|

BEZPIECZEŃSTWO KONSUMENTA NA RYNKU ŻYWNOŚCI KONSUMENT JAKO UCZESTNIK NA RYNKU I JEGO ZACHOWANIA
DĄBROWSKA A. SZUSZKIEWICZ A. RED. wydawnictwo: SGH, 2024, wydanie Icena netto: 63.45 Twoja cena 60,28 zł + 5% vat - dodaj do koszyka BEZPIECZEŃSTWO KONSUMENTA NA RYNKU ŻYWNOŚCI
Konsument jako uczestnik na rynku i jego
zachowania
Żywność stanowi podstawę
funkcjonowania biologicznego człowieka, stąd jej bezpieczeństwo ma dla
konsumenta ogromne znaczenie. W ostatnim czasie zagadnienie to jest
coraz częściej przedmiotem dysputy na temat żywności oferowanej na
rynku – jak jeść i co jeść, by żyć zdrowo. Podnoszony jest
również problem świadomości konsumentów,
przestrzegania ich praw konsumenckich czy odpowiedzialności instytucji
i organizacji za jakość żywności. Warto zaznaczyć, że 28 lipca 2023 r.
opublikowano kolejną wersję jednolitego tekstu ustawy z dnia 25
sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Nastąpiło to na
mocy obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25
maja 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o
bezpieczeństwie żywności i żywienia. Ustawa ta nie tylko uzupełnia
przepisy prawa unijnego, m.in. w odniesieniu do wymagań zdrowotnych
żywności, wymagań dotyczących przestrzegania zasad higieny żywności,
materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z
żywnością oraz wymagań i właściwości organów w zakresie
przeprowadzania urzędowych kontroli żywności, lecz także – co
istotne dla konsumenta – reguluje zasady sprzedaży, reklamy i
promocji środków spożywczych oraz wymagania w zakresie
żywienia dzieci i młodzieży w ramach żywienia zbiorowego. Należy
podkreślić, że ustawa określa też sankcje i kary pieniężne, np. za
produkcję lub wprowadzanie do obrotu żywności szkodliwej dla zdrowia
lub życia człowieka oraz zepsutej lub zafałszowanej. W części pierwszej
niniejszej monografii przedstawiono szerokie spojrzenie na
bezpieczeństwo konsumenta na rynku żywności, gdyż jest to problem
wieloaspektowy. Podniesiono również problem umysłu jako
strażnika jego bezpieczeństwa na rynku żywnościowym, świadomości
konsumenta na tym rynku, systemu Nutri-Score jako narzędzia
wspierającego decyzje zakupowe konsumenta na rynku produktów
żywnościowych, downsizingu w kontekście praw konsumenta, a także
świadomości i postawy konsumentów wobec tego zjawiska. W
części drugiej odniesiono się do konsumenta jako uczestnika rynku i
jego zachowań. Zwrócono uwagę na zagadnienia dotyczące
reakcji na produkty niesatysfakcjonujące jakościowo, domocentryzm
osób starszych będących mieszkańcami miasta, a także
neuromarketing pozwalający rozpoznać zachowania konsumentów.
Część tę kończą rozważania na temat niezwykle istotnej kwestii, a
mianowicie edukacji konsumenckiej w świetle uregulowań prawnych oraz
działań wybranych instytucji zajmujących się ochroną
konsumentów. Celem rozważań jest przedstawienie zagadnień
skłaniających do refleksji naukowej i dyskusji, z uwzględnieniem nowego
spojrzenia na żywność, która ma ogromne znaczenie w
zaspokajaniu potrzeb człowieka, a także na konsumenta i jego zachowania
na rynku oraz na działania marketingowe istotne dla rozpoznania
zachowań konsumentów i wpływające na ich ochronę.
Przedstawione zagadnienia traktujemy jako inspirację do szerszej
wymiany poglądów w środowisku naukowym i biznesowym.
WPROWADZENIE
I BEZPIECZEŃSTWO
KONSUMENTA NA RYNKU ŻYWNOŚCI
Henryk Mruk
UMYSŁ KONSUMENTA NA
STRAŻY JEGO BEZPIECZEŃSTWA NA RYNKU ŻYWNOŚCIOWYM
Anna Dąbrowska, Artur Czech, Paweł Jurowczyk
ŚWIADOMOŚĆ KONSUMENTA NA
RYNKU ŻYWNOŚCI – WYBRANE ASPEKTY
Małgorzata Twardzik
SYSTEM NUTRI-SCORE JAKO
NARZĘDZIE WSPIERAJĄCE DECYZJE ZAKUPOWE KONSUMENTA NA RYNKU
PRODUKTÓW ŻYWNOŚCIOWYCH
Anita Szuszkiewicz
ŚWIADOMOŚĆ I POSTAWY
POLAKÓW WOBEC ZJAWISKA DOWNSIZINGU W KONTEKŚCIE PRAW
KONSUMENTA – WYNIKI BADAŃ
II KONSUMENT
JAKO UCZESTNIK RYNKU I JEGO ZACHOWANIA
Piotr Cyrek
ZACHOWANIA
KONSUMENTÓW W KONSEKWENCJI ZAKUPU PRODUKTÓW
NIESATYSFAKCJONUJĄCEJ JAKOŚCI
Tomasz Zalega
DOMOCENTRYZM W
ZACHOWANIACH KONSUMENCKICH MIEJSKICH SREBRNYCH SINGLI W POLSCE
Olena Kulykovets
NEUROMARKETING JAKO
ŹRÓDŁO POZNANIA ZACHOWAŃ KONSUMENTÓW
Irena Ozimek
EDUKACJA KONSUMENCKA W
ŚWIETLE UREGULOWAŃ PRAWNYCH I DZIAŁAŃ WYBRANYCH INSTYTUCJI ZAJMUJĄCYCH
SIĘ OCHRONĄ KONSUMENTÓW
ZAKOŃCZENIE
150 stron, B5,
oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|