|
AMBIENT KULTURY SŁUCHANIA I POSŁUGIWANIA SIĘ DŹWIĘKIEM
KĘDZIORA P. wydawnictwo: PWN, 2024, wydanie Icena netto: 112.10 Twoja cena 106,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ambient
Kultury słuchania i posługiwania się dźwiękiem
Książka podejmuje zagadnienie
muzyki ambient jako gatunku muzycznego oraz kategorii opisowej
współczesnej kultury muzycznej. Stanowi syntezę perspektyw
poznawczych, możliwych do wykorzystania przy analizie ambientu oraz
historyczny przegląd praktyk artystycznych związanych z ambientem, oraz
szeroko pojętą muzyką tła.
1. Wprowadzenie
9
1.1. Cele i przedmiot
pracy
9
1.2. Rama teoretyczna: muzyka-kultura i
ekomuzykologia
14
1.2.1.
Muzyka-kultura
. 16
1.2.2.
Ekomuzykologia
26
1.3. Problem przedmiotu: wyzwania
definicyjne
. 28
1.3.1. Między muzyką a
słuchaniem
33
1.3.2. Ambient jako gatunek oraz kategoria
opisowa
. 46
1.3.3. Słuchanie
środowiskowe
57
1.3.4. Ujęcia przedmiotu w polskiej refleksji
teoretycznej
. 59
1.4. Podsumowanie: ambient a antropologiczny problem
słuchania 65
Część I – Kontekstualizacje
ambientu
2. Perspektywy
poznawcze: możliwe interpretacje ambientu
69
2.1.
Wprowadzenie
. 69
2.2. Dwie dawne tradycje myślenia o muzyce – dwie tradycje
myślenia o słuchaniu. Perspektywy wciąż
aktualne?
71
2.2.1. Słuchanie jako forma
teoretyzowania
. 71
2.2.2. Johannes Tinctoris i „efekty”
muzyki
. 74
2.2.3. Kontynuacje w późniejszych teoriach
muzyki
77
2.3. Perspektywa nauk o muzyce: muzyka i
kultura
84
2.3.1. Perspektywa
muzykologiczna
85
2.3.2. Perspektywa krytyczna nowej
muzykologii
97
2.3.3. Perspektywa
socjologiczna
108
2.3.4. Perspektywa
antropologiczna
114
2.4. Perspektywa nauk o dźwięku: natura i
dźwięk
. 123
2.4.1. Perspektywa psychologii słuchania i
neuroestetyki
124
2.4.2. Perspektywa cybernetyki i socjodynamiki
muzyki
136
2.4.3. Perspektywa sound
studies
141
2.4.4. Perspektywa
medioznawcza
. 152
3. Warunki ambientu:
słuchanie
169
3.1.
Wprowadzenie
. 169
3.2. Słuchanie a doświadczenie
akuzmatyczne
170
3.3. Słuchanie strukturalne a słuchanie
regresywne
176
3.4. Słuchanie a soundscape
studies
182
3.5. Słuchanie
repetytywne
191
3.6. Słuchanie a
musicking
. 203
3.7. Słuchanie niewinne i quasi-słyszenie w filozofii
muzyki
212
3.8. Słuchające
ciało
229
3.9. Habitus muzyczny a wzorzec
słuchania
. 239
4.
Wnioski
254
Część II – Interpretacje
ambientu
5. Ambient i jego
historie
. 263
5.1.
Wprowadzenie
. 263
5.2. Artystyczna muzyka tła, muzyka użytkowa, muzyka
funkcjonalna . 265
5.2.1. Musique d’ameublement – Erik
Satie
267
5.2.2. Gebrauchsmusik – Heinrich Besseler i Paul
Hindemith
276
5.2.3. John Cage i
Muzak-Plus
290
5.3. Muzyka tła na pograniczu sztuki, muzyki popularnej i przemysłu
muzyki 301
5.3.1. Minimalizm i New
Age
. 302
5.3.2. Space
Music
307
5.3.3. Kankyō Ongaku – japoński
ambient
. 313
5.3.4. Muzak, Easy-listening, Elevator Music – komercyjna
muzyka tła 321
5.4. Podsumowanie – funkcja, przestrzeń, emancypacja,
kontrola .
339
6.
Zakończenie
344
7.
Appendix
. 365
8.
Bibliografia
. 371
O
Autorze
. 388
388 stron, Format:
15.0x21.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|