|

CZAS DORASTANIA JAK MĄDRZE WSPIERAĆ ROZWÓJ NASTOLATKÓW
GALINSKY E. wydawnictwo: CEDEWU, 2025, wydanie Icena netto: 66.49 Twoja cena 63,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Czas dorastania
Jak mądrze wspierać rozwój
nastolatków
PRZEŁOMOWY CZAS −
PRZEŁOMOWE PODEJŚCIE
Czy dorastanie Twojego dziecka musi być pełne konfliktów i
rodzinnych burz? Ellen Galinsky udowadnia, że nie! Obalając mit
buntujących się nastolatków, pokazuje, jak tworzyć z
dorastającymi dziećmi zdrowe, wspierające relacje.
TWOJE DORASTAJĄCE DZIECKO
WCIĄŻ CIĘ POTRZEBUJE!
Autorka, opierając się na najnowszych odkryciach neuronauki oraz
szeroko zakrojonych badaniach dzieci i młodzieży w wieku 9-19 lat,
przedstawia zaskakujące dla wielu rodziców fakty. Choć
wydaje się, że nastolatki oddalają się od rodziców, w
rzeczywistości szukają nowej, bardziej partnerskiej relacji:
• Nastolatki potrzebują wsparcia - chcą, byś traktował ich jak
partnerów.
• Chcą czuć się potrzebne - nie tylko otrzymywać pomoc, ale
też móc ją oferować.
• Media społecznościowe mogą być pozytywnym narzędziem - ważne
jest umieć je odpowiednio wykorzystać.
OD KONFLIKTU DO
POROZUMIENIA
Z książki dowiesz się, jak przekształcać codzienne nieporozumienia w
okazje do budowania silnej, dobrej i bliskiej więzi z nastolatkiem.
Poznasz sposoby na wspieranie dorastających ludzi w podejmowaniu
pozytywnego ryzyka, takiego jak:
• stawanie w obronie własnych wartości,
• rozwijanie nowych znajomości,
• aktywne uczestnictwo w życiu społeczności.
CZAS DORASTANIA TO CZAS
MOŻLIWOŚCI!
Dojrzewanie nie musi wiązać się z buntem i chaosem. To niezwykła
podróż, w którą możesz wyruszyć razem z
dzieckiem. Pomagając mu rozwinąć skrzydła, sam również
nauczysz się czegoś nowego, także o sobie. Odkryj sposoby na budowanie
relacji, która przetrwa lata!
Wprowadzenie 11
Rozdział 1
PRZESŁANIE 1: ZROZUM NASZ
ROZWÓJ 23
Badanie Breakthrough Years 23
Jak się tu znaleźliśmy? 26
Refleksje na temat Przesłania 1 28
Lata młodzieńcze to lata przełomowe 30
Okres intensywnej nauki 37
Od rozwojowego problemu do rozwojowej konieczności 48
Jak myślimy o nastoletnim mózgu 56
Nowe spojrzenie na okres dojrzewania od negatywów do
pozytywów i przeszkód 64
Rozdział 2
PRZESŁANIE 2: SŁUCHAJ NAS
I ROZMAWIAJ Z NAMI, NIE DO NAS 67
Refleksje na temat przesłania 2 69
Rodzice jako konstruktorzy mózgu 71
Strategie rodzicielskie: słuchanie, rozumienie i tworzenie
wspólnych rozwiązań 82
Okres dojrzewania jako czas na odzyskanie równowagi 92
Możliwości budowania umiejętności: przekształcanie wyzwań w możliwości
nauki umiejętności 104
Nastawienie na możliwości 111
Miękkie lądowanie 121
Przyjaźnie 125
Pozytywne ryzyko 135
Świat cyfrowy 149
Praca na rzecz bardziej przyjemnego świata 164
Nowe spojrzenie na okres dojrzewania - od portretu do pejzażu 173
Rozdział 3
PRZESŁANIE 3: NIE TRAKTUJ
NAS STEREOTYPOWO 177
Refleksje nad Przesłaniem 3 179
Czy nastolatki są traktowane
stereotypowo? 184
Wpływ adultyzmu 189
Destrukcyjne skutki
dyskryminacji 197
Codzienna dyskryminacja: pod latarnią
najciemniej 203
Przemyślenie naszych koncepcji o dorastaniu: od przeciętności do
indywidualizmu 208
Rozdział 4
PRZESŁANIE 4:
PRÓBUJEMY ZROZUMIEĆ SIEBIE I NASZE POTRZEBY 213
Refleksje na temat przesłania 4 215
Radykalny pomysł 217
Potrzeba 1 - Troskliwe więzi: potrzeba przynależności i wsparcia 222
Potrzeba przynależności 222
Wyniki badania uzupełniającego 228
Potrzeba wsparcia 234
Potrzeba 2 - Sprawczość: Potrzeba autonomii i szacunku 243
Potrzeba autonomii 244
Wyniki badania uzupełniającego 251
Potrzeba szacunku 256
Wyniki badania uzupełniającego 260
Potrzeba 3 - Mistrzostwo: Potrzeba wyzwania i kompetencji 274
Potrzeba wyzwania 274
Wyniki badania uzupełniającego 286
Potrzeba kompetencji 287
Wyniki badania uzupełniającego 302
Potrzeba 4 - Tożsamość: Potrzeba eksplorowania tego, kim jestem 304
Potrzeba odkrywania tego, jaki jestem / jacy jesteśmy 311
Potrzeba eksploracji tego, co robię / co będę robić 321
Wyniki badania uzupełniającego 324
Potrzeba odkrywania, jaką opowieść opowiadam sobie o sobie samym 325
Potrzeba 5 - Cel: Potrzeba celu i wkładu 336
Potrzeba celu 336
Potrzeba wnoszenia wkładu 343
Wyniki badania uzupełniającego 352
Przemyślenie okresu dorastania: od „Jak sobie radzą?" do
„Jak my sobie radzimy?" 353
Rozdział 5
PRZESŁANIE 5: CIĄGNIE NAS
DO NAUKI ŻYCIA I NAUKI NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI 357
Refleksje na temat przesłania 5 360
Podstawowe umiejętności funkcji wykonawczych 362
Umiejętność życiowa i uczenia się 1 - wyznaczanie celów 375
Umiejętność życia i uczenia się 2 - przyjmowanie perspektywy 388
Umiejętność życia i uczenia się 3 - Komunikowanie się i
współpraca 403
Umiejętność życia i uczenia się 4 - rozwiązywanie problemów:
tworzenie znaczeń, myślenie kreatywne, rozumowanie relacyjne i myślenie
krytyczne 421
Funkcje wykonawcze i umiejętności życiowe oraz naukowe w programach 475
Sześć zasad promowania umiejętności funkcji wykonawczych 477
Umiejętności wykonawcze / umiejętności życiowe i edukacyjne w szkołach
481
Przemyślenie okresu dojrzewania - od umiejętności, które nam
służą, do umiejętności, które służą nam i innym 492
Zakończenie - List do mojego wnuka 495
Podziękowania 499
Aneks 1 - Badanie Breakthrough Years 505
Aneks 2 - naukowcy, z którymi przeprowadzono wywiady 507
Przypisy 511
Indeks 563
O Autorce 569
569 stron, Format:
16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|