|

ŹRÓDŁA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTW SEKTORA MŚP PRODUKUJĄCYCH MEBLE W POLSCE
JANAS M. wydawnictwo: WYD UJ, 2024, wydanie Icena netto: 59.99 Twoja cena 56,99 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Źródła przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstw sektora MŚP produkujących meble
w Polsce
W dobie globalizacji
i intensywnej rywalizacji zdobycie przewagi rynkowej przez
mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa staje się
głównym zadaniem dla wielu branż, w tym sektora meblarskiego
w Polsce. Autor niniejszej książki dokładnie analizuje, jak polskie
przedsiębiorstwa mogą osiągnąć sukces, opierając się na unikatowych
atutach i innowacyjności.
Publikacja oferuje
kompleksowy przegląd strategii i czynników konkurencyjnych,
które umożliwiają przedsiębiorstwom wyróżnienie
się na rynku, w tym czynniki ceny i jakości, zaawansowane technologie,
efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi oraz umiejętność adaptacji do
szybko zmieniającego się otoczenia ekonomicznego.
Monografia ta jest
niezbędnym kompendium dla każdego, kto interesuje się nie tylko
przetrwaniem czy rozwojem w sektorze przedsiębiorstw MŚP, ale także
budowaniem i zdobywaniem pożądanej pozycji na rynkach krajowym i
światowym. Wskazuje główne źródła przewag
konkurencyjnych będących podstawą sukcesu.
Dr Mateusz Janas
– pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Jagiellońskiego
w Krakowie na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej, w
Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania. Menedżer z
wieloletnim doświadczeniem, łączy wiedzę praktyczną z obszaru
zarządzania z badaniami. Koncentruje się na zagadnieniach związanych z
konkurencyjnością, innowacyjnością, internacjonalizacją
przedsiębiorstwa oraz na kwestiach ich zrównoważonego
rozwoju w dynamicznie zmieniającej się gospodarce globalnej.
WPROWADZENIE
9
ROZDZIAŁ 1
KONKURENCYJNOŚĆ
PRZEDSIĘBIORSTWA – ZARYS PROBLEMATYKI 17
1.1. Pojęcie oraz istota konkurencji i konkurencyjności
przedsiębiorstwa . 17
1.2. Ewolucja teorii konkurencji przedsiębiorstwa –
główne nurty naukowe 27
1.2.1. Nurt pozycjonowania . 44
1.2.2. Nurt zasobowy . 47
1.2.3. Koncepcja eklektyczna 51
1.2.4. Koncepcja zrównoważonej, długookresowej
konkurencyjności przedsiębiorstwa 57
1.3. Rodzaje konkurencji a działania konkurencyjne przedsiębiorstwa . 60
1.4. Wymiary konkurencyjności przedsiębiorstwa –
próba konceptualizacji 73
1.4.1. Potencjał konkurencyjny . 76
1.4.2. Strategie konkurowania, w tym instrumenty konkurowania 82
1.4.3. Przewaga konkurencyjna . 91
1.4.4. Pozycja konkurencyjna 97
ROZDZIAŁ 2
PRZEWAGA KONKURENCYJNA
PRZEDSIĘBIORSTWA I JEJ ŹRÓDŁA – ASPEKT TEORETYCZNY
103
2.1. Ewolucja koncepcji dotyczących osiągania przewagi konkurencyjnej
przez przedsiębiorstwo w teorii zarządzania strategicznego . 103
2.2. Źródła i czynniki kreowania przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstwa 115
2.2.1. Wewnętrzne źródła i czynniki kreowania przewagi
konkurencyjnej przedsiębiorstwa 124
2.2.2. Zewnętrzne źródła i czynniki kreowania przewagi
konkurencyjnej przedsiębiorstwa 130
2.3. Zagadnienie trwałości przewagi konkurencyjnej wobec zmienności jej
źródeł w czasie . 138
2.4. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa a sektor jego działalności
oraz zmiany koniunktury gospodarczej – relacje i zależności
146
ROZDZIAŁ 3
ZAŁOŻENIA
KONCEPCYJNO-METODYCZNE PRACY BADAWCZEJ 151
3.1. Cel i zakres badań empirycznych 151
3.2. Hipotezy badawcze 152
3.3. Zakres przedmiotowy i podmiotowy badania . 153
Uzasadnienie wyboru tematyki i zakresu pracy 154
3.4. Koncepcja i uwagi metodyczne pracy badawczej . 154
3.5. Kryteria i dobór obiektów badawczych . 157
3.6. Metody, techniki i narzędzia badawcze . 160
ROZDZIAŁ 4
KONKURENCYJNOŚĆ
PRZEDSIĘBIORSTW SEKTORA MŚP PRODUKUJĄCYCH W POLSCE. ANALIZA
RAPORTÓW I OPRACOWAŃ STATYSTYCZNYCH . 167
4.1. Uwarunkowania działalności gospodarczej przedsiębiorstw w Polsce w
latach 2008–2018 . 167
4.1.1. Uwarunkowania działalności gospodarczej przedsiębiorstw w Polsce
w okresie globalnego kryzysu ekonomicznego 174
4.1.2. Uwarunkowania działalności gospodarczej przedsiębiorstw w Polsce
w okresie po ustąpieniu globalnego kryzysu ekonomicznego 187
4.2. Sektor MŚP – charakterystyka ilościowa i jakościowa
przedsiębiorstw 199
4.3. Sektor MŚP a sektor dużych przedsiębiorstw (DP) –
zależności i zróżnicowania 211
4.4. Analiza wybranych raportów i opracowań statystycznych w
zakresie konkurencyjności przedsiębiorstw sektora MŚP produkujących
meble w Polsce w latach 2008–2020 225
ROZDZIAŁ 5
WYNIKI WŁASNYCH BADAŃ
EMPIRYCZNYCH W ZAKRESIE ŹRÓDEŁ UZYSKANEJ I PROSPEKTYWNEJ
PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ W PRZEDSIĘBIORSTWACH SEKTORA MŚP PRODUKUJĄCYCH
MEBLE W POLSCE 241
5.1. Źródła uzyskanej przewagi konkurencyjnej badanych
przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce według klas ich wielkości . 244
5.2. Źródła uzyskanej przewagi konkurencyjnej badanych
przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce według kryterium czasowego . 259
5.3. Źródła uzyskanej przewagi konkurencyjnej badanych
przedsiębiorstw sektora MŚP według kryterium miejsca prowadzenia
działalności gospodarczej . 286
5.4. Źródła uzyskanej przewagi konkurencyjnej badanych
przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce według kryterium rynków
zbytu ich produktów 313
5.5. Analiza źródeł uzyskanej przewagi konkurencyjnej
badanych przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce . 339
PODSUMOWANIE I WNIOSKI KOŃCOWE 375
BIBLIOGRAFIA 387
SPIS TABEL . 411
SPIS RYSUNKÓW . 415
SPIS WYKRESÓW . 417
INDEKS OSÓB . 421
426 stron,
15.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|