty na jego dziele (najczęściej obrazie, rzeźbie,
rycinie); może nim być podpis w całości, w skrócie lub jako
monogram, rzadziej figura geometryczna lub postać zwierzęca (np. smok
Cranachów)". K. Zwolińska i Z. Malicki w Małym słowniku
terminów plastycznych podają: "sygnatura (łac. signum -
znak, cecha) - złożony na dziele sztuki (malarskim, rzeźbiarskim lub
graficznym) podpis, monogram lub znak artysty stwierdzający jego
autorstwo". Podobnie zdaniem L. Altmanna, "sygnatura (łac. signare -
oznaczać) - naniesione na dzieło sztuki przez artystę jego nazwisko,
monogram lub inny znak świadczący o jego autorstwie". Nawet z tak
krótkiego przeglądu literatury wynika, że od wielu lat
istnieje zgodność co do konotacji nazwy "sygnatura", a mianowicie, że
jest to znak identyfikujący wytwórcę, czyli znak
personalizujący.
(z "Wprowadzenia")
Tadeusz Widła, prof.
zw. dr hab. nauk prawnych, kryminalistyk, kierownik Katedry
Kryminalistyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Specjalizuje się w
badaniach pismoznawczych, jest ekspertem z zakresu badań pisma, biegłym
sądowym. Promotor wielu prac doktorskich z zakresu
kryminalistyki. Autor monografii: z zakresu psychofizjologii
pisma, przeprowadzania dowodu z opinii biegłego, a także
popularnych podręczników akademickich do logiki oraz ponad
stu artykułów naukowych. Od lat specjalizuje się w
badaniu sygnatur malarskich, na który to temat w
Wydawnictwie Uniwersytetu Śląskiego ukaże się wkrótce
kolejna książka Jego autorstwa: „Świat Sygnatur”.
196 stron, 266 mm
× 193 mm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|