|

ROLA ALIANSÓW EDUKACYJNYCH W UMIĘDZYNARODOWIENIU UCZELNI NA PRZYKŁADZIE ALIANSU CEMS UWARUNKOWANIA I CZYNNIKI SUKCESU
SOŁEK-BOROWSKA C. wydawnictwo: SGH, 2024, wydanie Icena netto: 81.00 Twoja cena 76,95 zł + 5% vat - dodaj do koszyka ROLA ALIANSÓW EDUKACYJNYCH W UMIĘDZYNARODOWIENIU
UCZELNI NA PRZYKŁADZIE ALIANSU CEMS
Uwarunkowania i czynniki sukcesu
Internacjonalizacja
szkół wyższych jest procesem, który w
sposób naturalny wpisuje się w ramy zmieniającego się
świata, a stopień umiędzynarodowienia uczelni jest jednym z
czynników decydujących o nowoczesności szkolnictwa wyższego.
Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego nie jest już celem samym w
sobie, ale środkiem do poprawy jakości kształcenia. Pozyskiwanie
wiedzy, mobilizację talentów w celu wsparcia globalnych
badań i wzbogacanie programów nauczania treściami
międzynarodowymi uważa się za korzyści wynikające z procesu
internacjonalizacji szkolnictwa wyższego. W dobie gospodarki
informacyjnej kształcenie jest postrzegane jako podstawowy klucz do
tworzenia bogactwa oraz konkurencyjności krajów i
gospodarek. Globalizacja gospodarki światowej wymusza wzrost
intensywności powiązań pomiędzy krajami świata, regionami,
przedsiębiorstwami. Podstawą tych działań jest przepływ kapitału,
technologii, usług, a przede wszystkim – ludzi. Globalizacja
jest jednocześnie jedną z sił sprawczych napędzających proces
internacjonalizacji i wymuszających zmiany w programach nauczania w
szkołach biznesu. Edukacja biznesowa pełni szczególną rolę w
rozwoju społeczno-ekonomicznym kraju, kształcąc elity zarządzające
krajem, przyszłych pracowników, menedżerów, czy
kształtując postawy przedsiębiorcze w społeczeństwie. Z tych
powodów przedmiotem badań w niniejszej monografii jest
uczelnia ekonomiczna. Uczelnie ekonomiczne stanowią podtyp uczelni
sensu largo. Należy szczególnie podkreślić funkcje
ekonomicznych szkół wyższych wynikające z ich specyfiki, a
wyrażające się w rozwoju zaawansowanej wiedzy ekonomicznej, pobudzaniu
przedsiębiorczości i pasji zdobywania wiedzy przez całe życie, a także
kształtowaniu w procesie edukacji orientacji innowacyjnej,
umożliwiającej wykorzystanie szans cywilizacyjnych. Wiąże się to z
przekształceniem edukacyjnej misji nauczania w misję wyposażania w
metody indywidualnego uczenia się oraz dochodzeniem do sytuacji, w
której edukacja ekonomiczna jest traktowana jako jeden z
elementów wiedzy niezależnie od wykonywanego zawodu i
wyuczonej profesji. W 2007 roku w ramach inicjatywy Global Compact
(Inicjatywa ONZ na rzecz promocji i rozwoju idei
zrównoważonego rozwoju) opracowane zostały zasady
odpowiedzialnej edukacji menedżerskiej – The Principles of
Responsible Management Education (PRME), co tym bardziej podkreśla
społeczny wymiar i charakter edukacji biznesowej. Rosnąca globalizacja
w świecie biznesu była jednym z głównych
czynników napędzających internacjonalizację treści i
ogólnego doświadczeniaedukacyjnego w szkołach biznesowych.
Na rynku wyższej edukacji biznesowej na sukces mogą liczyć te uczelnie,
które szybko dostrzegą zachodzące zmiany i podejmą
odpowiednie działania, aby sprostać globalnej konkurencji. Podjęcie
działań dotyczy uczelni najbardziej renomowanych w takim samym stopniu
jak tych, które są tylko graczami lokalnymi lub
regionalnymi. W obliczu rosnącej konkurencji międzynarodowej
niezmiernie ważne jest, aby uniwersytety posiadały kompetencje w
zakresie odpowiadania na potrzeby zmian
zachodzących w
środowisku zewnętrznym.
(fragment wstępu)
WSTĘP
1. PROCES
INTERNACJONALIZACJI UCZELNI W POLSCE NA TLE TENDENCJI ŚWIATOWYCH
1.1. Pojęcie i istota internacjonalizacji edukacji wyższej
1.2. Motywy i przesłanki internacjonalizacji uczelni
1.3. Modele internacjonalizacji uczelni
1.4. Poziom internacjonalizacji polskich uczelni na tle świata
1.5. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce
Podsumowanie
2. ALIANSE JAKO JEDNA Z
FORM INTERNACJONALIZACJI UCZELNI – PERSPEKTYWA ZARZĄDZANIA
STRATEGICZNEGO
2.1. Alianse strategiczne z perspektywy teoretycznej
2.2. Rozróżnienie definicyjne pojęcia
„sieć” i „alians”
2.3. Teoria zasobowa i przewaga konkurencyjna w ujęciu
aliansów i sieci
2.4. Podejście oparte na wiedzy. Teoria wiedzy
2.5. Teoria interesariuszy
2.6. Strategiczne alianse pomiędzy uczelniami a partnerami biznesowymi
2.7. Motywy i przesłanki zawierania aliansów pomiędzy
uczelniami a partnerami biznesowymi
2.8. Czynniki sukcesu w partnerstwie uczelnia a partner biznesowy 8
2.9. Korzyści wynikające z tytułu przynależności do aliansów
2.10. Od współpracy do aliansów. Rodzaje
aliansów w szkolnictwie wyższym
Podsumowanie
3. STRATEGICZNE ALIANSE W
SEKTORZE EDUKACJI WYŻSZEJ – ALIANSE EDUKACYJNE
3.1. Istota aliansów edukacyjnych
3.2. Alianse międzynarodowe i globalne w sektorze szkolnictwa wyższego
3.3. Edukacyjne programy międzynarodowe jako efekt aliansów
edukacyjnych
3.4. Alianse edukacyjne jako alianse uczące się
3.5. Kluczowe czynniki sukcesu w aliansach edukacyjnych –
mechanizm budowania zaufania
Podsumowanie
4. ROLA I ZNACZENIE
ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W ALIANSACH EDUKACYJNYCH
4.1. Pojęcie i wymiary jakości w aliansach edukacyjnych
4.2. Definiowanie i zapewnianie jakości kształcenia w europejskich
aliansach edukacyjnych
4.3. Rola i znaczenie akredytacji w zapewnieniu jakości kształcenia w
aliansach edukacyjnych
4.4. Międzynarodowe i narodowe rankingi jako narzędzia pomiaru jakości
kształcenia
4.5. Ocena jakości kształcenia przez pryzmat umiejętności
studentów
4.5.1. Umiejętności w XXI wieku
4.5.2. Determinanty zaangażowania alumnów
Podsumowanie
5. KONCEPCJA I METODYKA
BADANIA ROLI GLOBALNEGO ALIANSU EDUKACJI MENEDŻERSKIEJ POPRZEZ
WSPÓLNY PROGRAM MAGISTERSKI
5.1. Określenie problemu badawczego
5.2. CEMS – charakterystyka globalnego aliansu edukacji
menedżerskiej
5.3. Model badawczy
5.4. Procedura badawcza
5.5. Badana populacja i dobór próby
5.6. Opis zastosowanych metod i technik badawczych
Podsumowanie
6. WYNIKI BADANIA
EMPIRYCZNEGO – ROLA ALIANSU STRATEGICZNEGO CEMS W
UMIĘDZYNARODOWIENIU UCZELNI ORAZ JEJ EFEKTÓW
6.1. Program
CEMS MIM z perspektywy dyrektorów akademickich
6.1.1. Korzyści uczestnictwa w partnerstwie CEMS –
perspektywa dyrektorów akademickich
6.1.2. Analiza skupień ze względu na miejsce w rankingu metodą
k-średnich
6.1.3. Przewaga konkurencyjna w aliansie CEMS
6.1.4. System zarządzania jakością w programie CEMS – jako
efekt wdrożenia najlepszych praktyk
6.1.5. Efekty przynależności do aliansu CEMS: najlepsze praktyki
– wyniesione lekcje
6.1.6. Proces dzielenia się wiedzą w aliansie CEMS
Podsumowanie i dyskusja wyników
6.2. CEMS SGH z perspektywy absolwentów programu
6.2.1. Motywy i korzyści uczestnictwa w programie CEMS SGH –
perspektywa absolwentów
6.2.2. Korzyści związane z ukończeniem programu CEMS
6.2.3. Ocena umiejętności poznawczych
6.2.4. Ocena zależności: umiejętności poznawcze, rekomendacja programu
a osiągnięte korzyści
Podsumowanie i dyskusja wyników
6.3. CEMS SGH z perspektywy partnerów biznesowych
6.3.1. Korzyści z uczestnictwa w partnerstwie CEMS SGH
6.3.2. Rodzaje relacji w sojuszu z partnerami biznesowymi
Podsumowanie i dyskusja wyników
ZAKOŃCZENIE
ANEKS
BIBLIOGRAFIA
SPIS RYSUNKÓW
SPIS TABEL
288 stron, B5,
oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|