|

NIEZALEŻNOŚĆ AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W POLSKIEJ ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ
SOŁTYK P. wydawnictwo: CEDEWU, 2024, wydanie Icena netto: 90.00 Twoja cena 85,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Niezależność audytu wewnętrznego w polskiej administracji
samorządowej
Problematyka monografii dotyczy
niezależności audytu wewnętrznego w polskiej administracji
samorządowej. Treść publikacji skupia się na identyfikacji
czynników zagrażających rzetelnemu i bezstronnemu
świadczeniu usług audytu. Problem zachowania autonomii tego instrumentu
wspomagającego zarządzanie ryzykiem w działalności JST w dynamicznie
zmieniających się czasach nabiera szczególnego znaczenia.
Misja współczesnego audytu wewnętrznego zdecydowanie
wykracza poza modelowe ramy zarezerwowane dla klasycznej kontroli
wewnętrznej - przyjmując rolę diagnosty systemu zarządzania
identyfikującego przyszłe zagrożenia. Jedynie zachowując postulat
niezależności organizacyjnej i operacyjnej, audyt skłonny jest
dokonywać obiektywnych ocen funkcjonowania mechanizmów
zarządzania i kontroli, dostarczając zleceniodawcom swoich usług,
bezstronnej analizy i niestandardowych rozwiązań w dążeniu do
doskonałości i zarządzania zmianą.
Publikacja wzbogaca nieliczny jeszcze zasób wiedzy o
wybranych aspektach niezależności audytu wewnętrznego na płaszczyźnie
działania JST i rozwiązaniach, jakie należy zastosować, aby kluczowe
reguły, takie jak niezależność i bezstronność, były w pełni zachowane.
Motywem przewodnim książki jest także zaprezentowanie recept na
oddalenie ryzyka powodującego ograniczenie niezależności audytu
wewnętrznego, a tym samym spowodowanie, aby spełniał on swoją misję
polegającą na przysparzaniu wartości dodanej i usprawnianiu
działalności operacyjnej JST.
Publikacja może być wykorzystana przez środowisko akademickie,
zarówno przez pracowników naukowych zajmujących
się tematyką audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej, jak też może
być użyteczna w procesie dydaktycznym dla studentów
różnych kierunków studiów, w
szczególności: finansów i rachunkowości, audytu
finansowego, ekonomii, prawa i administracji. Książka będzie
źródłem uporządkowanej wiedzy dla audytorów
wewnętrznych, biegłych rewidentów i pracowników
kontroli oraz innych praktyków zajmujących się tematyką
audytu wewnętrznego.
Wprowadzenie 9
Rozdział 1
Audyt wewnętrzny w
administracji samorządowej 15
1.1. Źródła wiedzy i etapy rozwoju audytu wewnętrznego 15
1.2. Funkcje współczesnego audytu wewnętrznego w
uzupełnieniu procesu zarządzania 27
1.3. Model organizacyjny audytu wewnętrznego i propozycje jego zmian 42
1.4. Systematyka audytu wewnętrznego 54
Rozdział 2
Jakość usług audytu
wewnętrznego 71
2.1. Rola standardów zawodowych audytu wewnętrznego w
zapewnieniu realizacji postulatu niezależności i obiektywizmu 71
2.2. Dysfunkcje wynikające z niestosowania międzynarodowych
standardów praktyki zawodowej audytu wewnętrznego 83
2.3. Niezależność audytu wewnętrznego jako zobowiązanie etyczne 88
2.4. Wymogi kwalifikacyjne audytorów zwiększające
niezależność i bezstronność ich usług 96
Rozdział 3
Audyt wewnętrzny w roli
diagnosty procesu zarządzania ryzykiem 103
3.1. Pojęcie i istota ryzyka w polskiej administracji samorządowej 103
3.2. Kluczowe ryzyka będące przedmiotem zainteresowań audytu
wewnętrznego 111
3.3. Diagnostyczna rola audytu wewnętrznego w procesie zarządzania
ryzykiem 123
3.4. Wybrane problemy niezależności audytu wewnętrznego w trakcie
szacowania ryzyka 134
3.5. Rekomendacje odnoszące się do ograniczenia ryzyka naruszenia zasad
niezależności i obiektywizmu audytu wewnętrznego 142
Rozdział 4
Próba oceny
niezależności audytu wewnętrznego 153
4.1. Cel główny badania i cele szczegółowe 153
4.2. Metody i narzędzie badawcze 154
4.3. Dobór próby do badań 157
4.4. Wyniki analizy w przedmiocie samodzielności i niezależności audytu
wewnętrznego w polskiej administracji samorządowej 159
4.4.1. Funkcja samodzielności i niezależności audytu wewnętrznego w
praktyce 159
4.4.2. Płeć audytora wewnętrznego a jego samodzielność i niezależność
161
4.4.3. Swobodny dostęp audytora wewnętrznego do użytecznej informacji i
dokumentacji weryfikacyjnej 162
4.4.4. Wpływ wieku personelu audytorskiego na nieograniczony dostęp do
informacji zarządczej 165
4.4.5. Informowanie audytora o bieżących działaniach jednostki jako
atut jego niezależności i wzmocnienia operatywności 167
4.4.6. Bezpośredni zwierzchnik służbowy audytora a osiągnięcie i
utrzymanie niezależności 169
4.4.7. Status organizacyjny komórki audytu wewnętrznego 171
4.4.8. Wpływ regulacji prawnych na nienaruszanie zasady niezależności i
bezstronności 173
4.4.9. Udział włodarzy samorządowych w procedurach planowania zadań
zapewniających 174
4.4.10. Wpływ okresu prowadzenia audytu na przydzielanie mu zadań
niezwiązanych z oceną kontroli zarządczej 177
4.4.11. Główne postulaty respondentów
zwiększające niezależność i bezstronność audytu wewnętrznego 179
Rozdział 5
Kooperacja audytu
wewnętrznego w ulepszaniu kontroli zarządczej 183
5.1. Wyznaczanie celów i zadań w JST a ocena efektywności
kierownictwa 183
5.2. Związek pomiędzy oceną działalności komisji rewizyjnej w urzędzie
JST a rozwiązaniami organizacyjnymi kontroli zarządczej 186
5.3. Ocena merytoryczna członków komisji rewizyjnej a
rozwiązania organizacyjne kontroli zarządczej 188
5.4. Ocena merytoryczna członków komisji rewizyjnej a
regulacje wewnętrzne dotyczące organizacji i funkcjonowania komisji
rewizyjnej 190
5.5. Koszt funkcjonowania audytu w urzędzie JST i ocena działalności
audytu wewnętrznego jako instrumentu wsparcia w realizacji
celów kontroli zarządczej 192
5.6. Usprawnienia funkcjonowania kontroli zarządczej poprzez
rekomendacje audytu wewnętrznego 193
5.7. Sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad procesem zarządzania
ryzykiem i samooceny kontroli zarządczej 196
Podsumowanie 205
Bibliografia 209
Spis tabel 219
Spis rysunków 221
O Autorze 222
222 strony, Format:
16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|