|

EDUKACJA A KONKURENCYJNOŚĆ GOSPODAREK WYBRANE ZAGADNIENIA
DOŁĘGOWSKI T. KASICA L. STĘCHŁY W. RED. wydawnictwo: SGH, 2025, wydanie Icena netto: 74.25 Twoja cena 70,54 zł + 5% vat - dodaj do koszyka EDUKACJA A KONKURENCYJNOŚĆ GOSPODAREK
Wybrane zagadnienia
Przedmiotem
niniejszej monografii jest związek pomiędzy rozwojem gospodarczym i
konkurencyjnością gospodarek a edukacją. Studia na ten temat odgrywają
we współczesnej gospodarce ważną rolę. Problematyka ta jest
złożona i wielowątkowa. Może i powinna być postrzegana w wymiarze
ekonomicznym, politycznym oraz instytucjonalnym, ale także kulturowym i
historycznym. Wzrost gospodarczy można zdefiniować jako ekonomiczny
proces rozszerzania zdolności produkcyjnych gospodarki narodowej oraz
powiększania podstawowych wskaźników ekonomicznych.
Najczęściej chodzi więc o przyrost realnego produktu narodowego brutto
(PNB) lub produktu krajowego brutto (PKB). Przez rozwój
gospodarczy rozumiemy natomiast najczęściej – obok zmian
ilościowych – jakościowe i strukturalne przekształcenia w
gospodarkach, będące następstwem wzrostu gospodarczego. W
przeciwieństwie do wzrostu, który z reguły odnosi się do
pojedynczego, ściśle określonego zjawiska (przyrostu jednej wielkości
gospodarczej), rozwój to zwiększanie się wielu
wskaźników życia gospodarczego oraz parametrów
pozagospodarczych. Cechą rozwoju jest jego złożoność. Dzieje myśli
ekonomicznej ukazują ewolucję myślenia na temat procesów
rozwojowych w gospodarce. Współcześnie kwestią kluczową
staje się przy tym rozwój zrównoważony
(połączenie spojrzenia ekonomicznego, ekologicznego i społecznego) oraz
rozwój integralny (pojmowany w kontekście uwzględniającym
wielostronny i całościowy rozwój każdego człowieka i całego
człowieka, z uwzględnieniem również aspektów
etycznych, instytucjonalnych i kulturowych). Z pojęciem rozwoju ściśle
koresponduje koncepcja konkurencyjności. W literaturze najczęściej
przyjmuje się, że jest to zdolność do skutecznego przeciwstawienia się
konkurencji oraz zdolność podmiotów do długookresowego,
efektywnego wzrostu i rozwoju. Może być rozpatrywana na poziomie
przedsiębiorstwa, branży, regionu, kraju, a nawet wielkich
bloków regionalnych i międzynarodowych. Konkurencyjność
zależy nie tylko od wyposażenia w zasoby, lecz także od jakości
instytucji, innowacyjności czy też realizowanej polityki
społeczno-gospodarczej .Międzynarodowa przewaga konkurencyjna określana
jest przez wyposażenie kraju w następujące zasoby czynników:
ludzkie, rzeczowe, kapitałowe, wiedzy oraz infrastrukturę. Obok
zasobów konkurencyjność zależy jeszcze od efektywności ich
wykorzystania oraz realizowanej polityki gospodarczej i uwarunkowań
instytucjonalnych. Jednocześnie rośnie zainteresowanie znaczeniem
zaufania i kapitału społecznego oraz jakości instytucji. Przewaga
konkurencyjna jest więc postrzegana
bardziej
jako pochodna wysiłku społecznego aniżeli tylko wyposażenia w zasoby.
Mówiąc o zasobach, nie bez znaczenia jest kwestia ich
jakości, a zwłaszcza jakości
kapitału
ludzkiego i społecznego.
(fragment wstępu)
Tomasz Dołęgowski
Wstęp
Radosław Rybakowski, Kacper Juc, Tymoteusz Mętrak, Nina Wiśniewska
Edukacja w świetle
światowych mierników kapitału ludzkiego
Lukas Kasica, Natalia Kościuk, Maciej Kuliś, Michał Tyrka, Nina
Wiśniewska
Wzajemne oddziaływanie
placówek edukacyjnych i ich otoczenia
Artur Veryho, Karol Bednarski, Michał Orzołek, Rafał Wierciński
Edukacja
ogólna i specjalistyczna a kształtowanie systemu
gospodarczego
Julia Hanzel, Tomasz Koprowski, Aleksander Leśniewski, Michał
Słoniewski, Aleksander Szczepara
Edukacja a kształtowanie
postaw
Julia Hanzel, Lukas Kasica, Krzysztof Kiśluk, Maciej Kuliś, Filip
Łagunionek, Michał Orzołek
Patologie w edukacji a
instytucje nieformalne
Lukas Kasica, Sylwia Schliewe, Alicja Słoniewska, Michał Słoniewski,
Maciej Szkróbka
Innowacje i
neuropedagogika w edukacji
Radosław Rybakowski, Aleksander Leśniewski, Rafał Wierciński, Konrad
Wojtowicz
Przegląd polskich
olimpiad przedmiotowych dla szkół ponadpodstawowych
Tymoteusz Mętrak, Przemysław Klucznik, Agata Michaluk,Filip Łagunionek,
Antoni Podrecki
Realizacja koncepcji
lifelong learning w Polsce oraz Singapurze
Wojciech Stęchły
Kształcenie zawodowe w
perspektywie systemu społecznego – subiektywny przegląd
perspektyw
Wojciech Stęchły
Zakończenie
150 stron, B5,
oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|