|
NAUCZYCIEL W POLU SZKOLNYM W ŚWIETLE TEORII PIERRE'A BOURDIEU I NAUCZYCIELSKICH NARRACJI
ZALEWSKA-BUJAK M. wydawnictwo: WUŚ, 2017, wydanie Icena netto: 48.00 Twoja cena 45,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Nauczyciel w „polu” szkolnym
w świetle teorii Pierre'a Bourdieu i
nauczycielskich narracji
Książka pt.
„Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii
Pierre̕a Bourdieu i nauczycielskich narracji” stanowi
próbę naświetlenia nauczycielskiej perspektywy spoglądania
na otaczającą ich rzeczywistość zawodową. Autorka, zainteresowana tym,
jak nauczyciele sami rozpoznają swoje umiejscowienie w polu szkolnym,
postanowiła oddać im głos i dzięki prowadzonym wywiadom sięgnąć do ich
codzienności związanej z wykonywaną profesją. Intencjonalne dotarcie do
zawodowych doświadczeń nauczycieli zaowocowało ukazaniem tego, co
spotyka ich w świecie szkoły. Pozwoliło także spojrzeć niejako
„oczyma rozmówców”
zarówno na napotkanych w nim ludzi i sytuacje, jak i na
podejmowane przez nich samych działania, na normy, którymi
się kierują, oraz rozpoznać znaczenia, które przypisują
codziennym zdarzeniom, procesom i strukturom zawodowego życia.
Zastosowana przez autorkę perspektywa teoretyczna Pierre’a
Bourdieu do interpretacji tego, co nauczyciele odsłonili w swoich
opowieściach, okazała się niezwykle przydatna w dokonanym opisie i
interpretacji naczelnych kategorii, wyłaniających się z przedstawianych
analiz zgromadzonego materiału badawczego, wśród
których znalazła się między innymi urzeczywistniająca się w
szkolnym polu przemoc symboliczna (dokonywanej zarówno na
uczniach, jak i na nauczycielach) oraz realizująca się w nim
reprodukcja społecznej rzeczywistości.
Publikacja adresowane jest nie tylko do grona akademików,
ale również do szerszej sfery publicznej, gdyż pokazuje
między innymi, jakie mechanizmy zawiadują szkolnym polem i w jaki
sposób są one odczytywane przez nauczycieli, jakie są
źródła i formy stosowanej wobec nich przemocy symbolicznej
oraz jakie strategie stosują, aby utrzymać się w zawodzie.
Książka, w nadziei autorki, może stanowić źródło pogłębienia
„przestrzeni myślenia” o nauczycielach
umiejscowionych w polu szkolnym.
01 Makrospołeczne konteksty
umiejscowienia nauczyciela w polu szkolnym
02 Koncepcja
strukturalizacji Pierrea Bourdieu jako teoretyczny szkielet badań
własnych
03 Wybrane polskie
aplikacje empiryczne teorii Pierrea Bourdieu...
04 Perspektywa
metodologiczna badań nad nauczycielem w polu szkolnym
05 Habitus nauczycieli
jako mechanizm postrzegania i tworzenia codziennych praktyk
06 Szkoła miejscem
reprodukcji
07 Przemoc symboliczna w
polu szkolnym
08 Nauczycielskie
strategie utrzymania się w polu szkolnym
Zakończenie; Bibliografia
384 strony, 240 mm
× 168 mm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|