|
BIOETYKA WSZYSTKO CO WARTO WIEDZIEĆ
MENZEL P.T. STEINBOCK B. wydawnictwo: PWN, 2024, wydanie Icena netto: 81.00 Twoja cena 76,95 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Bioetyka
Wszystko, co warto wiedzieć
Wszystko, co warto
wiedzieć to seria wielu unikalnych książek popularnonaukowych wydanych
przez Oxford University Press, w których każdy znajdzie
odpowiedzi na najbardziej palące i interesujące współczesne
problemy – od zmian klimatu przez zagadki ewolucji, bioetykę,
aż po fizykę kwantową. Seria ta ma charakter interdyscyplinarny i
obejmuje wiedzę z zakresu nauk humanistycznych, medycyny i zdrowia,
nauk ścisłych oraz społecznych.
Bioetyczne pytania i
problemy dotyczą każdego z nas. Bonnie Steinbock i Paul T. Menzel,
uznani profesorowie filozofii, prezentują główne teorie
etyczne i pokazują, w jaki sposób można je wykorzystać do
analizy problemów bioetycznych. Przedstawiają historyczne
tło narodzin bioetyki, a następnie wyjaśniają, jak nastąpiło przejście
od podejścia paternalistycznego, w którym „lekarz
wie lepiej”, do szacunku dla autonomii – kluczowej
wartości we współczesnej bioetyce. Omawiają także istotne
zagadnienia z zakresu bioetyki, między innymi: eksperymenty z udziałem
człowieka, definicję śmierci, kwestię aborcji, surogację i technologie
rozrodu wspomaganego. Poruszają kontrowersyjne sprawy będące
przedmiotem publicznej debaty, a także analizują różne
podejścia do poszukiwania rozwiązań.
Przedmowa XIII
Podziękowania XIX
Wstęp od tłumaczy XXI
1 Co stanowi
filozoficzne podstawy bioetyki? 1
Czym jest „etyka normatywna”? 1
Jakie teorie moralne są ważne dla bioetyki? 4
Jak działa rozumowanie utylitarystyczne?
. 6
Jakie zasady obejmuje etyka
kantowska?
10
Co prawo naturalne wnosi do bioetyki?
13
Czym jest „podejście oparte na zasadach” w
bioetyce?
17
Rozważania końcowe
19
2 W jaki
sposób przejście od paternalizmu do autonomii ukształtowało
bioetykę? 21
Czym jest paternalizm w
ogóle?
. 22
Czym różni się twardy paternalizm od
miękkiego?
24
Czym jest paternalizm
medyczny?
. 26
Co autonomia oznacza w
bioetyce?
28
Czym jest świadoma
zgoda?
29
Jakie było znaczenie Raportu z
Belmont?
31
Jakie siły historyczne doprowadziły do odrzucenia paternalizmu
medycznego? 32
Czy skutki poważnej choroby usprawiedliwiają paternalizm
medyczny? . 33
Czy nieracjonalne wybory usprawiedliwiają paternalizm
medyczny? 34
Czy szacunek dla różnic kulturowych usprawiedliwia
oszukiwanie? . 35
W jaki sposób lekarz ma przekazać pacjentowi złą
wiadomość? 36
Czy w niektórych „trudnych przypadkach”
można usprawiedliwić
okłamywanie?
. 37
W jaki sposób bioetycy i medycy powinni podejść do
rasizmu? . 40
Rozważania
końcowe
44
3 Czy oświadczenia pro
futuro chronią autonomię pacjentów? 45
Czym jest oświadczenie pro
futuro?
45
Jaki rodzaj „zmiany zdania” miałby znaczenie w tym
kontekście? 48
A zatem czym jest problem „ja wtedy vs. ja
teraz”?
51
W jaki sposób obrońcy oświadczeń pro futuro odpowiedzieli na
ten problem? . 53
Czy oświadczenia woli na wypadek przyszłego leczenia mogą
funkcjonować wobec problemu „ja wtedy vs. ja
teraz”?
56
Jakie wnioski mogłoby wygenerować takie podejście w przypadkach
opisanych
powyżej?
58
Jakie wyzwania komunikacyjne utrudniają stosowanie oświadczeń pro
futuro? . 59
Rozważania końcowe
62
4 Kiedy eksperymenty z
udziałem ludzi są nieetyczne? 65
Jakie zasady prowadzenia etycznych badań wynikają z Kodeksu
Norymberskiego?
65
Jakie znane eksperymenty wpłynęły na rozwój etyki badań
medycznych? 68
W jakich sytuacjach badania kontrolowane placebo łamią podstawowe
zasady etyki medycznej?
77
W jaki sposób na etykę badań wpływa kontekst
międzynarodowy? . 79
Kiedy dopuszczalne są badania ekspozycyjne nowych
szczepionek? 81
W jakich sytuacjach kryteria wyłączenia i priorytety badania
niesprawiedliwie szkodzą grupom
nieuprzywilejowanym?
. 83
Rozważania końcowe
85
5 Jak należy definiować
śmierć i stwierdzać zgon? 87
Czym jest śmierć? . 87
Czym jest śmierć
mózgu?
. 88
Czy kryteria neurologiczne są lepszym wyznacznikiem
śmierci? 90
Jakie są praktyczne zalety kryteriów
neurologicznych?
91
Czy istnieją argumenty naukowe przemawiające za śmiercią
mózgową? . 92
Jakie są argumenty przeciwko śmierci
mózgowej?
93
Jakie znaczenie ma przypadek Jahi
McMath?
. 94
Co by się stało, gdybyśmy zrezygnowali z koncepcji śmierci
mózgowej? . 97
Czy powinniśmy przyjąć standard „śmierci wyższego
mózgu”?
. 99
Czy śmierć jest zdarzeniem czy procesem – i czy ma to
znaczenie? 101
Rozważania końcowe
102
6 Czy umieranie
wspomagane przez lekarza jest etycznym wyborem? 105
Czym jest
eutanazja?
. 105
Jaka jest różnica pomiędzy eutanazją dobrowolną i
niedobrowolną? . 106
Czym był nazistowski program
„eutanazji”?
107
Czym jest samodzielne, wspomagane przez lekarza
umieranie? 109
Na czym polega „argument z jednakowej ochrony” za
samobójstwem wspomaganym przez lekarza?
112
Gdzie w USA legalne jest samodzielne przyjęcie środków
wspomagających śmierć? 113
Jak wygląda sytuacja w innych krajach na
świecie?
. 114
Jakie są moralne argumenty za samobójstwem wspomaganym przez
lekarza?
115
Jakie są moralne argumenty przeciwko śmierci
wspomaganej? 117
Czy wspomagana śmierć jest sprzeczna z rolą
lekarza?
118
Czy legalizacja samobójstwa wspomaganego zagrozi opiece
paliatywnej? 119
Czy legalizacja śmierci wspomaganej to pierwszy krok na
równi pochyłej? 120
Czy faktycznie istnieje potrzeba dostępu do śmierci wspomaganej przez
lekarza?
. 122
Rozważania
końcowe
123
7 Czy aborcja jest
etycznym wyborem? 127
Jak wygląda konserwatywne podejście do statusu moralnego
nienarodzonych?
128
Dlaczego umiarkowani konserwatyści myślą, że życie zaczyna się
później niż po
zapłodnieniu?
129
Czy aborcja zawsze jest zła według
konserwatystów?
. 131
Jak wygląda liberalne podejście do statusu moralnego nienarodzonych? .
132
Czym jest „zasada potencjalności” w
bioetyce?
. 135
Czy podejście osobowe usprawiedliwia zabijanie
noworodków?
136
Czy koncepcja „przyszłości-takiej-jak-nasza” daje
nam nowe podejście do aborcji?
137
W jaki sposób teoria ucieleśnionego umysłu wnosi wkład do
tej debaty? 139
Jakie wnioski w sprawie aborcji wynikają z przyjęcia perspektywy
interesów?
140
W jaki sposób koncepcja interesów przyczynia się
do podejścia
stopniowanego?
. 142
A co, jeśli chodzi o późne
aborcje? 143
Jaką rolę odgrywa prawo do stanowienia o własnym
ciele?
144
Rozważania końcowe
148
8 Do jakich
wniosków prowadzi przyjęcie krytycznej perspektywy na
niepełnosprawność? 149
Czym są badania prenatalne?
. 151
Czym są preimplantacyjne badania
genetyczne?
152
Jaki jest cel badań prenatalnych i
preimplantacyjnych?
. 153
Jakie argumenty przeciwko aborcji selektywnej wynikają z takiej
krytycznej
perspektywy?
156
Jak można odpowiedzieć na krytykę prowadzoną z perspektywy
niepełnosprawności?
158
Czy badania prenatalne można uznać za środek
prewencyjny? . 160
Czy wybór selektywnej aborcji oznacza złe podejście do
rodzicielstwa? . 161
Rozważania końcowe
163
9 Jakie problemy etyczne
generuje technologia rozrodu wspomaganego? 165
Jak definiujemy niepłodność i jakie są jej
przyczyny?
166
Jakie procedury medyczne są stosowane do leczenia
niepłodności? 166
Jakie są argumenty etyczne za wspomaganiem
rozrodu?
169
Czy adopcja jest lepszą alternatywą od technik rozrodu wspomaganego? .
169
Z jakim ryzykiem zdrowotnym dla kobiety wiąże się in
vitro? . 172
Jakie jest ryzyko zdrowotne dla
potomstwa?
. 174
Czy istnieje ryzyko szkód psychologicznych dla dzieci z in
vitro? 175
Kto powinien za to płacić?
177
Czy użycie rozrodu wspomaganego w celu tworzenia rodzin nietradycyjnych
jest dopuszczalne
etycznie?
178
Czy płacenie dawcom gamet lub surogatkom sprawia, że rozród
staje się towarem?
. 180
Czy płacenie wynagrodzeń stanowi wyzysk wobec dawczyń
jajeczek? . 183
Czy płacenie wynagrodzeń stanowi wyzysk wobec surogatek? 185
Czy wybór płci dziecka w zapłodnieniu in vitro jest
etyczny? .
188
Jakie argumenty wspierają użycie technik in vitro w celu niemedycznego
wyboru
płci?
189
Jakie są argumenty przeciwko wybieraniu płci
dziecka?
. 190
Rozważania
końcowe
192
10 Jakie warunki muszą
być spełnione, aby system opieki zdrowotnej był sprawiedliwy? 195
Jakie kwestie związane ze sprawiedliwością pojawiają się
przy porównywaniu systemów opieki
zdrowotnej?
195
W jaki sposób do systemów opieki zdrowotnej można
zastosować utylitarystyczne rozumienie
sprawiedliwości?
198
Czego wymaga egalitarne podejście do
sprawiedliwości?
199
Jakie implikacje dla systemu ochrony zdrowia wynikają z
libertariańskiej wizji
sprawiedliwości?
203
W jaki sposób „zawodność rynku” i
„przesuwanie kosztów” wpływają na
ubezpieczenia
zdrowotne?
. 205
Co nazywamy nieuczciwą „jazdą na
gapę”?
207
Do jakiego stopnia „jazda na gapę” wpływa na
argumenty dotyczące ubezpieczeń?
209
Dlaczego ubezpieczenie jest niebezpieczne i jak zmniejszyć to
ryzyko? 211
Jaką rolę w sprawiedliwym systemie odgrywa „zdrowie
publiczne”? 214
Czy w sporach o systemy ochrony zdrowia możemy osiągnąć jakiś
kompromis?
. 216
Rozważania
końcowe
218
11 Jak sprawiedliwie
rozdzielić ograniczone zasoby? 219
Kto powinien mieć pierwszeństwo do przeszczepu
narządów?
. 220
Kto powinien otrzymać opiekę jako pierwszy w czasie
pandemii? . 222
Czy przeszłe zachowania powinny wpływać na priorytetyzację
opieki? 225
Czy priorytety należy dostosować do strukturalnych
nierówności zdrowotnych?
. 227
Jaki priorytet, jeśli w ogóle, należy przyznać leczeniu
względem
profilaktyki?
. 228
Co powinno wchodzić w skład minimalnych świadczeń podstawowych
gwarantowanych dla wszystkich? 232
Czym jest „rok życia skorygowany o
jakość”?
. 234
Czy etyczne jest rozdzielanie zasobów zdrowotnych na
podstawie QALY? 236
Czy efekt „punktu odniesienia” usprawiedliwia
większą wartość
końcówki
życia?
. 239
Rozważania końcowe
240
12 Jakie ceny
leków są sprawiedliwe? 241
Jakie ceny leków są uzasadnione
etycznie?
. 241
Na ile koszty B+R uzasadniają ceny
leków?
. 243
Czy konkurencja rynkowa to dobry sposób ustalania cen
leków? . 247
Co utrudnia rozpoznanie faktycznej skuteczności
leku?
249
Czy ceny leków powinny być oparte na
wartości?
. 251
Jakie reformy są potrzebne na rynku i w
przepisach?
255
Czy ochrona patentowa jest zgodna ze sprawiedliwością
globalną? . 257
Rozważania
końcowe
259
13 Czy genetyczne
modyfikowanie człowieka jest etyczne? 261
Czym jest terapia
genowa?
. 262
Czym jest
CRISPR?
. 263
Jakie niebezpieczeństwa pociąga za sobą
CRISPR?
265
Kim był He Jiankui i co
zrobił?
267
Co nieetycznego było w działaniach He
Jiankuiego?
. 267
Czy modyfikacje genetyczne zarodków w celu zapobiegania
chorobom mogą być uzasadnione?
270
A co, jeśli chodzi o
udoskonalenia?
271
Czy ulepszenia zagrażają
autentyczności?
272
Czy ulepszenia zagrażają
autonomii?
273
Czy ulepszenia mogą niszczyć relację
rodzic–dziecko?
. 274
Czy geny determinują nas bardziej niż
otoczenie?
. 276
Czy terapia genowa jest warta swojej
ceny?
277
Czy ulepszenia genetyczne stoją w sprzeczności ze sprawiedliwością
społeczną?
279
Czy powinniśmy zmienić ludzką
ewolucję?
. 280
Rozważania
końcowe
284
Przypisy 287
Lektury uzupełniające 303
Lektury uzupełniające w języku polskim 309
Indeks 311
320 stron, Format:
15.0x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|