|
PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA
WOJCISZKE B. GRZYB T. wydawnictwo: SCHOLAR, 2024, wydanie IIcena netto: 134.99 Twoja cena 128,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia społeczna
Nowa
wersja podręcznika Psychologia społeczna ukazuje się w 14 lat po jego
pierwszej edycji. Później było wiele wydań, bo podręcznik
zyskał powszechne uznanie wykładowców i
studentów. To wydanie jednak zasadniczo różni się
od poprzednich. Współautorem został Tomasz Grzyb. W tomie
przybyło wiele nowych fragmentów, niektóre
kwestie zaktualizowano bądź opatrzono dodatkowymi komentarzami,
odwołując się do świeżej literatury. Przede wszystkim zmienił się świat
dookoła nas, pojawiły się nowe zjawiska, jak na przykład światowa
pandemia COVID-19 i wraz z tym potrzeba odniesienia się do jej
psychologicznych konsekwencji, a o wielu zjawiskach, którymi
zajmuje się psychologia społeczna wiemy dziś więcej niż kilkanaście lat
temu. Nie pozostało to bez wpływu na sam podręcznik – jego
nowa, zmodyfikowana i przeredagowana treść lepiej oddaje charakter
zmieniającej się, choć ciągle tak samo fascynującej dziedziny, jaką
jest psychologia społeczna.
Profesorowie
Bogdan Wojciszke i Tomasz Grzyb, psychologowie o światowej renomie,
napisali podręcznik do psychologii społecznej, jakiego jeszcze w Polsce
nie było. Książka obejmuje wszystkie klasyczne zagadnienia składające
się na tę dyscyplinę oraz zagadnienia relatywnie nowe, takie jak
kwestie różnic płci, nowych mediów, społeczeństwa
sieci, miłości i władzy. Napisana jasnym i barwnym językiem skupia się
na prawidłowościach rządzących ludzką psychiką i postępowaniem.
Pokazuje, w jak fascynujący sposób psychologia społeczna
odpowiada na pytanie, kim jest człowiek i na czym polega jego społeczna
natura. Wcześniejsze wydania tej książki stały się fundamentem
dydaktyki akademickiej na kierunku psychologia.
Od Wydawcy
Bogdan Wojciszke,
profesor psychologii, pracuje na Uniwersytecie SWPS (wcześniej na
Uniwersytecie Gdańskim i w PAN). Zainteresowania badawcze:
spostrzeganie ludzi, moralność, władza, poglądy na świat społeczny,
dynamika bliskich związków. Opublikował na te tematy ponad
200 prac (10 książek) wydanych w Polsce i na świecie. Członek
rzeczywisty PAN i licznych towarzystw naukowych. Wypromował ponad 30
doktorów.
Tomasz Grzyb,
psycholog społeczny, profesor na Uniwersytecie SWPS, dziekan Wydziału
Psychologii Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Autor i
współautor książek wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii i
Włoszech oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych.
Specjalizuje się w psychologii wpływu społecznego - narzędziach
propagandy, perswazji i szeroko pojętej komunikacji. Prezes Polskiego
Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, redaktor naczelny Polish
Psychological Bulletin.
Wprowadzenie
15
Rozdział 1. Czym i jak
zajmuje się psychologia
społeczna
17
1.1. Czym zajmuje się psychologia
społeczna?
19
1.2. Podstawowe podejścia
teoretyczne
19
1.2.1. Perspektywa
poznawcza
19
1.2.2. Perspektywa
motywacyjna
. 21
1.2.3. Perspektywa teorii uczenia
się
22
1.2.4. Perspektywa
społeczno-kulturowa
. 23
1.2.5. Perspektywa
ewolucjonistyczna
. 24
1.3. Eksperyment i logika
badań
26
1.3.1.
Eksperyment
26
1.3.2. Logika programu
badawczego
28
1.4. Pozostałe metody
badawcze
. 33
1.4.1.
Obserwacja
. 33
Problem 1: Co o człowieku można wyczytać z
Internetu?
35
1.4.2. Badania
korelacyjne
36
1.4.3. Modele
komputerowe
. 39
1.4.4.
Neuroobrazowanie
. 40
1.5. Wartość i dopełnianie się różnych metod
badawczych
. 41
Jak to się robi 1: Czy warto zwracać uwagę hejtującym w sieci?
Przykład eksperymentu terenowego w
Internecie
43
1.6.
Podsumowanie
. 43
Kluczowe
pojęcia
44
Literatura
uzupełniająca
. 44
Rozdział 2. Motywy
społeczne
. 45
2.1. Przynależność
społeczna
. 47
2.1.1. Siła motywu
przynależności
47
2.1.2. Wsparcie
społeczne
48
2.1.3. Wykluczenie
społeczne
50
2.2. Sprawczość i
kontrola
53
2.2.1. Siła
motywu
. 53
2.2.2. Dobroczynne efekty
kontroli
55
2.2.3. Deprywacja
kontroli
. 56
Jak to się robi 2: Bezradność intelektualna w
szkole
. 59
2.3. Reakcje na deprywację
kontroli
. 60
2.4. Poznanie i
zrozumienie
. 61
2.4.1. Potrzeba
poznania
. 61
2.4.2. Potrzeba
sensu
62
2.5. Status i
samoocena
64
Problem 2: Jak pieniądze zmieniają
ludzi?
65
2.6. Relacje między motywami
społecznymi
65
2.6.1. Który motyw jest
najważniejszy?
. 65
2.6.2. Zastępowalność
motywów
. 66
Teoria 2: Potrzeba domknięcia
poznawczego
. 67
2.7.
Podsumowanie
. 70
Kluczowe
pojęcia
70
Literatura
uzupełniająca
. 71
Rozdział 3. Poznanie
społeczne
. 72
3.1. Wiedza o świecie
społecznym
73
3.1.1. Struktury wiedzy: schematy, skrypty i
teorie
73
3.1.2. Kiedy struktury są
używane?
74
3.1.3. Procesy automatyczne i
kontrolowane
77
Jak to się robi 3:
Prymowanie
. 79
3.2. Spostrzeganie świata
społecznego
80
3.2.1.
Selektywność
. 80
3.2.2. Interpretacja
znaczenia
81
3.2.3.
Pamięć
81
3.2.4. Regulacja
zachowania
83
3.3. Wpływ kontekstu na
sądy
. 84
3.3.1.
Wyrazistość
. 84
3.3.2. Kontrast i
asymilacja
85
3.3.3. Wpływ stanów
emocjonalnych
86
3.3.4. Różnice w przetwarzaniu informacji pozytywnej i
negatywnej
88
3.3.5.
Ucieleśnienie
89
Problem 3: Co jest
piękne?
90
Teoria 3: System impulsywny i
refleksyjny
. 91
3.4.
Podsumowanie
. 91
Kluczowe
pojęcia
92
Literatura
uzupełniająca
. 92
Rozdział 4. Przekonania
społeczne
. 93
4.1. Przekonania a
rzeczywistość
. 93
4.2. Poglądy na naturę
ludzką
. 94
4.2.1. Zaufanie
społeczne
. 95
4.2.2.
Cynizm
98
4.2.3. Przekonania o stałości cech
ludzkich
. 100
Problem 4: Czy makiawelizm jest
skuteczny?
. 102
4.3. Przekonania o świecie
społecznym
103
4.3.1.
Autorytaryzm
103
4.3.2. Orientacja na dominację
społeczną
105
4.3.3. Wiara w sprawiedliwość
świata
106
4.3.4. Legitymizacja porządku
społecznego
. 107
Jak to się robi 4: Dlaczego Polacy
narzekają?
. 110
4.4. Poglądy
polityczne
. 111
4.4.1.
Liberalizm–konserwatyzm
112
4.4.2. Wymiar tożsamościowy i
ekonomiczny
114
4.4.3. Nacjonalizm i
patriotyzm
. 116
Teoria 4: Teoria opanowywania
trwogi
. 117
4.5.
Podsumowanie
. 118
Kluczowe
pojęcia
119
Literatura
uzupełniająca
. 119
Rozdział 5. Spostrzeganie
osób
. 120
5.1. Hierarchia znaczeń
zachowania
120
5.1.1. Pionowe znaczenia
zachowań
121
5.1.2. Poziome znaczenia
zachowań
123
5.1.3. Sprawczość i
wspólnotowość
. 123
5.2. Procesy
automatyczne
. 126
5.2.1. Wnioski z
twarzy
. 127
5.2.2. Wnioski z zachowania
ekspresyjnego
128
5.2.3. Wnioski z zachowania
celowego
128
Problem 5: Co wypisane jest na
twarzy?
. 129
5.3. Procesy
kontrolowane
130
5.3.1. Klasyczne modele
atrybucji
130
5.3.2. Deformacje procesu
atrybucji
. 133
5.4. Ocenianie
ludzi
. 136
Jak to się robi 5: Oceny trafności spostrzegania
osób
136
5.4.1. Oceny
automatyczne
. 137
5.4.2. Oddolna integracja
danych
. 139
5.4.3. Tendencyjne sprawdzanie
hipotez
. 141
Teoria 5: Automatyczne połączenie spostrzegania z
działaniem
144
5.5.
Podsumowanie
. 144
Kluczowe
pojęcia
145
Literatura
uzupełniająca
. 145
Rozdział 6. Spostrzeganie
siebie
146
6.1. Treści zawarte w
ja
146
6.1.1.
Autoschematy
. 147
6.1.2. Ja realne, idealne i
powinnościowe
148
6.1.3. Spostrzeganie siebie a
innych
149
Jak to się robi 6: Różnice w rozumieniu cech własnych i
cudzych
. 150
6.2. Geneza: skąd się bierze
ja?
151
6.2.1. Wnioski z własnego
zachowania
151
6.2.2. Porównania
społeczne
151
6.2.3. Kultura: ja niezależne i
współzależne
. 152
6.3. Funkcje: po co mamy
ja?
154
6.3.1. Negocjowanie
tożsamości
. 154
6.3.2. Symulacja psychiki
innych
. 155
6.3.3.
Samokontrola
. 156
6.3.4. Regulacja zachowania
celowego
158
Problem 6: Kiedy myślenie o sobie pomaga, a kiedy
szkodzi?
160
6.4. Taktyki
autoprezentacji
. 161
6.4.1. Taktyki
obronne
162
6.4.2. Taktyki
asertywne
165
6.5. Skutki
autoprezentacji
167
Teoria 6: Trzy poziomy
ja
. 168
6.6.
Podsumowanie
. 169
Kluczowe
pojęcia
170
Literatura
uzupełniająca
. 170
Rozdział 7. Samoocena
. 171
7.1. Samoocena jako
cecha
. 172
7.1.1. Wyznaczniki
samooceny
. 173
7.1.2. Korelaty i konsekwencje
samooceny
. 174
7.1.3. Ciemne strony wysokiej
samooceny
175
7.2. Mechanizmy podbudowywania
samooceny
. 176
7.2.1. Pochlebne sądy o
sobie
. 176
Problem 7: Dążenie do pozytywności czy do
zgodności?
179
7.2.2. Porównania i relacje
społeczne
. 180
7.2.3. Dysonans
poznawczy
. 182
7.2.4.
Autoafirmacja
. 182
7.3. Samoocena jako
motyw
. 183
7.3.1. Włączanie i wyłączanie
motywu
. 183
9.3.3. Postępowanie
innych
. 238
9.3.4. Status
ofiary
239
Problem 9: Dlaczego dobrzy ludzie czynią
zło?
240
9.4.
Wartości
. 241
9.4.1. Struktura
wartości
241
9.4.2. Wpływ wartości na sądy i
zachowanie
242
Teoria 9: Teoria sprawiedliwości
proporcjonalnej
244
9.5.
Podsumowanie
. 244
Kluczowe
pojęcia
245
Literatura
uzupełniająca
. 245
Rozdział 10. Szczęście
. 246
10.1. Reguły wartościowania
zdarzeń
. 247
10.1.1. Reguła
kontekstu
247
10.1.2. Reguła
adaptacji
. 249
10.1.3. Zło jest silniejsze od
dobra
. 251
10.1.4. Reguła
dystansu
. 252
10.1.5. Reguła asymetrii
czasowej
. 253
Jak to się robi 10: Szczęście
Polaków
. 253
10.2. Wyznaczniki
szczęścia
254
10.2.1.
Osobowość
. 254
10.2.2. Warunki
zewnętrzne
255
10.2.3. Własne
działania
. 258
10.3. Maksymalizacja
szczęścia
259
10.3.1. Relacje z
ludźmi
. 259
10.3.2. Zaradność i realizacja
celów
260
Problem 10: Czy używanie Internetu
szkodzi?
. 261
10.3.3. Optymizm i zamartwianie
się
. 261
10.3.4. Ciało i
duchowość
263
10.4. Konsekwencje
szczęścia
. 264
10.4.1. Relacje
społeczne
264
10.4.2. Stan
zdrowia
265
10.4.3. Sukcesy
życiowe
. 266
10.5. Natura
szczęścia
. 267
10.5.1. Odgórna czy oddolna natura
satysfakcji?
267
10.5.2. Cebulowa teoria
szczęścia
. 268
10.5.3. Afekt pozytywny i
negatywny
. 268
Teoria 10: Teoria
perspektywy
. 269
10.5.4. Afektywne i poznawcze składniki
dobrostanu
. 270
10.6.
Podsumowanie
270
Kluczowe
pojęcia
. 271
Literatura
uzupełniająca
271
Rozdział 11. Wpływ
społeczny
. 272
11.1. Przejawy wpływu
społecznego
272
11.1.1.
Naśladownictwo
. 272
11.1.2.
Konformizm
. 273
11.1.3. Posłuszeństwo
autorytetom
275
Jak to się robi 11: Zaraźliwość
samobójstw
. 278
11.2. Mechanizmy wywierania
wpływu
. 278
11.2.1.
Zaangażowanie
278
11.2.2.
Słuszność
280
11.2.3.
Lubienie
281
11.2.4.
Wzajemność
282
11.2.5.
Niedostępność
284
Problem 11: Dlaczego tak różne psychoterapie są
skuteczne?
286
11.3. Techniki manipulacji
społecznych
287
11.3.1. „Stopa w
drzwiach”
287
11.3.2. „Drzwiami w
twarz”
288
11.3.3. „Niska
piłka”
. 289
11.3.4. „A to nie
wszystko”
290
11.3.5. Huśtawka
emocjonalna
290
11.3.6. Uwikłanie w
dialog
291
11.3.7. Kłamstwo i
projekcja
291
11.4. Obrona przed wpływem
innych
292
11.4.1.
Asertywność
293
11.4.2. Przerwanie
automatyzmów
. 293
Teoria 11: Teoria wpływu
społecznego
. 294
11.5.
Podsumowanie
295
Kluczowe
pojęcia
. 296
Literatura
uzupełniająca
296
Rozdział 12. Atrakcyjność
297
12.1. Atrakcyjność
fizyczna
. 297
12.1.1. Czy kryteria urody są
uniwersalne?
. 297
12.1.2. Od czego zależy piękno
twarzy
299
12.1.3. Od czego zależy piękno
ciała
. 300
Problem 12: Czy oglądanie modelek
szkodzi?
. 302
12.1.4. Czasowe zmiany
atrakcyjności
303
12.1.5. Czy piękne jest
dobre?
. 304
12.2. Teorie
atrakcyjności
. 306
12.2.1. Teoria kar i
nagród
. 306
12.2.2. Teorie
zgodności
. 307
12.2.3. Bezwiedny
egotyzm
307
12.3. Wyznaczniki
atrakcyjności
309
12.3.1. Częstość
kontaktów
309
12.3.2.
Zalety
. 310
12.3.3.
Podobieństwo
. 312
12.3.4. Mimikra i
koordynacja
. 314
Jak to się robi 12: Koordynacja i
lubienie
315
12.3.5. Działania na rzecz
interesu
. 315
12.4. Następstwa
atrakcyjności
318
12.4.1. Reakcje
emocjonalne
. 318
12.4.2. Sądy i
oceny
318
12.4.3.
Zachowania
. 319
Teoria 12: Teoria
równowagi
. 319
12.5.
Podsumowanie
320
Kluczowe
pojęcia
. 321
Literatura
uzupełniająca
321
Rozdział 13. Miłość
322
13.1. Strategie doboru partnera
heteroseksualnego
322
13.1.1. Czego mężczyźni chcą od
kobiet
323
13.1.2. Czego kobiety chcą od
mężczyzn
327
13.2.
Przywiązanie
329
13.2.1. Style
przywiązania
. 330
13.2.2. Wymiary
przywiązania
331
Jak to się robi 13: Eksperymentalne badanie
miłości
. 332
13.3. Składniki
miłości
. 333
13.3.1.
Intymność
334
13.3.2.
Namiętność
. 335
13.3.3.
Zobowiązanie
. 336
13.4. Dynamika bliskiego
związku
338
13.4.1.
Zakochanie
. 339
13.4.2. Romantyczne
początki
340
13.4.3. Miłość
kompletna
341
13.4.4. Miłość
przyjacielska
343
13.4.5. Związek
pusty
. 343
Problem 13: Jak ludzie reagują na
niezadowolenie
. 344
13.4.6.
Rozpad
345
Teoria 13: Teoria transferu
pobudzenia
345
13.5.
Podsumowanie
346
Kluczowe
pojęcia
. 346
Literatura
uzupełniająca
346
Rozdział 14. Prospołeczność
347
14.1. Skąd bierze się dobro: teorie
prospołeczności
347
14.1.1. Decyzyjny model interwencji
kryzysowej
347
14.1.2. Teorie
pobudzenia
350
14.1.3. Teorie
norm
. 353
14.1.4. Prospołeczność jako
adaptacja
354
Jak to się robi 14: Czy oddasz zgubiony portfel? Różnice
między narodami . 358
14.2. Wyznaczniki
pomagania
. 359
14.2.1. Obecność i postępowanie
innych
360
14.2.2. Biorca
pomocy
361
14.2.3. Dawca
pomocy
362
14.2.4. Relacje między biorcą i
dawcą
364
Problem 14: Czy człowiek jest z natury
egoistą?
. 366
14.3. Następstwa
pomagania
368
14.3.1. Biorca
pomocy
368
14.3.2. Dawca
pomocy
369
Teoria 14: Podstawowe typy relacji
społecznych
370
14.4.
Podsumowanie
371
Kluczowe
pojęcia
. 372
Literatura
uzupełniająca
372
Rozdział 15. Agresja
. 373
15.1. Skąd bierze się zło: teorie
agresji
374
15.1.1. Agresja jako
adaptacja
374
15.1.2. Agresja jako skutek
frustracji
. 376
15.1.3. Agresja jako skutek uczenia
się
. 378
15.1.4. Ogólny model
agresji
. 380
15.2. Indywidualne wyznaczniki
agresji
381
15.2.1. Agresywność jako
cecha
. 381
15.2.2. Cechy
osobowości
. 381
15.2.3.
Płeć
. 382
15.3. Sytuacyjne wyznaczniki
agresji
383
15.3.1.
Prowokacja
. 383
15.3.2. Pobudzenie
emocjonalne
384
15.3.3. Przemoc w mass
mediach
. 386
Problem 15: Czy gry wideo nasilają
agresję?
387
15.3.4. Normy i oczekiwania
społeczne
. 388
15.3.5.
Alkohol
389
15.4. Kontrola
agresji
391
15.4.1. Katharsis, czyli
oczyszczenie
. 391
15.4.2.
Kary
. 393
Jak to się robi 15: Zwalczanie przemocy w
szkole
394
Teoria 15: Teoria społecznego uczenia
się
. 395
15.4.3. Złożone interwencje
psychologiczne
396
15.5.
Podsumowanie
396
Kluczowe
pojęcia
. 397
Literatura
uzupełniająca
397
Rozdział 16. Konflikt
społeczny
398
16.1. Struktura
konfliktu
398
16.1.1. Interesy własne i
cudze
398
16.1.2. Rodzaje zachowania w
konflikcie
399
16.1.3. Gry o sumie
zerowej
400
16.1.4. Gry o sumie
niezerowej
401
16.1.5. Orientacje
społeczne
404
Jak to się robi 16: Pomiar orientacji
społecznych
405
16.2. Procesy eskalacji
konfliktu
406
16.2.1. Procesy
poznawcze
406
16.2.2. Emocje i
motywy
. 408
16.2.3. Nieciągłość
grupowa
410
16.3.
Bariery
. 411
16.3.1. Bariery
komunikacyjne
411
16.3.2. Bariery
kulturowe
412
Problem 16: Co jest lepsze – współpraca czy
rywalizacja?
. 413
16.4.
Negocjacje
414
16.4.1. Przetarg
pozycyjny
. 414
16.4.2. Negocjacje
integracyjne
. 418
16.4.3. Mediacje w
konflikcie
. 420
Teoria 16: Ewolucyjne mechanizmy
kooperacji
422
16.5.
Podsumowanie
423
Kluczowe
pojęcia
423
Literatura
uzupełniająca
. 424
Rozdział 17. Władza
425
17.1. Wyłanianie się hierarchii
władzy
. 426
17.1.1. Podstawy
władzy
. 427
17.1.2. Jak wyłania się hierarchia
władzy
428
17.1.3. Kto zdobywa
władzę?
. 429
17.2. Jak władza zmienia
ludzi
. 431
Jak to się robi 17: Wpływ władzy na nastrój i
samoocenę
433
17.2.1. Afektywne konsekwencje
władzy
434
17.2.2. Poznawcze konsekwencje
władzy
. 434
17.2.3. Behawioralne konsekwencje
władzy
436
17.2.4. Społeczne konsekwencje
władzy
437
17.2.5. Od czego zależy siła efektów
władzy?
. 438
17.3. Natura
władzy
. 440
17.3.1. Komplementarność pozycji
władzy
. 440
17.3.2. Samowzmacnianie
władzy
. 441
17.3.3. Społeczne funkcje
władzy
441
17.3.4. Władza społeczna i
osobista
442
Problem 17: Czy władza
deprawuje?
443
17.4. Status i klasa
społeczna
. 443
Teoria 17: Teoria
reaktancji &n
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|