| 
  
 SEPARACJA LĘK I ZŁOŚĆ
 BOWLBY J.   wydawnictwo: PWN, 2024, wydanie Icena netto: 124.70  Twoja cena  118,47 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Separacja 
Lęk i złość
 W pierwszym tomie
klasycznej trylogii Attachment and Loss (Przywiązanie i strata) John
Bowlby omówił teorię przywiązania i wyjaśnił, w jaki
sposób więzi emocjonalne wytworzone na początku życia
człowieka stają się podstawą budowania relacji na jego dalszych etapach. 
 
Drugi tom trylogii
dotyczy problemów związanych z lękiem separacyjnym
– dystresu występującego podczas separacji i często
pojawiającego się w jej następstwie lęku. Bowlby omawia powiązane z
lękiem zjawiska, w szczególności różne formy
zachowań uznawanych za wskaźniki strachu oraz właściwości sytuacji,
które powszechnie wywołują strach. Podejmuje także kwestię
różnic w indywidualnej podatności na strach i lękowego
przywiązania. 
 
W przygotowaniu znajduje się Tom III, Strata, dotyczący
problemów związanych z żalem i żałobą oraz
procesów obronnych, które mogą być uruchamiane
przez lęk i stratę. 
 
Gdyby
nie istniało tak wiele błędnych przekonań na temat norm zachowania,
jakich należy oczekiwać od małych dzieci, gdy pozostawia się je, nawet
na krótko, w obcym miejscu z obcymi ludźmi, nie trzeba by
było tak wyczerpująco przedstawiać tych danych. A jednak błędne
przekonania nie ustępują, szczególnie wśród
osób zajmujących się zawodowo wychowaniem dzieci. Raz po raz
sugeruje się, że zdrowe, normalne dziecko nie powinno robić
zamieszania, gdy matka wyjeżdża, a jeśli to robi, jest to oznaką, że
matka je rozpieszcza lub że cierpi ono na jakiś patologiczny lęk.
Nadzieja w tym, że reakcje takie zostaną ujrzane w nowym i bardziej
realistycznym świetle, dzięki zrozumieniu naturalnego przebiegu rozwoju
oraz funkcji zachowań przywiązaniowych. 
 
Otóż,
gdy tylko małe dziecko, które miało wcześniej sposobność
wykształcić przywiązanie do figury matki, zostaje z nią wbrew swej woli
rozdzielone, przejawia ono dystres; jeśli dodatkowo znajduje się w
nieznanym otoczeniu i pod opieką zmieniających się obcych ludzi, jego
dystres prawdopodobnie będzie silniejszy. Zachowanie dziecka układa się
w typową sekwencję. Najpierw dziecko energicznie protestuje i
próbuje wszelkimi dostępnymi sposobami odzyskać matkę.
Później zdaje się rozpaczać, że nie uda mu się jej odzyskać,
ale mimo to pozostaje skoncentrowane na niej i czujnie wypatruje jej
powrotu. W końcu wydaje się, że traci zainteresowanie matką i zaczyna
się od niej emocjonalnie odłączać. Jednak, o ile okres separacji nie
trwa zbyt długo, dziecko nie pozostaje w stanie odłączenia w
nieskończoność. Prędzej czy później, po ponownym spotkaniu z
matką jego przywiązanie do niej na nowo odżywa. Odtąd dziecko przez
kilka dni lub tygodni, a czasami znacznie dłużej, nalega na przebywanie
w pobliżu matki. Ponadto, gdy tylko podejrzewa, że znowu ją straci,
przejawia silny lęk. 
 
Kiedy
zająłem się badaniem problemów teoretycznych wynikających z
tych obserwacji, stało się jasne, że pierwszym krokiem musi być
wyraźniejsze zrozumienie więzi łączącej dziecko z matką. Potem
stopniowo przekonywałem się, że każda z trzech głównych faz
reakcji małego dziecka na separację jest związana z takim lub innym
centralnym zagadnieniem teorii psychoanalitycznej. I tak, faza
protestu, jak się okazuje, porusza problem lęku separacyjnego; rozpacz
– żalu i żałoby; odłączenie – obrony. Zgodnie z
wysuniętą wówczas tezą, te trzy rodzaje reakcji –
lęk separacyjny, żal i żałoba oraz obrona – to fazy pewnego
jednolitego procesu i tylko wówczas, gdy tak się je
traktuje, możliwe jest uchwycenie ich prawdziwego znaczenia. 
 
Uznaje
się, że dla zdrowia psychicznego zasadnicze znaczenie ma to, aby
niemowlę i małe dziecko doświadczało ciepłej, intymnej i ciągłej
relacji z matką (lub stałą osobą zastępującą matkę), w
której oboje znajdują zadowolenie i radość. Utrata figury
matki, sama w sobie lub w połączeniu z innymi zmiennymi, czekającymi
jeszcze na dokładne rozpoznanie, jest w stanie wygenerować reakcje i
procesy budzące najwyższe zainteresowanie z punktu widzenia
psychopatologii. Nasze przekonanie wynikało stąd, że zaobserwowane
wtedy reakcje i procesy wydawały się takie same jak te,
które odnajdujemy u osób starszych, wciąż
cierpiących na zaburzenia wywołane przez separację doznaną we wczesnym
okresie życia. Należą do nich z jednej strony, tendencja do stawiania
innym bardzo wysokich wymagań oraz lęk i złość, gdy wymagania te nie są
spełniane, powszechne u osób określanych jako neurotyczne; z
drugiej strony, blokada zdolności do nawiązywania głębokich relacji,
występująca u osób z bezuczuciową i psychopatyczną
osobowością. 
 Przedmowa  
           
       IX 
Podziękowania                        
. XV 
 
CZĘŚĆ I. POCZUCIE
BEZPIECZEŃSTWA, LĘK I DYSTRES 
 
1. Prototypy ludzkiego
smutku                  
. 3 
 Reakcje małych dzieci na separację od
matki             
. 3 
 Okoliczności sprzyjające intensywnym
reakcjom            
6 
 Okoliczności łagodzące intensywność
reakcji             
15 
 Obecność lub nieobecność figury matki jako kluczowa
zmienna       
21 
 
2. Miejsce separacji i
straty w
psychopatologii             
. 25 
 Problem i
perspektywa                    
. 25 
 Lęk separacyjny a inne rodzaje
lęku                
. 30 
 Wyzwanie dla
teorii                     
. 30 
 
3. Zachowanie z matką i
bez matki: ludzie               
33 
 Obserwacje
naturalistyczne                   
33 
 Badania
eksperymentalne                   
. 39 
 Ontogeneza reakcji na
separację                 
. 52 
 
4. Zachowanie z matką i
bez matki: zwierzęta naczelne          
. 57 
 Obserwacje
naturalistyczne                   
57 
 Wczesne badania
eksperymentalne                
60 
 Dalsze badania przeprowadzone przezHinde i
Spencer-Booth       
. 68 
 
CZĘŚĆ II.
LUDZKI STRACH W UJĘCIU ETOLOGICZNYM 
 
5. Podstawowe postulaty
teorii lęku i strachu             
. 77 
 Lęk powiązany ze
strachem                   
77 
 Modele motywacji oraz ich wpływ na
teorię             
. 79 
 Zagadkowa fobia czy naturalny
strach               
83 
 
6. Formy zachowania
znamionujące strach              
. 87 
 Ujęcie
empiryczne                      
87 
 Zachowanie polegające na wycofaniu a zachowanie
przywiązaniowe      90 
 Odczucie bania się i jego warianty: odczucie zaniepokojenia i
odczucie lęku   . 92 
 
7. Sytuacje wzbudzające
strach u ludzi                
97 
 Trudny obszar
badawczy                    
97 
 Sytuacje wzbudzające strach: pierwszy rok
życia           
. 100 
 Sytuacje wzbudzające strach: drugi rok życia i
późniejsze
lata       
. 106 
 Sytuacje
złożone                      
. 118 
 Zachowanie wywołane strachem a rozwój
przywiązania         
120 
 
8. Sytuacje wzbudzające
strach u
zwierząt              
. 125 
 Naturalne sygnały potencjalnego
zagrożenia             
125 
 Zachowanie wywołane strachem u zwierząt
naczelnych         
129 
 Sytuacje
złożone                      
. 135 
 Strach, atak i
eksploracja                   
. 137 
 
9. Naturalne sygnały
niebezpieczeństwa i bezpieczeństwa         
139 
 Przezorny zawsze
ubezpieczony                 
. 139 
 Potencjalne niebezpieczeństwo wynikające z pozostania
samemu      . 144 
 Potencjalne bezpieczeństwo płynące z towarzystwa
osób znajomych 
i znanego
otoczenia                     
. 147 
 Utrzymywanie stabilnego związku ze znajomym otoczeniem jako
forma
homeostazy                        
150 
 
10. Sygnały naturalne,
sygnały kulturowe i ocena zagrożenia         
153 
 Trzy rodzaje
sygnałów                    
. 153 
 Realne zagrożenie: trudności w
ocenie               
155 
 Zagrożenia
„wyimaginowane”                  
158 
 Sygnały kulturowe przyswojone od
innych              
161 
 Nieprzerwana rola sygnałów
naturalnych              
163 
 Zachowanie w obliczu
katastrofy                 
168 
 
11. Racjonalizacja,
błędna atrybucja i
projekcja             
171 
 Trudności w identyfikacji sytuacji wzbudzających
strach         
171 
 Błędna atrybucja i rola
projekcji                 
174 
 Przypadek Schrebera: ponowna
analiza              
. 176 
 
12. Strach przed
separacją                    
. 181 
 Hipotezy dotyczące rozwoju tego
zjawiska             
. 181 
 Potrzeba dwojakiej
terminologii                 
185 
 
CZĘŚĆ III. RÓŻNICE
INDYWIDUALNE W PODATNOŚCI NA STRACH: PRZYWIĄZANIE LĘKOWE 
 
13. Niektóre
zmienne odpowiedzialne za różnice
indywidualne       
. 189 
 Zmienne
konstytucjonalne                   
189 
 Doświadczenia i procesy zmniejszające podatność na
strach       
. 194 
 Doświadczenia i procesy zwiększające podatność na
strach        
198 
 
14. Podatność na strach
a dostępność figur przywiązania          
203 
 Prognozowanie dostępności figury
przywiązania           
. 203 
 Modele operacyjne figur przywiązania i własnego
„ja”          
205 
 Rola doświadczenia w determinowaniu modeli
operacyjnych       
. 209 
 Uwaga dotycząca stosowania terminów
„dojrzały” i
„niedojrzały”      
211 
 
15. Przywiązanie lękowe i
niektóre warunki sprzyjające jego
rozwojowi     
213 
 „Nadmierna zależność” czy przywiązanie
lękowe           
. 213 
 Przywiązanie lękowe dzieci wychowywanych bez stałej figury
matki      217 
 Przywiązanie lękowe po okresie separacji lub codziennej
opieki zastępczej    221 
 Przywiązanie lękowe w następstwie gróźb porzucenia
lub samobójstwa    . 230 
 
16. „Nadmierna
zależność” i teoria rozpieszczania            
. 241 
 Kilka przeciwstawnych
teorii                  
. 241 
 Badania nad „nadmierną zależnością” i jej
podłożem          
244 
 
17. Złość, lęk i
przywiązanie                    
249 
 Złość: reakcja na
separację                   
249 
 Złość: funkcjonalna i
dysfunkcyjna                
. 250 
 Złość, ambiwalencja i
lęk                   
. 257 
 
18. Przywiązanie lękowe a
dziecięce „fobie”              
. 261 
 Fobia, pseudofobia i stan
lękowy                 
261 
 „Fobia szkolna” lub odmowa chodzenia do
szkoły           
. 264 
 Dwa klasyczne przypadki fobii dziecięcej: ponowna
ocena        
. 285 
 Zoofobie u
dzieci                      
. 290 
 
19. Przywiązanie lękowe
a „agorafobia”                
293 
 Symptomatologia i teorie
„agorafobii”               
293 
 Patogenne wzorce interakcji
rodzinnych              
. 300 
 „Agorafobia”, bolesna strata i
depresja               
309 
 Uwaga na temat reakcji na
leczenie                
310 
 
20. Pomijanie, zatajanie
i fałszowanie kontekstu rodzinnego         
313 
 
21. Bezpieczne
przywiązanie a rozwój zdolności  do polegania na
sobie                     
323 
 Rozwój osobowości a doświadczenia
rodzinne            
. 323 
 Badania dotyczące nastolatków i młodych
dorosłych          
. 329 
 Badania z udziałem małych
dzieci                
. 350 
 Poleganie na sobie a poleganie na
innych              
359 
 
22. Ścieżki rozwoju
osobowości                  
. 363 
 Natura indywidualnej zmienności: modele
alternatywne         
363 
Ścieżki rozwojowe a
homeoreza                 
. 366 
Ścieżka indywidualna człowieka: niektóre
uwarunkowania        
369 
 
DODATKI 
 I. Lęk separacyjny: przegląd
literatury                
373 
 II. Psychoanaliza a teoria
ewolucji                 
. 397 
 III. Problemy
terminologiczne                   
403 
Bibliografia                         
. 409 
Indeks
rzeczowy                        
429 
O
Autorze                          
441 
 460 stron, Format:
14.8x21.0cm, oprawa miękka 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |