|

PRACOWNICY NIEBĘDĄCY NAUCZYCIELAMI AKADEMICKIMI WOKÓŁ POJĘCIA I JEGO KONSEKWENCJI
GÓRAK-SOSNOWSKA K. wydawnictwo: SGH, 2024, wydanie Icena netto: 48.60 Twoja cena 46,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka PRACOWNICY NIEBĘDĄCY NAUCZYCIELAMI AKADEMICKIMI.
WOKÓŁ POJĘCIA I JEGO KONSEKWENCJI
W zasadzie od kiedy świadomie
zainteresowałam się sprawami szkolnictwa wyższego, co nastąpiło nieco
później niż rozpoczęcie pracy na uczelni, miałam wrażenie,
że znajdujemy się w stanie nieustannej reformy i ciągłej pogoni. Gonimy
za rankingami, parametrycznymi punktami, międzynarodowym uznaniem, a
różnorodne pomysły na usprawnienia lub naprawę polskiego
szkolnictwa wyższego mają służyć temu celowi. Te zaś stają się asumptem
do działalności naukowej i publicystycznej – pisania
komentarzy, monografii, artykułów, wypowiedzi w mediach
oceniających reformy czy stan nauki polskiej. Jedno jest pewne: każda
reforma – jaka by nie była – wydaje się niewłaściwa
i niepełna, co skutkuje koniecznością jej poprawy (a czasami
zastąpieniem kolejną). W tych ciągłych zmianach i ich analizach
koncentrujemy się – w zasadzie wyłącznie – na tym,
co stanowi sedno działalności każdej uczelni, a zatem na jej
działalności podstawowej: nauce i dydaktyce, pamiętając także niekiedy
i o tzw. trzeciej misji uczelni, czyli oddziaływaniu na otoczenie
społeczno-gospodarcze. Przywołując pierwsze motto – patrzymy
na statek przez pryzmat kapitana, sternika, mundurów załogi
pokładowej, kroju żagli i wystroju kajut. Całkowicie z pola widzenia
ucieka nam ta grupa pracowników, która odpowiada
za to, że statek płynie – załogi maszynowej, która
nie jest widoczna, jednak jej praca jest niezbędna do tego, aby statek,
kapitan i sternik mogli wykonywać swoją pracę, aby kajuty były zadbane,
a żagle odpowiednio naciągnięte. Niniejsza monografia poświęcona jest
załogom uczelni – pracownikom, którzy określani są
w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce jako
„niebędący nauczycielami akademickimi” (NNA), a
potocznie nazywani są pracownikami administracji. Żadna z tych nazw
– ani formalna, ani potoczna – nie jest właściwa.
Określanie kogokolwiek poprzez negację jest po prostu wykluczające,
zwłaszcza jeżeli to, czego danej kategorii osób brakuje,
jest postrzegane jako wyznacznik statusu społecznego (łatwiej jest być
niećpunką wśród ćpunów niż nieładną w gronie
piękności). W przypadku „niebędących nauczycielami
akademickimi” te dwa elementy nakładają się na siebie.
Pierwszym jest wykluczenie przez nazwę, a drugim –
przypisanie gorszej pozycji wobec dominującej grupy
pracowników uczelni, tj. nauczycieli akademickich. Z kolei
nazwa potoczna „pracownicy administracyjni”
wyklucza pewną grupę pracowników NNA, którzy
administracją się nie czują. Niniejsza publikacja powstała na podstawie
oddolnej inicjatywy, której celem jest zmiana określenia
„niebędący nauczycielami akademickimi” w ustawie
Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce na inne, przy czym to inne
określenie wcale nie jest jednoznaczne i łatwe do wybrania. Początki
tej inicjatywy miały miejsce niemal cztery lata temu, gdy w niewielkim
gronie członków Forum Administracji Akademickiej (d.
Stowarzyszenia Forum Dziekanatów) zastanawialiśmy się nad
tym, jak zmienić to określenie, jednak nie mając w głowach
jednoznacznego rozstrzygnięcia, nie podjęliśmy wówczas
dalszych działań. Jesienią 2023 r. na fali dyskusji o znaczeniu języka
w kontekście kształtowania rzeczywistości społecznej (m.in. o
feminatywach czy okolicznikach miejsca stosowanych do nazw państw), a
także coraz większego nacisku na różnorodność i inkluzywność
na uczelniach, zdecydowaliśmy się powrócić do tej sprawy.
(fragment wstępu)
Wprowadzenie
Pracownicy niebędący
nauczycielami akademickimi
Historia terminu
„Pozostali”, „inni”,
„niebędący” w ustawach o szkolnictwie wyższym
Pracownicy niebędący
nauczycielami akademickimi w przepisach prawa powszechnie obowiązującego
„Niebędący
nauczycielami akademickimi” w statutach uczelni
Niebędący a Będący
Funkcje: wolność
akademicka a biurokratyczna kontrola
Cele: indywidualne a
kolektywne (i niewidoczne)
Czas pracy: swobodny a
ustalony
Pracownicy niebędący
nauczycielami akademickimi w opinii interesariuszy uczelni
Metodologia
Rola NNA na uczelniach
Relacje z nauczycielami
akademickimi
Postulaty zmian
Propozycje alternatywnej
nazwy dla NNA
Podsumowanie
Konsultacje środowiskowe
określenia „pracownicy niebędący nauczycielami
akademickimi”
Metodologia
Charakterystyka
próby
Preferencje alternatywnej
nazwy dla NNA
Wybór
preferowanej nazwy a miejsce zatrudnienia
Wybór
preferowanej nazwy a rodzaj zatrudnienia
Szczegółowe
preferencje określenia pracowników NNA według grup zawodowych
Uzasadnienia preferencji
określeń NNA
Uzasadnienia
wyborów pracowników działów obsługi
studenta
Uzasadnienia
wyborów pracowników naukowo- i/lub
inżynieryjno-technicznych
Uzasadnienia
wyborów bibliotekarzy
Uzasadnienia
wyborów pracowników kreatywnych
Uzasadnienia
wyborów informatyków
Wnioski i rekomendacje
Wnioski ogólne
Rekomendacje dotyczące
zmiany określenia „pracownicy niebędący nauczycielami
akademickimi”
Co dalej?
Aneks. Lista kodów z przykładami
O Autorce
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
113 stron, B5,
oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|