|
PRZECIW SZCZʦCIU
FLANAGAN O. LEDOUX J.E. BINGLE B. HAYBRON D.M. MESQUITA B. MOODY-ADAMS M. REN S. SUN A. WILSON Y.Y. wydawnictwo: PWN, 2024, wydanie Icena netto: 86.90 Twoja cena 82,56 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Przeciw szczê¶ciu
„Agenda
szczê¶cia” to pogl±d, zgodnie z którym szczê¶cie
jest najwy¿szym dobrem, mo¿na je zmierzyæ, a polityka publiczna powinna
promowaæ szczê¶liwe ¿ycie. Przeciw szczê¶ciu to wnikliwa i mocna
krytyka tego programu, ujawniaj±ca wady takiej koncepcji szczê¶cia i
opowiadaj±ca siê za skupieniem siê na równo¶ci i
sprawiedliwo¶ci.
Napisana przez
interdyscyplinarny zespó³ autorów, ta ksi±¿ka
dostarcza zarówno teoretycznej, jak i empirycznej analizy
ograniczeñ agendy szczê¶cia. Autorzy podkre¶laj±, ¿e ruch ten opiera
siê na zachodniocentrycznej podstawie filozoficznej i próbie
demograficznej. Pokazuj±, ¿e szczê¶cie definiowane jako subiektywna
satysfakcja lub do¶wiadczanie pozytywnych emocji ma niewiele
wspólnego z bogatszymi i bardziej zniuansowanymi koncepcjami
dobrego ¿ycia, które mo¿na znale¼æ w wielu tradycjach
¶wiata. Kultury i subkultury ró¿ni± siê pod wzglêdem tego,
jak du¿± warto¶æ przypisuj± satysfakcji z ¿ycia lub poczuciu szczê¶cia.
Co wiêcej, idee promowane przez agendê szczê¶cia mog± konkurowaæ z
prawami, sprawiedliwo¶ci±, zrównowa¿onym rozwojem i
równo¶ci± — a nawet ukrywaæ niesprawiedliwo¶æ
rasow± i p³ciow±.
Autorzy
Przeciw szczê¶ciu twierdz±, ¿e lepsz± propozycj± jest integracja
miêdzykulturowej my¶li filozoficznej, etycznej i politycznej z
krytyczn± nauk± spo³eczn±. Ostatecznie szczê¶cie powinno byæ celem
drugorzêdnym — wartym d±¿enia tylko wtedy, gdy jest
uzale¿nione od wymogów sprawiedliwo¶ci.
Oferujemy
nasz± wiedzê dotycz±c± tego, jak nale¿a³oby – i jak nie
nale¿y – my¶leæ o naturze szczê¶cia, jak mo¿na je mierzyæ,
jak siê go mierzyæ nie powinno, a wreszcie wiedzê dotycz±c± tego, jak i
kiedy mo¿na takie informacje wykorzystaæ do celów polityki
spo³ecznej.
Z tekstu
Ksi±¿ka
ta jest rezultatem naszej subiektywnej oceny „agendy
szczê¶cia”, pewnej szczególnej wersji filozofii
szczê¶cia oraz nauki o szczê¶ciu, w ramach których
ostatecznym celem polityki jest sprawienie, by jak najwiêksza liczba
ludzi mia³a poczucie, ¿e osi±gnê³a szczê¶cie w ¿yciu, czy te¿
– a s± to dwie ró¿ne rzeczy –
sprawienie, by ³±czna suma szczê¶cia osi±gniêtego przez ludzi by³a jak
najwiêksza. Mamy nadziejê, ¿e niniejsza ksi±¿ka mo¿e pos³u¿yæ jako
wiarygodne wprowadzenie w najnowsze trendy my¶lowe w zakresie
problematyki szczê¶cia. Liczymy te¿, ¿e uda nam siê sk³oniæ
zarówno zwolenników, jak i krytyków
agendy szczê¶cia do gruntowniejszego przemy¶lenia szczê¶cia jako
politycznego celu. Agendê szczê¶cia cechuje konceptualna
niespójno¶æ i retoryczna przesada. Jednym z naszych
celów jest przystopowanie tej¿e agendy oraz
przywrócenie szczê¶ciu nale¿nego mu miejsca w hierarchii
dóbr – jako jednego z dóbr
w¶ród wielu innych. Kolejnym naszym celem jest
przedstawienie argumentów na rzecz s³uszno¶ci takich
strategii propagowania szczê¶cia, które podlegaj±
ograniczeniom wynikaj±cym z poszanowania ludzkiej godno¶ci,
równo¶ci, powszechnych praw [cz³owieka],
zrównowa¿onego rozwoju oraz wymogów
sprawiedliwo¶ci.
Z tekstu
„Przeciw
szczê¶ciu” – w tym wypadku oznacza, przeciwko
szczê¶ciu rozumianemu powierzchownie, sprowadzanemu do przyjemnego i
bezproblemowego ¿ycia. A na poziomie g³êbszym – przeciwko
uto¿samianiu szczê¶cia z jedn± przyjmowan± w ramach okre¶lonej
perspektywy kulturowej koncepcj± warto¶ciowego ¿ycia. Tymczasem, jak
przekonuj± kolejne rozdzia³y, koncepcji szczê¶cia jest wiele, s± silnie
zakorzenione w tradycji, w filozofii i religii, które mia³y
przemo¿ny wp³yw na rozwój kultury, na etos spo³eczeñstw,
nacji i grup spo³ecznych. Ukazanie wielokulturowo¶ci s³u¿y poszerzeniu
perspektywy poznawczej decydentów i zwyczajnych ludzi,
którzy mog± i powinni wiedzieæ, ¿e na ich s³usznych sk±din±d
preferencjach i pragnieniach szczê¶cia okre¶lonego rodzaju ¶wiat siê
nie koñczy. I je¶li nawet metafora globalnej wioski nie przetrwa³a
próby czasu, to z pewno¶ci± mieszanie siê kultur postawi³o
przed ludzko¶ci± nowe wyzwanie: otwarto¶ci na ró¿norodno¶æ w
zakresie pojmowania ¿ycia godziwego, sensownego i warto¶ciowego
– czyli szczê¶cia. Ksi±¿ka po¶wiêcona jest
mo¿liwo¶ciom i ograniczeniom aplikacji koncepcji szczê¶cia w polityce
spo³ecznej, w skrócie mówi±c −
dylematowi sensowno¶ci tego rodzaju projektów. Z uwagi na
wielu autorów i komentatorów, którzy
niekoniecznie siê ze sob± zgadzaj±, stanowi prawdziwie polifoniczne
dzie³o skupione wokó³ tematyki szczê¶cia. Ksi±¿ka Przeciw
szczê¶ciu obala szereg mitów i dezawuuje wiele uproszczeñ w
naszym pojmowaniu szczê¶cia, kulturowych porównañ w tym
zakresie, pomiaru poziomu szczê¶cia, etc. Tym samym uczy rozs±dnego i
krytycznego podej¶cia podczas studiowania rozmaitych popularnych,
publicystycznych i naukowych (sic!) publikacji na temat szczê¶cia oraz
na przyk³ad miêdzynarodowych porównañ w tym zakresie.
prof. dr. hab. Piotr
K. Ole¶,
338 stron, Format:
14.8x21.0cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy poczt± e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|