| 
  
 EDUKACJA A KONKURENCYJNOŚĆ GOSPODAREK WYBRANE ZAGADNIENIA
 DOŁĘGOWSKI T. KASICA L. STĘCHŁY W. RED.   wydawnictwo: SGH, 2025, wydanie Icena netto: 74.25  Twoja cena  70,54 zł + 5% vat - dodaj do koszyka EDUKACJA A KONKURENCYJNOŚĆ GOSPODAREK
Wybrane zagadnienia
 Przedmiotem
niniejszej monografii jest związek pomiędzy rozwojem gospodarczym i
konkurencyjnością gospodarek a edukacją. Studia na ten temat odgrywają
we współczesnej gospodarce ważną rolę. Problematyka ta jest
złożona i wielowątkowa. Może i powinna być postrzegana w wymiarze
ekonomicznym, politycznym oraz instytucjonalnym, ale także kulturowym i
historycznym. Wzrost gospodarczy można zdefiniować jako ekonomiczny
proces rozszerzania zdolności produkcyjnych gospodarki narodowej oraz
powiększania podstawowych wskaźników ekonomicznych.
Najczęściej chodzi więc o przyrost realnego produktu narodowego brutto
(PNB) lub produktu krajowego brutto (PKB). Przez rozwój
gospodarczy rozumiemy natomiast najczęściej – obok zmian
ilościowych – jakościowe i strukturalne przekształcenia w
gospodarkach, będące następstwem wzrostu gospodarczego. W
przeciwieństwie do wzrostu, który z reguły odnosi się do
pojedynczego, ściśle określonego zjawiska (przyrostu jednej wielkości
gospodarczej), rozwój to zwiększanie się wielu
wskaźników życia gospodarczego oraz parametrów
pozagospodarczych. Cechą rozwoju jest jego złożoność. Dzieje myśli
ekonomicznej ukazują ewolucję myślenia na temat procesów
rozwojowych w gospodarce. Współcześnie kwestią kluczową
staje się przy tym rozwój zrównoważony
(połączenie spojrzenia ekonomicznego, ekologicznego i społecznego) oraz
rozwój integralny (pojmowany w kontekście uwzględniającym
wielostronny i całościowy rozwój każdego człowieka i całego
człowieka, z uwzględnieniem również aspektów
etycznych, instytucjonalnych i kulturowych). Z pojęciem rozwoju ściśle
koresponduje koncepcja konkurencyjności. W literaturze najczęściej
przyjmuje się, że jest to zdolność do skutecznego przeciwstawienia się
konkurencji oraz zdolność podmiotów do długookresowego,
efektywnego wzrostu i rozwoju. Może być rozpatrywana na poziomie
przedsiębiorstwa, branży, regionu, kraju, a nawet wielkich
bloków regionalnych i międzynarodowych. Konkurencyjność
zależy nie tylko od wyposażenia w zasoby, lecz także od jakości
instytucji, innowacyjności czy też realizowanej polityki
społeczno-gospodarczej .Międzynarodowa przewaga konkurencyjna określana
jest przez wyposażenie kraju w następujące zasoby czynników:
ludzkie, rzeczowe, kapitałowe, wiedzy oraz infrastrukturę. Obok
zasobów konkurencyjność zależy jeszcze od efektywności ich
wykorzystania oraz realizowanej polityki gospodarczej i uwarunkowań
instytucjonalnych. Jednocześnie rośnie zainteresowanie znaczeniem
zaufania i kapitału społecznego oraz jakości instytucji. Przewaga
konkurencyjna jest więc postrzegana 
bardziej
jako pochodna wysiłku społecznego aniżeli tylko wyposażenia w zasoby.
Mówiąc o zasobach, nie bez znaczenia jest kwestia ich
jakości, a zwłaszcza jakości 
kapitału
ludzkiego i społecznego. 
 
(fragment wstępu) 
 Tomasz Dołęgowski 
Wstęp 
 
Radosław Rybakowski, Kacper Juc, Tymoteusz Mętrak, Nina Wiśniewska 
Edukacja w świetle
światowych mierników kapitału ludzkiego 
 
Lukas Kasica, Natalia Kościuk, Maciej Kuliś, Michał Tyrka, Nina
Wiśniewska 
Wzajemne oddziaływanie
placówek edukacyjnych i ich otoczenia 
 
Artur Veryho, Karol Bednarski, Michał Orzołek, Rafał Wierciński 
Edukacja
ogólna i specjalistyczna a kształtowanie systemu
gospodarczego 
 
Julia Hanzel, Tomasz Koprowski, Aleksander Leśniewski, Michał
Słoniewski, Aleksander Szczepara 
Edukacja a kształtowanie
postaw 
 
Julia Hanzel, Lukas Kasica, Krzysztof Kiśluk, Maciej Kuliś, Filip
Łagunionek, Michał Orzołek 
Patologie w edukacji a
instytucje nieformalne 
 
Lukas Kasica, Sylwia Schliewe, Alicja Słoniewska, Michał Słoniewski,
Maciej Szkróbka 
Innowacje i
neuropedagogika w edukacji 
 
Radosław Rybakowski, Aleksander Leśniewski, Rafał Wierciński, Konrad
Wojtowicz 
Przegląd polskich
olimpiad przedmiotowych dla szkół ponadpodstawowych 
 
Tymoteusz Mętrak, Przemysław Klucznik, Agata Michaluk,Filip Łagunionek,
Antoni Podrecki 
Realizacja koncepcji
lifelong learning w Polsce oraz Singapurze 
 
Wojciech Stęchły 
Kształcenie zawodowe w
perspektywie systemu społecznego – subiektywny przegląd
perspektyw 
 
Wojciech Stęchły 
Zakończenie 
 150 stron, B5,
oprawa miękka 
 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |