|
SEPARACJA LĘK I ZŁOŚĆ
BOWLBY J. wydawnictwo: PWN, 2024, wydanie Icena netto: 124.70 Twoja cena 118,47 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Separacja
Lęk i złość
W pierwszym tomie
klasycznej trylogii Attachment and Loss (Przywiązanie i strata) John
Bowlby omówił teorię przywiązania i wyjaśnił, w jaki
sposób więzi emocjonalne wytworzone na początku życia
człowieka stają się podstawą budowania relacji na jego dalszych etapach.
Drugi tom trylogii
dotyczy problemów związanych z lękiem separacyjnym
– dystresu występującego podczas separacji i często
pojawiającego się w jej następstwie lęku. Bowlby omawia powiązane z
lękiem zjawiska, w szczególności różne formy
zachowań uznawanych za wskaźniki strachu oraz właściwości sytuacji,
które powszechnie wywołują strach. Podejmuje także kwestię
różnic w indywidualnej podatności na strach i lękowego
przywiązania.
W przygotowaniu znajduje się Tom III, Strata, dotyczący
problemów związanych z żalem i żałobą oraz
procesów obronnych, które mogą być uruchamiane
przez lęk i stratę.
Gdyby
nie istniało tak wiele błędnych przekonań na temat norm zachowania,
jakich należy oczekiwać od małych dzieci, gdy pozostawia się je, nawet
na krótko, w obcym miejscu z obcymi ludźmi, nie trzeba by
było tak wyczerpująco przedstawiać tych danych. A jednak błędne
przekonania nie ustępują, szczególnie wśród
osób zajmujących się zawodowo wychowaniem dzieci. Raz po raz
sugeruje się, że zdrowe, normalne dziecko nie powinno robić
zamieszania, gdy matka wyjeżdża, a jeśli to robi, jest to oznaką, że
matka je rozpieszcza lub że cierpi ono na jakiś patologiczny lęk.
Nadzieja w tym, że reakcje takie zostaną ujrzane w nowym i bardziej
realistycznym świetle, dzięki zrozumieniu naturalnego przebiegu rozwoju
oraz funkcji zachowań przywiązaniowych.
Otóż,
gdy tylko małe dziecko, które miało wcześniej sposobność
wykształcić przywiązanie do figury matki, zostaje z nią wbrew swej woli
rozdzielone, przejawia ono dystres; jeśli dodatkowo znajduje się w
nieznanym otoczeniu i pod opieką zmieniających się obcych ludzi, jego
dystres prawdopodobnie będzie silniejszy. Zachowanie dziecka układa się
w typową sekwencję. Najpierw dziecko energicznie protestuje i
próbuje wszelkimi dostępnymi sposobami odzyskać matkę.
Później zdaje się rozpaczać, że nie uda mu się jej odzyskać,
ale mimo to pozostaje skoncentrowane na niej i czujnie wypatruje jej
powrotu. W końcu wydaje się, że traci zainteresowanie matką i zaczyna
się od niej emocjonalnie odłączać. Jednak, o ile okres separacji nie
trwa zbyt długo, dziecko nie pozostaje w stanie odłączenia w
nieskończoność. Prędzej czy później, po ponownym spotkaniu z
matką jego przywiązanie do niej na nowo odżywa. Odtąd dziecko przez
kilka dni lub tygodni, a czasami znacznie dłużej, nalega na przebywanie
w pobliżu matki. Ponadto, gdy tylko podejrzewa, że znowu ją straci,
przejawia silny lęk.
Kiedy
zająłem się badaniem problemów teoretycznych wynikających z
tych obserwacji, stało się jasne, że pierwszym krokiem musi być
wyraźniejsze zrozumienie więzi łączącej dziecko z matką. Potem
stopniowo przekonywałem się, że każda z trzech głównych faz
reakcji małego dziecka na separację jest związana z takim lub innym
centralnym zagadnieniem teorii psychoanalitycznej. I tak, faza
protestu, jak się okazuje, porusza problem lęku separacyjnego; rozpacz
– żalu i żałoby; odłączenie – obrony. Zgodnie z
wysuniętą wówczas tezą, te trzy rodzaje reakcji –
lęk separacyjny, żal i żałoba oraz obrona – to fazy pewnego
jednolitego procesu i tylko wówczas, gdy tak się je
traktuje, możliwe jest uchwycenie ich prawdziwego znaczenia.
Uznaje
się, że dla zdrowia psychicznego zasadnicze znaczenie ma to, aby
niemowlę i małe dziecko doświadczało ciepłej, intymnej i ciągłej
relacji z matką (lub stałą osobą zastępującą matkę), w
której oboje znajdują zadowolenie i radość. Utrata figury
matki, sama w sobie lub w połączeniu z innymi zmiennymi, czekającymi
jeszcze na dokładne rozpoznanie, jest w stanie wygenerować reakcje i
procesy budzące najwyższe zainteresowanie z punktu widzenia
psychopatologii. Nasze przekonanie wynikało stąd, że zaobserwowane
wtedy reakcje i procesy wydawały się takie same jak te,
które odnajdujemy u osób starszych, wciąż
cierpiących na zaburzenia wywołane przez separację doznaną we wczesnym
okresie życia. Należą do nich z jednej strony, tendencja do stawiania
innym bardzo wysokich wymagań oraz lęk i złość, gdy wymagania te nie są
spełniane, powszechne u osób określanych jako neurotyczne; z
drugiej strony, blokada zdolności do nawiązywania głębokich relacji,
występująca u osób z bezuczuciową i psychopatyczną
osobowością.
Przedmowa
IX
Podziękowania
. XV
CZĘŚĆ I. POCZUCIE
BEZPIECZEŃSTWA, LĘK I DYSTRES
1. Prototypy ludzkiego
smutku
. 3
Reakcje małych dzieci na separację od
matki
. 3
Okoliczności sprzyjające intensywnym
reakcjom
6
Okoliczności łagodzące intensywność
reakcji
15
Obecność lub nieobecność figury matki jako kluczowa
zmienna
21
2. Miejsce separacji i
straty w
psychopatologii
. 25
Problem i
perspektywa
. 25
Lęk separacyjny a inne rodzaje
lęku
. 30
Wyzwanie dla
teorii
. 30
3. Zachowanie z matką i
bez matki: ludzie
33
Obserwacje
naturalistyczne
33
Badania
eksperymentalne
. 39
Ontogeneza reakcji na
separację
. 52
4. Zachowanie z matką i
bez matki: zwierzęta naczelne
. 57
Obserwacje
naturalistyczne
57
Wczesne badania
eksperymentalne
60
Dalsze badania przeprowadzone przezHinde i
Spencer-Booth
. 68
CZĘŚĆ II.
LUDZKI STRACH W UJĘCIU ETOLOGICZNYM
5. Podstawowe postulaty
teorii lęku i strachu
. 77
Lęk powiązany ze
strachem
77
Modele motywacji oraz ich wpływ na
teorię
. 79
Zagadkowa fobia czy naturalny
strach
83
6. Formy zachowania
znamionujące strach
. 87
Ujęcie
empiryczne
87
Zachowanie polegające na wycofaniu a zachowanie
przywiązaniowe 90
Odczucie bania się i jego warianty: odczucie zaniepokojenia i
odczucie lęku . 92
7. Sytuacje wzbudzające
strach u ludzi
97
Trudny obszar
badawczy
97
Sytuacje wzbudzające strach: pierwszy rok
życia
. 100
Sytuacje wzbudzające strach: drugi rok życia i
późniejsze
lata
. 106
Sytuacje
złożone
. 118
Zachowanie wywołane strachem a rozwój
przywiązania
120
8. Sytuacje wzbudzające
strach u
zwierząt
. 125
Naturalne sygnały potencjalnego
zagrożenia
125
Zachowanie wywołane strachem u zwierząt
naczelnych
129
Sytuacje
złożone
. 135
Strach, atak i
eksploracja
. 137
9. Naturalne sygnały
niebezpieczeństwa i bezpieczeństwa
139
Przezorny zawsze
ubezpieczony
. 139
Potencjalne niebezpieczeństwo wynikające z pozostania
samemu . 144
Potencjalne bezpieczeństwo płynące z towarzystwa
osób znajomych
i znanego
otoczenia
. 147
Utrzymywanie stabilnego związku ze znajomym otoczeniem jako
forma
homeostazy
150
10. Sygnały naturalne,
sygnały kulturowe i ocena zagrożenia
153
Trzy rodzaje
sygnałów
. 153
Realne zagrożenie: trudności w
ocenie
155
Zagrożenia
„wyimaginowane”
158
Sygnały kulturowe przyswojone od
innych
161
Nieprzerwana rola sygnałów
naturalnych
163
Zachowanie w obliczu
katastrofy
168
11. Racjonalizacja,
błędna atrybucja i
projekcja
171
Trudności w identyfikacji sytuacji wzbudzających
strach
171
Błędna atrybucja i rola
projekcji
174
Przypadek Schrebera: ponowna
analiza
. 176
12. Strach przed
separacją
. 181
Hipotezy dotyczące rozwoju tego
zjawiska
. 181
Potrzeba dwojakiej
terminologii
185
CZĘŚĆ III. RÓŻNICE
INDYWIDUALNE W PODATNOŚCI NA STRACH: PRZYWIĄZANIE LĘKOWE
13. Niektóre
zmienne odpowiedzialne za różnice
indywidualne
. 189
Zmienne
konstytucjonalne
189
Doświadczenia i procesy zmniejszające podatność na
strach
. 194
Doświadczenia i procesy zwiększające podatność na
strach
198
14. Podatność na strach
a dostępność figur przywiązania
203
Prognozowanie dostępności figury
przywiązania
. 203
Modele operacyjne figur przywiązania i własnego
„ja”
205
Rola doświadczenia w determinowaniu modeli
operacyjnych
. 209
Uwaga dotycząca stosowania terminów
„dojrzały” i
„niedojrzały”
211
15. Przywiązanie lękowe i
niektóre warunki sprzyjające jego
rozwojowi
213
„Nadmierna zależność” czy przywiązanie
lękowe
. 213
Przywiązanie lękowe dzieci wychowywanych bez stałej figury
matki 217
Przywiązanie lękowe po okresie separacji lub codziennej
opieki zastępczej 221
Przywiązanie lękowe w następstwie gróźb porzucenia
lub samobójstwa . 230
16. „Nadmierna
zależność” i teoria rozpieszczania
. 241
Kilka przeciwstawnych
teorii
. 241
Badania nad „nadmierną zależnością” i jej
podłożem
244
17. Złość, lęk i
przywiązanie
249
Złość: reakcja na
separację
249
Złość: funkcjonalna i
dysfunkcyjna
. 250
Złość, ambiwalencja i
lęk
. 257
18. Przywiązanie lękowe a
dziecięce „fobie”
. 261
Fobia, pseudofobia i stan
lękowy
261
„Fobia szkolna” lub odmowa chodzenia do
szkoły
. 264
Dwa klasyczne przypadki fobii dziecięcej: ponowna
ocena
. 285
Zoofobie u
dzieci
. 290
19. Przywiązanie lękowe
a „agorafobia”
293
Symptomatologia i teorie
„agorafobii”
293
Patogenne wzorce interakcji
rodzinnych
. 300
„Agorafobia”, bolesna strata i
depresja
309
Uwaga na temat reakcji na
leczenie
310
20. Pomijanie, zatajanie
i fałszowanie kontekstu rodzinnego
313
21. Bezpieczne
przywiązanie a rozwój zdolności do polegania na
sobie
323
Rozwój osobowości a doświadczenia
rodzinne
. 323
Badania dotyczące nastolatków i młodych
dorosłych
. 329
Badania z udziałem małych
dzieci
. 350
Poleganie na sobie a poleganie na
innych
359
22. Ścieżki rozwoju
osobowości
. 363
Natura indywidualnej zmienności: modele
alternatywne
363
Ścieżki rozwojowe a
homeoreza
. 366
Ścieżka indywidualna człowieka: niektóre
uwarunkowania
369
DODATKI
I. Lęk separacyjny: przegląd
literatury
373
II. Psychoanaliza a teoria
ewolucji
. 397
III. Problemy
terminologiczne
403
Bibliografia
. 409
Indeks
rzeczowy
429
O
Autorze
441
460 stron, Format:
14.8x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|