|
ROMANTYZM W DYSKURSACH PEDAGOGIKI KULTURY
PRACA ZBIOROWA wydawnictwo: DIFIN, 2024, wydanie Icena netto: 63.00 Twoja cena 59,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Romantyzm w dyskursach pedagogiki kultury
W wielu mediach
pobrzmiewają dyskusje nierzadko dewaluujące zarówno wartości
romantycznej kultury, jak i jej twórców, już
zdaniem wielu nieaktualnych i niepotrzebnych polskiemu społeczeństwu.
Na pewno nie jest to obojętne dla świadomości humanistów, w
tym pedagogów, także i studentów,
którzy kształtując swój pedagogiczny warsztat
sięgają do tradycji i tworzą nowe jej wyrazy w czasach szybkiego
kulturowego i cywilizacyjnego rozwoju. I choć spotkać się można z
medialnie nagłaśnianą opinią, iż już pora, by Mickiewicza złożyć w
mauzoleum, to polskie społeczeństwo w jego różnorodnych
środowiskach, nierzadko przeciwstawia się poruszającym słowom,
pobrzmiewającym w publicznej przestrzeni. W książce autorzy podejmują
wielkie wyzwanie merytoryczne, tak bardzo potrzebne wielopokoleniowym
odbiorcom kultury, zarówno tym najmłodszym, będącymi
uczestnikami i świadkami wielkich transgresji kulturowo-cywilizacyjnych
naszych czasów, jak i tym, którzy we
współczesnym kształceniu i wychowaniu odgrywają i odgrywać
będą jako pedagodzy bezcenną rolę kompetentnych przewodników
po nowych światach kultury.
W dwunastu rozdziałach odniesiono się m.in. do takich zagadnień jak:
- trwałość i zmienność
kulturowych wartości romantyzmu,
- niezmienność
romantycznych kodów kulturowych w kulturze polskiej i
światowej – w tradycji i współczesności,
- romantyzm w dialogach
kulturowych,
- romantyzm w odbiorze
młodych pokoleń i ich współczesne opinie o romantyzmie
– czy już czas złożyć Mickiewicza do mauzoleum?
- romantyzm we
współczesnych koncepcjach kształcenia i wychowania,
- romantyzm we
współczesnej debacie pedagogicznej.
Publikacja kierowana jest do naukowców,
studentów, nauczycieli przedmiotów
humanistycznych i społecznych, dziennikarzy, organizatorów
życia kulturalnego i społeczno-oświatowego w różnych
środowiskach socjalizacyjnych oraz w instytucjach
oświatowo-wychowawczych czy organizacjach pozarządowych.
Słowo wstępne
Rozdział 1. Romantyzm we
współczesnej myśli pedagogicznej
Bogusław Śliwerski
Rozdział 2. Romantyzm
dziś – relektury, odkrycia i gry
Ewa Paczoska
Rozdział 3. Światopogląd
romantyczny dziś, czyli po co nam romantyzm
Jakub Z. Lichański
Rozdział 4. Czy
romantyzm jest nam wciąż potrzebny? Pedagogiczne rozważania nad kanonem
romantycznym z perspektywy współczesnych przemian kulturowych
Krystyna Pankowska
Rozdział 5. Frazy słowne
romantyków nieśmiertelnymi kodami kultury
Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Rozdział 6. Więcej
szkiełka i oka, a mniej czucia i wiary!
Irena Pospiszyl
Rozdział 7. Śladami
romantycznej wrażliwości w polskiej kulturze współczesnej
Stefan M. Kwiatkowski, Beata Mydłowska
Rozdział 8. „O
roku ów…” Wielokrotne odczytywanie Pana
Tadeusza
Katarzyna Bzowska
Rozdział 9. Metafora
pana i niewolnika egzemplifikacją przemian mentalnych epoki romantyzmu
Kazimierz Pospiszyl
Rozdział 10. Romantyzm i
młodzi XXI wieku. Recepcja epoki z perspektywy szkoły. Studium przypadku
Jacek Chrobak
Rozdział 11. Czy
romantyzm wart wysiłku?
Włodzimierz Mier-Jędrzejowicz
Rozdział 12. Romantyzm
Sanah. Głos studentki
Aleksandra Subdysiak
O autorach
Bibliografia
184 strony, Format:
16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|