|
MANUAL PROJEKTOWANIE KOMUNIKACJI WIZUALNEJ
WSZOŁEK M. RED. wydawnictwo: PWN, 2024, wydanie Icena netto: 149.00 Twoja cena 141,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Manual
Projektowanie komunikacji wizualnej
Idea książki zrodziła się z nowej
koncepcji kształcenia projektantów graficznych na
Uniwersytecie SWPS. Powstała, żeby pokazać czego i jak należy uczyć w
zakresie komunikacji wizualnej w formie, przeglądowych i praktycznych
tekstów.
Jak sama nazwa wskazuje
jest to manual, który w założeniu ma być użyteczny i
używalny w ramach procesu dydaktycznego, ale nie tylko –
przeglądowe teksty, uzupełnione o praktyczne przykłady oraz liczne
odwołania, czynią tę pozycję ściągą dla projektantów
komunikacji wizualnej.
Punktem wyjścia jest teoria projektowania, w ramach której
autorzy skupiają się na logice i charakterystyce procesu projektowego,
organizacji zespołu projektowego czy wiodących metod projektowych i
edukacji projektowania.
W drugiej części przyglądają się projektowaniu w wymiarze
eksperymentalnym, poszukują relacji między komunikacją, obrazowaniem i
sztuką w procesie kształcenia projektantów i projektantek.
Trzecia część to prezentacja najistotniejszych obszarów
projektowania komunikacji wizualnej wraz z praktycznym i metodycznym
ich ujęciem: identyfikacja wizualna, informacja i orientacja,
opakowania, kreacja reklamowa czy innowacje społeczne.
Książkę zamyka studium przypadku - to tutaj starają się dowieść, że
projektowanie to rozwiązywanie problemów na drodze ich
diagnozy i dostarczanie możliwie adekwatnych rozwiązań dla końcowych
użytkowników.
1. Jesteśmy zespołem
artystów/-tek, naukowców/-czyń i
projektantów/- tek – wierzymy w nieoczywiste
połączenia. Ciekawość i otwartość mobilizują nas do wzajemnego
zadawania sobie pytań (czasem niewygodnych). Uczymy (się) zmiany. Do
tej prowadzą dwie drogi – design lub katastrofa. Nie przez
przypadek decydujemy się na pierwszą opcję. Cenimy równość i
różnorodność, a że nie ma nic bardziej demokratycznego od
projektowania… wybór jest oczywisty.
2. Pielęgnujemy dwie
postawy: naukową (ciekawość i chęć poszukiwania odpowiedzi na zadawane
pytania) i twórczą (gotowość do rozwiązywania
problemów i formułowania nieoczywistych wypowiedzi
– prostych, ale nie banalnych). Jak mawiają
niektórzy: „Im chłodniejsza głowa, tym gorętsze
serce”. Obojętność i projektowanie nie idą w parze. Empatię,
tolerancję i społeczne zaangażowanie dopisujemy do ogólnych
wartości uniwersytetu.
3. Ciekawość tego, co
kryje się za drzwiami, napędza nas do działania. Nie istnieje przepis
na dobry projekt – są różne sposoby na dobre
projektowanie. Czasem trzeba dodać gazu. Ogólnie rzecz
biorąc: projektujemy z ludźmi, dla ludzi i o ludziach, pamiętając, że
ci potrzebują środowiska do życia i przeżycia.
4. Funkcja wyznacza
nasz sposób projektowego działania – choć nie my
wymyśliliśmy słynne stwierdzenie form ever follows function, towarzyszy
nam ono w pracy zarówno dydaktycznej, jak i projektowej.
5. Świat jest
wystarczająco piękny, nie ma sensu zasypywać go niepotrzebnymi
produktami. Kluczowe pytanie odnosi się do tego, czy chcemy mieć
zrównoważone projektowanie, czy świadome w sensie
zrównoważenia społeczeństwo.
6. Środowisko naszej
pracy i współpracy wyznaczają funkcje społeczne,
które pełnimy. Zależy nam na tym, by było bezpieczne i
przyjazne dla Wszystkich jego członków/kiń. Nie da się tego
osiągnąć bez partnerstwa, które uznajemy za punkt wyjścia
wszelkiego rodzaju interakcji.
7. Ponieważ świat
jest bardziej skomplikowany, niż może się wydawać, wyrażamy swoje racje
za pośrednictwem argumentów – te jednak muszą stać
w zgodzie z aktualną wiedzą naukową. Sprzeciwiamy się przejawom mowy
nienawiści, fake newsom czy dezinformacji.
8. Bierzemy
odpowiedzialność za nasze słowa, czyny i gesty, ale nie za ich
interpretację. Ta zawsze należy do interpretujących.
9. Choć może się to
wydać dość kontrowersyjne, w naszym świecie nie da się doświadczyć
niczego piękniejszego od dysonansu poznawczego. Nierzadko
(nieświadomie) popełniamy błędy, z których (świadomie)
wyciągamy wnioski. Wierzymy w potencjał płynący z porażki.
10. Projektowanie i
uczenie (się) wymagają jasnych, klarownych i wolnych od sprzeczności
zasad. Raz ustalonych reguł nie łamie się w trakcie gry. Za każdy
proces (czy to dydaktyczny, czy projektowy) należy wziąć
odpowiedzialność – bez niej nie ma mowy o rozwoju.
11. Nasz świat to
rzeczywistość kodów, znaków, marek, zasadniczo
komunikacji – w końcu wszystko jest komunikacją.
Wstęp
Logika projektowania|
Mariusz Wszołek
Organizacja zespołu
projektowego | Dorota Płuchowska
Metoda projektowania
| Joanna Burska-Kopczyk
Odbiorca w projektowaniu
(komunikacji) | Mariusz Wszołek
Uczenie (się)
projektowania | Mariusz Wszołek
Empiria w projektowaniu
| Mariusz Wszołek
Projektowanie komunikacji
wizualnej kontra projektowanie graficzne | Tomasz
Bierkowski
Projektowanie produktu
cyfrowego | Martyna Mrozek
Projektowanie opakowania
na przykładzie produktu kosmetycznego | Anna Szalwa
Projektowanie
identyfikacji wizualnej | Mateusz Antczak
Projektowanie kreacji
reklamowej | Mariusz Wszołek
Projektowanie
systemów informacji wizualnej | Małgorzata
Ciesielska
Projektowanie publikacji.
Czy w książkach jest coś do zaprojektowania?
Rozmowa dwójki
pasjonatów typografii | Katarzyna Sowa, Marcin
Wysocki
Projektowanie innowacji
(społecznych) | Agnieszka Młodzińska-Granek
Eksperyment w grafice
artystycznej | Jacek Joostberens
Creative writing
– eksperyment (z) tekstem | Igor Borkowski
Perspektywy fotografii
eksperymentalnej | Michał Jakubowicz
Obiektywizacja
procesów powstawania wrażenia barwy: źródła
światła
Produkty cyfrowe w
obszarze med-design | Martyna Mrozek
Plakat umarł. Niech żyje
plakat! | Marcin Wysocki
Projektowanie
partycypacyjne na przykładzie projektowania dla edukacji
Projektowanie
identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS | Mateusz Antczak
Studenckie projekty
start-upowe | Agnieszka Młodzińska-Granek, Patrycja Radek
Ilustrowany magazyn
„W Kratkę”, nr 6 – studium przypadku
Projektowanie informacji
na przykładzie infografiki prasowej | Michał Obiedzińsk
408 stron, Format:
16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|