wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   1 egz. / 86.90 82,56   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki
English version
Ksi±¿ki:

polskie
podzia³ tematyczny
 
anglojêzyczne
podzia³ tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowo¶ciach z wybranego tematu
 
Informacje:

o ksiêgarni

koszty wysy³ki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytu³u?
Pomo¿emy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


mo¿esz te¿ zadzwoniæ
+48 512 994 090

PRZECIW SZCZʦCIU


FLANAGAN O. LEDOUX J.E. BINGLE B. HAYBRON D.M. MESQUITA B. MOODY-ADAMS M. REN S. SUN A. WILSON Y.Y.

wydawnictwo: PWN, 2024, wydanie I

cena netto: 86.90 Twoja cena  82,56 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Przeciw szczê¶ciu


„Agenda szczê¶cia” to pogl±d, zgodnie z którym szczê¶cie jest najwy¿szym dobrem, mo¿na je zmierzyæ, a polityka publiczna powinna promowaæ szczê¶liwe ¿ycie. Przeciw szczê¶ciu to wnikliwa i mocna krytyka tego programu, ujawniaj±ca wady takiej koncepcji szczê¶cia i opowiadaj±ca siê za skupieniem siê na równo¶ci i sprawiedliwo¶ci.

Napisana przez interdyscyplinarny zespó³ autorów, ta ksi±¿ka dostarcza zarówno teoretycznej, jak i empirycznej analizy ograniczeñ agendy szczê¶cia. Autorzy podkre¶laj±, ¿e ruch ten opiera siê na zachodniocentrycznej podstawie filozoficznej i próbie demograficznej. Pokazuj±, ¿e szczê¶cie definiowane jako subiektywna satysfakcja lub do¶wiadczanie pozytywnych emocji ma niewiele wspólnego z bogatszymi i bardziej zniuansowanymi koncepcjami dobrego ¿ycia, które mo¿na znale¼æ w wielu tradycjach ¶wiata. Kultury i subkultury ró¿ni± siê pod wzglêdem tego, jak du¿± warto¶æ przypisuj± satysfakcji z ¿ycia lub poczuciu szczê¶cia. Co wiêcej, idee promowane przez agendê szczê¶cia mog± konkurowaæ z prawami, sprawiedliwo¶ci±, zrównowa¿onym rozwojem i równo¶ci± — a nawet ukrywaæ niesprawiedliwo¶æ rasow± i p³ciow±.

Autorzy Przeciw szczê¶ciu twierdz±, ¿e lepsz± propozycj± jest integracja miêdzykulturowej my¶li filozoficznej, etycznej i politycznej z krytyczn± nauk± spo³eczn±. Ostatecznie szczê¶cie powinno byæ celem drugorzêdnym — wartym d±¿enia tylko wtedy, gdy jest uzale¿nione od wymogów sprawiedliwo¶ci.

Oferujemy nasz± wiedzê dotycz±c± tego, jak nale¿a³oby – i jak nie nale¿y – my¶leæ o naturze szczê¶cia, jak mo¿na je mierzyæ, jak siê go mierzyæ nie powinno, a wreszcie wiedzê dotycz±c± tego, jak i kiedy mo¿na takie informacje wykorzystaæ do celów polityki spo³ecznej.

Z tekstu

Ksi±¿ka ta jest rezultatem naszej subiektywnej oceny „agendy szczê¶cia”, pewnej szczególnej wersji filozofii szczê¶cia oraz nauki o szczê¶ciu, w ramach których ostatecznym celem polityki jest sprawienie, by jak najwiêksza liczba ludzi mia³a poczucie, ¿e osi±gnê³a szczê¶cie w ¿yciu, czy te¿ – a s± to dwie ró¿ne rzeczy – sprawienie, by ³±czna suma szczê¶cia osi±gniêtego przez ludzi by³a jak najwiêksza. Mamy nadziejê, ¿e niniejsza ksi±¿ka mo¿e pos³u¿yæ jako wiarygodne wprowadzenie w najnowsze trendy my¶lowe w zakresie problematyki szczê¶cia. Liczymy te¿, ¿e uda nam siê sk³oniæ zarówno zwolenników, jak i krytyków agendy szczê¶cia do gruntowniejszego przemy¶lenia szczê¶cia jako politycznego celu. Agendê szczê¶cia cechuje konceptualna niespójno¶æ i retoryczna przesada. Jednym z naszych celów jest przystopowanie tej¿e agendy oraz przywrócenie szczê¶ciu nale¿nego mu miejsca w hierarchii dóbr – jako jednego z dóbr w¶ród wielu innych. Kolejnym naszym celem jest przedstawienie argumentów na rzecz s³uszno¶ci takich strategii propagowania szczê¶cia, które podlegaj± ograniczeniom wynikaj±cym z poszanowania ludzkiej godno¶ci, równo¶ci, powszechnych praw [cz³owieka], zrównowa¿onego rozwoju oraz wymogów sprawiedliwo¶ci.

Z tekstu

„Przeciw szczê¶ciu” – w tym wypadku oznacza, przeciwko szczê¶ciu rozumianemu powierzchownie, sprowadzanemu do przyjemnego i bezproblemowego ¿ycia. A na poziomie g³êbszym – przeciwko uto¿samianiu szczê¶cia z jedn± przyjmowan± w ramach okre¶lonej perspektywy kulturowej koncepcj± warto¶ciowego ¿ycia. Tymczasem, jak przekonuj± kolejne rozdzia³y, koncepcji szczê¶cia jest wiele, s± silnie zakorzenione w tradycji, w filozofii i religii, które mia³y przemo¿ny wp³yw na rozwój kultury, na etos spo³eczeñstw, nacji i grup spo³ecznych. Ukazanie wielokulturowo¶ci s³u¿y poszerzeniu perspektywy poznawczej decydentów i zwyczajnych ludzi, którzy mog± i powinni wiedzieæ, ¿e na ich s³usznych sk±din±d preferencjach i pragnieniach szczê¶cia okre¶lonego rodzaju ¶wiat siê nie koñczy. I je¶li nawet metafora globalnej wioski nie przetrwa³a próby czasu, to z pewno¶ci± mieszanie siê kultur postawi³o przed ludzko¶ci± nowe wyzwanie: otwarto¶ci na ró¿norodno¶æ w zakresie pojmowania ¿ycia godziwego, sensownego i warto¶ciowego – czyli szczê¶cia.  Ksi±¿ka po¶wiêcona jest mo¿liwo¶ciom i ograniczeniom aplikacji koncepcji szczê¶cia w polityce spo³ecznej, w skrócie mówi±c − dylematowi sensowno¶ci tego rodzaju projektów. Z uwagi na wielu autorów i komentatorów, którzy niekoniecznie siê ze sob± zgadzaj±, stanowi prawdziwie polifoniczne dzie³o skupione wokó³ tematyki szczê¶cia. Ksi±¿ka Przeciw szczê¶ciu obala szereg mitów i dezawuuje wiele uproszczeñ w naszym pojmowaniu szczê¶cia, kulturowych porównañ w tym zakresie, pomiaru poziomu szczê¶cia, etc. Tym samym uczy rozs±dnego i krytycznego podej¶cia podczas studiowania rozmaitych popularnych, publicystycznych i naukowych (sic!) publikacji na temat szczê¶cia oraz na przyk³ad miêdzynarodowych porównañ w tym zakresie.

prof. dr. hab. Piotr K. Ole¶,

338 stron, Format: 14.8x21.0cm, oprawa miêkka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy poczt± e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022