|
DYDAKTYKA I JEJ PARADYGMATY RÓŻNORODNE ŚWIATY SZKOŁY
KLUS-STAŃSKA D. RED. wydawnictwo: PWN, 2024, wydanie Icena netto: 99.50 Twoja cena 94,53 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dydaktyka i jej paradygmaty
Różnorodne światy szkoły
Dydaktyka i jej
paradygmaty - ocenianie szkolne to rozwinięcie i
uszczegółowienie sposobu myślenia o dydaktyce
ogólnej jako dyscyplinie naukowej, który został
zaproponowany w książce Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce
(PWN 2018).
Dorota Klus-Stańska
utworzyła w niej rodzaj mapy współistniejących
paradygmatów dydaktycznych, których założenia
prowadzą do odmiennego pojmowania procesów uczenia się i
nauczania, a w konsekwencji także innych powiązanych z nimi zjawisk i
fenomenów edukacyjnych. Wskazane przez nią trzy wewnętrznie
zróżnicowane paradygmaty: obiektywistyczny,
interpretatywno-konstruktywistyczny oraz transformatywny, stały się
kanwą, na której autorki rozdziałów proponowanej
obecnie książki podjęły próbę rozpoznania „na
nowo” założeń rządzących ustaleniami i badaniami
dydaktycznymi w określonych obszarach, rozwijając też kluczowe
zagadnienia słabiej eksponowane lub pomijane przez dominującą w Polsce
dydaktykę akademicką. Otwarcie debaty nad takimi związanymi z
kształceniem kwestiami jak między innymi: wiedza ucznia, komunikacja,
czas, przestrzeń itd. przy jednoczesnej zwielokrotnionej
paradygmatycznie analizie wątków znanych, ale powszechnie
prezentowanych jednostronnie, poszerza refleksję nad uczeniem się i
nauczaniem, dając możliwość nowego ich rozumienia.
Książka kierowana jest zarówno do studentów
pedagogiki i wszystkich kierunków nauczycielskich, jak i do
kadry uniwersyteckiej zajmującej się naukowo zagadnieniami kształcenia.
Utworzenie
mapy paradygmatów może służyć nie tylko rozpoznaniu tych,
które nie są nam znane, ale przede wszystkim umożliwia
rekonstrukcję własnych założeń i dotarcie do tych przyjmowanych
nieświadomie i bezrefleksyjnie. Otwiera to krytyczną świadomość wobec
swojej dotychczas przyjmowanej „odruchowej”
interpretacji świata edukacji, ale też stwarza możliwość dokonania
wyboru i ewentualnej zmiany. Osadzenie dydaktyki w perspektywie
paradygmatycznej pozwala nie tylko zauważyć radykalnie odmienne
wyjaśnienia i koncepcje, ale przede wszystkim daje wgląd w rządzące
nami z ukrycia założenia, które nieuchronnie kształtują
myślenie o uczeniu się w warunkach instytucjonalnych, definiują sposoby
ich badawczego poznawania, a także zamykają możliwości dostrzeżenia
zjawisk i problemów, które nie mieszczą się w
schemacie obowiązującego paradygmatu.
Z tekstu
Przyznam,
że na ciąg dalszy książki Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o
praktyce, autorstwa Doroty Klus-Stańskiej czekałem od 2018 roku, czyli
od momentu jej opublikowania, a dokładniej od zapoznania się z jej
zawartością. (…) Otrzymujemy dzieło, którego
znaczenia dla polskiej (a myślę, że nie tylko) dydaktyki przecenić nie
sposób.
prof. dr hab. Roman
Leppert,
420 stron, Format:
16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|