|
ZABURZENIA ODŻYWIANIA WSZYSTKO CO WARTO WIEDZIEĆ
WALSH B. T. ATTIA E. GLASOFER D.R. wydawnictwo: PWN, 2024, wydanie Icena netto: 74.99 Twoja cena 71,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zaburzenia odżywiania
Wszystko, co warto wiedzieć
Zaburzenia
odżywiania charakteryzują się zakłóceniem wzorców
odżywiania i zachowań związanych z jedzeniem. Oprócz tego,
że negatywnie wpływają na dobrostan psychiczny i codzienne
funkcjonowanie, generują także poważne zagrożenia dla zdrowia
fizycznego. Są powszechnie uznawane za jedne z najbardziej
niebezpiecznych zaburzeń psychicznych. Ze względu na ryzyko dla zdrowia
i uczucie rozpaczy towarzyszące zaburzeniom odżywiania jest zatem
bardzo istotne, by prawidłowo identyfikować te problemy oraz wdrożyć
terapię. Aktualne badania pokazują, że tylko około 50% osób
spełniających kryteria zaburzeń odżywiania zgłasza się na leczenie. A
przecież skuteczne terapie są dostępne, a pełne wyzdrowienie
– możliwe. Ten kompleksowy, przystępnie napisany poradnik to
świetne źródło informacji dla osób zmagających
się z zaburzeniami odżywiania oraz ich bliskich. Napisana przez wiodące
autorytety w dziedzinie badań i leczenia zaburzeń odżywiania, książka
Zaburzenia odżywiania. Wszystko, co warto wiedzieć odpowiada na
podstawowe pytania dotyczące zaburzeń odżywiania, w tym jadłowstrętu
psychicznego, żarłoczności psychicznej, zaburzeniu z napadami objadania
się, a także nowo opisanego schorzenia, zaburzenia odżywiania
polegającego na unikaniu lub ograniczaniu przyjmowania
pokarmów (AFRID). Autorzy definiują te zaburzenia,
wyjaśniają, co o nich wiemy na podstawie najnowszych badań naukowych i
opisują, jak działa terapia. Wyjaśniają powszechne mity na temat
zaburzeń odżywiania. To napisany przez najlepszych
klinicystów i badaczy wyjątkowo praktyczny poradnik,
który wyjaśnia, na czym polegają zaburzenia odżywiania i co
wiemy na ich temat. Czytelnik dostaje jasne i zwięzłe informacje o
najskuteczniejszych, opartych na dowodach naukowych terapiach i o tym,
gdzie szukać pomocy dla siebie lub bliskiej osoby.
Angela S. Guarda
profesor psychiatrii specjalizująca się w zaburzeniach odżywiania,
Department of Psychiatry, Johns Hopkins University School of Medicine
CZĘŚĆ I. FAKTY I MITY
1
Rozdział 1. Czym
sąbzaburzenia odżywiania?
. 3
Diagnozowanie zaburzeń
odżywiania
3
Co znajduje się na liście zaburzeń
odżywiania?
5
Dlaczego na liście DSM-5 znajduje się tak dużo zaburzeń
odżywiania? 9
Jakich problemów z odżywianiem nie ma na
liście?
. 11
Po co nam tyle różnych jednostek
chorobowych?
13
Skąd pewność, że klasyfikacja jest
poprawna?
. 14
Najważniejsze elementy wspólne dla zaburzeń
odżywiania . 16
Na czym polega prawidłowe
odżywianie?
17
Na czym polega różnica między zaburzeniem odżywiania a
zaburzonym
odżywianiem?
18
Dlaczego ważne jest określenie, czy mamy do czynienia z zaburzeniem
odżywiania?
. 20
Czy zaburzenia odżywiania sąbwszędzie opisywane i doświadczane w ten
sam
sposób?
22
Główny punkt:
fakty
24
Rozdział 2. Kto choruje
na zaburzenia
odżywiania?
27
Jak bardzo zaburzenia odżywiania
sąbrozpowszechnione?
28
Czy rzeczywiście jest tylko kilka zaburzeń
odżywiania?
29
Czy jakieś grupy mniejszościowe sąbwolne od zaburzeń
odżywiania? 30
Czy zaburzenia odżywiani a to problem tylko
nastolatków?
. 31
Czy zaburzenia odżywiania dotyczą tylko
bogatych?
32
Jaki wpływ na rozwój zaburzeń odżywiania ma
kultura? .
33
Czy sąbosoby szczególnie narażone na rozwój
zaburzeń odżywiania? 34
Czy chłopcom i mężczyznom nie grożą zaburzenia
odżywiania? . 36
Czy przypadków zaburzeń odżywiania jest coraz
więcej? . 37
Główny punkt: częstotliwość występowania zaburzeń
odżywiania 38
Rozdział 3. Jak rozpoznać
zaburzenie odżywiania u siebie lub bliskiej osoby?
41
Kiedy należy zgłosić się na
badanie?
42
Kto stawia diagnozę zaburzenia
odżywiania?
46
Jak wygląda proces ewaluacji? Czy istnieją testy mogące
potwierdzić zaburzenie
odżywiania?
47
Jakie choroby mogą być podobne do zaburzeń
odżywiania? 48
Jakie inne choroby mogą współwystępować z zaburzeniami
odżywiania?
. 50
Główny punkt: identyfikacja
problemu
51
Rozdział 4. Jakie
sąbprzyczyny powstawania zaburzeń odżywiania?
53
Co mają z tym wspólnego
geny?
. 53
Czyja to
wina?
. 55
Czy można zapobiegać zaburzeniom
odżywiania?
55
Jakie sąbczynnik i ryzyka powstania zaburzeń
odżywiania?
57
Czy przyczyną jest
odchudzanie?
. 57
Czy przyczyną są uwarunkowania
rodzinne?
58
Czy przyczyną
sąbmedia?
. 59
Czy przyczyną
sąbrówieśnicy?
. 60
Główny punkt:
przyczyny
61
Rozdział 5. Co może
pogorszyć, a co polepszyć stan w zaburzeniu odżywiania?
63
Czy ćwiczenia fizyczne
sąbdobre?
. 64
Czy stan może się poprawić mimo nieskorzystania z profesjonalnej
pomocy?
. 66
Może warto skorzystać z liposukcji lub innego zabiegu chirurgii
plastycznej, by zmienić
wygląd?
69
Jak korzystanie z mediów społecznościowych wpływa na objawy
zaburzeń
odżywiania?
. 70
Główny punkt: co poprawia, a co pogarsza
stan?
72
Rozdział 6. Czy
zaburzenia odżywiania pokrywają się z innymi zaburzeniami psychicznymi?
. 75
Jakie inne problemy psychiczne pojawiają się u osób z
zaburzeniami
odżywiania?
. 76
Jak współistniejący problem psychiczny wpływa na leczenie
zaburzenia
odżywiania?
82
Główny punkt: współistniejące zaburzenia
psychiczne
. 84
Rozdział 7. Czy dzieci
chorują na zaburzenia odżywiania?
. 87
Co to jest zaburzenie karmienia u
dzieci?
88
Co to jest
ARFID?
89
Jakie rodzaje zachowań związanych z jedzeniem mogą kreować problemy u
dzieci?
93
Czy anoreksja, która pojawia się na wczesnym etapie życia,
różni się czymkolwiek od klasycznej
anoreksji?
94
Główny punkt:
dzieci
. 95
Rozdział 8. Czy otyłość
to zaburzenie odżywiania?
. 97
Jak zmierzyć
otyłość?
98
Czy istnieje jakiś związek między otyłością a zaburzeniami
odżywiania?
. 99
Czy napadowe objadanie się jest przyczyną
otyłości?
100
Główny punkt:
otyłość
100
CZĘŚĆ II. PODJĘCIE
DZIAŁAŃ. TERAPIA I WYZDROWIENIE
101
Rozdział 9. Gdzie się
leczy zaburzenia odżywiania?
. 103
Czym różni się leczenie w szpitalu od leczenia w
ośrodku? . 108
Co robi pacjent podczas leczenia zaburzenia odżywiania w szpitalu lub
ośrodku
terapeutycznym?
. 110
Na czym polega leczenie
przymusowe?
111
Na czym polega intensywne leczenie w warunkach
ambulatoryjnych? . 113
Jaka jest różnica między IOA a programem leczenia częściowo
w warunkach
szpitalnych?
114
Jakie sąbopcje leczenia
ambulatoryjnego?
. 115
Co rozumie się pod pojęciem „terapia oparta na dowodach
naukowych”?
116
Czym różnią się od siebie poszczególne opcje
leczenia?
117
Na ile skuteczne sąbposzczególne opcje
leczenia?
. 120
Co robić, gdy terapia nie
działa?
. 120
Czy wszyscy pacjenci potrzebują każdego z poziomów
opieki? 121
Ile kosztuje
leczenie?
122
A jeśli ktoś nie ma ubezpieczenia, żeby opłacić
leczenie? .
123
Główny punkt: formy
terapii
124
Rozdział 10. Kto
prowadzi leczenie zaburzeń odżywiania?
. 125
Kto jest kim w zespole leczącym zaburzenia
odżywiania?
125
Czym różni się psychiatra od
psychoterapeuty?
132
Kto świadczy usługi psychoterapii w przypadku zaburzeń
odżywiania? 133
Główny punkt: osoby prowadzące
terapię
134
Rozdział 11. Jakie leki
pomagają?
135
Jakie leki sąbstosowane w leczeniu zaburzeń
odżywiania?
135
Jak działają leki stosowane w leczeniu zaburzeń
odżywiania? . 142
Czy te leki powodują wzrost
wagi?
. 142
Czy te leki niszczą
mózg?
. 143
Ile trzeba czekać, żeby leki zadziałały na zaburzenie odżywiania, i jak
długo trzeba je
zażywać?
. 143
Jakie leki stosuje się w leczeniu
anoreksji?
145
Jakie leki stosuje się w leczeniu
bulimii?
. 146
Co to znaczy, że lek jest zatwierdzony przez
FDA?
. 147
Jakie leki stosuje się w leczeniu zaburzenia z napadami objadania
się? . 148
Główny punkt:
leki
. 149
Rozdział 12. Jakie
rodzaje psychoterapii sąbnajskuteczniejsze w leczeniu zaburzeń
odżywiania?
. 151
Na czym polega terapia
poznawczo-behawioralna?
. 152
Na czym polega terapia ekspozycji i czy można nią leczyć
zaburzenia
odżywiania?
155
Na czym polega terapia
prorodzinna?
. 159
Na czym polega terapia
interpersonalna?
. 161
Na czym polega dialektyczna terapia
behawioralna?
164
Jak długo trwa
psychoterapia?
. 168
Jak długo utrzymują się pozytywne efekty
psychoterapii?
169
Co jest lepsze: leki, psychoterapia, czy oba sposoby stosowane
łącznie? 170
Główny punkt:
psychoterapia
. 172
Rozdział 13. Czy inne
strategie też się przydają?
. 173
Czym jest doradztwo
żywieniowe?
. 173
Jakie poradniki samopomocowe mogą się
przydać?
. 176
Czy elektroniczne źródła pomocy psychicznej, takie jak
aplikacje
na telefon,
sąbprzydatne?
. 179
Czy warto korzystać z innych osobistych urządzeń
elektronicznych? 185
Główny punkt: inne strategie
terapeutyczne
186
Rozdział 14. Na czym
polega wyzdrowienie?
189
Na ile istotna jest masa
ciała?
. 189
Czym się różni wyzdrowienie całkowitego od
częściowego? 190
Jak wygląda schemat żywienia po
wyzdrowieniu?
192
Dlaczego różnorodność nadaje życiu
smak?
. 194
Czego trzeba, żeby przyzwyczaić się do „nowych
norm” dotyczących wyglądu
ciała?
. 195
Jak radzić sobie z postawami i komentarzami innych
osób? . 196
Jak wspierająca drużyna może pomóc w wychodzeniu z
zaburzenia
odżywiania?
. 198
Główny punkt:
wyzdrowienie
. 202
Rozdział 15. Czy
zaburzeniom odżywiania można zapobiegać?
203
Jakie sąbrodzaje
prewencji?
. 203
Czy powszechna profilaktyka zaburzeń odżywiania jest
możliwa? 205
Czy profilaktyka drugiego stopnia jest przydatna w przypadku zaburzeń
odżywiania?
. 206
Co z profilaktyką trzeciego
stopnia?
207
Główny punkt:
profilaktyka
207
CZĘŚĆ III. BADANIA
NA TEMAT ZABURZEŃ ODŻYWIANIA. GORĄCE
TEMATY
209
Rozdział 16. Olanzapina.
Nowy lek na anoreksję
211
Czym jest nowy lek –
olanzapina?
212
Na czym polegało nasze badanie i jakie przyniosło
rezultaty? . 212
Dlaczego lek miałby pomagać w walce z
anoreksją?
214
Dlaczego wybrano olanzapinę jako lek wart przetestowania u
osób z
anoreksją?
. 214
Na czym polega randomizowane badanie kliniczne i czy właśnie
takie zostało przeprowadzone w przypadku
olanzapiny?
. 215
Czy badanie wykazało, że olanzapina
pomaga?
216
Dlaczego objawy psychiczne nie zmieniły się pod wpływem
olanzapiny?
. 217
Jaka jest właściwa dawka olanzapiny przepisywanej w przypadku
anoreksji?
218
Czy olanzapina wywoływała skutki
uboczne?
. 218
Kto powinien przyjmować
olanzapinę?
219
Czy olanzapina to terapia pierwszego wyboru w przypadku
anoreksji? 220
Czy inne podobne do olanzapiny leki także sprawdzają się w przypadku
anoreksji?
220
Czy olanzapinę można stosować u dzieci i młodzieży z
anoreksją? . 221
Czy nie ma ograniczeń czasowych stosowania olanzapiny przez osoby z
anoreksją?
. 221
Główny punkt: nowy
lek
. 222
Rozdział 17. Neuronauka
poznawcza. Nowa wiedza o tym, jak działa mózg w zaburzeniach
odżywiania
223
Jakie rodzaje aktywności mózgu sąbanalizowane w kontekście
zaburzeń
odżywiania?
. 224
W jaki sposób neuronauka poznawcza może się przydać w
leczeniu zaburzeń
odżywiania?
. 230
W jaki sposób nasze odkrycia mogą pomóc w
opracowaniu nowych
interwencji
. 233
Czy można podać inne
przykłady?
234
Główny punkt: neuronauka
poznawcza
235
Rozdział 18. Genetyka.
Rozwój wiedzy na temat genów
. 237
Czym
sąbgeny?
. 237
Za co odpowiedzialne sąbnasze
geny?
. 238
Jak bada się
geny?
238
Jak SNP pomaga znaleźć geny stwarzające
problemy?
. 239
Co wiadomo o genach w kontekście zaburzeń psychicznych,
w tym zaburzeń
odżywiania?
240
Główny punkt:
genetyka
. 241
Źródła
. 243
Książki
243
Inne
materiały
. 244
Gorące kwestie badawcze: artykuły
naukowe
. 245
Organizacje
. 246
Przydatne źródła w języku
polskim
249
Indeks
rzeczowy
. 253
O
Autorach
259
274 strony, Format:
14.8x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|